vandornm7
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoogbegaafd maar geen speciaal talent?

zo 14 mei 2017, 02:13

Hey iedereen,

Ik ben hoogbegaafd maar ik heb geen speciale talenten. Ik haal zevens en achten op school, heb leuke vrienden maar ik kan niet bijzonder goed tekenen of bijvoorbeeld wiskundige formules oplossen, maar ik wil wel iets hebben waar ik mijn hoogbegaafdheid in kan uiten, omdat dit leidt tot vele frustraties. Ik weet namelijk iets heel goed kan (namelijk nadenken) en ben natuurlijk hoogbegaafd maar ik weet niet hoe ik dit kan gebruiken om een hobbie, passie of carrière van te maken. 's Avonds kan ik meestal niet slapen puur omdat ik zo veel gedachten heb. Zelf speel ik heel erg met het idee om bijvoorbeeld een onderneminkje te starten, maar omdat ik zo veel en tegelijkertijd zo weinig ideeën heb kan ik hier geen concreet iets van maken. Ook heb ik geprobeerd een boek te schrijven, maar dat werkte ook niet. Qua bijbaantjes is dit ook een probleem, omdat ik iets wil waar ik echt iets aan heb ipv de standaard horeca baantjes. Op scholen bieden ze ook nul ondersteuning wat betreft hoogbegaafdheid. Ik hoop dat deze beschrijving duidelijk genoeg is, want ik weet niet goed hoe ik het onder woorden moet brengen. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips voor hoe je met je hersens en gedachten kan leren omgaan zodat er iets concreets uit rolt? Heel erg bedankt voor het lezen

Verstuurd vanaf mijn SM-J320FN met Tapatalk

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Hoogbegaafd maar geen speciaal talent?

zo 14 mei 2017, 06:51

Het is een misvatting dat hoogbegaafden een speciaal talent hebben. In elk geval niet vaker dan anderen. Ik zie het als twee losse eigenschappen van een persoon.

Daarnaast zijn er zo veel talenten, dat de kans groot is dat je jou talenten (want iedereen heeft wel een paar dingen waar 'ie goed in is) gewoon nog niet ontwikkeld hebt. Een talent is namelijk niet iets wat je van nature kan zonder er iets voor te hoeven doen. Ook hoogbegaagden moeten leren en oefenen om iets te kunnen. Ze leren alleen vaak sneller dan anderen (mits op een passende manier aangeboden).

Verder schrijf je dat je nog op school zit. Je bent dus nog jong. Ga vooral ontdekken wat je leuk vindt. Doe veel verschillende dingen, maar doe wat je doet met je volledige aandacht. En geef jezelf tijd om echt te leren. Dan komt er vanzelf wel iets bovendrijven waar je interesse ligt.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

zo 14 mei 2017, 16:35

12 ambachten ,13ongelukken of Jack of al trades but master of none .
Er zijn maar weinig mensen die in 1ding excelleren.
Ik zeker niet.
Ik kan vanalles.. van fietsen maken tot gitaar maar niks speciaals.
Hoeft ook niet.

Ja je bent nog jong. En nooit te oud om te leren.
Wij gaan nu Chinees leren.
Ik ben 48.
Waarom Chinees? Waarom ook niet!!!
t !!!@#$???

vandornm7
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: RE: Re: Hoogbegaafd maar geen speciaal talent?

zo 14 mei 2017, 21:59

Het is een misvatting dat hoogbegaafden een speciaal talent hebben. In elk geval niet vaker dan anderen. Ik zie het als twee losse eigenschappen van een persoon.

Daarnaast zijn er zo veel talenten, dat de kans groot is dat je jou talenten (want iedereen heeft wel een paar dingen waar 'ie goed in is) gewoon nog niet ontwikkeld hebt. Een talent is namelijk niet iets wat je van nature kan zonder er iets voor te hoeven doen. Ook hoogbegaagden moeten leren en oefenen om iets te kunnen. Ze leren alleen vaak sneller dan anderen (mits op een passende manier aangeboden).

