nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: HB en burn-out: ervaringen of tips?

ma 24 sep 2018, 12:29

blsh1:
Deze topic maar uit het stof halen . Topic starter is misschien al weg maar de kop is nog relevant om op door te gaan

Tja ik ben ( nog of weer )lichtelijk burn-out .

Ik heb wel nu weer begeleiding sinds kort , praktijkondertsteunende iemand , die ook juist met burn-out bekend is . Wel fijn .
Maar ja dan moet ik nu oefeningen gaan doen van ontspannen mindfullness shit en daar heb ik eigenlijk een schurft hekel aan .
Alles wat relax en bewustwording een of andere manier kan ik niet zo fijn meer accepteren terwijl ik wel weet dat het " goed voor me is "

Ik probeer te ontspannen op mijn manier maar wordt nogal geleefd door stresssituaties in mijn leven waar ik minder invloed op heb , ik manage het zo goed en kwaad ik het kan maar zal niet alles kunnen vermijden.
Nee ik kan niet emigreren naar Hawaii of Denemarken . Wil ik ook niet .

Hartritmestoornissen komen weer terug , is niks ernstigs volgends cardioloog toen , puur stress reactie .

Wat doen jullie als ontspanning ?
Ik bedoel wie heeft een idee wat nog kan helpen ?
t !!!@#$???

plato
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 sep 2018, 12:54

blsh1:
Deze topic maar uit het stof halen . Topic starter is misschien al weg maar de kop is nog relevant om op door te gaan

Tja ik ben ( nog of weer )lichtelijk burn-out .

Ik heb wel nu weer begeleiding sinds kort , praktijkondertsteunende iemand , die ook juist met burn-out bekend is . Wel fijn .
Maar ja dan moet ik nu oefeningen gaan doen van ontspannen mindfullness shit en daar heb ik eigenlijk een schurft hekel aan .
Alles wat relax en bewustwording een of andere manier kan ik niet zo fijn meer accepteren terwijl ik wel weet dat het " goed voor me is "

Ik probeer te ontspannen op mijn manier maar wordt nogal geleefd door stresssituaties in mijn leven waar ik minder invloed op heb , ik manage het zo goed en kwaad ik het kan maar zal niet alles kunnen vermijden.
Nee ik kan niet emigreren naar Hawaii of Denemarken . Wil ik ook niet .

Hartritmestoornissen komen weer terug , is niks ernstigs volgends cardioloog toen , puur stress reactie .

Ik denk als redelijke oplossing die dingen gaan doen -dus DOENDINGEN- die je van je hart uit leuk vind...dus niet die je wilt of moet doen.

Overigens...de drie Nathalies hier lopen de hele dag buiten vrij rond de boerderij en leggen iedere dag een ei. Een tip voor jou :)

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 24 sep 2018, 16:06

Ontspannen kun je op verschillende manieren doen. Kan zijn dat relaxen en bewustwording, zoals je schreef, "goed voor je is", maar als dat gepaard gaat met spanning, frustratie en andere niet-zo-toffe zaken, dan werkt het ws. eerder contra dan dat je er iets mee opschiet.

Ontspanning zoeken kan je op verschillende manieren doen: op de rustgevende manier (rusten, stil zitten, mediteren, slapen, muziek luisteren) en op de activerende manier (naar buiten gaan, op een tempo die voor jou nu fijn voelt wandelen of fietsen, de natuur opzoeken, muziek maken, dansen, tekenen, schilderen, handwerken, e.a. hobby's).

En dan heb je ook nog het verschil in soort rust (fysiek, mentaal, emotioneel, sociaal), wat voor rust heb je wanneer nodig en hoe kan je je zelf daarbij helpen? Persoonlijk denk ik dat je alleen zelf kan nagaan wat voor jou werkt en hoe het voor je werkt (naast wat je nodig hebt). Maar Plato geeft wel een interessante voorzet: vanuit je hart en zonder moeten.
Ik denk als redelijke oplossing die dingen gaan doen -dus DOENDINGEN- die je van je hart uit leuk vind...dus niet die je wilt of moet doen.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

plato
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 sep 2018, 16:59

Nog even...ik zorg er voor dat ik ALTIJD 3 à 4 of meer doe onderwerpen paraat heb. Heb ik geen zin meer waar ik mee bezig ben dan laat ik de boel gewoon liggen, het begrip 'het moet af' is niet meer van toepassing en ga over naar een ander doe ding. Deze manier van werken kost mij geen energie maar geeft mij energie.

