Invisible
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Intens beleven van muziek

Vr 25 Sep 2015, 21:04

Zo herkenbaar! Niemand in de omgeving lijkt dat echt te begrijpen. Het is alsof muziek het binnenste raakt en het lichaam vult. In de periode dat ik met school moest stoppen was dat het enige wat vrede gaf. Helaas kan ik niet (meer) tegen oordopjes of een koptelefoon, dus moet het met speakers.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Za 26 Sep 2015, 12:19

Invisible schreef:Zo herkenbaar! Niemand in de omgeving lijkt dat echt te begrijpen. Het is alsof muziek het binnenste raakt en het lichaam vult. In de periode dat ik met school moest stoppen was dat het enige wat vrede gaf. Helaas kan ik niet (meer) tegen oordopjes of een koptelefoon, dus moet het met speakers.
De hoofdtelefoon is voor mijn een verplicht medium gezien vaak mijn keuze van muziek (klassiek) en tijdstip van de dag (laat op de avond of 's morgens vroeg) ondanks de tinnitus. :listen:

Nachtegaal
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Za 26 Sep 2015, 16:10

Toevallig heb ik op mijn nieuwe studie iemand ontmoet die ook op deze manier van muziek genieten kan. Al luistert hij naar iets andere soorten muziek dan ik, de ervaring die hij erbij heeft lijkt erg op de mijne. Erg leuk dat ik eindelijk 'in het echt' met iemand over deze beleving kan praten, en van zijn voorkeuren kan meepikken.
(en dat de persoon in kwestie sinds kort ook mijn vriend is maakt het alleen maar leuker)

Lmiris
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Do 31 Mar 2016, 21:46

Ik heb meestal periodes waarin ik een bepaald nummer of genre ontdekt en waar ik dan dagen lang naar kan luisteren. Vooral op natuurgebaseerde muziek zoals van Vivaldi kan me heel erg raken. Ik heb zelden dat ik echt tranen in mijn ogen krijg, maar ik word dan eerder heel warm van binnen, kan om de haverklap kippenvel krijgen en gewoon heel blij, heel vrolijk. Recentelijk heb ik een periode gehad dat ik The Phantom of the Opera had ontdekt. Vooral de zangeressen Sierra Boggess en Emmy Rossum vind ik goed, Sierra Boggess het meest om het gevoel die ze in haar zang legt. Hoewel ik zeker niet beschik over een mooie stem, probeer ik soms wel mee te bewegen om de harmonie te ervaren en mee te 'zingen'. Je wilt me serieus niet horen zingen. [:))] Andrew Lloyed Weber.. geweldige componist.

Ook had ik laatst weer Disney muziek ontdekt. Ja, je hoort het goed. Disney. Het heeft iets nostalgisch wat toch iets met me doet. Ik heb vooral helemaal weg van de stem van Phil Collins. Mijn favoriete Disney liedjes zijn die met actief orkestbegeleiding, zoals Hellfire van de Klokken van de Notredam. Deze zangeres maakt covers hiervan, waarvan dit mijn favoriet is. Luister naar de orgel, de intense inzet van de koperblazer en de trommels. Daar kan ik echt kippenvel van krijgen. Als niemand er is, is het best grappig om te doen alsof je dirigent bent.. :peek:

Of dit lied van Tarzan dat me herinnert van het oneindige van het universum, de schoonheid van de natuur en het feit belangrijk is altijd zo nieuwsgierig te blijven als een kind. :) "I want to know, can you show me?"

Nostalgie gecombineerd met zware intense Oostenrijkse hoorns. (Vienna Horns)

Adiemus. Een lied dat ik ook al jaren luister. Dat indiaanse gezang heeft iets magisch vind ik. Doet me ook denken aan wolven en mystieke verbondenheid met natuur. Lekker om even je ogen dicht te doen en weg te zinken in het niks.

Bijna klaar! De Final Countdown kan me een ongelooflijke spurt motivatie geven. Deze keyboard versie is best cool!

Dit stuk luisterde ik heel vaak als jong meisje als ik me weer eens in mijn kamer op sloot en met mijn deur dicht, muziek aan Pinkeltje las. Ben ik nu aan het proberen op de piano te spelen. Nog niet echt tijd voor gehad, jammer genoeg.

Momenteel ben ik best wel van de blokfluit muziek! Ik ben al een paar maanden bezig op een oude blokfluit van mijn moeder te oefenen om hopelijk ooit zo goed te mogen klinken als mijn favoriete blokfluististe, Lucie Horsch.

