zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Reactie op oefeningen uit therapie

Ma 10 Apr 2017, 23:11

Ik reageer niet goed op hulpverleners die me allerlei oefeningen laten doen.

Ik raak het kwijt. Vergeet het.

Hebben jullie dat ook?

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

Selah
Moderator
Moderator

Re: Reactie op oefeningen uit therapie

Di 11 Apr 2017, 14:36

Wat voor oefeningen moet je doen en wat vergeet je altijd?
Welke reactie(s) geef je op hulpverleners?
Concordia civium murus urium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Di 11 Apr 2017, 14:50

Ik heb het niet over een specifieke oefening maar alle oefeningen die ik ooit heb gehad.

Bijvoorbeeld een G schema voor positief denken en een eet schema om gezond te blijven.

Door de jaren heen heb ik geleerd dat ik dat soort dingen nooit doe omdat ik ze vergeet. De wil is er wel maar het lukt me niet om de oefeningen de doen.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 11 Apr 2017, 18:28

Bedenk eens dat de oefeningen een hulpmiddel zijn en geen doel op zich.
Die oefeningen zijn er om je te leren je gedrag aan te passen.
Dus in het begin moet je ze veel toepassen, zodat het een gewoonte wordt om ze te gebruiken. Na verloop van tijd slijt de oefeningen, maar is het de bedoeling dat je de voor jou werkende aspecten van de oefening 'automatisch' toepast.
Dus oefen je in het begin te weinig en verval je in oud gedrag, dan moet je of beter/langer oefenen of andere oefeningen zoeken.
Verval je niet meer in oud gedrag, dan is het totaal niet nodig om de oefening te willen onthouden.

Dus niet te druk maken over de oefeningen. Kijk naar waar je tegenaan loopt.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Reactie op oefeningen uit therapie

Di 11 Apr 2017, 19:32

Ik bedenk me net dat het ook kan zijn dat ik moeite heb om nieuwe patronen in te leren.

Een patroon kan dan een oefening zijn van een therapeut maar het kan ook een totaal andere handelingen zijn.

Ik was benieuwd of mensen met hoogbegaafdheid daar in het algemeen meer last van hebben.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wo 12 Apr 2017, 20:39

Ik heb er soms ook last van maar het is ook een feit ziet jij het als een probleem of is het wat andere denken van jouw te verwachten.
Want het is bij mij zo gebleken dat ik sommige dingen aan mijzelf wel leuk vind maar dat ik in het verleden met mensen omging die mij iets wilde zijn wie ik niet was.

Is enkel mijn mening vanuit mijn ervaring met de GGZ.

Want ik begrijp wel nu dat mensen vanuit hun visie van bij een papiertje hoort een bepaalde verwachting.
Dus zonder een papiertje mag je ook niet zo zijn of er niks over zeggen want je heb dan er niet voor geleerd dus moet je het fout hebben.

Dus vandaar uit ben ik in het verleden heel kritisch geworden naar mij zelf in het aanpassen aan de verwachtingen van andere.
En nu doe ik gewoon mijzelf zijn met mijn leuke dingen en wat mindere leuke dingen waar ik een uitdaging ziet om ze beter te maken voor mijzelf.

Eekhoorn
Moderator
Moderator

Za 15 Apr 2017, 09:42

Ik raakte het vooral kwijt als het heel dichtbij kwam :shock: Als het ècht een kern raakte voor mij, dan kon ik niet vasthouden waar het over ging. Heel raar vond ik dat, dat ik het gesprek wel kon voeren, maar een minuut later (zelfs nog binnen het gesprek) al niet meer zou kunnen zeggen waar het over ging. Het glipte dan zo tussen mijn vingers door. Meteen opschrijven hielp bij mij. Oefeningen schreef ik ook altijd heel concreet op, liefst een (door mij en therapeut samen) ingevulde voorbeeldoefening erbij. Dat je heel slim bent, wil nog niet zeggen dat je elke oefening zonder uitvoerige uitleg snapt. Soms strookt iets zodanig niet met je eigen zienswijze, dat iets letter voor letter uitgespeld moet worden.

