HB-tje?
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

ticstoornis

Ma 30 Mar 2015, 12:25

Weet iemand of hb-ers vaak ten onrechte de diagnose ticstoornis / gilles de la tourette krijgen en/of er een ticstoornis misschien vaker voorkomt bij hb-ers?

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: ticstoornis

Ma 30 Mar 2015, 13:03

HB-tje?
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ma 30 Mar 2015, 14:38

Dank je wel voor je meedenken Ray, maar dat topic is niet direct wat ik bedoel. Het onderwerp is weliswaar tics, maar als ik het lees, ga dat topic vooral richting dwanghandelingen en daar zit een verschil tussen. Al zullen er vast situaties zijn, waarbij de grens vaag is, maar dat zul je altijd houden.
Ik bedoel echt op tics, die je onbewust doen.
Van kind af aan maak ik bijvoorbeeld bepaalde bewegingen met mijn gezicht. Op de basisschoolleeftijd maakte ik bijvoorbeeld vaak gaapbewegingen en schudde ik met mijn hoofd. Tegenwoordig, als ik het doe, doe ik aan ja-knikken. Wat in een gesprek wel eens te verwarring leidt, maar verder heb ik het eigenlijk geaccepteerd en kan ik er eigenlijk prima mee leven.
Ik heb ook het idee, dat het minder is, als ik er geen aandacht aan schenk en dat stress het erger maakt, maar echt harde bewijzen heb ik daar niet voor, omdat ik mij er de laatste jaren eigenlijk niet echt mee bezig heb gehouden en het dus ook niet bijgehouden heb.
Tot dat mijn psychiater er steeds weer op terug wilde komen, ook nadat ik hem al lang uitgelegd had, dat ik er zelf geen last meer van had. Als kind wel, toen ben ik er ook mee gepest helaas. Af en toe vraagt iemand er naar, maar dat is eigenlijk maar zelden, maar toch vond de psychiater het nodig om er het etiket ticstoornis er op te plakken.
Toen ik een jaar of 16 was, wel eens mee naar een kinderneuroloog geweest, maar die vond niet dat het gilles de la tourette was, maar als ik het goed begreep van de psychiater is ticstoornis een nieuwe benaming voor gilles de la tourette....
Dus nu vraag ik mij af, is het een bekend iets bij hoogbegaafdheid, dat mensen last hebben van (onbewuste) willekeurige bewegingen.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 31 Mar 2015, 09:00

Mijn dochter heeft wel af en toe tics. Maar ze heeft ook ADHD. De tics variëren van mond wijd openen tot nek kraken.
Zelf heb ik geen echte tics denk ik als je nagelbijten enz niet meetelt.
t !!!@#$???

Selah
Moderator
Moderator

Di 07 Apr 2015, 13:46

Hi Hb-tje?,

Er zit een groot verschil tussen een ticstoornis en Gilles de la Tourette of OCD.
Het meest simpel uitgelegd is een ticstoornis een enkelvoudig herhalend gedrag van óf een motorische óf een verbale tic of dus 1 specifieke controleertaak.
OCD gaat over dwanghandelingen en het moeten uitvoeren om te voorkomen dat er angst ontstaat.
Tourette bestaat uit én motorische én verbale tics.
Dat jij op 16 jarige leeftijd geen Tourette zou hebben vind ik een positief iets aangezien Tourette juist in de puberteit erg heftig aanwezig is en hierna afneemt.
Een ticstoornis en OCD verlopen anders en zijn willekeuriger in mijn ogen.

Als je je afvraagt of je Tourette hebt of wat een ticstoornis inhoud en wat er bij jou past, ga langs een psycholoog/psychiater voor psychoeducatie en/of diagnostiek om dit beter te kunnen begrijpen.