Om het even kort te houden, nog andere filmmuziek, muziek van Amira Willighagen en nummers van Lady Gaga doen me heel veel. Veel muziekstijlen hier! Leuk om te lezen! Ik hoop dat jullie ook nog wat leuks kunnen vinden tussen mijn lijst! :mrgreen:
Het leven is te mooi om stil te blijven zitten in een negatieve sleur. Ontwikkel jezelf, ontdek de wereld en geniet van al het moois dat het leven je te bieden heeft! :)

nickmazona
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Di 26 Apr 2016, 16:19

Soortgelijke ervaringen heb ik ook bij het luisteren van geweldige muziek. Pasgeleden zat ik in het vliegtuig en bij het horen van 'Time' van Hans Zimmer had ik zo'n onoverwinnelijk gevoel dat ik dacht, als het vliegtuig nu neerstort interesseert het me echt niks (als het echt zou gebeuren dan zou ik waarschijnlijk wel anders piepen).

Dit lied raad ik een ieder aan: Angele Dubeau & La Pieta (Ludovico Einaudi Portrait) - Divenire.

scorcy
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Zo 11 Jun 2017, 11:42

Herkenbaar ja!

Filmmuziek (en dan idd bijvoorbeeld Jurassic Park, werken van Hans Zimmer) kan me ook ontzettend raken. Ik heb niet voor niets ook echt goede speakers aangeschaft thuis zodat ik met mijn ogen dicht kan aanwijzen welk instrument zich waar bevindt in de sound stage. Filmmuziek kan mij soms zo ontroeren dat ik er echt tranen van krijg in mijn ogen. Dus niet omdat ik droevig ben, niet omdat ik blij ben, maar iets anders...

Hele harde alternatieve muziek als metal kan mij meestal niet echt raken, ik vind het overkill ofzo en kan er dan al snel niets meer mee. Muziek die mij enorm kan raken is muziek van Tori Amos, Alanis Morissette qua vocalen, en dan bijv. Zero 7 (met een toen nog iets jongere Sia) voor het totaalplaatje... maar recent ook Cashmere Cat. Veel van zijn muziek zit echt extreem goed en precies in elkaar, met enorm gevoel voor detail. Kan ik ontzettend waarderen.

De track die ik hieronder plaats is een recent nummer waarin erg veel emoties elkaar afwisselen, er zit ook een erg donker aspect in dus let op als je daar niet tegen kunt. Kan hier intens van genieten omdat het mijn hoofd en mijn gevoel zo ontzettend kan laten veranderen in korte tijd. Bij dit nummer is het geen ontroering maar een combinatie van andere dingen die ik voel; maar iets belangrijks dat er in ieder geval in zit is berusting of geruststelling:

https://www.youtube.com/watch?v=t5p5uCgY-tY

Benieuwd of iemand zich hierin kan vinden, ik heb tot nu toe nog niemand echt kunnen vinden die het met me eens is :p

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ma 10 Jul 2017, 12:07

Ik ben echt een liefhebber van muziek en heb er regelmatig behoefte. Soms omdat ik mij vanbinnen zeer gelukkig voel, maar ook soms wanneer ik het even niet zie zitten. In de mindere periodes trek ik mij even terug, om muziek te luisteren. Dan kan ik de prikkels verwerken die ik de afgelopen tijd heb opgedaan. Ik houd muziek en vind bijna iedere muziekstijl mooi. Ik zie in iedere muziekstijl wel een teken creativiteit. Ook van de muziekstijlen waar ik eigenlijk niks mee heb. Ik interpreteer ook de gedachten die daar achter kan zitten. Songteksten met een diepe betekenis kunnen mij diep raken. Ook muziek die de emoties van de songtekst uitdrukken.

robgoed
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Di 01 Aug 2017, 14:59

Herkenbaar! Ik voel heel veel bij muziek (goed én slecht) Zo ben ik een aantal jaren geleden naar een uitvoering van "einstein on the beach" geweest; ik ben weken 'van de leg' geweest, maar op n mooie manier. Ben onlangs in intensieve therapie gegaan en nu is er muziek waar ik niet meer naar kan luisteren zonder tranen. Het gevoel daarbij is van alles; zo is er een nummer van Elbow waar ik echt niet meer naar kan luisteren, het verwoordt voor mij wat ik voel voor m'n jongste dochter. (krijg zelfs tranen in mn ogen terwijl ik dit schrijf). Sinds ik gestart ben met therapie ben ik gaan voelen en dat is soms ongemakkelijk, muziek is daarbij een grote hulp.Ik ben mijn hele leven gefascineerd geweest door muziek; zelf speel ik niets. Maar goed, ik ben heel blij met jullie berichten. Thanks.

Ano23
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Do 03 Aug 2017, 18:18

Onlangs een traantje weggepinkt bij deze:

https://www.youtube.com/watch?v=TCuhQLgDgIg&t=1s

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”