Jaje1985
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Oefenen voor een HB-test

za 15 sep 2018, 09:49

L.S.,

Ik herken me in veel eigenschappen die jullie toekennen aan hoogbegaafde mensen, maar ik heb nog geen test gedaan (en dat vind ik ook nogal spannend, vooral omdat ik momenteel 'overwerkt' thuis zit en bang ben de test te verknallen).
Weten jullie voor mij ook een (doe)boek met hierin veel IQ test oefeningen die representatief zijn? Graag niet al te makkelijk en bij voorkeur met uitleg. Ik weet dat er ook online oefentesten zijn, maar ik vind het minder makkelijk om me te concentreren met een beeldscherm.

Mvg, Jaje

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Oefenen voor een HB-test

za 15 sep 2018, 12:25

Als je werkelijk faalangstig bent, dan zou ik de focus van oefenen daar op richten. Oefenen om jezelf te bewijzen dat je die test gaat maken zonder te veel aan spanning. Het gaat er namelijk niet om dat je zo moeilijk mogelijke opgaven kunt maken. Die IQ-test moet een reëel beeld gaan geven van jou capaciteiten. Anders kun je beter geen test maken.

Die faalangst kun je op verschillende manieren aanpakken.
Ik zou het zeker vooraf met de tester bespreken. Die kijkt namelijk naar meer dan enkel de testuitslagen.

Verder kun je met een coach je faalangst voor tests aanpakken. Hopelijk levert dat al een andere mindset op.

Tenslotte toch een boekentip: 'De nieuwe assessmentgids' van Wim Bloemers. Dit boek is gericht op assessments, niet per se iq-tests. Maar het legt wel uit wat een capaciteitentest is, wat ze testen en hoe ze dit doen. Ook biedt het oefenmateriaal. Niet oneindig veel, maar wel van een behoorlijk niveau.

Het boek heeft er bij mij voor gezorgd dat ik in elk geval niet te zenuwachtig was om een assessment (dus geen iq-test) te doen. De oefeningen die ik kreeg in de capaciteitentest waren anders dan in het boek. Maar daar schrok ik dus niet van, omdat ik snapte wat ze willen testen en dus niet met duizend ideeën in mijn hoofd zo'n opgave zat te maken. En nee, ik heb geen maximale scores behaald op de test. Dat was ook niet het doel. Er is een realistisch beeld uit gekomen waar ik me in herken. Gecombineerd met wat andere tests (persoonlijkheid, rollenspellen, motivatietest) en vooral ook de analyse van de testpsycholoog heeft dit geleid tot een accuraat beeld waarin mijn ontwikkelpunten duidelijk naar voren komen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

za 15 sep 2018, 16:55

Beste Jasje,
Kijk ook eens naar het IHBV leaflet: Ben ik hoogbegaafd of niet? https://ihbv.nl/kennis-hb/leaflets/
Daar vind je een aantal overwegingen met betrekking tot testen. Weet dat je niet de enige bent met deze afwegingen.
Groeten van Noks

marialuisa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 18 sep 2018, 20:31

Hoi!

Ik kan me heel goed voorstellen dat het maken van zo'n test spannend is. Als er een cijfer uitkomt dat lager is dan 130, gaat er een stukje houvast weg. Vooral als je faalangst hebt is het spannend. Ik zou je echter niet aanraden om echt te oefenen op een IQ test. Het punt van een IQ test is juist dat het een ongetrainde test is, zodat het een realistisch beeld kan weergeven van jouw intelligentie. Dat realistische beeld kan echter wel verstoord worden door faalangst. Dus probeer juist daar aan te werken en niet te oefenen.

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

di 18 sep 2018, 20:35

Bovendien is de grens van 130 erg arbitrair. Het is een gradueel verloop van zwakbegaafd naar hoogbegaafd. Wat met een IQ test wordt gemeten is maar één onderdeel van je totale persoonlijkheid. Als je een gemeten IQ hebt van 110, kun je nog steeds hoogbegaafd zijn! En als je een IQ hebt van 160 ben je niet persé hoogbegaafd!
the future ain't what it used to be

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 19 sep 2018, 07:29

En als je een IQ hebt van 160 ben je niet persé hoogbegaafd!
Heb je daar een bron voor?
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Camiel
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Website

wo 19 sep 2018, 08:52

Heb je daar een bron voor?
Het IQ van 160 was een gokje van mijn kant, om iets duidelijk te maken. Dat was blijkbaar aan de hoge kant. Ik had hierbij specifiek Idiot Savants op het oog, alhoewel er andere groepen zijn die aan deze specs voldoen. Ik heb intussen verschillende bronnen gevonden, specifiek over Idiot Savants hier, hier en hier. Uit de laatste link komt de volgende tekst:
In short, measured IQ levels in savants can range from subnormal to exceptional, and low IQ is not a prerequisite to being classified as a “savant.” While many savants have measured IQ levels below 70, some have measured IQs above normal, which can range as high as 125 or above. In assessing IQ scores, one has to differentiate “actual” retardation from “functional” retardation.

Het is, naar ik aanneem, algemeen bekend dat een IQ test slechts twee of drie aspecten meet van de capaciteiten van de mens, om en nabij 50% van de totale psychologische capaciteit. Iedereen krijgt wat meer en wat minder van verschillende capaciteiten mee. Dat is over het algemeen redelijk in balans, waardoor je kunt zeggen dat een IQ test redelijk goed het niveau aangeeft waarop een mens kan presteren. Dit is echter niet bij iedereen het geval. Bij sommige mensen zijn een aantal capaciteiten zeer laag ontwikkeld, of juist zeer hoog. Dat was het punt dat ik eigenlijk wilde maken...
the future ain't what it used to be

Terug naar “Vragen aan het IHBV”