nona29
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Een heel boekwerk aan diagnoses

Ma 20 Feb 2017, 15:00

Hoi allen,

Ik zou graag jullie mening willen wat betreft de situatie waar ik momenteel in zit. De hoofdvragen zijn eigenlijk of HB en HSP de 'oorzaak' zijn van verdere psychische problemen en of de psychische problematiek apart behandeld moet worden, of dat er mogelijkheden bestaan om een 'alles in 1' traject te doorlopen.

In het kort:
Mijn eerste herinneringen (4/5 jaar) werden al getekend door gevoelens van eenzaamheid, onbegrip en machteloosheid. Communicatie met leeftijdsgenoten was erg lastig en ik zocht mijn steun daarom ook altijd bij ouderen/volwassenen. Dit heeft zich eigenlijk altijd voortgezet en zo heb ik vanaf mijn 10e jaar een hoop maatschappelijk werkers en psychologen gesproken (welke mij toentertijd niet konden helpen ivm de 'kinderlijke' aanpak, hierdoor raakte ik beledigd en opstandig.)
Fast forward: de huidige diagnoses zijn een dysthyme stoornis met depressieve episodes en PTSS. Deze diagnoses kan ik plaatsen, omdat mijn leven niet soepel is verlopen. Echter loopt nu het onderzoek naar persoonlijkheidsstoornissen, autisme, ADD etc. en voorspel ik dat er nog een aantal diagnoses bijkomen.

Ik ben zeer geïnteresseerd in psychologie en weet aan de hand van de vragen die mij gesteld worden welke 'stoornis' ze in gedachte hebben. Nu voldoe ik aan de eisen om compleet gestoord te zijn (een beetje overdreven, maar zo voel je je soms wel) maar wijk ik zo erg af van de standaardplaatjes die je bij een specifiek ziektebeeld hebt.

Nu ben ik bang dat de diagnoses borderline, narcistische persoonlijkheidsstoornis, een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis en/of misschien zelfs een lichte vorm van autisme wordt gediagnostiseerd. Dit baseer ik op mijn afwijkende manieren van communiceren (affectie tonen; hoe doe je dat? Iemand huilt; wat moet ik doen? Iemand is overleden; lach maar gewoon uit zenuwen omdat je niet weet hoe je moet reageren etc), mijn tegenstrijdige zelfbeeld (ik vind mezelf slimmer en verstandiger, wens niet met 'domme' mensen om te gaan, maar ondertussen heb ik een minderwaardigheidscomplex van hier tot Tokio) mijn opstandigheid (regels die ik nergens op vind slaan? Niet naleven. Is iets te saai/te makkelijk? Gewoon niet doen. Maatschappelijke sociale normen? Lol, wat zijn dat?)

Hoe denken jullie hierover? Is dit alles een verlengde van HB en HS of wijken mijn hersenen op andere gebieden ook af van de norm? Natuurlijk kan ik geen uitsluitsel van jullie verwachten, aangezien hersenscans niet zomaar te krijgen zijn, maar ik hoop toch op wat wijze woorden!

Kaathe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Een heel boekwerk aan diagnoses

Ma 20 Feb 2017, 23:11

Ook ik heb veel interesse in psychologie maar deze is niet professioneel. Oftewel, ik schrijf vanuit persoonlijke titel.

Wij zijn logische en abstracte denkers, dat wil zeggen, wij denken anders dan de meesten en wij kunnen buiten emoties om denken. Waar anderen hun emoties laten meewegen in een beslissing kunnen wij (of in ieder geval een groep van ons) de emoties weglaten. Dat wil niet zeggen dat we ze niet hebben, overigens, maar we nemen ze niet mee in onze redenering.

Cluster B persoonlijkheidsstoornissen zijn erg lastig. Lastig omdat ze veel verkeerd worden gediagnosticeerd, vooral borderline, maar ook lastig omdat er veel overlap is tussen de stoornissen waardoor er soms geen diagnose komt omdat er niet wordt voldaan aan de 5 uit 9 criteria. Ik heb persoonlijke ervaring met mensen die in dit cluster zitten en ik kan je vertellen dat die een stuk verder gaan dan wat jij beschrijft.