Verder schrijf je dat je nog op school zit. Je bent dus nog jong. Ga vooral ontdekken wat je leuk vindt. Doe veel verschillende dingen, maar doe wat je doet met je volledige aandacht. En geef jezelf tijd om echt te leren. Dan komt er vanzelf wel iets bovendrijven waar je interesse ligt.
Dankje, ik snap wat je bedoelt en ik wil ook zeker de tijd nemen om echt iets te leren. Ik weet alleen niet goed waar ik mee moet beginnen. Zou je misschien suggesties hebben wat voor onderwerpen interessant zouden kunnen zijn om me mee bezig te houden?

vandornm7
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

zo 14 mei 2017, 22:01

12 ambachten ,13ongelukken of Jack of al trades but master of none .
Er zijn maar weinig mensen die in 1ding excelleren.
Ik zeker niet.
Ik kan vanalles.. van fietsen maken tot gitaar maar niks speciaals.
Hoeft ook niet.

Ja je bent nog jong. En nooit te oud om te leren.
Wij gaan nu Chinees leren.
Ik ben 48.
Waarom Chinees? Waarom ook niet!!!
Haha wat leuk dat je Chinees gaat leren!! Ik heb ook een cursus Chinees gehad en het was moeilijk maar wel veel plezier!!
Heb jij ook nog dingen waarvan je zegt dat het echt leuk is om te doen?

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 14 mei 2017, 22:13

Zou je misschien suggesties hebben wat voor onderwerpen interessant zouden kunnen zijn om me mee bezig te houden?
Zou je me kunnen vertellen welke kleur me goed staat?
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

vandornm7
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: RE: Re: RE: Re: Hoogbegaafd maar geen speciaal talent?

zo 14 mei 2017, 22:19

Zou je misschien suggesties hebben wat voor onderwerpen interessant zouden kunnen zijn om me mee bezig te houden?
Haha ja zo is het wel vaag. Betere vraag: zijn er dingen die jij in je leven tot nu toe interessant vond om te doen en voor anderen ook interessant kunnen zijn?

belgarath
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: RE: Re: RE: Re: Hoogbegaafd maar geen speciaal talent?

ma 15 mei 2017, 10:23

Haha ja zo is het wel vaag. Betere vraag: zijn er dingen die jij in je leven tot nu toe interessant vond om te doen en voor anderen ook interessant kunnen zijn?

"gnothi seauton" is mooi Grieks voor "Know Thyself" ofwel "Ken jezelf". Voor mij een lijfspreuk die ik misschien maar eens al onderschrift moet gaan gebruiken :wink: .
Ik ken het gevoel dat je niet echt bijzonder bent op een speciaal gebied. Echter, in de loop van de jaren ben ik er wel achter gekomen dat mijn brein sneller werkt, sneller verbanden legt vooral, dan bij anderen. Zo kon ik vaak bij vergaderingen vrij snel consequenties van bepaalde keuzes voorspellen. Het lastige is, omdat ik zo veel sneller dacht (of het sneller is weet ik eigenlijk niet), dat mijn opmerkingen nav de vergadering niet direct begrepen werden. Collega's vonden mijn opmerkingen vaak vergezocht of werden vaak ontvangen met de gedachte "zo'n vaart zal het wel niet lopen". Zo'n vaart liep het dan vaak wel en achteraf kreeg ik dan te horen dat ik misschien toch gelijk had.
Kortom, het is een verborgen "talent" en ik denk dat de meesten op dit forum hier wel mee te maken hebben.
Terugkomend op "gnothi seauton": de zoektocht naar waarom ik me altijd "anders" voel in een groep, niet begrepen, heeft wel heel wat tijd gekost.
Gnothi Seauton - Know Thyself

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 15 mei 2017, 18:38

Wat ik interessant vond: mijn studie volgen.
Wat ik leerzaam vond: een groot evenement organiseren.
Waar ik trots op ben: mijn faalangst overwinnen.
Waardoor ik me nuttig voel: mijn vrijwilligerswerk met jongeren uit achterstandswijken.
Wat me energie geeft: sporten.
Waar ik rustig en ontspannen van wordt: de natuur.

Het gaat er niet om wat je doet, het gaat er om of dat wat je doet jou behoeftes vervult.

Tips: een taal leren, bestuurswerk bij een vereniging, creatieve of kunstzinnige cursussen volgen, sporten, bij natuurclubs of ehbovereniging actief worden, reizen, vrijwilligerswerk met jongeren of ouderen, zelfstudie (wiskunde, psychologie, sterrenkunde). Google is your friend.

Eptq
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 15 mei 2017, 19:00

Ik sluit me aan bij wat Sawi schrijft... en vergeet de muziek niet!
ambivalent

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 25 mei 2017, 22:23

Ik sluit mij aan bij Sawi en Eptq. :)
Repeat?
No thanks!

Terug naar “(de weg naar) Werk”