Eens komt alles wel af...

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 24 sep 2018, 20:58

Dank!

Tja ik zit niet de hele tijd voor me uit te staren , ben wel bezig mrt dingen . Piano liedje oefenen en net een leuke kussenhoes gehaakt voor zoontje met katten oortjes en staart .
En de nieuwe konijnen vertroetelen en oude bejaarde kip begraven ... Ach ... 14!! Jaar geworden .

Maar het is allemaal vluchtig . En vlucht gedrag en eigenlijk verveling en uitstel en eigenlijk ben ik doodmoe .
Ondertussen moet mijn huis ook deze week ramen vervangen en ventilatie systeem gemaakt door woningbouw dus vergt nogal voorbereiding ( lees , rommel opruimen en plekken leeg zodat die lui erbij kinnen ... En ik heb een vol huisje )
Dus wel elke dag nu wat te dien en nu dan zooi dat normaal in de meter en linnenkast kast en vliering staat moet nu even eruit .. En wast laat je al die klote zooi ? Goed moment om de helft weg te mikken .

Dus zowel stress als ook najaarsschoonmaak
t !!!@#$???

plato
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 sep 2018, 21:24

Dank!

Tja ik zit niet de hele tijd voor me uit te staren , ben wel bezig mrt dingen . Piano liedje oefenen en net een leuke kussenhoes gehaakt voor zoontje met katten oortjes en staart .
En de nieuwe konijnen vertroetelen en oude bejaarde kip begraven ... Ach ... 14!! Jaar geworden .

Maar het is allemaal vluchtig . En vlucht gedrag en eigenlijk verveling en uitstel en eigenlijk ben ik doodmoe .
Ondertussen moet mijn huis ook deze week ramen vervangen en ventilatie systeem gemaakt door woningbouw dus vergt nogal voorbereiding ( lees , rommel opruimen en plekken leeg zodat die lui erbij kinnen ... En ik heb een vol huisje )
Dus wel elke dag nu wat te dien en nu dan zooi dat normaal in de meter en linnenkast kast en vliering staat moet nu even eruit .. En wast laat je al die klote zooi ? Goed moment om de helft weg te mikken .

Dus zowel stress als ook najaarsschoonmaak
Het lijkt me dat je teveel in een herkenbare wereld zit en te weinig in een nieuwe wereld.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 24 sep 2018, 22:25

Ja ik moet nog bijtanken van ongeveer 20 jaar roofbouw .
De energie druppelt binnen en stroomt als een vergiet er weer uit .
Dus truuk is om de vergiet te repareren gaatje voor gaatje . Zoiets

En dan hersens als een vergiet ook .
Ook dat gaat beter . Het was veel erger ik had echt kort termijn geheugen problemen.
t !!!@#$???

plato
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 sep 2018, 22:42

Doen wat je baat

laten wat je schaadt

krijgen wat je kunt

houden wat je is gegund

vadertje Cats

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 25 sep 2018, 10:39

Wederom een mooie aanvulling van je Plato! Dat werkt voor mij ook vaak wel.

Als ik je zo lees Nathalie, is dat wat je al doet en komt het aan op andersoortige 'ontspanning' die je helpt de doorlaatbaarheid van je vergiet zo te bewerken dat er meer blijft van wat je goed doet (je energie oplevert en/of plezier brengt zonder - al teveel - energie van je af te nemen) en wat hetgeen je teveel energie kost of meer energie kost dan het je oplevert meer/sneller/makkelijker laat wegstromen (en/of waar mogelijk buiten houdt?). Lastig met klussen van de woningbouw in het vooruitzicht, want die dingen zullen nodig zijn en doorgang moeten vinden alvorens je dat weer van je af kan zetten.