Ik kan het niet uitsluiten, maar het kan zijn dat je jouw emoties nooit ruimte hebt gegeven. Dat je dissociated (ik ken het Nederlandse woord even niet) bent van je gevoelens omdat er in het verleden nooit ruimte was voor emoties. Dat je nooit gevoel voor emoties hebt ontwikkelt op de manier waarop anderen dat gedaan hebben waardoor je in de verlegenheid wordt gebracht als anderen emoties uitten. Je loopt sociaal emotioneel achter op de rest. Dan kun je een cluster B persoonlijkheidsstoornis ontwikkelen, die kans is groot, maar ook complex PTSS, die ook veel overlap heeft met onder andere borderline.

Cluster B betekent niet dat je niet weet hoe je moet reageren, het betekent (zwaar gegeneraliseerd) dat je misbruik maakt van anderen voor je eigen goed en je totaal geen spijt hebt van wat je anderen aandoet.

nona29
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Di 21 Feb 2017, 00:00

Kaathe schreef:Cluster B betekent niet dat je niet weet hoe je moet reageren, het betekent (zwaar gegeneraliseerd) dat je misbruik maakt van anderen voor je eigen goed en je totaal geen spijt hebt van wat je anderen aandoet.

En daarin specifiek kan ik mezelf (gelukkig) niet in vinden. Ik wil graag gepast reageren, maar ik raak vaak zenuwachtig van sociaal contact.

Wat betreft het achterlopen op sociaal emotioneel vlak en het rationele denken: ik rationaliseer emoties en emotionele situaties. Ik heb het inlevingsvermogen om te begrijpen dat iemand zich rot voelt en als troost ga ik dingen voor die persoon rationaliseren. Maar ik kan me inbeelden dat een knuffel soms meer steun biedt en daar heb ik simpel gezegd geen behoefte aan.

En misschien geen professionele kennis, maar wel een hoop kennis ;)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kaathe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 21 Feb 2017, 07:00

nona.nc schreef:
Kaathe schreef:Cluster B betekent niet dat je niet weet hoe je moet reageren, het betekent (zwaar gegeneraliseerd) dat je misbruik maakt van anderen voor je eigen goed en je totaal geen spijt hebt van wat je anderen aandoet.

En daarin specifiek kan ik mezelf (gelukkig) niet in vinden. Ik wil graag gepast reageren, maar ik raak vaak zenuwachtig van sociaal contact.

Wat betreft het achterlopen op sociaal emotioneel vlak en het rationele denken: ik rationaliseer emoties en emotionele situaties. Ik heb het inlevingsvermogen om te begrijpen dat iemand zich rot voelt en als troost ga ik dingen voor die persoon rationaliseren. Maar ik kan me inbeelden dat een knuffel soms meer steun biedt en daar heb ik simpel gezegd geen behoefte aan.

En misschien geen professionele kennis, maar wel een hoop kennis ;)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik kan ook moeilijk geloven dat je jezelf er wel in kon vinden. Cluster B kent namelijk ook een vorm van grandiositeit waarbij je niet toe kunt geven dat je misschien een probleem hebt. Borderline daargelaten, maar het is überhaupt niet eens zeker of borderline wel los staat van complex PTSS. Van iemand met cluster B moet iedereen hulp hebben behalve hij of zijzelf, met hun is niets mis.

Als je zenuwachtig raakt van sociaal contact zou het best eens kunnen dat je een fobie hebt? Een sociale fobie, (social anxiety disorder). Je weet hoe je moet reageren maar je doet het niet, omdat er een bepaald gevoel is dat je tegenhoudt om te doen wat jij denkt dat goed is. Misschien een beetje vreemde uitleg, maar het is ook nog maar 7 uur. :rofl3: Wellicht begreep je op jonge leeftijd mensen al niet, laat staan hun emoties en hoe ze daarmee omgaan. En heb je die ook niet kunnen plaatsen omdat je nu eenmaal naar de wereld kijkt vanuit jezelf en niet vanuit een ander. En als je niet begrijpt dat je anders bent dan anderen en anders denkt dan kan het heel moeilijk zijn om die stap te maken.

