Mie
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Geef onze politieke missie mede vorm!

Ma 17 Sep 2012, 14:27

Sonic schreef:
Mie schreef:
:funpost:

Op het rechte pad :wink:
Dat stelletje criminelen!

:unknown:

Girafje schreef:
Niksnie ABC, maar HBC ... :lol:

Oeps, gauw weer on top! :wink:

:lol: Nou bij deze weer ontopic ;)

Mie schreef:Vervolgens een kosten/baten analyse maken.
Dus: wat kost het de maatschappij nu, en wat zou het kunnen opleveren als hier maatregelen voor worden genomen.

Dat is eenvoudig na te gaan. Een HB'er dat 'vastzit' komt al gauw bij het UWV of de gemeente terecht voor een WW/uitkering. Vervolgens wordt er gekeken naar de mogelijkheden in de vorm van bijv. omscholing of een traject. Daar zit een kostenplaatje aan vast. Kan wat variëren maar komt vaak op hetzelfde neer. Meen dat het grofweg rond de 5000 euro ligt.

En dan zou ik zeggen: niet alleen een kosten/baten analyse in geld, maar ook in andere 'waarden' (bijv. hoe een organisatie beter zal kunnen functioneren als die ene 'lastpost van een hoogbegaafde' beter gaat functioneren, of over de kwaliteit van het werk dat een goed functionerende hoogbegaafde zou kunnen leveren).

De vraag is denk ik inderdaad de kwaliteit en wat het scheelt aan kosten voor een bedrijf. Vaak huren bedrijven zelfs externe bureaus in voor het analyseren van een bedrijf, of vragen hen om advies. Het is goedkoper dit door een HB'er in dienst te laten doen, uiteindelijk.

Nu ik spreek over 'goed functionerende hoogbegaafde' besef ik dat er vooraleerst gedefinieerd zal moeten worden wat een goed functionerende hoogbegaafde eigenlijk is!

Ik denk dat je die zelf al benoemd, namelijk: behaalde successen op het gebied van oplossingen voor problematische situaties met hoogbegaafden.

Nee, ik bedoel meer: hoe functioneert een goed functionerende hoogbegaafde? Wat zijn zijn/haar goede kwaliteiten? Dit is natuurlijk al enigszins bekend, maar misschien kan het nog explicieter in kaart gebracht worden?
“I say let the world go to hell, but I should always have my tea.” - Dostojewski

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ma 17 Sep 2012, 14:57

Ik denk niet dat je dit zo kunt beschrijven. Dit zal voor iedere hoogbegaafde weer anders zijn. Ik heb wel eens gelezen dat hoogbegaafden nog meervan elkaar afwijken (naast hun gedeelde iq cijfer) dan de gemiddelde andere mens. Dus lijkt mij lastig zo niet onmogelijk om daar een standaard recept voor te geven.
en is het niet gewoon zoals bij ieder ander mens dat een hoogbegaafde gewoon goed functioneert als er balans is tussen de hem/haarzelf en haar omgeving? Oftewel voor mij persoonlijk als ik mensen om mij heen heb waar ik diepgaande gesprekken mee kan voeren over onderwerpen die ik interessant of fijn vind, ik de intellectuele uitdaging en vrijheid heb in mijn werk die ik nodig heb, ik de mogelijkheden heb om rond te reizen over de aardbol en te sporten en ik regelmatig mijn zenuwen en hersenen kan prikkelen door nieuwe indrukken die ik op doe in boeken, internet, gesprekken, reizen en werk....
Oftewel ik heb een omgeving nodig met veel prikkels, veel nieuwe uitdagingen, veel nieuwe indrukken en veel informatie die ik kan opslurpen. Maar uit ervaring weet ik ook dat er hb-ers zijn die bijvoorbeeld snel overprikkeld raken.

Sonic
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ma 17 Sep 2012, 16:08

Mie schreef:Nee, ik bedoel meer: hoe functioneert een goed functionerende hoogbegaafde? Wat zijn zijn/haar goede kwaliteiten? Dit is natuurlijk al enigszins bekend, maar misschien kan het nog explicieter in kaart gebracht worden?