Als het voor jou meer gaat over iets op langere termijn onthouden, dan kan het zijn dat je te weinig hebt geoefend om het je voldoende eigen te maken.
Hyphenated
Non-hyphenated ...
How ironic :-D

Eptq
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 15 Apr 2017, 10:01

Ik herken het. Mijn therapeut liet me ooit zelf een signaleringsinstrument maken, fysiek, met de verwachting dat het maken ervan me meer zou betrekken bij de oefening. Dus ik maakte een heel mooi instrument van hout, met bewegende delen, zakformaat, handgeschilderd en functioneel, waarmee ik de oefening kon gaan doen.... maar ik ging alleen maar naar dat ding zitten kijken en wegdromen over wat voor instrumenten ik nog meer zou kunnen maken :snkers:

Ik vind het ook heel moeilijk om mezelf nieuwe patronen aan te leren, in ieder geval wel wanneer deze patronen niet intrinsiek gemotiveerd zijn. Helaas heb ik dus geen tips voor je.
ambivalent

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 15 Apr 2017, 11:44

Ik vind het ook heel moeilijk om mezelf nieuwe patronen aan te leren, in ieder geval wel wanneer deze patronen niet intrinsiek gemotiveerd zijn.
Ik denk dat dit inderdaad ook een belangrijke oorzaam kan zijn. Wanneer je het nut niet ziet van een bepaalde oefening, dan zal je die zeker niet frequent gaan toepassen. Het kan helpen om naar het doel van de oefening te vragen, zodat je wel intrinsiek gemotiveerd bent om het te oefenen.

Verder hebben veel hb'ers ook moeite met automatiseren: je kunt iets na twee keer doen al en begrijpt waar het over gaat. Die hoofdlijn lijkt dan voldoende, maar vergeet je ook weer snel. Of hebt trucjes waarmee je snel het eindresultaat produceert, maar het doel - gedragsverandering - niet bereikt , omdat het juist gaat om het oefenen van de tussenstappen. Het enige wat helpt: toch veel en langdurig blijven oefenen. En met aandacht voor de oefening.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Zo 16 Apr 2017, 13:39

Bij mij is het puur het besef dat ik het moet doen. Of ik mis een trigger misschien.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

Eptq
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Zo 16 Apr 2017, 14:04

Dus je vergeet dat je de oefening moet doen, omdat je er niet uit jezelf aan denkt? Is het wellicht een optie om meerdere keren per dag een alarm te zetten? Dan vraag je jezelf in ieder geval een paar keer per dag af óf je de oefening moet doen op dat moment. Wellicht dat het dan in je denkpatroon sluipt.
ambivalent

Marco
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Zo 16 Apr 2017, 16:39

Bij mij is het puur het besef dat ik het moet doen. Of ik mis een trigger misschien.

Geen ervaring met therapie oid maar Ik merk erg vaak dat ik iets vergeet als er (voor mij) geen logisch verband is.. dat wil niet zeggen dat het niet goed is.. maar ik zie het dan gewoon niet.. en dan is het vaak.. 1 2 3 *poof*
Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped - EH

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Zo 16 Apr 2017, 17:43

Als er geen directe terugkoppeling is van regelmatig een kleine winst dan haak ik af.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

Eptq
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ma 17 Apr 2017, 10:21

Als er geen directe terugkoppeling is van regelmatig een kleine winst dan haak ik af.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
Ervaar je ook geen uitzicht op een lange termijnwinst met het doen van de oefeningen? Of doet dit niet zoveel met je?
ambivalent

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ma 17 Apr 2017, 12:27

Ik heb hier ook veel moeite mee gehad. Met name cognitieve gedragstherapie maar ook in andere trajecten lukte het me niet om het, op het oog logische en makkelijke, te doen en daarmee veranderingen teweeg te brengen. Inmiddels lukt het me wel, en begin te ontdekken waarom het niet lukte; veel van de adviezen waren over-simplistisch en soms was de uitleg niet kloppend. Veel "oplossingen" zaten op het niveau "ik heb nu een intern conflict die ik zo-en-zo leer op te lossen, ter vervanging van het oude gedrag". Maar dat interne conflict is niet het beste uitgangspunt voor mij. Dat is te laat in het proces.