Met zulke dingen probeer ik zoveel mogelijk om zo weinig mogelijk van mezelf te vragen (neerkomend op: tijdsblokken te arrangeren met een taak - deel van de kamer ontruimen - zodat de werklui kunnen doen waar ze voor komen, als de werklui er zijn zorgen dat ik een plekje heb waar ik kan zijn zonder me al teveel te storen aan dingen en aan m'n theetje kan slobberen en/of een puzzeltje of iets anders om me bezig te houden, momenten pakken waar kan om lekker met m'n eigen dingetjes wat aan te kunnen rommelen in de tijd dat de werklui er niet zijn, zorgen dat ik aan voldoende (nacht-) rust kom).

Je kan er voor nu voor kiezen om de zooi uit de meterkast e.d. in een opbergkrat te stouwen (elke plek van je huis z'n eigen krat, zodat je de chaos voor jezelf niet groter maakt dan nodig). Dan hou je een soort van 'overzicht' op wat waar gebleven is. Je kan dan op later te plannen tijdstippen rustig aan wat dingen uit gaan zoeken, kijken wat moet blijven, wat weg kan. Misschien kan je zelfs aan opbergkratten komen die - met wat overblijft uiteindelijk - op die plekken kunnen staan. Als er dan nog eens iets moet gebeuren ben je een volgende keer sneller klaar (krat eruit zetten, krat na afloop weer terug zetten).

Vadertje Cats was een wijs man denk ik. Doet me denken aan dit citaat (wat volgens diverse bronnen op internet aan allerlei verschillende mensen wordt toegeschreven, deze keer was het Franciscus):
Sereniteitsgebed van Franciscus van Assisi:
Geef mij de sereniteit om te accepteren wat ik niet kan veranderen,
Geef mij de moed om te vechten voor datgene wat ik wel kan veranderen,
En geef mij de wijsheid om een onderscheid te kunnen maken tussen beiden.
Bron
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

plato
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 25 sep 2018, 11:20

Sommige mensen komen in actie door een beloning van een geslaagde actie

Sommige mensen komen in actie door een bedreiging van een geslaagde actie

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 25 sep 2018, 13:55

Wijze woorden

@ girafje het zijn nogal wat kratjes . Ik heb wel al aardig gesorteerd en had al op zonder al dozen en kratjes voor tent en slaapzakken enz . Nu staat er nog veel oud kinderspeelgoed en poppenhuis en koffers .
En metselaar is ook voornamelijk zooi die eigenlijk weer naar zolder kan na de man klaar is , daar zitten. De kerstversiering en schaatsen in ( jaja het is september en ze liggen nog beneden ... )

Geloof me er zit nog veel in kasten enz dat krijg je na 15 jaar ergens wonen wn 4 personen in een klein huis .
Gelukkig hoeven niet overal bij ....
Dochter begon net ook al te tieren omdat zij op zolder slaapt en ik even 3 antieke stoeltjes in haar privé ruimte heb gestald ...
Jeetje mijn hele slaapkamer staat ook al vol met hun zooi dus moet ze niet zeiken het is maar voor een paar dagen .
Ik denk dat zij ook de stress ervan voelt .
t !!!@#$???

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

di 25 sep 2018, 15:24

Jeetje mijn hele slaapkamer staat ook al vol met hun zooi dus moet ze niet zeiken het is maar voor een paar dagen .
Ik ruim ieder twee of drie jaar een andere ruimte in huis op. De vraag die hierbij centraal staat (de meeste troep is van a-praktische aard):
hecht ik hier emotionele waarde aan?
Is het antwoord nee, dan gaat het weg. Allemaal
Is het antwoord ja, dan wordt het apart gezet
Is het antwoord misschien, dan wordt het toegevoegd aan de stapel waar na een halve dag nog een keer dezelfde vraag aan wordt gesteld. Nu zijn echter de enige antwoord mogelijkheden ja en nee

