boddah
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoogbegaafdheid en suicide

wo 11 jan 2017, 18:25

Hoi Allemaal, ik heb een literatuurstudie gedaan naar hoogbegaafdheid en suicide. Het artikel is te vinden op:

https://www.academia.edu/30872864/Suici ... ure_Review

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Hoogbegaafdheid en suicide

do 12 jan 2017, 14:49

:unhappy: ik lees je artikel liever niet maar weet wel dat het wel te vaak iets is voor Hbers.
2vrienden van mij dood en nog een paar die hun besf doen om zich via een langzame weg zich dood te zuipen.

Lees ookover Webbs 'Searching for Meaning' over desillusie en eistentiele depressie.
Daar wordt je ook vrolijk van

Ik heb geen zelfmoordneigingen hoor maar eeuwig vrolijk is anders

Wel bijzonder dat je zo'n heftig onderwep aansnijd. Bijna Taboe nog.
t !!!@#$???

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Hoogbegaafdheid en suicide

vr 13 jan 2017, 11:42

Je hebt daar een mooie verzameling artikelen gegenereert.

--------------

Ik vond de 4e alinea in de inleiding wel een beetje vreemd waarbij het wel lijkt also hoogbegaafdheid appart wordt gezet van de rest van de bevolking en een onafhankelijke verantwoording nodig heeft om te laten zien dat preventie van suicide belangrijk is.

De regel in die alinea loopt zoiets als
'preventie van suicide is niet alleen belangrijk bij de algemene populatie, maar ook bij hoogbegaafde individuen'

En daarbij lijkt hoogbegaafdheid wel als belangrijker voorgesteld. Een alinea verder (5e) wordt gesteld dat het prrobleem hoogbegaafdheid+suicide interessant is vanwege de interacties en misdiagnose (wat mij betreft afdoende argumentatie om de inleiding te vormen). Echter in de 4e alinea wordt gesteld dat hoogbegaafden bijzondere individuen zijn (en daardoor impliciet een belangrijker individu omdat dit 'bijzonder zijn' als een argument wordt gebruikt voor het belang van preventie?). Ook in de 2e helft van de 3e alinea wordt gesteld "We can ill afford such loss of potential talent!", wat bij mij klinkt alsof andere verliezen minder belangrijk zijn. Er staat daar tussen de regels dat suicide bij hoogbegaafden extra aandacht vereist omdat deze personen zo bijzonder zijn (zoiets als: suicide bij algemene populatie: enkel persoonlijk verlies vs. suicide hoogbegaafden individuen: een maatschappelijk probleem!).

--------------

Voor wat betreft de review vond ik het jammer dat alleen maar negatieve kanten van de literatuur naar voren kwamen (zo'n beetje niks is bekend, duidelijk, en werkelijk onderzocht). Ik vraag me af wat de goede kanten zijn? Hoe zit de opbouw in de literatuur? Wat is het verhaal dat eruit naar voorkomt? Wat is je punt met deze review? Vaak wordt er in de review verteld 'in de leiteratuur zijn veel x en er is geen consensus', 'er zijn veel y en veel verschillen' (met op x en y: consensus on prevalence, fluctuating data, theorieen, signalen, risicofactoren, methodologieen, definities...). Het blijft dan heel oppervlakkig, Ik bedoel hiermee zoiets als: stel dat ik een conferentie voor suicidality and giftedness zou bezoeken, dan zou ik aan het einde weten wat er leeft en speelt in die onderzoekswereld. Met dit review heb ik dat niet omdat er vooral wordt verteld wat er niet is.

--------------

En verder ook vond ik de volgende regel vreemd:
"Despite the lack of consensus we assume that gifted individuals form a group that deserves more attention with regard to their development"
Dit was niet onderbouwd. Zijn de aanhangers van negatieve ontwikkeling ten opzichte van de geheel populatie meer te vertrouwen, en waarom? Zo'n regel klinkt meer als een bruggetje tussen deze review (objectief: we weten eigenlijk vrijwel niks) en een vervolg onderzoek (subjectief: laten toch ergens van uitgaan en bezien of dit klopt). Een andere motivatie om die regel in het review te zetten zie ik niet voor me (als het een conclusie was van het literatuur onderzoek, op welke grond was het dan gemaakt?).
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Terug naar “HB en ...”