Selah
Moderator
Moderator

Gedachten over HSP, HB en overprikkeling

vr 05 aug 2016, 20:01

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of er dames en/of heren zijn die zich herkennen in het gevoel overgevoelig te zijn voor prikkels van buitenaf.
Hiermee bedoel ik dat je emoties van anderen te sterk ervaart.
En hier zoveel last van hebben dat alleen al het zien van iemand dit gevoel kan overbrengen.
Bij navraag bleek dit de meeste keren ook te kloppen.

Ik heb mij er uiteindelijk voor proberen af te sluiten omdat ik het leven te moeilijk vond en erg overprikkeld door raakte.
Nu vraag ik mij af of HSP en HB wel echt 2 losstaande "diagnoses" zijn of dat het allebei valt onder het model van Delphi.
Ik ga namelijk nadenken wanneer ik dingen lees over diagnoses en HSP enkele keren voorbij komt.
Ik heb HSP en HB niet benoemd, maar het doet bij mij veel stof opwaaien.
Want ben ik dan echt wel HB en niet gewoon HIQ en ben ik dan wel een HS-lastendrager(HSP-er) en moet ik mijn mond dan niet gewoon opentrekken en alles vertellen of juist mijn mond dichthouden omdat ik mijzelf anders te kwetsbaar opstel...
Concordia civium murus urium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Gedachten over HSP, HB en overprikkeling

vr 05 aug 2016, 20:31

Totaal niet wetenschappelijk onderbouwd, maar naar mijn idee hebben hsp en hb beide te maken met prikkelverwerking, maar er zit weldegelijk verschil tussen.
Hsp is het open staan voor prikkels, waarbij op elk type prikkel de emotie sterk wordt gestimuleerd. Die verandering in emoties maakt je moe of nog erger.
Hb is een versnelde prikkelverwerking, waarbij in korte tijd via allerlei shortcuts diverse hersengebieden worden gestimuleers. Soms heerlijk, soms zo vermoeiend om al die gedachten te ordenen.
De combinatie is mogelijk, maar misschien zijn te veel shortcuts (hb) wel een oorzaak van veel stimulatie van emoties (hsp).

Bovenstaande is volledig speculatief. Ben benieuwd of er meer wetenschappelijke onderbouwing is van beide termen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Selah
Moderator
Moderator

vr 05 aug 2016, 22:36

Het ging mij nu ook niet om de wetenschappelijk onderbouwde verklaring hoor. ;)
Het ging mij erom of iemand zich hierin herkent of dat ik de enige ben die dit zo ervaart.
Het voelt voor mij namelijk alsof ik 24/7 een overload heb aan prikkels, sommigen kan ik niet aan ontkomen, andere zoek ik op.
Stilte ken ik dus ook nauwelijks, zelfs niet als ik in de natuur zou gaan zitten en een uur in het gras zou gaan liggen.
Mijn hoofd is namelijk nooit stil, behalve in therapie wanneer er gevraagd wordt om ergens antwoord op te geven, want dan slaat alles dicht en komt er niets meer uit.
Dan is mijn hoofd 1 groot leeg iets waar zelfs het tuimelkruid(tumbleweed, die bol takjes in westerns) niet langskomen.
Veranderingen in emoties maken me 1 uiterst prikkelbaar(of juist heel hyperactief), 2 ontzettend moe; zowel mentaal als lichamelijk en 3 zorgt het ervoor dat mijn draagkracht vermindert na emoties waardoor ik ook na emoties nog lange tijd erg instabiel kan reageren.
Erg irritant.
Ik ben het in elk geval flink beu om overprikkeld te raken door geurtjes van andere mensen, geluiden, lichamelijke sensaties en visuele prikkels.
Alleen smaaksensaties zoek ik echt op; het liefst alle smaken kort na elkaar en van heel zuur naar mierzoet en van zout naar bitter en hartig of scherp.
Alles om het proeven te versterken.

Beta
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 06 aug 2016, 02:01

Als je even in de zoekbalk HSP invult kun je hier nog andere topics over vinden. Bekend probleem, die overgevoeligheid bij HB-ers.

Ik ben bijvoorbeeld overgevoelig voor spanning bij en tussen mensen, enkele soorten eetgeluiden, hoge tonen van alarminstallaties en visuele onrust (rommel in mijn ogen).