Ook het rationaliseren van emoties is iets wat je dan gaat doen. Je probeert op een logische wijze te verklaren (gaan we weer met een hoogbegaafdheid kenmerk) waarom de ander de emoties toont die hij of zij op dat moment toont. Emoties die jij waarschijnlijk moeilijker kunt plaatsen omdat je ze niet meeneemt als je naar de situatie van de andere persoon kijkt.

captainmindful
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 28 Feb 2017, 19:15

Ook ik heb veel interesse in psychologie maar deze is niet professioneel. Oftewel, ik schrijf vanuit persoonlijke titel.
Cluster B betekent niet dat je niet weet hoe je moet reageren, het betekent (zwaar gegeneraliseerd) dat je misbruik maakt van anderen voor je eigen goed en je totaal geen spijt hebt van wat je anderen aandoet.
Je geeft dus al aan dat je geen professional bent. Gelukkig maar want je uitspraak over cluster B stoornissen vind ik veel te ver gaan. Ook al geef je aan generaliserend te zijn. Dan nog is dit gewoon wel heel kort door de bocht en ook absoluut niet waar. Met uitzondering dan van de antisociale PS daar kan je het wel als kenmerk benoemen maar voor de andere 3 stoornissen in cluster B (theatrale PS heb je nog niet genoemd) gaat dit zeker niet zomaar op.

Het is wel iets dat door het normale publiek vaak zo gezien wordt. Van een HB'er had ik meer nuance verwacht. Jammer dus.

Kaathe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 28 Feb 2017, 20:21

Je geeft dus al aan dat je geen professional bent. Gelukkig maar want je uitspraak over cluster B stoornissen vind ik veel te ver gaan. Ook al geef je aan generaliserend te zijn. Dan nog is dit gewoon wel heel kort door de bocht en ook absoluut niet waar. Met uitzondering dan van de antisociale PS daar kan je het wel als kenmerk benoemen maar voor de andere 3 stoornissen in cluster B (theatrale PS heb je nog niet genoemd) gaat dit zeker niet zomaar op.

Het is wel iets dat door het normale publiek vaak zo gezien wordt. Van een HB'er had ik meer nuance verwacht. Jammer dus.
Ik kan me voorstellen dat je het te ver vindt gaan en ik heb het dan ook wellicht teveel gegeneraliseerd, maar ik ben het niet geheel met je stelling eens. Ik zal mijn mening daarop toelichten met opnieuw een vermelding dat het gaat om informatie die ik persoonlijk de afgelopen maanden verzameld heb uit diverse literatuur en praktijkverhalen van psychologen.

Met betrekking tot de theatrale persoonlijkheidsstoornis heb ik te weinig kennis dus daar doe ik geen uitspraken over. Met betrekking tot borderline ben ik het met je eens dat die wel een geweten kunnen hebben en spijt kunnen hebben van wat ze doen, borderline heeft ook bijzonder veel overlap met complexe PTSS (voor borderline is schaamte ook de kern van de stoornis net zoals bij complexe PTSS). Voor zowel narcisme en antisociale PS gaat mijn uitspraak voor zover ik weet wel op. Daarbij komt een hoop comorbiditeit tussen de persoonlijkheidsstoornissen waardoor het enorm lastig is om de juiste diagnose te stellen en borderline en complexe PTSS maar ook bipolaire persoonlijkheidsstoornis vaak verkeerd worden gediagnosticeerd (of zelfs niet omdat een psycholoog bang is voor manipulatie of weet dat door het zwart/wit denken van een borderliner therapie compleet kan mislukken).