Oké, dan heb ik je verkeerd begrepen. ;)

Ik wil overigens nog terugkomen op de kritiek wat geleverd wordt. Als ik dan op mijn eigen visie afga dan denk ik dat ik zelf een verkeerd beeld heb van de grote groep HB'ers. Ik verkijk me er gewoon op, en zie het allemaal te rooskleurig. Dat is gewoon stom van me, en niet realistisch. Want een groep dat achterover leunt kun je inderdaad niets mee. En die groep is er helaas ook. De kritiek over deze groep geef ik de mensen ook gelijk in. Zoals met alles moet iemand zich uiteindelijk toch bewijzen. Dat is voor zowel een HB'er als niet HB'er zo. Alles staat en valt bij discipline en motivatie.

Mie
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ma 17 Sep 2012, 18:27

Sonic schreef:
Mie schreef:Nee, ik bedoel meer: hoe functioneert een goed functionerende hoogbegaafde? Wat zijn zijn/haar goede kwaliteiten? Dit is natuurlijk al enigszins bekend, maar misschien kan het nog explicieter in kaart gebracht worden?

Ik wil overigens nog terugkomen op de kritiek wat geleverd wordt. Als ik dan op mijn eigen visie afga dan denk ik dat ik zelf een verkeerd beeld heb van de grote groep HB'ers. Ik verkijk me er gewoon op, en zie het allemaal te rooskleurig. Dat is gewoon stom van me, en niet realistisch. Want een groep dat achterover leunt kun je inderdaad niets mee. En die groep is er helaas ook. De kritiek over deze groep geef ik de mensen ook gelijk in. Zoals met alles moet iemand zich uiteindelijk toch bewijzen. Dat is voor zowel een HB'er als niet HB'er zo. Alles staat en valt bij discipline en motivatie.

Ik weet niet of jij het te rooskleurig ziet.
Je zou net zo goed kunnen zeggen dat de anderen het te somber zien.

Het is denk ik een kwestie van het glas is half vol of half leeg.
“I say let the world go to hell, but I should always have my tea.” - Dostojewski

Mie
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ma 17 Sep 2012, 18:28

leonie schreef:Ik denk niet dat je dit zo kunt beschrijven. Dit zal voor iedere hoogbegaafde weer anders zijn. Ik heb wel eens gelezen dat hoogbegaafden nog meervan elkaar afwijken (naast hun gedeelde iq cijfer) dan de gemiddelde andere mens. Dus lijkt mij lastig zo niet onmogelijk om daar een standaard recept voor te geven.
en is het niet gewoon zoals bij ieder ander mens dat een hoogbegaafde gewoon goed functioneert als er balans is tussen de hem/haarzelf en haar omgeving? Oftewel voor mij persoonlijk als ik mensen om mij heen heb waar ik diepgaande gesprekken mee kan voeren over onderwerpen die ik interessant of fijn vind, ik de intellectuele uitdaging en vrijheid heb in mijn werk die ik nodig heb, ik de mogelijkheden heb om rond te reizen over de aardbol en te sporten en ik regelmatig mijn zenuwen en hersenen kan prikkelen door nieuwe indrukken die ik op doe in boeken, internet, gesprekken, reizen en werk....
Oftewel ik heb een omgeving nodig met veel prikkels, veel nieuwe uitdagingen, veel nieuwe indrukken en veel informatie die ik kan opslurpen. Maar uit ervaring weet ik ook dat er hb-ers zijn die bijvoorbeeld snel overprikkeld raken.

Ik besef dat het geen homogene groep is, toch is er de benaming 'hoogbegaafden', dus er zal naast het IQ getalletje, vast een grote gemene deler zijn, in eigenschappen.

Sonic
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wo 19 Sep 2012, 19:57

Mie schreef:
Sonic schreef:

Ik weet niet of jij het te rooskleurig ziet.
Je zou net zo goed kunnen zeggen dat de anderen het te somber zien.

