Louise1964
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Laag zelfbeeld

za 25 jun 2016, 20:02

De test is volgens mij vooral om te kijken wat de V/P kloof is. Ze denken dat hij dat misschien de oorzaak is van zijn vastlopen op school.

Het grootste probleem is dat hij gewoon helemaal nergens in geïnteresseerd is, geen hobby, niks dat hem boeit, dus nul komma nul intrinsieke motivatie (vroeger was hij erg leergierig, had overal interesse in, wilde alles weten). Hij zit maar wat op zijn computer, puur uit verveling en lekker geestdodend ook. Het is al een hele verbetering ten opzichte van het begin, toen hij hele dagen alleen maar in bed lag. Neemt geen enkel initiatief, zoekt geen contact (behalve met een vast groepje op Skype). Heeft nergens zin in, ook niet in therapie waarbij hij zelf aan het werk moet.

Hulp wil hij eigenlijk niet, hij gaat wel mee en geeft braaf (liefst ontwijkende) antwoorden, maar zegt niks uit zichzelf. Tegenover mij zegt hij helemaal niet veel, geeft voornamelijk aan dat hij het zelf niet weet. Hij voelt niks, denkt niks, is sloom, apatisch. Zit in een soort mist of pauzestand. Daarom denk ik ook dat een IQ test een erg vertekend beeld zal geven. Maar een psychiater zou in staat moeten zijn om dat gegeven mee te nemen mag ik hopen...

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

ma 27 jun 2016, 12:24

Hoi Louise

Klinkt als een Feniks jongere...

http://fenikstalent.nl/

opaspop
Veelgebruiker
Veelgebruiker

vr 14 apr 2017, 14:39

Plato

Kan ik hieruit opmaken dat je het met mij eens bent ?
de meeste wegen zijn in Rome

RS
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

wo 28 jun 2017, 22:00

Heb ik ook erg veel last van. Passiviteit. Het kost me zo veel moeite om me ergens tot te zetten. Pas als ik echt niet anders kan of mezelf echt begin te haten kom ik in beweging als ik in een passieve "flow" zit.

Ik heb gemerkt dat een balans tussen verschillende prikkels super belangrijk is om productief te kunnen zijn. James Altucher heeft het heel mooi beschreven. Hij zegt dat je eigenlijk 4 lichamen hebt die je allemaal elke dag moet onderhouden. Ik heb gemerkt dat als al deze 4 dingen in balans zijn, ik ontzettend productief kan zijn.

Hieronder je 4 lichamen heel kort uitgelegd:

1) Je fysieke lichaam
Zorg elke dag voor voldoende lichamelijke uitdaging. Dus lopen, naar de sportschool, fietsen, etc.

2) Je emotionele lichaam
Fijne mensen om je heen. Vooral positief en mensen die goed kunnen luisteren. Elke dag dus even met deze mensen praten.

3) Je mentale lichaam
Zorg voor voldoende mentale uitdagingen. Bijvoorbeeld allemaal kleine ideeën verzinnen voor een bedrijf of verhaal. Even je (creatieve) geest de vrije loop laten gaan en volop te laten draaien.

4) Je spirituele lichaam
Leven in het hier en nu.
Je kleine succesjes opmerken. Je krijgt dan echt een gevoel van vooruitgang.
Dankbaar zijn voor wat je hebt in je leven. The 5 minute journal is hier perfect voor. (soort positief dagboek).

In zijn boek "Choose yourself" legt hij het veel beter uit als ik hier even snel doe. Het boek is het beste om te lezen, maar in deze blogpost legt hij het ook goed uit: http://www.jamesaltucher.com/2011/02/ho ... asy-steps/

Als alle 4 lichamen in balans zijn weet ik zeker dat ik productief kan zijn en goed kan leren. Misschien is het een idee om eens te kijken welke dingen je zoon mist en hem aan te moedigen die dingen te doen. Beste is om hem er zelf via via op te laten komen en heel enthousiast zijn als hij een idee heeft en iets doet. Dat doet mijn psycholoog altijd bij mij en dat werkt echt goed. Enthousiasme is als een soort drug. Als gevoelig persoon ben ik snel verdrietig of lamlendig als anderen dan zijn, maar omgekeerd neem ik ook snel enthousiasme over van mensen. Super belangrijk dus om de juiste mensen om je heen te hebben. Mijn ouders zijn bijna nooit enthousiast of laten het niet merken. Dat heeft echt schade bij mij aangericht. Ik probeer ze aan te leren dat ze best wat meer hun blije emoties mogen tonen en wat beter moeten luisteren.

Sommige dingen hierboven zijn lastig te vinden in het leven. Maar ik denk dat ieder mens het nodig heeft om zich echt consistent te kunnen ontwikkelen en het erg belangrijk is om bij stil te staan.

Mediteren helpt om jezelf weer bewust te worden van wat ik eigenlijk belangrijk vind in mijn leven. En het zorgt voor motivatie om die dingen te doen. Alle gedachtes verdoven me als het waren en zorgen dat er uiteindelijk niets uit mijn handen komt. Met mediteren wordt je je ervan bewust van je gedachtes en kan je kiezen om er niet op in te gaan.

Ook improvisatietheater werkt ontzettend goed om uitstelgedrag en faalangst af te leren. Je hebt daar geen tijd om na te denken en je moet gewoon in het diepe springen. Als je dan uiteindelijk faalt met improv (wat sowieso gebeurt) dan ervaar je dat het helemaal niet zo erg is.

Ik weet dat ouderschapsadvies door jong volwassenen vaak slecht kan vallen, en miscchien ben je een super ouder, weet je dit allemaal en ben ik naïef. Maar ik vind het leuk om mijn ervaringen te delen en mensen te helpen. Dus bij deze mijn ideeën :mrgreen:

Terug naar “HB en ...”