Dus, ik neem terug wat ik schreef als het gaat om mensen met borderline (en wellicht theatraal) en ik benadruk het feit dat het (te) zwaar gegeneraliseerd is. Ik besef me heel goed dat in eerste instantie iedereen met een persoonlijkheidsstoornis een slachtoffer is, ook de mensen met een antisociale en narcistische persoonlijkheidsstoornis. En het zou me ook niks verbazen als persoonlijke ervaringen ervoor zorgen dat ik het te zwaar heb gegeneraliseerd, maar het was voor mij in ieder geval een eyeopener toen ik ook erg bang was om een cluster B persoonlijkheidsstoornis te hebben. Iemand met een cluster B persoonlijkheidsstoornis twijfelt naar mijn weten zelden aan zichzelf omdat het probleem simpelweg altijd bij een ander ligt en niet bij zichzelf.

Uitzonderingen zijn er altijd, niets is zwart-wit, ook de psychologie niet want ook die is volledig door mensen bedacht, veelal door Freud en ook daar gaat regelmatig het een en ander van onderuit.

captainmindful
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 28 Feb 2017, 20:44

Iemand met een cluster B persoonlijkheidsstoornis twijfelt naar mijn weten zelden aan zichzelf omdat het probleem simpelweg altijd bij een ander ligt en niet bij zichzelf.
Mensen met een narcistische PS zijn juist heel onzeker over zichzelf. Ze blazen zichzelf alleen heel erg op om dit te verbloemen. Dit doen ze vaak zo goed dat ze er zelf in gaan geloven. Maar de enorme woede-uitbarstingen die ze hebben komen doordat mensen bij hun onzekere ik dreigen te komen.

Lees eens het boek "Een spiegel voor narcisten" van Martin Appelo https://www.bol.com/nl/p/een-spiegel-vo ... 010220498/

Ik ben indertijd gediagnosticeerd met Nar PS enkel ik kon het niet accepteren want ik kan wel empathisch zijn naar anderen. Ik herkende mij vaak ook niet in de vele negatieve reacties van mensen op verschillende media. De meningen vaak van slachtoffers van narcisten (ik proef bij jou ook de negatieve ervaringen van een narcist). Ik erkende wel dat ik een probleem had en dat ik aan een flink aantal kenmerken voldeed voldoende om volgens de DSM IV het label te mogen plakken. Maar ik voldeed ook aan voldoende kenmerken om er borderline op te plakken.

Toen ik het boek van Appelo las, kon ik accepteren dat ik NPS had ipv BPS. Ook omdat het ontstaan van NPS anders is dan BPS en ik juist bij het ontstaan ervan mijn jeugdervaringen herkende. Het klopt dat mensen met welke PS uit cluster B er in feite niets aan kunnen doen dat ze die PS hebben gekregen en ze daarom dus allemaal slachtoffer zijn. Enkel het feit dat je NPS hebt en dus slachtoffer bent, betekent niet dat je niets aan je gedrag in het heden kunt doen. Mijn stoornis gaat nooit over ik kan wel leren mijn gedrag aan te passen. Dat doe ik nu al een aantal jaren. Maar ik kan mij vaak wel kwaad maken om reacties zoals die van jou die elke NPS'er over één kam scheren. Ik weet ook dat vele met NPS zich nooit laten behandelen en dat voor hen geldt dat ze klootzakken zijn. Maar ik heb ook NPS en probeer met alles wat ik in mij heb mijn gedrag aan te passen. Nogmaals ik kan er niets aan doen dat ik NPS heb. Daarvoor kan ik mijn beide ouders bedanken. Ik kan er ook nooit van genezen. Dat zijn allemaal feiten. Maar wat ik wel kan doen, dat doe ik ook. Ik erken dat ik een probleem heb en pas mijn gedrag aan. Het zou daarom zeker fijn om hier op het HB forum dan ook genuanceerde berichten over NPS te lezen en niet alle shit die ik op de rest van het internet tegenkom. Waarbij ik weggezet wordt als mijn collega narcisten.

