SpaceTurtle
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

HB en claustrofobie

vr 27 mar 2015, 21:06

Zou hoogbegaafd zijn moeten worden erkend als handicap? Het zou de zaken voor mij alleszins gemakkelijker hebben gemaakt. Nu als iemand vraagt waarom ik niet kan werken, heb ik meestal deze uitleg klaar: "Het zijn verschillende dingen: Ik heb een vorm van claustrofobie, autistische kenmerken en een serieus probleem met autoriteit." Over deze claustrofobie wou ik graag wat uitweiden, ik was benieuwd of anderen gelijkaardige ervaringen hadden.

Ik ben niet geweldig met kleine ruimtes, maar het is niet van die aard dat ik niet op een vliegtuig kan stappen of zo. Mijn 'claustrofobie' heeft te maken met definities, vakjes, verwachtingen en autoriteit. Als ik het goed begrijp bestaan de vakjes om mensen het leven gemakkelijk te maken... als je een 'vriendje' hebt mag je er dit en dat van verwachten, een 'echtgenoot' dit en dat, enzoverder (dit gaat niet enkel om intieme relaties, gewoon een voorbeeld). Geen of een onduidelijk vakje leidt tot verwarring bij de mensen, dus moet er een 'wat zijn we nu eigenlijk?' gesprek volgen. Van dit verwacht ik dat, jij gaat van a tot e maar niet verder, als t dan g behalve als z nog c is.

Ik heb een bloedhekel aan deze vakjes. In plaats van mij de rust te bieden die de anderen eruit halen, voel ik me zwaar beperkt. Gevangen! Ik heb al heel mijn leven het gevoel dat dingen die strikt zijn, dingen die niet veranderen, me kapotmaken. Ik kan niet elke dag op een bepaald uur op dezelfde plaats zijn, dat weerhoudt mij van naar mijn lichaam te luisteren. Me moeten haasten is zo hatelijk dat ik liever al helemaal niet meer kom. Enfin, ik hoop dat ik een beetje goed geschetst heb wat ik bedoel.

Het is zowel iets wat ik niet wil als iets wat ik niet kan. Ik ken mezelf erg goed, ik vertrouw mezelf, ik moet en zal men eigen pad bewandelen. Iemand die mij iets probeert op te leggen is er zonder uitzondering aan voor de moeite. Is claustrofobie een goede term hiervoor? Herken je dit in je eigen leven, al dan niet op regelmatige basis?
"The only way to deal with an unfree world is to become so absolutely free that your very existence is an act of rebellion." --Albert Camus

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: HB en claustrofobie

vr 27 mar 2015, 22:24

U lijd aan keurslijf claustrofobie.

Grappig ik voel het ook wel maar ik ploeter maar braaf door. Tot ik weer overspannen wordt en zo.
Mijn ex die heeft echt hetzelfde als jij, Space Turtle en die is ook gewoon al jaren met een Wahjong uitkering afgeschreven want hij kan ook gewoon niet mee doen aan de maatschappij. Verder niet over hem , maar het is echt wel een handicap als je het zo extreem hebt.

Andere keer Verder. moederplicht roept. Kind ophalen.
t !!!@#$???

Terug naar “HB en ...”