Ik begon als 12 jarige met het krijgen van heftige tics en was er de hele dag mee bezig behalve tijdens het slapen.
Dus ik verkoos het slapen onder wakker zijn wanneer ik kon omdat slapen ontspanning bracht.
Bij veel Touretters is het zo dat de spierspanning in het lichaam extreem hoog oploopt naar verloop van de uren die je wakker bent omdat je krampachtig probeert om de tics tegen te gaan of ze moet doen omdat je anders gek wordt.
Soms lukt het om een reeks tics even uit te stellen voor bijvoorbeeld een gesprek met een psychiater of in gesprek met een vriendin, maar daarna komen ze extra heftig terug.
Bij Tourette hoort ook gedrag wat je ziet vanuit de OCD en bij mij uitte zich dat in 10-20 keer alle deuren en ramen in huis nalopen(ging altijd op een reeks tics die goed voelden, tellen zelf heb ik nooit echt gedaan hierin).
Magisch denken, zoals de randen van de stoeptegels niet mogen raken, je adem inhouden voor het stoplicht zodat je door mag rijden want dan ben je ineens op tijd, langs muren moeten lopen om ze aan te raken hoe scherp iets ook is, constant je neus ophalen, schrapen met je keel, knipperen(knijpen) met je ogen, een arm of been telkens aan moeten spannen of niet kunnen praten voordat je voldoende keer geslikt hebt en er dan ook bijna letterlijk in stikken als dit niet goed lukt.

Ik heb jarenlang dixarit en later catapresan gebruikt(beiden clonidine) om de tics te verminderen en ben hier in maart van 2000(was toen 20) mee gestopt.
Hierna zijn de tics na verloop van de jaren rustiger geworden en intussen heb ik af en toe lichte aanvalsperiodes van tics, maar zelfs de psychiater en mijn therapeuten kennen mij niet als iemand met Tourette.
Dat zegt al wel in hoeverre dit is afgenomen he?

@Nathalie, AD(H)D, Gilles de la Tourette en autisme zijn aan elkaar verwant.
Vaak zie je dat er in 1 familie een of meerdere ontwikkelingsstoornissen aanwezig zijn en iemand die al autisme en AD(H)D heeft heeft hierdoor een vergrote kans op Tourette.
Concordia civium murus urium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

HB-tje?
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Wo 08 Apr 2015, 00:32

Ik bedoelde niet een vraag over wat het inhoud, want dat was mij al bekend, maar toch bedankt voor je uitleg daarin, Selah. Bij jou was het dus op een gegeven moment een combi van tourette en OCD? Lijkt me niet fijn (zwak uitgedrukt)
Ik heb trouwens geen behoeft om hiervoor naar een psychiater/psycholoog te gaan, ben juist blij dat mijn psychiater eindelijk geaccepteerd lijkt te hebben, dat ik mijn tics allang geaccepteerd heb en dat het wat dat betreft prima leefbaar is... Ik heb zelfs het idee dat ze soms tijden lang helemaal weg zijn, of iig heb ik ze soms maandenlang niet door, dus dan heb ik er ook geen last van ;)

Maar ik was gewoon nieuwsgierig of er een link bestaat tussen hb en ticstoornis/gilles de la tourette. En op die vraag heb ik helaas nog geen antwoord kunnen vinden....

(volgens mijn psychiater bestond de term gilles de la tourette niet meer en viel het tegenwoordig allemaal onder tic-stoornis )

An mijn psychiater hoef ik deze vraag niet te stellen, want die heeft geen verstand van HB...

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wo 08 Apr 2015, 13:49

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wo 08 Apr 2015, 13:53

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 8908400880

http://psycnet.apa.org/psycinfo/1992-04449-001

Ik kan eea zo op de telefoon niet goed beoordelen en ws is voor sommige artikelen betaling nodig. Maar er zit wellicht iets tussen. Google scholar is your friend ;)

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Ma 13 Apr 2015, 15:30

Ik moet inmiddellijk aan de psychomotorische overexcitability van Dabrowski denken. Kan me wel iets bij een relatie voorstellen, maar weet niet of bewezen en hoe sterk dan

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wo 20 Mei 2015, 06:24

De huidige psychiatrie (aan de hand van de DSM IV & V) maakt een fundamenteel onderscheid tussen een tic-stoornis, het syndroom van Gilles de la Tourette en een OCD, al kan er wel sprake zijn van een dubbel diagnostiek of een co-morbiditeit, maar dat wisten jullie waarschijnlijk al. Zo ja, dan mijn excuses voor mijn obsoletie.

HB-tje?
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Do 21 Mei 2015, 23:43

Dank jullie wel voor de reacties.
Vooral jouw reactie vind ik interessant Rianne, eens kijken, of ik daar meer over kan vinden op internet....

Terug naar “HB en ...”