Hanna
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

HB en hoogsensitief (HSP)

zo 15 nov 2015, 09:46

Hoi,

Ik weet niet of jullie dit al eerder hebben besproken. Maar zijn jullie ook zo hooggevoelig, hoogsensitief...
Dat vind ik het lastigste mijn hooggevoeligheid...
En een hoger bewustzijn van allerlei dingen... Dingen opmerken terwijl niemand iets ziet... En al zien aankomen...
Meer incasseren. Dingen kunnen heel hard binnenkomen.
Ook langer verwerken... Ik vind dat lastig. Als ik van iets uit mijn doen ben blijft dat dagen in mijn hoofd zitten...
Ga ik dat van alle kanten bekijken... En overdenken... En pas dan kan ik het loslaten...
Wat zijn jullie ervaringen met hoogsensitief zijn?

Groetjes,
Hanna

nemo
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: HB en hoogsensitief (HSP)

zo 15 nov 2015, 12:35

Als (waarschijnlijk) HB'er en HSP'er komt me dat heel bekend voor. Ik ben overgevoelig voor veel dingen (licht, geluid, kriebelende kledingstukken). Ook ik heb langer de tijd nodig om dingen te verwerken en kan niets loslaten. Andere mensen zeggen vaak tegen me: ontspan nu maar en laat het nou gewoon eens los. Maar dan blijf ik alles maar overdenken en piekeren. En dan ga ik ook nog eens piekeren over het feit dat ik niets kan loslaten. Ik heb dus waarschijnlijk nog een lange weg te gaan op dit punt.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

zo 15 nov 2015, 20:02

:roflma: hier kunnen we samen piekeren over elkaars probleem !! Leuk! !!
t !!!@#$???

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 16 nov 2015, 15:25

Heel herkenbaar.
Geluiden, geuren, kriebelende kleding. Maar ook veel piekeren, kleine opmerkingen van anderen die heel hard binnenkomen, sfeer die bepalend is voor hoe ik me voel.
Maar ook zeer goed mensen weten in te schatten, dingen 'weten' (die voor mij heel logisch zijn, maar door anderen als intuitie bestempeld worden) en kunnen genieten van mooie muziek. Dat zou ik niet willen missen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Turbowalnoot
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

ma 22 feb 2016, 00:06

Same here; geur smaak en dingen voelen in ruimtes , constant geluidjes horen.
koppijn bij een normale reis naar een andere (nieuwe) stad.

Een held in piekeren en van een mug een olifant maken hoor ik maar al te vaak.
Erg verschrikken van emoties die ik opeens kan hebben...
Verder loop ik een bedrijf in en voel ik meteen dat ik er niet wil en kan werken daar: onderbuikgevoel.

Maar hou ook van hele harde geluiden en lompe speakers...

Die tegengesteldheid biedt stof tot nadenken!
Al heb ik ergens gelezen dat je ook af en toe prikkelingen opzoekt.
Het kwartje blijft maar vallen...

HB-tje?
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

ma 22 feb 2016, 23:55

nathalie schreef::roflma: hier kunnen we samen piekeren over elkaars probleem !! Leuk! !!

Ik zocht eigenlijk nog een paar vrijwilligers die gaan piekeren over mijn piekerdingen zodat ik er zelf niet meer over hoef te piekeren, maar ja, omdat jullie ook al zo gevoelig zijn, wilde ik het jullie niet aandoen... Dus misschien moet ik gewoon op zoek gaan naar iemand, die niet zo goed kan denken. Ik bedoel, als je niet goed kan denken, dan wordt piekeren vast ook een stuk lastiger.... :roflmao: Probleem opgelost :P Nu alleen nog de juiste persoon vinden.....

btw, jezelf proberen te herprogrammeren dmv van een hersenschudding werkt niet, dat heb ik van de zomer al geprobeerd :mrgreen:

HB-tje?
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 23 feb 2016, 00:10

Eigenlijk is mijn zoektocht in het hb-gebeuren begonnen met een zoektocht naar HSP gebeuren, ik dacht in mijzelf wel een HSP-er te herkennen, maar niet helemaal via het boekje...
Al zoekende naar antwoorden kwam ik bij hb uit...
Misschien de een HB-HSP ook anders is dan een niet HB-HSP? En dan bedoel ik niet alleen qua IQ...

