Wat voor 'eter' ben jij?

Carnivoor
7%
4
Omnivoor
28%
16
Bewust omnivoor
12%
7
Flexitariër
35%
20
(Lacto-ovo-)vegetariër
12%
7
Veganist
4%
2
Fruitariër
2%
1
Rawfoodist
Geen stemmen
0

Totaal aantal stemmen: 57
Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wat voor 'eters' zijn HB-forummers?

di 18 mar 2014, 18:22

Vanuit het lezen in het topic 'HB en homoseksueel' ben ik nieuwsgierig geworden naar hoeveel veggies we hier op het forum aan boord hebben. Vandaar deze poll.

Ik heb een greep aan benamingen die zoal gebruik worden m.b.t. voedselpatronen in de poll gezet.
Hierbij heb ik wat Wikipedia omschrijft als lacto-ovo-vegetariër als 'middelpunt' gekozen, gezien die omschrijving zo goed als overeenkomt met wat in het algemeen met wat als 'vegetarisch-eten' aangeduid wordt. Wanneer je de link volgt kun je nog wat meer lezen over de verschillende voedingsgewoonten (niet alleen vegetarisch komt aan bod).

Verder maak ik hier een verschil (mijn persoonlijke 'definitie' zeg maar) tussen carnivoor (vlees neemt dagelijks een belangrijke plaats in op mijn bord, een flink stuk), omnivoor (wel vrijwel of bijna dagelijks vlees, niet per sé veel), bewust omnivoor (net als de omnivoor, met als onderscheid dat ik bewust let op o.a. beter-leven-kenmerk) en de flexitariër (bewust één of meer dagen geen vlees eten).

Pas je niet in één van de hokjes, dan pas je altijd nog wel met een postje in dit topic. :laugh:

Je eetpatroon heeft (m.i.) op zich niet zoveel met HB (of niet) te maken, ware het niet dat het net als met zoveel wel eens samengaat. En hoe leuk en interessant kan het zijn om het hier (desgewenst) in vlot tempo en op 'ander' level over te hebben? Zeker wanneer je (zoals ik) een eetpatroon kiest wat niet de norm is voor velen.

:peek: Ben heel benieuwd ....
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Wat voor 'eters' zijn HB-forummers?

di 18 mar 2014, 18:29

Omnivoor. Maar misschien dat ik rawfood ook ten dele wil proberen om te kijken hoe dat bevalt, gewoon om te kijken of ik mij er beter door ga voelen. Er zit verder geen overtuiging achter bij mij.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

di 18 mar 2014, 18:35

ik probeer vlees zoveel mogelijk te mijden maar de hoektanden hebben af en toe een beetje zin ;-)

TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

di 18 mar 2014, 18:41

Ik heb ook omnivoor gestemd. Maar ik eet eigenlijk alleen rundergehakt en kip (en een occasional frikandel :mrgreen: ).
'Alleen zij die het absurde proberen zullen het onmogelijke bereiken. Ik denk dat het in mijn kelder is - ik zal boven even gaan kijken.' - M.C. Escher

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 18 mar 2014, 18:42

Leuk Terrasano! Deze jaar wil ik ook zo nu en dan weer een raw recept klaarmaken. Geen idee wat het met me zou doen als ik het vaker ga eten, wat ik wel weet is dat raw ontzettend lekker kan zijn.

Deze 3 recepten heb ik vorig jaar een paar keer gemaakt en waren voor mij een succes. Misschien is het ook iets voor jou:
- Zoete bataatspaghetti (ik heb de bataatsliertjes nog wel even laten weken, dat schijnt beter te zijn voor de vertering)
- Rainbow pad thai (met pindakaas en evt. gekookte edamames is ie nog steeds semi-raw)
- Chocolademousse

Mocht je een lekker recept tegenkomen nog, dan houd ik me aanbevolen. Afbeelding
Laatst gewijzigd door Girafje op di 18 mar 2014, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 18 mar 2014, 18:56

Ik heb flexitariër aangevinkt (vreselijk woord trouwens :roll:). Ik heb verscheidene vegetarische perioden achter de rug, waaronder één die elf jaar geduurd heeft, maar elke keer weer liep mijn idealisme stuk op een gebrek aan ruggengraat, ik vind vlees namelijk ontzettend lekker. Magoe, aangezien de kinderen ook zo hun twijfels hebben bij al te veel vleesconsumptie eten we dus soms vlees en soms niet. En de ervaring die ik in mijn vegetarische leven heb opgedaan komt me nog best van pas, want ik kan heel aardig vegetarisch koken al zeg ik het zelf :mrgreen:.