Ik zit er zelf al een tijdje aan te denken om een mindfulness training te gaan doen, want ik loop er ook steeds tegenaan dat ik er oververmoeid van raak.
Maar echt 'kwijtraken' kan je het denk ik niet, hooguit managen.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 06 aug 2016, 08:28

O, ik ben zelf ook behoorlijk gevoelig voor allerlei prikkels: ik kan niet tegen geparfumeerde producten, word ik misselijk van. In de bus zijn die geuren van anderen het ergst. Maar ook labels knip ik uit mijn kleren. Sokken en ondergoed zondet naden. Schoenen doe ik zo veel mogelijk uit, Ik kijk geen tv en luister alleen muziek als ik daar zin in heb. Ik weiger een electrische tandenborstel. Alleen autorijden ontkom ik niet aan, dus moet ik als ik thuis kom eerst een kwartier tot half uur bijkomen.
En in de natuur staat mijn hoofd niet stil, maar kan ik me wel afsluiten voor alle negatieve zaken. Meestal loop ik dan te fantaseren, verhalen en gedichten komen vanzelf op. Of ik maak foto's zodat ik op een taak gericht ben.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat nu mijn leven in balans is (leuke baan, fijne partner, rustig liggend huis) ik niet snel last heb van de prikkels. De prikkels blijven natuurlijk, maar ik weet er goed mee om te gaan, ze te ontwijken of te accepteren, en voldoende rust te nemen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Selah
Moderator
Moderator

za 06 aug 2016, 10:00

Bedankt voor jullie reactie Beta en Sawi.

Ik ben overgevoelig voor licht(felle lampen, knipperende lampen, direct en indirect zonlicht), geluid(smakken tijdens het eten, het gepiep van een mes of vork over je bord(schoolbord gevoel), het overbekende schoolbord, gebrom/gezoem van apparaten in huis, sirenes van hulpeenheden(moet dan echt stil gaan staan en mijn oren dichtdrukken doet anders namelijk echt pijn), gevoelsmatig(heb (semi-)orthopedisch schoeisel doordat ik geen stof of druk op mijn voeten kan verdragen, labels van veel kleding, wollen kleding, aanraking van de huid), geuren zoals van roken, parfum, etensluchtjes, chemische geurstoffen in kaarsen en geuroliebakjes en veel wierrook.

Ik kan me er wel enigszins voor afsluiten, maar dan sluit ik mij ook af voor sociale contacten en dat wil ik weer niet omdat ik mijzelf dan opsluit in mijzelf.

Evelyn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

zo 07 aug 2016, 15:35

Hai allen, heel herkenbaar wat jullie schrijven. Ook ik ben hoog-gevoelig. Mijn zintuigen staan altijd op scherp. Zowel reuk, visueel, gehoor, fysiek voelen via de huid en voelen qua emotie. Dit kan ik niet uitzetten.
De laatste tijd, vooral tijdens onze vakantie, ben ik hier vaak en veel mee geconfronteerd op een niet-prettige manier. 2 weken lang non-stop prikkels die ik niet kon vermijden. Strakseef ik weer in mijn eigen huis, alleen, in mijn eigen ritme met de broodnodige stilte momenten.

Ik heb mijzelf hier, net zoals dit topic opent, veel over afgevraagd. Is het idd een logische connectie, hb en hsp?

Ik ben momenteel ook bezig om mijn ADD (Dat is een druk, altijd bezig en malend hoofd, maar in mijn gedrag niet druk, juist niet zelfs) te leren managen.
ADD en HSP lijken ook onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Door de continue overprikkeling, het niet goed kunnen sturen en coördineren van alles wat in mijn hoofd omgaat en ook mijn plek in de werkende wereld (nog steeds) niet kunnen vinden, dreigde ik in negativiteit te verzanden.

Gisteren, in de rust en stilte, heb ok dit weten om te turnen.
Mijn idee (dit is enkel mijn eigen theorie die mij goed past) daarover is het volgende:
Ik heb een meer dan uitstekend werkend neurologisch systeem. Zeer goed aangesloten zenuw verbindingen. Zeer goed werkende hersens. Snel denken, snel trends kunnen ontdekken, zelfs (intuïtief) trends kunnen voorspellen. Alles werkt bij mij op top-snelheid en alles merk ik op door mijn scherpe zintuigen. Ik mag daar trots op zijn en mij daarmee gezegend voelen.
Dit leren te managen en omzetten tot iets krachtigs en positiefs is daarbij mijn uitdaging.
Maar ik denk zekers dat dit alles aan elkaar verwant is.
Wij zijn grwoon erg mooie mensen met dit pakketje kracht :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
It's just that missing piece I am still looking for, to make it just perfect

Terug naar “HB en ...”