Maar goed, waarin ik het merk:

- Heel gevoelig voor de mening van anderen
- Slaap het beste in een pikdonkere kamer, helaas piept er nog een lantaarnpaal door de kieren van mijn zonlicht werende gordijnen, dus dat moet nog verandert worden
- Mijn moeder heeft zowel op haar droger als op haar vaatwasser een hele irritante piep als ze klaar zijn, die piep is voor mij startsignaal om de apparaten zo snel mogelijk uit te zetten
- druppende kranen, water dat door verwarmingen stroomt is geen goede voor mij als ik wil slapen
- voor de rest valt het wel mee bij mij met geluiden, oh nee, ik vergeet nog een rondje Mediamarkt, maar daar wordt iedereen gek volgens mij :mrgreen:
- In mooie muziek kan ik echt de emotie voelen, vind het dan ook heerlijk om in een gospelkoor te zingen
- Ik vrees dat ik gevoeliger voor bijwerkingen ben dan de gemiddelde mens.
- Creativiteit herken ik
- Soms voel ik in een ruimte, van dit is niet goed hier
- Ik weet inmiddels meerdere voorbeelden, dat ik vanaf het begin bij iemand voelde van, er klopt iets niet bij jou, maar toen niet op mijn gevoel durven vertrouwen, met alle gevolgen van dien... Ik moet dus nog even leren, dat ik daar op mag en moet vertrouwen en dat het niet altijd alleen maar mijn onzekerheid is, als ik een raar gevoel krijg bij iemand...
- euh, ja, vast nog wel meer dingen, maar dit is wat mij nu even te binnen schiet...

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 23 feb 2016, 06:53

O, die mediamarkt is herkenbaar. Die sla ik over. Ik koop wel online. Als ik daar binnenloop dan kom ik boos weer naar buiten. Te veel prikkels, te veel mensen. Dat geldt ook voor drukke winkelstraten.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

HB-tje?
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 23 feb 2016, 10:24

Sawi schreef:O, die mediamarkt is herkenbaar. Die sla ik over. Ik koop wel online. Als ik daar binnenloop dan kom ik boos weer naar buiten. Te veel prikkels, te veel mensen. Dat geldt ook voor drukke winkelstraten.

Soms zijn er dingen, die ik wel echt eerst in het echt wil bekijken voor ik ze koop, mocht het dan bij een andere winkel niet lukken en ik toch naar de mediamarkt moet, dan vraag ik direct waar dingen staan, kijk ik alleen daar naar en ga ik daarna direct weer naar buiten... Alles om zo snel mogelijk weer buiten te zijn... Maar probeer idd zo veel mogelijk te voorkomen, dat ik daar naar binnen ga...

Nathan
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 23 feb 2016, 11:25

Heel herkenbaar allemaal. Als ik een ruimte met mensen binnenloop voel ik ook direct een sfeer aan. Als die sfeer bedrukt is ren ik het liefst hard weer weg. Maar het meest irritante vind ik bijvoorbeeld een kerstborrel (of ieder andere soort sociale aangelegenheid met te veel pratende mensen). Hoe hard ik me ook op een gesprek probeer te focussen, het lijkt alsof alle andere geluiden en gesprekken tegelijkertijd binnenkomen. En gaat het ook nog allemaal over koetjes en kalfjes (een andere frustratie)! Een grote waterval van geluid, waarin ik het een niet meer van het ander kan onderscheiden. Heel vervelend en energieslurpend zoiets. :crazy:

Nathan
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 23 feb 2016, 11:35

Overigens heb ik zelf de zeer positieve effecten van mediteren ondervonden. Na wat oefening stelt het je in staat alle overprikkelingen sneller te verwerken. Ook slaap je na een specifieke meditatie sneller en dieper in. Dat vergroot (denk ik) het herstellende effect van slapen. Sta je de volgende dag met meer energie weer op. Nog een voordeel van meditatie; als je eenmaal hebt geleerd om middels focus op je ademhaling in meditatie te komen, dan kan je die ademhaling overdag ook gebruiken om je te verweren tegen overprikkeling. Klinkt zweverig misschien… maar HSP’ers hebben hier echt voordeel bij, daar ben ik van overtuigd!