Dit ruimt bij mij heerlijk op. Voor al in mijn hoofd!
Laatst gewijzigd door Camiel, vorige week

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 25 sep 2018, 16:57

Ja dat doe ik ook wel , kleinschalig het hele jaar . Maar is zo mega volksverhuizing en memory lane elke doos of kledingstuk of boek of speelgoed emotioneel beoordelen bovenop mijn al labiele staat vreet bakken energie . Ik kan wel dan vanalles weg doen maar toch ... Dan ook niet zomaar weg, kleertjes aan die en boekjes aan een ander en z
Wel ook wat zakken naar kringloop .
t !!!@#$???

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

di 25 sep 2018, 20:15

Dan ook niet zomaar weg, kleertjes aan die en boekjes aan een ander en z - Wel ook wat zakken naar kringloop .
Mijn broer en zussen (maar liefst 5 stuks) doen het ook zo. Afgelopen zomer hebben we (lees "ze") het (grote) huis van mijn moeder leeg geruimd. Kringloop, tweedehands. marktplaats, bewaren voor neven en nichten, archiveren (nee, niet het ronde archief, maar de boekhouding van mijn vader bewaren die 13 (!) jaar geleden overleden is), zelf houden, wil mijn moeder nog houden (in haar nieuwe appartement), kunst (ja, echte kunst), voor de achterkleinkinderen etc etc etc. Ik ben daar dus gillend weggelopen.

Ik doe het eenvoudiger: Weg of niet weg. Als het weg mag, en het is kostbaar (brengt binnen twee dagen meer dan 100 euro op bij marktplaats) dan verkopen. Zo niet, dan gewoon de hele ratjetoe naar de gemeentewerf. De buren (en neven/nichten, ooms/tantes etc) zorgen wel voor zichzelf. En dat kan heel snel, want ik houd helemaal niet van opruimen. Wanneer ik begonnen ben, wil ik ook in twee of drie uur helemaal klaar zijn.

Alles wat je direct nodig hebt of nog regelmatig inkijkt bewaren. De rest mag weg. Zo ook 6 jaar geleden drie kwart (200) van mijn boeken weg gedaan.
Laatst gewijzigd door Camiel, vorige week

Eekhoorn
Moderator
Moderator

do 01 nov 2018, 16:46

Qua ontspannen..... doe je ook genoeg actieve ontspannende dingen? En dan reken ik huis verbouwen of opruimen niet onder ontspanning :crazy:
Ik rij paard. En ik boks. Vooral dat boksen is heerlijk qua ontspanning. Fysiek uitputtend, mijn hoofd leeg maken en veel nieuwe energie op doen. Love it!
(okee, paardrijden is ook heerlijk in het hier en nu zijn, maar laad niet zo op omdat het niet zo uitput).

Wat trouwens energievreters kunnen zijn zijn beeldschermen. Suf youtube of spelletjes slurpt meestal meer leeg dan dat het energie geeft.
Hyphenated
Non-hyphenated ...
How ironic :-D

plato
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 01 nov 2018, 17:21

Laatste keer dat ik tv heb gekeken was oktober 2014...ingeruild voor pc programma's en natuurdingen en boerderijdingen

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 01 nov 2018, 20:58

Ik ben al een paar dagen gewoon gaan wandelen !
Zo alsof je de hond uitlaat maar dan zonder . Lekker doorstappen

Flink blok om en elke keer met een kleine taak , van eieren halen bij de boer verderop of naar een mini boekenkast of toch ecf. Pita broodjes bij de alber Heijn , ik wou noet naar de winkel maar was in de buurt ,

Drie voordelen van wandelen

1
Je krijgt het lekker warm
2
Goed voor de beenspieren die momenteel nogal sloom zijn
3 gied voor de geest . Lekker met liedje in je hoofd beetje op de maat en genieten van de herfst bladeren
En / of zonnetje of gewoon.

Niet te lang , gewoon 25 - 40 minuten of zo
t !!!@#$???

plato
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

do 01 nov 2018, 21:09

Perfect plan....

Terug naar “HB en ...”