Sonic schreef:Mie schreef:![]()
Op het rechte pad![]()
Dat stelletje criminelen!
Girafje schreef:
Niksnie ABC, maar HBC ...![]()
Oeps, gauw weer on top!Nou bij deze weer ontopic
Mie schreef:Vervolgens een kosten/baten analyse maken.
Dus: wat kost het de maatschappij nu, en wat zou het kunnen opleveren als hier maatregelen voor worden genomen.
Dat is eenvoudig na te gaan. Een HB'er dat 'vastzit' komt al gauw bij het UWV of de gemeente terecht voor een WW/uitkering. Vervolgens wordt er gekeken naar de mogelijkheden in de vorm van bijv. omscholing of een traject. Daar zit een kostenplaatje aan vast. Kan wat variëren maar komt vaak op hetzelfde neer. Meen dat het grofweg rond de 5000 euro ligt.En dan zou ik zeggen: niet alleen een kosten/baten analyse in geld, maar ook in andere 'waarden' (bijv. hoe een organisatie beter zal kunnen functioneren als die ene 'lastpost van een hoogbegaafde' beter gaat functioneren, of over de kwaliteit van het werk dat een goed functionerende hoogbegaafde zou kunnen leveren).
De vraag is denk ik inderdaad de kwaliteit en wat het scheelt aan kosten voor een bedrijf. Vaak huren bedrijven zelfs externe bureaus in voor het analyseren van een bedrijf, of vragen hen om advies. Het is goedkoper dit door een HB'er in dienst te laten doen, uiteindelijk.Nu ik spreek over 'goed functionerende hoogbegaafde' besef ik dat er vooraleerst gedefinieerd zal moeten worden wat een goed functionerende hoogbegaafde eigenlijk is!
Ik denk dat je die zelf al benoemd, namelijk: behaalde successen op het gebied van oplossingen voor problematische situaties met hoogbegaafden.
Nee, ik bedoel meer: hoe functioneert een goed functionerende hoogbegaafde? Wat zijn zijn/haar goede kwaliteiten? Dit is natuurlijk al enigszins bekend, maar misschien kan het nog explicieter in kaart gebracht worden?