Asylum
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Toekomstige werkvorm...?

di 01 mar 2011, 22:48

Wat leuk, een gedeelte voor de jongere volwassenen.

Hoe zie je je toekomst? Ga je na je opleiding voor een fulltime baan, parttime baan/banen of ben je van plan te ontsporen? :wink:

Ik twijfel zelf ontzettend of ik niet veel te snel uitgekeken ben op een fulltime baan en of dit überhaupt niet te belastend zal zijn. Dit super sociale pedagogengedoe is erg interessant, maar na een paar uur met de kindjes/ouders/personeel ben ik uitgeput. Volgens mij worden het parttime banen en vanuit daar zie ik wel verder (of het onderzoek moet zo bevallen dat ik daar compleet in op kan gaan). Gelukkig moet eerst de master nog, extra denktijd!

Martijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Toekomstige werkvorm...?

do 03 mar 2011, 00:32

Van plan te onsporen? Klinkt alsof er nog een andere situatie mogelijk is? [propeller]

Dat je je draai gevonden lijkt te hebben op de uni is al heel wat eigenlijk. Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen aan een HBO (verschillen tussen dat en WO schijnen nogal aanwezig te zijn maar school blijft school), maar was daar na 4 maanden compleet klaar mee. Sindsdien begonnen met activiteiten die al een paar jaar in hobby+ vorm liepen te professionaliseren. Voor mezelf bezig dus. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ik voor een baas kan werken eigenlijk, tenzij die me dusdanig veel vrijheid geeft dat het als het ware is alsof ik toch een eigen bedrijf run. Met name het onderaan de ladder moeten beginnen in plaats van gelijk de vork flink vol te scheppen staat me tegen. Als ik iets boeiend vind wil ik van de hoed en de rand weten. Die vrijheid heb ik nu, en had ik niet in het schoolsysteem en ook de baanvooruitzichten leken dat niet te bieden.

Als ik niet voor mezelf bezig was denk ik dat ik zoveel mogelijk verschillende baantjes zou doen, gewoon om de afwisseling erin te houden. Een tijd geleden las ik de term "vliegende keep" in banencontext. Dat sprak me heel erg aan en zou eigenlijk geknipt zijn voor mij. Ik zou daar naartoe kunnen werken door een studie te volgen en daar met een jaar of 5 terecht te komen, of ik snij die periode af en ga voor mezelf bezig. :wink:

Wat doe je nu precies voor studie en wat zou je toekomstige baan inhouden?

Peace_World
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

do 03 mar 2011, 23:10

Na de middelbare school ga ik waarschijnlijk een vak als geschiedenis studeren in Utrecht.
Mijn hoop is dat ik na mijn Bachelor een onderzoeksmaster mag doen. Staat erg goed op mijn CV en het lijkt me ook erg leuk.
Qua werk heb ik niet echt een idee van wat ik wil gaan doen, misschien op een ambassade werken of op een ministerie.

murf
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 04 mar 2011, 08:47

Asylum schreef:Volgens mij worden het parttime banen en vanuit daar zie ik wel verder (of het onderzoek moet zo bevallen dat ik daar compleet in op kan gaan). Gelukkig moet eerst de master nog, extra denktijd!

Tip van de ervaringsdeskundige:
Pas op voor een meteen in het begin al compleet verknipt CV. Hoewel mijn schoolcarrière totaal ontspoord is, heb ik na wat er van over bleef wel ongeveer het traject gevolgd dat jij nu voor ogen hebt: "veel baantjes en het nooit ergens lang uithouden". Dat heeft me serieus veel lastige vragen opgeleverd en het antwoord "sorry, maar na 2 maanden verveelde ik me" levert je zeker geen pluspunten in een sollicitatiegesprek op. (Als je dat gesprek al haalt en niet bij voorbaat word afgeserveerd omdat ze vinden dat er te veel werkgevers in te korte tijd op je CV staan.)

Dus als je het kunt opbrengen, zou ik zeker vanaf het begin af aan aan een stuk carrièreplanning doen en als je weet dat je je op 1 plek snel verveelt, strategisch kiezen voor grotere organisaties waar intern voldoende doorgroeimogelijkheden zijn. Op die manier blijft er op je CV 1 bedrijf staan, met binnen dat bedrijf een logisch groeipad. Dat staat een stuk schoner dan in 5 jaar 8 bedrijven verslijten en vergroot domweg je kansen op nuttig werk verderop in je leven.