Het is denk ik een kwestie van het glas is half vol of half leeg.

Ach nee joh, ik zie het allemaal verkeerd. Ik heb het onderschat, dat mag gerust gezegd worden. Het blijft een lastig verhaal. En er is volgens de berichten hierboven geen tastbaar bewijs en praktijkvoorbeelden schijnt. Dus het is wachten tot degenen zich hier komen melden en met die voorbeelden komen. Tot zover dit onderwerp. Heb het in elk geval geprobeerd.

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Di 23 Okt 2012, 15:53

Omdat ik me afvroeg of er hoogbegaafden in onze volksvertegenwoordiging zitten, heb ik de zoekmachine even aangezet, en dat leidde o.a. tot het volgende:
http://www.choochem.nl/nl/190_Raad%20van%20Advies.htm

Heeft het IHBV hier kennis van genomen?
Lijkt me interessant om hierbij betrokken te zijn, ondermeer omdat ze bezig zijn met een keurmerk voor begeleiding van hoogbegaafden. Ik weet (nog) niet wat dat precies inhoud.

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wo 24 Okt 2012, 11:54

Omdat in de (huidige) samenleving/politiek toch voornamelijk de rekensommen in euri's de doorslag lijken te geven, hierbij een eerste voor-de-vuist-weg-super-kort-door-de bocht berekening (waar dus per definitie veel op aan te merken is :wink: ).

Hierbij ga ik van het volgende uit:
- dat 2% van de/een bevolking hoogbegaafd is
- dat Nederland 17 miljoen inwoners telt (dus ongeveer 340.000 hoogbegaafden)
- dat de ene helft van die groep goed terecht komt, en de andere helft in meer of mindere mate problemen ondervindt (blijven er 170.000 over)
- dat iedere HB-er in problemen op een of andere manier de samenleving 1000 euro kost (idd ipv oplevert)

Dan kom je op een totaalbedrag van 170 miljoen euro per jaar uit, dat het de Nederlands samenleving per jaar zou kosten als al deze aannames zouden kloppen. En buiten alle andere geleden schade om uiteraard. Zou men in de politiek wakker worden van zo'n bedrag?

Hier op door redenerend zie ik 2 vervolgstappen. In de eerste plaats een check en betere onderbouwing op de aannames die ik nu zo snel doe. En daarnaast moet er inschatting komen van de potentiele winst die er te behalen valt. Dat betekent dat meer aandacht voor en hulp bij HB wat geld kost, maar ook meer geld in het laadje brengt bijvoorbeeld doordat we als BV Nederland nieuwe produkten weten te verhandelen.

Verder nog een creatief idee. De oprichting van een vakbond specifiek voor HB-ers. Wie weet hoe je een vakbond start?

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Wo 24 Okt 2012, 12:36

SeventyEight schreef:Omdat ik me afvroeg of er hoogbegaafden in onze volksvertegenwoordiging zitten, heb ik de zoekmachine even aangezet, en dat leidde o.a. tot het volgende:
http://www.choochem.nl/nl/190_Raad%20van%20Advies.htm

Heeft het IHBV hier kennis van genomen?
Lijkt me interessant om hierbij betrokken te zijn, ondermeer omdat ze bezig zijn met een keurmerk voor begeleiding van hoogbegaafden. Ik weet (nog) niet wat dat precies inhoud.

Het IHBV is aanwezig geweest bij de bijeenkomsten mbt dit initiatief.
Helaas stagneert het, mede doordat Mensa uit de Koepel is gestapt.
Het keurmerk richtte zich in eerste instantie op de begeleiding van HB-kinderen. Scholen worden geconfronteerd met vele bureautjes die iets met hoogbegaafdheid willen doen en kunnen vaak door de bomen het bos niet meer zien. Het keurmerk is bedoeld om aan te geven dat zo'n bureau voldoende kennis heeft.

Terug naar “IHBV – Algemeen”