Nephalem
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ouders

wo 01 mar 2017, 23:04

Hoi Iedereen

ik zit met een bepaald probleem en vroeg mij af of meerdere mensen dit herkennen

ik ben op mijn 12e bij mn vader gaan wonen en sindsdien zijn er problemen over en weer
hij heeft andere idealen en andere denkwijzes en daardoor wil hij mij altijd overtuigen zodat ik zijn mening en denkwijze aan neem
dit komt zelfs tot zo ver dat er dingen bij worden getrokken wat er compleet buiten staat om toch mij te dwingen deze dingen aan te nemen
ook wil mijn vader overal controle op en wanneer hij deze niet heeft wordt hij compleet gek en vliegen de bedreigingen naar mijn hoofd. hier laat ik het voorlopig bij haha

iemand die dit herkend en dus hier ervaring mee heeft?

Groetjes Neph

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Ouders

do 02 mar 2017, 18:34

Hallo Neph,

Ik las dat je nog bij je ouders woont.
Toen ik een jaar of 17 was en nog bij mijn ouders woonde, botste ik enorm met mijn moeder. Ik wilde mijn eigen leven inrichten en bepalen, terwijl zij vond dat ik me moest gedragen naar haar regels.
Vanaf dat ik op kamers woonde (bijna 19) hebben we nooit meer een conflict gehad en is het contact goed.

Wie was er fout? Geen van beide. We hadden gewoon andere behoeften, een ander dagritme en ook een ander idee over hoe we ons leven wilden leiden.

Mijn advies is dan ook om bij je vader aan te geven dat je zijn punten wel begrijpt, maar ook graag zelfstandig wilt zijn. Maak afspraken over waar hij zich nog mee mag bemoeien en wat je zelf wilt regelen. En ga op zoek naar een kamer (als je tenminste al van de middelbare school af bent). Regel dat ook zelf en maak een plan hoe je alles gaat regelen en financieren. Op die manier laat je ook je vader zien dat je niet in zeven sloten tegelijk loopt, maar het zelfstandig kan.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Jen88
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

vr 03 mar 2017, 12:36

Ouders kunnen een waar obstakel zijn. Probeer te blijven communiceren, maar zonder het te forceren. Escallatie kan je soms niet voorkomen, maar probeer jezelf te beheersen en netjes te blijven. Voor een ander kun je dat niet doen, maar houd de eer aan jezelf.
Hoe moeilijk het soms ook is, probeer volwassen te blijven. Een plek waarin je (constant) bedreigd wordt is geen goede leefomgeving en probeer een oplossing te vinden waardoor je hier geen last van hebt. Op lange termijn kun je hier veel last van krijgen.
Als je op jezelf gaat wonen, probeer dan inderdaad een goed financieel plan op te stellen en zoek uit op welke subsidies je recht hebt. Soms is het uiteindelijk goedkoper om een huis of appartement te huren dan een kamer, afhankelijk van waar je woont. En misschien kun je iets samen met (een) vriend(en) huren. Scheelt je geld en is ook nog eens gezellig.

Heel veel succes en probeer je hoofd koel te houden.
Day dreamer
Night thinker

Nephalem
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

zo 05 mar 2017, 20:15

Hey,

Thanks voor jullie reacties
ik heb morgen mijn eerste afspraak bij een psycholoog om mijn eigen problemen aan te pakken en ga dit ook zeker bespreken
in ieder geval bedankt voor het meedenken erg fijn om een plek te hebben die ongedwongen is en waar je ff je verhaal kwijt kan zonder al die ''oordelen''

Terug naar “Sociale omgeving (relaties, vrienden, familie)”