Ondertussen toch, ook al is dat soms zwaar, proberen de tijd dat je ergens blijft te tellen in jaren en niet in maanden. Natuurlijk is het niet altijd makkelijk het vol te blijven houden als je het na 2 maanden al gezien hebt maar zelfs dan doorbijten is, naast dat het beter op je CV staat, iets waar je van kunt leren. Soms kun je uit de meest simpele functie toch voldoening halen door binnen die functie of je afdeling wat klusjes er bij te pakken om de verveling tegen te gaan. Van die klusjes leer je, ze staan goed op je CV (ik heb naast mijn reguliere werkzaamheden complete productadviezen aan het MT uitgewerkt die zo goed zijn, dat ze sollicitatiegesprekken redden) en ze houden je grijze massa draaiende.

Als dat allemaal niet lukt: word ZZPer. Dat levert absoluut zo zijn eigen uitdagingen op en ik weet niet hoe makkelijk het pad terug is (van ZZPer naar loondienst), maar onder de vlag van je eigen bedrijf kortere klussen opknappen is minder slopend voor je CV dan diezelfde klussen in loondienst doen.

Strekking van dit verhaal: Kies strategisch en doe aan lange-termijn planning, verzand niet in het o zo verleidelijke maar fnuikende korte-termijn denken.
Look ahead, there's nothing left behind.

Eens realtime kletsen over koetjes, kalfjes EN hoogbegaafdheid?
Er is nu ook een chatkanaal (IRC): http://hb.clueb.at

Let wel, dit is een los initiatief, niet alleen met mensen van HB-Forum.

Asylum
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 04 mar 2011, 13:22

@Martijn: Ik kan begrijpen dat je je draai niet kon vinden. Als je zo verlangt naar vrijheid om je eigen keuzes te maken en meteen vol aan de bak te kunnen (in plaats van behandeld te worden als beginner of rotklusjes erbij te krijgen), is voor jezelf beginnen misschien nog wel meest directe pad naar wat je wilt.
Ik ben over een paar maanden orthopedagoog, maar zou dan nog een 1-jarige master doen waarin ik stage loop bij een instelling. Hierna zou ik bij een instelling/(speciale) school/jeugdzorg werken, met als bezigheden vooral vergaderen, contact onderhouden met ouders/jongere/school/personeel, testjes doen bij het kind en hier verslagen over schrijven met advies eraan gekoppeld. Het alternatief is een onderzoeksmaster: Behavioural Science of Cognitive Neuroscience. Nu blijkt dat ik het eigenlijk niet zo zie zitten om fulltime met alles en iedereen te overleggen, omdat ik het leuker vind om zelf met een project bezig te zijn. Fijn achter de computer dingetjes uitwerken enzo. Ik geloof dat de onderzoeksmaster hier beter bij aansluit. Dan is het nog best lastig om tussen de twee mogelijkheden te kiezen en om iets te bedenken wat ik doe als ik niet toegelaten word (al sta ik er gelukkig wel goed voor wat cijfers betreft).

@murf: Je vertelt een hoop nuttige dingen waar ik zeker iets aan heb! Wel heb ik mijn toekomst iets anders voor ogen, omdat ik met parttime banen bedoel: 2 of 3 tegelijk, zodat ik juist wel kan zeggen dat ik ergens langere tijd gewerkt heb. Met bijbaantjes heb ik het ook zo gedaan tot nu toe. Ik heb liever 5 jaar 2 banen tegelijk dan 2,5 jaar de ene en dan 2,5 jaar de andere, juist omdat je dan zo'n rondhopper wordt wat rond je studententijd nog goed staat, maar niet als een bedrijf echt wil investeren in je. Die afwisseling op het moment zelf zorgt ervoor dat ik beide dingen langer vol kan houden. Dat meen ik tenminste ontdekt te hebben uit mijn hobby's en bijbaantjes. Maar omdat ik nog niet helemaal wil welke parttime banen ik überhaupt wil, lijkt een 2-jarige master me niet verkeerd. Het biedt extra bedenktijd om uit te vogelen wat ik precies wil.

SachaX
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 04 mar 2011, 13:41

Peace_World schreef:Na de middelbare school ga ik waarschijnlijk een vak als geschiedenis studeren in Utrecht.
Mijn hoop is dat ik na mijn Bachelor een onderzoeksmaster mag doen. Staat erg goed op mijn CV en het lijkt me ook erg leuk.
Qua werk heb ik niet echt een idee van wat ik wil gaan doen, misschien op een ambassade werken of op een ministerie.