Kaathe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 28 Feb 2017, 21:35

Laat ik beginnen met stellen dat ik het ontzettend moedig van je vindt dat je je verhaal hier zo neerschrijft en laat ik ook vooraf heel duidelijk stellen dat ik het ook niet onmogelijk acht dat een narcist of zelfs psychopaat zijn fouten inziet. Ik had al het idee dat het een gevoelig onderwerp was maar had niet verwacht dat je gediagnosticeerd was met NPD. Los van mijn ervaringen, ik heb niks tegen jou, ook niet als je gediagnosticeerd bent met wat voor cluster B persoonlijkheidsstoornis dan ook.
Mensen met een narcistische PS zijn juist heel onzeker over zichzelf. Ze blazen zichzelf alleen heel erg op om dit te verbloemen. Dit doen ze vaak zo goed dat ze er zelf in gaan geloven. Maar de enorme woede-uitbarstingen die ze hebben komen doordat mensen bij hun onzekere ik dreigen te komen.
Dat is me bekend, maar dat is ook de reden dat ze anderen meenemen naar het onzekere niveau waar ze zelf leven wat op zijn beurt weer slopend kan zijn voor andere mensen.
Ik ben indertijd gediagnosticeerd met Nar PS enkel ik kon het niet accepteren want ik kan wel empathisch zijn naar anderen. Ik herkende mij vaak ook niet in de vele negatieve reacties van mensen op verschillende media. De meningen vaak van slachtoffers van narcisten (ik proef bij jou ook de negatieve ervaringen van een narcist). Ik erkende wel dat ik een probleem had en dat ik aan een flink aantal kenmerken voldeed voldoende om volgens de DSM IV het label te mogen plakken. Maar ik voldeed ook aan voldoende kenmerken om er borderline op te plakken.
Dat is ook precies wat ik bedoelde met comorbiditeit en je hoeft maar aan 5 uit 9 criteria te voldoen om te worden gediagnosticeerd met een persoonlijkheidsstoornis. Persoonlijkheidsstoornissen zijn erg tricky, zeker cluster A en B. Ikzelf heb mijn vraagtekens bij een narcist met empathie (ik sluit niet uit dat jij empathie hebt, integendeel) maar ik ga ook niet de diagnose van een psycholoog in twijfel trekken als amateur. Maar mijn twijfels kunnen natuurlijk ook gevoed worden door wat iedereen er over te vertellen heeft. Ik heb ooit wel een blog voorbij zien komen van een narcist maar was er vrij sceptisch over toentertijd.

Ik heb inderdaad negatieve ervaringen met een narcist, of in ieder geval iemand met een cluster B persoonlijkheidsstoornis (teveel comorbiditeit om iets zinnigs over te zeggen en de psycholoog had geen idee meer wat te doen en de situatie werd alleen maar ondraaglijker) wat bij mij geleid heeft tot een zware vorm van complexe PTSS inclusief angststoornissen, dissociatie en cluster C persoonlijkheidsstoornissen waarbij ik er jarenlang mentaal en fysiek aan onderdoor ben gegaan en steeds dieper de put in ben getrapt, in een relatie ben terecht gekomen waarin ik emotioneel ben mishandeld en meerdere malen op het punt heb gestaan om het leven vaarwel te zeggen. Ik denk dat het voor veel mensen, inclusief mijzelf, ook meer een projectie en onderdeel van het herstelproces is om ze te generaliseren. Omdat wij niet goed genoeg waren en respectloos en gewetenloos (naar ons inzicht) zijn behandeld is het uit onzekerheid best makkelijk om het hele cluster te generaliseren. Maar in wezen is een mens niet meer dan herinneringen, een mens reageert op basis van een herinnering, het enige verschil is hoe ze met deze herinnering zijn omgesprongen. Dat besef ik me heel erg goed.
Toen ik het boek van Appelo las, kon ik accepteren dat ik NPS had ipv BPS. Ook omdat het ontstaan van NPS anders is dan BPS en ik juist bij het ontstaan ervan mijn jeugdervaringen herkende. Het klopt dat mensen met welke PS uit cluster B er in feite niets aan kunnen doen dat ze die PS hebben gekregen en ze daarom dus allemaal slachtoffer zijn. Enkel het feit dat je NPS hebt en dus slachtoffer bent, betekent niet dat je niets aan je gedrag in het heden kunt doen. Mijn stoornis gaat nooit over ik kan wel leren mijn gedrag aan te passen. Dat doe ik nu al een aantal jaren. Maar ik kan mij vaak wel kwaad maken om reacties zoals die van jou die elke NPS'er over één kam scheren. Ik weet ook dat vele met NPS zich nooit laten behandelen en dat voor hen geldt dat ze klootzakken zijn. Maar ik heb ook NPS en probeer met alles wat ik in mij heb mijn gedrag aan te passen. Nogmaals ik kan er niets aan doen dat ik NPS heb. Daarvoor kan ik mijn beide ouders bedanken. Ik kan er ook nooit van genezen. Dat zijn allemaal feiten. Maar wat ik wel kan doen, dat doe ik ook. Ik erken dat ik een probleem heb en pas mijn gedrag aan. Het zou daarom zeker fijn om hier op het HB forum dan ook genuanceerde berichten over NPS te lezen en niet alle shit die ik op de rest van het internet tegenkom. Waarbij ik weggezet wordt als mijn collega narcisten.
Ik begrijp je frustratie en laat ik ook duidelijk zijn dat het niet mijn bedoeling is om jou, na deze post, over één kam te scheren met anderen die NPD hebben. Ik kan me goed voorstellen dat het zo overkwam en bij deze daarvoor mijn excuses en hulde voor je post. :bow:

Ik ben het met je eens dat je er iets aan kunt doen in het heden... alleen wordt dat zelden gedaan, eigenlijk bijna niet. Naar de psycholoog wordt zelden gegaan of er worden verhalen opgehangen waarbij de psycholoog wordt gemanipuleerd. Dat is een beetje het probleem met cluster B persoonlijkheidsstoornissen, het toegeven van het probleem. Maar dat is met codependency of cluster C niet veel beter, dat besef ik me ook en weet ik uit ervaring. Maar naar mijn ervaring richten mensen met cluster B veel meer schade aan. Maar goed, ik besef me dat ik daar niet objectief naar kan kijken.

Uiteindelijk hebben wij vergelijkbare trauma's beleefd maar hebben er uit karakter anders op gereageerd waarbij jij moet leren leven met NPD en ik met complexe PTSS. En het feit dat je daar alles aan doet spreekt echt voor je en misschien ben ik er uiteindelijk wel beter vanaf gekomen dan jij.

Stefan89
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Vr 03 Mar 2017, 10:47

Om even terug te gaan naar OP.

Ik zou me niet te veel zorgen maken over het krijgen van een cluster B PS diagnose. Ik ben zelf bij 2 psychiaters geweest, en de vragen die ze stellen zijn gewoon lijstjes die ze aflopen om te kijken wat er allemaal zou kunnen schelen, ze moeten die standaard aflopen.

Ik herinner mij dat ik zelf ook schrik had dat ze me compleet gek gingen verklaren, ik dacht ook dat ze me NPS of ASPS gingen opplakken ik dacht zelfs aan schizofrenie omdat ze ook die lijstjes aan het aflopen waren op een gegeven moment.

En als je toch de diagnose NPS ofzo zou krijgen, dan weet je in ieder geval zelf al dat er iets scheelt en dat je je best moet doen om je aan te passen en de juiste therapie volgen etc..

Overigens, de dingen die je beschrijft:
- affectie tonen (kan komen vanuit HB door je anders te voelen, of van dysthyme stoornis, depressies hebben soms als kenmerk dat je je empathie verliest)
- Afwijkende manier van communiceren (HB'ers gaan zich soms autistisch gedragen doordat ze ook anders denkend zijn en dus anders communiceren. zich anders voelen en zich gaan afzonderen etc..)
- Minderwaardigheidscomplex. Heb ik zelf ook enorm, dankzij perfectionisme etc.. is een kenmerk van HSP/HB
- Ik weet van mezelf dat ik slimmer ben dan gemiddeld, en toch heb ik ook een minderwaardigheidscomplex en zelfvertrouwen issues.
- Opstandigheid. HB'ers trekken regels in twijfel, ze slaan er nogal eens met de pet naar omdat het te saai/gemakkelijk is of omdat ze het niet eens zijn met de regels.