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Facebook

di 23 feb 2016, 12:12

Nathan schreef:Hoe hard ik me ook op een gesprek probeer te focussen, het lijkt alsof alle andere geluiden en gesprekken tegelijkertijd binnenkomen.

Heb ik ook moeite mee.

Na wat oefening stelt het je in staat alle overprikkelingen sneller te verwerken.

Het verwerken van informatie/prikkels gaat inderdaad beter. Ik mediteer zelf ook :)
もなちゃん。いつか結婚しようね :)

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

do 25 feb 2016, 16:55

Kijk ook eens naar het Delphi-model van hoogbegaafdheid. Daar is zowel 'hoogsensitief' als 'voelen' een onderdeel van...
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

nemith
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

zo 17 apr 2016, 18:49

Ik herken helaas zelf ook wel wat van die dingen, zie niks oversoms moe na lange dag bij mensen? (door negatieve energie)

Ik had hier een leuk filmpje erover https://www.youtube.com/watch?v=nT1BhXa_bMI

Ik vind het wel snel zweverig voelen (heb daar niks mee)

Eekhoorn
Moderator
Moderator

wo 27 apr 2016, 08:54

Sawi schreef:O, die mediamarkt is herkenbaar. Die sla ik over. Ik koop wel online. Als ik daar binnenloop dan kom ik boos weer naar buiten. Te veel prikkels, te veel mensen. Dat geldt ook voor drukke winkelstraten.

Zijn dit niet zaken die iedereen heeft?
Ik herken het namelijk, maar zou mezelf echt niet als HSP definiëren.

(then again, ik definieer mezelf wel als HB, maar heb nog steeds geen begrip voor dat dingen daarmee voor mij anders zouden lopen :roll: wat zoveel betekent als dat ik het naampje wel erken, maar de rest niet)
Hyphenated
Non-hyphenated ...
How ironic :-D

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 27 apr 2016, 09:29

Eekhoorn schreef: Zijn dit niet zaken die iedereen heeft? Ik herken het namelijk, maar zou mezelf echt niet als HSP definiëren.

Ik geloof best dat iedereen tot op zeker hoogte daar last van heeft. Maar bijna in huilen uitbarsten en barstende koppijn hebben omdat je overprikkeld bent, lijkt me niet iets wat iedereen heeft. Ik mag van mijn partner niet eens meer mee zo'n winkel in. En winkelen doe ik bij voorkeur online of dinsdagochtend. En boodschappen doe ik op woensdagavond; mijn partner gaat op vrijdag of zaterdag, maar echt niet dat ik dan mee ga. Soms moeten we naar de bouwmarkt en daar kijk al als een berg tegenop. Ik merk wel nu ik beter voor mijn eigen rust zorg, ik meer kan hebben. Maar drukte houd ik nog steeds niet van. (Tenzij het een avond dansen is.)