Als je echt plannen hebt om op een ambassade te gaan werken of ministerie kan je echt veel beter politicologie of bestuurskunder (vooral dat laatste!) gaan doen. Historici zijn helaas wat minder gewild. Of je moet twee studies volgen, dus bestuurskunde en geschiedenis dat is dan wel weer een goede combinatie. Maar met alleen geschiedenis gaat het erg lastig worden. (Spreekt de ervaringsdeskundige....)

Iemand
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 05 mar 2011, 17:26

Dat jobhoppen van jullie komt me bekend voor... ik moet ook steeds weer in sollicitaties uitleggen wat dat gat (met alle losse baantjes) nou precies is. Hoewel, nu ik eens wat langer op dezelfde plek zit, lijkt het wat minder van belang te gaan worden. NB: ik ben ongeveer 10 jaar terug afgestudeerd.

Idee: je kunt ook voor een detacheringsbureau (of desnoods uitzendbureau) te gaan werken. Je hebt dan 1 werkgever (staat mooi op je CV), maar omdat je steeds van opdrachtgever wisselt is het tegelijk een soort van jobhoppen. Snel dingen op kunnen pikken (snel leren) telt bij detachering als een belangrijke pre.

En ja, een goed CV is van belang. Maar tegelijk... het moet ook weer niet te veel een doel op zich worden. Het is wel goed om er bewust van te zijn, en ZELF te kiezen hoe belangrijk je dit vindt. Ik heb nu zoiets van: ok, ik heb een wat lastige CV, daar heb ik (net na mijn studie) een paar jaar bewust voor gekozen, en nu is dit het gevolg. Zo zij het, en juist omdat ik me daar bewust voor was (dat ik een tijdje aan "CV destruction" gedaan heb zeg maar... ) kan ik er mee leven.

Wat ik (in schade en schande) geleerd heb: als ik me richt op leuk en uitdagend werk (ipv hoe mijn CV eruit ziet, etc) dan is dat een veel betere leidraad. Door werkplezier na te streven is mijn CV er gek genoeg vanzelf beter uit gaan zien de laatste paar jaar. En ik heb er nog veel leuker werk van gekregen ook! :)
Rare mensen kunnen je helpen je bewust te worden van je eigen overtuigingen.

Iemand
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 05 mar 2011, 17:38

Asylum schreef:Ik twijfel zelf ontzettend of ik niet veel te snel uitgekeken ben op een fulltime baan en of dit überhaupt niet te belastend zal zijn.

Dat is ook heel lastig (dan wel onmogelijk?) om te weten, vooral als je nog nooit eerder een fulltime baan hebt gehad. Ik snap heel goed dat je veel twijfelt. Misschien helpt het om het volgende te bedenken: Er is maar een manier om er echt achter te komen of het wat voor je is, en dat is om het gewoon een keer uit te proberen. En als het dan niet lukt of bevalt kun je altijd nog ontslag nemen en iets anders proberen. Dat is dan geen falen, maar gewoon ervaring opdoen en leren. En het kan ook dat je er dan achter komt dat je veel meer 'belasting' aankunt dan je dacht of dat fulltime werken ook best leuk kan zijn.

[Aldus sprak Iemand die zich ineens heel oud voelt, hier op dit jongerendeel... ;) ]
Rare mensen kunnen je helpen je bewust te worden van je eigen overtuigingen.

Laura
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker
Contacteer: Website

wo 09 mar 2011, 10:11

Hmm.... het liefste zou ik twee totaal verschillende beroepen (ja, letterlijk) naast elkaar willen doen. Een praktisch, lichamelijk ding en iets waar ik geestelijk mijn tanden in kan zetten. Nu maar eens kijken of dat realistisch is in dit land.

Luvluv
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

do 14 feb 2013, 00:59

Dat jobhoppen komt mij ook erg bekend voor.. maakt me eigenlijk ook erg onzeker. De ene dag kan ik het werk weer leuk vinden, de andere dag dan kan ik zero motivatie vinden. En zo heb ik momenteel volgens mij een baan waar ik onderpresteer, omdat ik een makkelijk baantje wilde hebben.. maar daar soms totaal geen uitdaging/nut meer in zie. De zaken die ik zo leuk vond tijdens mijn studie en met passie deed zijn eigenlijk grotendeels verdwenen..
Life is so complex, but sometimes all seem so simple.

Terug naar “(de weg naar) Werk”