Onze beweegredenen om wat minder vlees te eten hebben overigens niet zozeer te maken met gezondheid maar meer met dierenwelzijn, milieu en een eerlijke verdeling van de voedselvoorraad.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 18 mar 2014, 18:58

Wat leuk! Ik ben een flexitariër.......en ik wist het geeneens :mrgreen:
In het kader van milieu en diervriendelijkheid wilde ik al langer wat minder vlees eten, en sinds mijn dochter (een soort parttime) vegetariër is, eentje die wel vlees en zuivelproducten eet hahaha :roflmao: , ik vertiep me, ik bedoelde natuurlijk wel vis, maar het is zo'n grappige vertieping......(is 'vertiepen' wel een woord? :oops: jullie snappen dat wel, toch?), dus ehh, waar waren we, eentje die wel vis, eieren en zuivelproducten eet dus, en soms toch ook nog stiekem vlees of kip omdat het zo lekker is, of het vlees of kip door het eten zit, dat mag dan van haar blsh1:, sindsdien eten we dus vaker vleesvervangers, of vis, of ei....Komt bij het det de vastentijd is, waar ik nog nooit aan heb gedaan, maar dat gaat zo vanzelf haha.
Probleem vind ik wel dat al die kaasschnitzels en zo vaak wat duurder zijn dan gehakt of worst, of kip, en ik nou eenmaal maar heel weinig kan besteden aan eten.........dus dat is wel lastig.
Dat ik haar kaasschnitzel soms bak bij het vlees in de pan, zal vast ook niet helemaal ideologisch verantwoord zijn..... :sarcasm:
Maar alle kleine beetjes helpen toch?

Ik woonde ooit bij streng veganisten in huis, die hadden zelfs geen koelkast...... :roll: spruitjestaart met satésaus, is het enige waar ik nog goede herinneringen heb daarvan....al die linzen en bonen....... :eh:

(dit is volgens mij een nogal chaotische post geworden....) :oops:
~~~Elck syn Waerom~~~Tesselschade
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 18 mar 2014, 19:09

Valt best mee hoor Tes. Chaos is gewoon een andere manier van ordenen toch? :snkers:

Tesselschade schreef:dus ehh, waar waren we,

Zo mag ik ook vaak schrijven, heeeeerlijk! :mrgreen:

zal vast ook niet helemaal ideologisch verantwoord zijn..... :sarcasm:

Vind ik wel. :)

spruitjestaart met satésaus, is het enige waar ik nog goede herinneringen heb daarvan....

Tsja, zelfgemaakte satésaus kan heel goed vegan zijn. Als ie uit een pot/doosje kwam kun je je dat wel afvragen (schijnt dat er in veel van die sauzen gemalen garnalen worden verwerkt).

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 18 mar 2014, 19:10

Girafje schreef:Leuk Terrasano! Deze jaar wil ik ook zo nu en dan weer een raw recept klaarmaken. Geen idee wat het met me zou doen als ik het vaker ga eten, wat ik wel weet is dat raw ontzettend lekker kan zijn.

Deze 3 recepten heb ik vorig jaar een paar keer gemaakt en waren voor mij een succes. Misschien is het ook iets voor jou:
- Zoete bataatspeghetti (ik heb de bataatsliertjes nog wel even laten weken, dat schijnt beter te zijn voor de vertering)
- Rainbow pad thai (met pindakaas en evt. gekookte edamames is ie nog steeds semi-raw)
- Chocolademousse

Mocht je een lekker recept tegenkomen nog, dan houd ik me aanbevolen. Afbeelding

Bedankt voor de tips Girafje, die ga ik proberen als ik zover ben, binnenkort gaat de moestuin weer van start en dan kan ik lekker écht vers gaan koken. Dan zal ik die recepten proberen! En mocht ik iets tegenkomen aan lekkere recepten dan laat ik het je zeker weten. In ieder geval vind ik het een concept wat de moeite waard zou kunnen zijn, niet vanwege idealen maar vanwege gezondheidsredenen, eventueel met wat aanvulling voor wat je tekort zou komen aan voedingsstoffen .
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 18 mar 2014, 19:13

Ik ben al een hele tijd vegetariër :)
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 18 mar 2014, 19:15

Probleem vind ik wel dat al die kaasschnitzels en zo vaak wat duurder zijn dan gehakt of worst, of kip, en ik nou eenmaal maar heel weinig kan besteden aan eten.........dus dat is wel lastig.

Die dingen heb je in principe helemaal niet nodig hoor. Twintig jaar geleden had je op dat gebied eigenlijk alleen maar van die natte blokken smakeloze tofu, dus werkten we veel met noten, granen en peulvruchten en daarmee kregen we ook hele lekkere, volwaardige maaltijden op tafel. Kijk anders eens op Vegatopia , daar kun je hele leuke suggesties vinden (vooral op het forum).

Dertig jaar geleden was het trouwens nog veel erger, toen moest je wel van hele goeden huize komen om niet direct in de macrobiotische hoek terecht te komen als je toevallig had besloten geen vlees meer te blieven. Ik heb toen wel zeewier leren eten, lekker man :biggrin:.
Keep an open mind

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 18 mar 2014, 19:19

Girafje schreef:Valt best mee hoor Tes. Chaos is gewoon een andere manier van ordenen toch? :snkers:

Tesselschade schreef:dus ehh, waar waren we,

Zo mag ik ook vaak schrijven, heeeeerlijk! :mrgreen:

zal vast ook niet helemaal ideologisch verantwoord zijn..... :sarcasm:

Vind ik wel. :)

spruitjestaart met satésaus, is het enige waar ik nog goede herinneringen heb daarvan....

Tsja, zelfgemaakte satésaus kan heel goed vegan zijn. Als ie uit een pot/doosje kwam kun je je dat wel afvragen (schijnt dat er in veel van die sauzen gemalen garnalen worden verwerkt).

uit een potje??? :shock: Ben je betoeterd??? :roll: Zij maakten alles zelf! Bakten ook zelf brood, zuurdesem zonder zout uiteraard.....en van die uiterst vreemd en vervaarlijk uitziende smeersels voor d'r op...
Hij at stiekem wel eens zeer biologisch verantwoorde kaas, die er zonder koelkast vrij ehh, apart uitzag..... Maar alleen als zij niet thuis was. Niet dat ze een stelletje waren, Hij was met háár zus, maar die was er niet, daarom kon ik daar een kamer huren ??!!? Die was op wereldreis ofsow :sarcasm: Was duidelijk in mijn avontuurlijke tijd..... :roflma:
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 18 mar 2014, 19:22

kakelot schreef:

Die dingen heb je in principe helemaal niet nodig hoor. Twintig jaar geleden had je op dat gebied eigenlijk alleen maar van die natte blokken smakeloze tofu, dus werkten we veel met noten, granen en peulvruchten en daarmee kregen we ook hele lekkere, volwaardige maaltijden op tafel. Kijk anders eens op Vegatopia , daar kun je hele leuke suggesties vinden (vooral op het forum).