Then again, ik definieer mezelf wel als HB, maar heb nog steeds geen begrip voor dat dingen daarmee voor mij anders zouden lopen :roll: wat zoveel betekent als dat ik het naampje wel erken, maar de rest niet

Dat hoeft ook niet. Iedereen heeft eigenschappen waar hij/zij zijn leven op aanpast. Dat gaat vanzelf, omdat je daarmee gewoon het meest jezelf bent.
Ik vergelijk het met allergie voor appels: ik eet geen appels, loop er in de winkel aan voorbij en laat de appeltaart op het werk staan voor collega's, omdat ik weet dat ik er last van krijg. Het is niet zo dat ik elke keer denk 'o nee, ik mag geen appels'. Het kost me geen enkele moeite om ze niet mee te nemen, omdat ik dit al jaren doe. Daarmee is mijn allergie nog steeds aanwezig, maar het beïnvloedt mijn leven echt niet. Hetzelfde geldt voor hoogbegaafdheid. Het is gewoon een van mijn eigenschappen. Ik ben er niet dagelijks bewust mee bezig. Ik leef er niet een ander leven om. Ik doe gewoon wat bij mij past. En soms heb ik even een moment waarop ik moeite heb met mijn omgeving (of zij met mij) en dan is het handig om te weten waar dat aan ligt. Dan kan ik me makkelijker aanpassen. (En ja, meestal ben ik de persoon die zich aanpast. Maar ik heb wel mijn grenzen en die bewaak ik goed.)

Eekhoorn
Moderator
Moderator

wo 27 apr 2016, 12:48

Sawi schreef:
Eekhoorn schreef: Zijn dit niet zaken die iedereen heeft? Ik herken het namelijk, maar zou mezelf echt niet als HSP definiëren.

Ik geloof best dat iedereen tot op zeker hoogte daar last van heeft. Maar bijna in huilen uitbarsten en barstende koppijn hebben omdat je overprikkeld bent, lijkt me niet iets wat iedereen heeft. Ik mag van mijn partner niet eens meer mee zo'n winkel in. En winkelen doe ik bij voorkeur online of dinsdagochtend. En boodschappen doe ik op woensdagavond; mijn partner gaat op vrijdag of zaterdag, maar echt niet dat ik dan mee ga. Soms moeten we naar de bouwmarkt en daar kijk al als een berg tegenop. Ik merk wel nu ik beter voor mijn eigen rust zorg, ik meer kan hebben. Maar drukte houd ik nog steeds niet van. (Tenzij het een avond dansen is.)

Ja, nee, inderdaad. Op dat niveau herken ik het gelukkig niet! IK word er alleen knalchagrijnig van, heb koppijn en snak naar frisse lucht.

Sawi schreef:
Eekhoorn schreef:Then again, ik definieer mezelf wel als HB, maar heb nog steeds geen begrip voor dat dingen daarmee voor mij anders zouden lopen :roll: wat zoveel betekent als dat ik het naampje wel erken, maar de rest niet

Dat hoeft ook niet. Iedereen heeft eigenschappen waar hij/zij zijn leven op aanpast. Dat gaat vanzelf, omdat je daarmee gewoon het meest jezelf bent.
Ik vergelijk het met allergie voor appels: ik eet geen appels, loop er in de winkel aan voorbij en laat de appeltaart op het werk staan voor collega's, omdat ik weet dat ik er last van krijg. Het is niet zo dat ik elke keer denk 'o nee, ik mag geen appels'. Het kost me geen enkele moeite om ze niet mee te nemen, omdat ik dit al jaren doe. Daarmee is mijn allergie nog steeds aanwezig, maar het beïnvloedt mijn leven echt niet. Hetzelfde geldt voor hoogbegaafdheid. Het is gewoon een van mijn eigenschappen. Ik ben er niet dagelijks bewust mee bezig. Ik leef er niet een ander leven om. Ik doe gewoon wat bij mij past. En soms heb ik even een moment waarop ik moeite heb met mijn omgeving (of zij met mij) en dan is het handig om te weten waar dat aan ligt. Dan kan ik me makkelijker aanpassen. (En ja, meestal ben ik de persoon die zich aanpast. Maar ik heb wel mijn grenzen en die bewaak ik goed.)

Dit wordt er eentje voor een ander topic vermoed ik. Want ik vergeet het echt, eet wel een appel en krijg (om in de analogie te blijven) een allergische reactie en snap dan niet dat het van mijn 'appel-allergie' komt.
Hyphenated
Non-hyphenated ...
How ironic :-D

Terug naar “HB en ...”