Dus uitzoeken wat er gebeurt "in mijn hoofd", met name het scheiden van onbewuste impulsen, wat er emotioneel gebeurt na zo'n impuls (emoties geven eerlijk duidelijk aan wat jouw ik wil), en je rationele gedachten (die komen altijd later, kunnen jouw ik tegenspreken of proberen bij te sturen, maar leggen het altijd af).

Daarna komt het bedacht zijn op denkfouten, geheugen problemen, overtuigingen die niet kloppen.. etc. Ons geheugen is gruwelijk onbetrouwbaar, er is allerlij bias aanwezig, en we gaan veel uit de weg om nare gevoelens te vermijden (gezond gedrag, maar lastig als je wil veranderen).

Kortom, je zult zelf moeten uitzoeken waarom je iets niet doet. Zonder oordeel. Het is niet raar dat je het niet doet; het is raar dat je niet weet waarom.

Ik dwaal af, maar een simpele tip: beloon jezelf met iets eenvoudigs en basaals, direct na de at je het gedaan hebt. Een ijsje, chocola, iets erg lekkers.

Lange termijn doelen zijn goede motivators voor het besluiten dat je een.oefening wil gaan doen. Korte termijn beloningen zijn goede motivators per oefening.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ma 17 Apr 2017, 14:17

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
Ervaar je ook geen uitzicht op een lange termijnwinst met het doen van de oefeningen? Of doet dit niet zoveel met je?
Dit doet me wel wat maar ik haak af.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

Eekhoorn
Moderator
Moderator

Ma 17 Apr 2017, 19:50

Ik ben bang voor jou, Sebastiaan, dat ik het eens ben met Stefan. Je zal op de een of andere manier iets moeten bedenken waardoor je het wel gaat doen. Of dat een beloning is per keer dat je het doet, of een stok achter de deur (bijv een vriend vertellen wat je van plan bent en dagelijks daarmee evalueren), of hoe dan ook.... 'een' manier.

Overigens, als ik me ergens echt niet toe kan zetten, sta ik er veelal toch niet echt achter. En dan is het zaak dat serieus te nemen. Dus met mezelf in gesprek gaan over waarom ik er niet achter sta, en daarna eventueel met de opdracht-gever in gesprek gaan over het waarom. Maar zoals je het nu presenteert, lijkt dat niet aan de orde ( :?: )
Hyphenated
Non-hyphenated ...
How ironic :-D

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ma 17 Apr 2017, 21:42

Of ik voer de druk om te veranderen op.

Of ik ontkracht de reden voor mijn ongewenste gedrag.

Die laatste daar zet ik me voor in.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 18 Apr 2017, 10:53

Het ontkrachten van de redenen voor het gedrag zou eigenlijk al gebeurt moeten zijn. De oude gedragingen die je probeert te veranderen (door ze te oefenen tot het automatisch gedrag wordt) zijn toch niet meer nuttig voor je, of zelfs contraproductief?

Zoals eekhoorn al aangaf: vergeten is ook gedrag. Als je iets niet kan onthouden of volhouden dan is daar een reden voor. Het oude gedrag heeft een nut, en je geeft onbewust weerstand: door iets niet te bevatten, uit te tunen, afleiding of vergeten.

Zonder oordeel op onderzoek uit en met name naar je emotionele reactie kijken kan dan helpen. Zo was mijn depressie ooit een oplossing voor iets anders; goed met dat ándere leren omgaan was dus belangrijk.

Wat is voor jou de reden dat je het oude gedrag wilde veranderen?
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 18 Apr 2017, 19:22

Het klinkt wel een beetje alsof je een fixed mindset hebt en eigenlijk niet zo'n zin hebt om te veranderen.
En dan ben ik het ook met Stefan eens. Als je heel eerlijk bent naar jezelf: waar zit jou weerstand?

Bij de noodzaak van de verandering?
Bij de vorm of het resultaat van de verandering of de weg er naartoe?
Of zit er angst voor wat er in de plaats gaat komen?

Wat voel je als je bovenstaande vragen voor jezelf probeert te beantwoorden?

Pas als je dit weet, dan kun je daadwerkelijk vanuit intrinsieke motivatie de weerstand wegnemen en effectief veranderen.

Terug naar “HB en ...”