Ik kreeg zelf een hoop etiketjes opgeplakt. maar nu ben ik sinds kort (veel te laat eigenlijk) bij een pyscholoog in begeleiding gegaan met kennis over HB. Deze zegt: Gooi al die labeltjes nu maar weg, je bent gewoon een normaal, zuiver hoogbegaafd persoon, die dankzij pesterijen en zich anders voelen zich lichtjes autistisch is beginnen gedragen en met momenten minder empathie toonde door depressies etc...)

Hope this helps!

Sabo
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ma 30 Okt 2017, 07:35

Liefste Nona,

Mijn eerste ervaring bij een psycholoog heeft mij opgezadeld met het idee dat ik kamp met zowat alle symptomen die in de DSM staan vermeld (zowat het handboek van mentale stoornissen). Na 6 lange jaren te twijfelen of ik gewoon depressief was, manisch, of nog iets anders, blijkt het dat er nog een andere diagnose valt; namelijk, er is niets "mis" met mij?

Vergelijk het als googelen naar keelpijn. Dit is een duidelijk waarneembaar kwaaltje, maar een van de eerste zoekresultaten gaat kanker zijn. Hoe meer je gaat lezen, hoe meer je gaat herkennen. Autisme, ADHD, depressie, ... Elk van de symptomen die bij deze diagnosen komen herkenbaar over, en je kan in je achterhoofd houden dat dit MOGELIJKE uitspraken zijn, maar laat er je leven niet door leiden.

Toegegeven, ik ben heel nieuw in deze wereld van HB en durf ik niet te beweren dat ik hoogbegaafd ben, omdat dit in mijn ogen geassociëerd wordt met hoogintelligent, terwijl IQ-tests dit in mijn geval niet bevestigen (ruimtelijk wel, mathematisch niet). Een psycholoog zou jou niet mogen labelen, en dokter google of zelfdiagnose zéker niet!

As long as you're breathing, from a clinical point of view, there is more right with you then there is wrong.
Ik bedoel hiermee, als je geen last hebt van epileptische aanvallen of fysieke problemen, dat je je beter niet verder verdiept in de negativiteit van deze mentale stoornissen en dan vooral die stempel die je op jezelf wil zetten. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Mercurious
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Za 24 Feb 2018, 23:22

Dag Nona,

Goed verhaal hoor. Kort, bondig en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er iets met je aan de hand is. Je hebt gewoon nog niet de juiste therapeut gevonden. Wat ik zou voorstellen is om de hulp te zoeken bij een Rijksinstituut. Hier in het zuiden hebben we een private instelling voor psychiatrie, maar ook de Riagg. Als de Riagg ook bij jou in de buurt zit, zou ik daar even aankloppen. Als je daar toch geen gehoor vindt, wordt de zoektocht wat langer. Dan zou ik je adviseren om een vrijgevestigde psychiater te zoeken. Je bent HB, je hoort zelf wel wanneer er een klik is met iemand. Dat gaat lekker snel.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Selah
Moderator
Moderator

Zo 25 Feb 2018, 00:07

Quote Kaathe
Ik kan ook moeilijk geloven dat je jezelf er wel in kon vinden. Cluster B kent namelijk ook een vorm van grandiositeit waarbij je niet toe kunt geven dat je misschien een probleem hebt. Borderline daargelaten, maar het is überhaupt niet eens zeker of borderline wel los staat van complex PTSS. Van iemand met cluster B moet iedereen hulp hebben behalve hij of zijzelf, met hun is niets mis.
Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt? (Bronvermelding)
Concordia civium murus urium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

Mercurious
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zo 25 Feb 2018, 00:36

Quote Kaathe
Jouw onderschrift zet me echt aan het denken...
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Selah
Moderator
Moderator

Zo 25 Feb 2018, 00:36

Quote Kaathe
Jouw onderschrift zet me echt aan het denken...
Wat doet je daarin denken?
Concordia civium murus urium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

Terug naar “HB en ...”