Dertig jaar geleden was het trouwens nog veel erger, toen moest je wel van hele goeden huize komen om niet direct in de macrobiotische hoek terecht te komen als je toevallig had besloten geen vlees meer te blieven. Ik heb toen wel zeewier leren eten, lekker man :biggrin:.

Nou, daar word mijn 12, bijna 13jarige dochter niet blij van .........Tofu, dat smaakt nergens naar...moet je 3 dagen ofsow marineren voor je iets proeft. Ze is ook maar parttime vegetariër hè? Voor de zielige diertjes :mrgreen:
Ik heb een keer zo'n vegetarische kipfilet gekocht, zag eruit als vilten inlegzolen.... en smaakten ook zo :doh:

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

di 18 mar 2014, 19:27

Girafje schreef:Deze 3 recepten heb ik vorig jaar een paar keer gemaakt en waren voor mij een succes. Misschien is het ook iets voor jou:
...
- Chocolademousse
Vanwege medicijngebruik wordt mijn bloed eens in de zoveel tijd gecontroleerd of alles nog wel goed gaat met lever, nieren, etc.. Een paar jaar geleden kwam eruit dat ik in ieder geval genoeg vitaminen binnenkreeg. Waarop mijn zus zich afvroeg hoe dit mogelijk was, daar ik 'alleen' chocolade at :shocked2: . Strikt genomen zou ik dus een 'monovoor' zijn (alternatieven bleken unifoor, monotroof en monofaag te zijn)?
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 18 mar 2014, 19:28

Je vind in de supermarkt ook allerlei soorten burgers en balletjes etc. Er zijn meer verschillende soorten dan je denkt. Kan erg lekker zijn
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 18 mar 2014, 19:34

@ Tesselschade: wij werden vroeger ook al niet blij van natte blokken tofu hoor, vandaar al die gierst en noten en zo :wink:. Wat ze hier nog wel lekker vinden (ja ook mijn bijna dertienjarige dochter) zijn die tofublokjes fijn gekruid van de Appie, of pittig gekruid als ik ze in de nasi verwerk. En je kunt ook af en toe gewoon een ei doen, of geraspte kaas gebruiken als het gerecht zich daarvoor leent.
Vandaag heb ik een schandalige aardappelomelet gemaakt met ruim een kilo aan schijfjes gesneden gekookte aardappels, vier eieren, heel veel ui, pittige kaas en zwarte peper. Zelfs mijn man (overtuigd carnivoor en bovendien geen liefhebber van eieren :snkers:) vond hem lekker en het kostte ongeveer geen drol.

Die man is trouwens meteen de reden dat helemaal (lacto-ovo) vegetarisch er niet meer in zit hier. Nooit meer vlees gaat hem te ver, en altijd apart voor hem koken gaat mij te ver. Maar, zoals Giraf al zei, alle beetjes helpen!
Keep an open mind

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 18 mar 2014, 20:08

Giraf, moet ik voor 'vlees' 'vlees en vis' lezen? Ik ben op zich een omnivoor, maar eet ook vrij veel vis.
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 18 mar 2014, 20:13

Liv schreef:Giraf, moet ik voor 'vlees' 'vlees en vis' lezen?

Ja, idd. Liv, volgens de definitie voor vegetariër valt vis onder 'vlees' (waarvoor dieren gedood worden).

xyz
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 18 mar 2014, 21:17

Flexitarier.
Ik eet bovendien enkel vlees tijdens mijn hoofdmaaltijd en liefst gevogelte. ( maar wordt bepaald door wat ik vind, dat anders weggegooid gaat worden)
Varkensvlees eet ik absoluut niet meer, bepaald rauw fruit nog af en toe en heeft een duidelijk positief effect op mijn maag-darm systeem.
"J'ai décidé d'être heureux, parce que c'est bon pour la santé" Voltaire
"De mens is wijs zolang hij de waarheid zoekt; zodra hij meent haar gevonden te hebben, is hij een dwaas" Talmoed

Lorynia
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

di 18 mar 2014, 21:43

Oeh ik klikte heel enthousiast op de topic-titel, maar helaas, ik heb geen hokje :( ( :wink: )
Ik ben namelijk geen vegetariër, maar WEL heel veel met voeding bezig.
Zo eet ik geen geraffineerde suikers, geen dingen uit pakjes en zakjes, geen geraffineerd zout.
Wat ik wel eet? Veel groenten, noten, fruit, alles zo veel mogelijk biologisch en vers. Mijn grootste zonde blijft chips, al ben ik wel overgestapt op chips waar alleen zeezout aan is toegevoegd. Verder vermijd ik ook zoveel mogelijk tarwe.
Vlees eet ik dus ook gewoon, bijna iedere avond wel, maar dan dus ook zoveel mogelijk biologisch en zoveel mogelijk onbewerkt (dus geen knakworst uit blik ofzo)
Ik hou enorm van koken en bakken, het is een hobby van me om mijn kids zoveel mogelijk gezond te verwennen met gezonde suikervrije baksels (brownies, koekjes, taarten, muffins).
Sinds dit jaar hebben we ook een eigen volkstuin (staat nog niks in, maar er komt groente, fruit en kruiden in) en de bedoeling is dat er in de achtertuin kippen komen voor verse eieren (die kippen mogen dan door heel de tuin lopen, dus niet in een klein hokje ofzo).

Zijn er hier nog meer mensen op deze manier met voeding bezig?

Terug naar “HB en ...”