IHBV
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Talent op de Werkvloer

zo 03 apr 2011, 21:43

In september 2011 organiseert het IHBV het symposium 'Talent op de Werkvloer', voor professionals in de HRM. Natuurlijk zijn hoogbegaafden zelf - werkgever, werknemer of geïnteresseerde - hierbij ook zeer welkom. In de aanloop naar dit symposium willen wij graag van jullie horen wat er aan de orde zou moeten komen. Denk hierbij aan: eigen ervaringen, (voor)oordelen, valkuilen, visies van werkgevers, gebruiksaanwijzingen voor hoogbegaafden in het werk...etcetera!

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Talent op de Werkvloer

di 05 apr 2011, 17:31

- Leiderschap m.b.t. hoogbegaafde medewerkers in een 'diverse werkomgeving';
- Management m.b.t. hoogbegaafde medewerkers in een 'diverse werkomgeving';
- Talent- en motivatiemanagement;
- Er wordt (o.a. in loopbaan artikelen) vaak één en ander aangehaald over het werknemerschap van de toekomst, de zgn. employability. Nu nog zien hoe dit in de praktijk te brengen is en welke implicaties dit heeft waar het gaat om hoogbegaafde werknemers;
- Het 'gat' tussen enerzijds de (nogal eens ontbrekende) opbouwende werkervaring (van de werkvloer naar boven) en de capaciteiten van de hoogbegaafde werknemer (die nogal eens niet zo aansluiten bij de 'onderste lagen' die van belang zijn om 'naar boven' te komen);
- Op welke wijze kan een bestaande organisatiestructuur mogelijkheden bieden voor de niet-conventionele (lees: hb) werknemer?

For a start ... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Girafje op di 05 apr 2011, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Leila
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 05 apr 2011, 18:06

Girafje schreef:-Het 'gat' tussen enerzijds de (nogal eens ontbrekende) opbouwende werkervaring (van de werkvloer naar boven) en de capaciteiten van de hoogbegaafde werknemer (die nogal eens niet zo aansluiten bij de 'onderste lagen' die van belang zijn om 'naar boven te komen)

Jeetje Girafje... dit is nou een de vinger op de zere plek leggen! Dit is precies wat er zo vaak aan de hand is..

Iemand
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 08 apr 2011, 22:00

Onderpresteren. Want dat kun je op je werk net zo goed hebben als op school. Over onderpresteren op school is heel veel geschreven, over werk ben ik hierover niet zoveel tegengekomen. Maar als je je hele schoolloopbaan hebt leren onderpresteren, neem je dat (ingesleten) gedrag natuurlijk gewoon "mee" naar je werk.

Nuttig voor HRM lijkt me info als:
- hoe herken je onderpresterende medewerker?
- wat kun je eraan doen om onderpresteren tegen te gaan?
- Wat doe je met een onderpresterende medewerker (of als je het vermoedt bij een medewerker)?
En misschien ook iets over de "bore-out" (tegenhanger van burn-out) en dat te weing werk/uitdaging net zo stressvol kan zijn als te veel.

@IHBV: kun je je vraag mss wat verduidelijken?
Wil je weten wat voor soort info handig is voor HRM? Of wil je vooral weten hoe een HBer werk ervaart?
Zoals bijv. de 'gebruiksaanwijzing', wil je weten of dat een goed idee is om op te nemen in zo'n dag (mijn antwoord: ja, leuke insteek!). Of wil je weten wat er volgens ons in zou moeten staan/ wat mijn gebruiksaanwijzing is?
Rare mensen kunnen je helpen je bewust te worden van je eigen overtuigingen.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 09 apr 2011, 12:59

Ha Iemand, dank je, goeie punten!
M.i. zijn dit o.a. ook zaken die passen bij het eerder benoemde 'gat'.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

ibolyka
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 20 apr 2011, 14:40

Ik zat bij een scholings adviseur van het leer werk loket omdat ik nog steeds (inmiddels 38 jaar) op zoek ben wat ik nou eigenlijk voor een werk wil doen.
Ik vertelde dat ik niet goed wist of ik in de sollicitatie brieven moest aangeven dat ik hb ben.
Ze adviseerde mij om dit maar niet te doen want heel veel mensen denken dan direct dat moet wel een rare
zijn.
Ik denk dat alles staat of valt met het wel of niet begrijpen van een hoogbegaafde.
Het maakt geen verschil of ik prive aangeef hb te zijn of zakelijk ze reageren allemaal hetzelfde.
Ze voelen zich bedreigd.
Ze blijven jou benaderen vanuit hun denken begin eerst maar eens met een mbo opleiding dan kun je altijd nog naar het hbo.
Zonder diploma krijg je geen kansen zelfs niet als je iq hoger is als die van de directeur. Echt totaal onverteerbaar.
En ik ben depri omdat ik HET niet kwijt kan en hun lopen veel mogelijkheden mis.
Het verschil tussen een genie en een gek is dat een gek zijn grenzen heeft. Einstein

Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

do 21 apr 2011, 07:00

Net als in liefdes-relaties, werk het het beste in werk-relaties als de werkgever ook HB is.
Als dit niet het geval is, zal de werkgever nooit kunnen aanvoelen hoe hij het beste haalt uit een HB-werknemer.
(imo: skip de makkelijkste functies > serieus nemen in het middenkader > inzetten voor advies voor het hoogste kader).
Misschien als er een protocol is, maar ik twijfel er persoonlijk heel erg aan of dit 'lijstje' voldoende basis biedt voor beiden.
No rest for the wicked...

ibolyka
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

do 21 apr 2011, 19:24

Wat ik bedoel is dat ik denk als de vooroordelen van hbers uit de wereld geholpen worden er dan pas kansen komen voor ons.
Er is angst, we worden teveel gezien als bedreiging en laten we eerlijk zijn als ze tegenover ons komen te staan winnen ze ook niet.
Maar wat ze niet beseffen is dat wij daar helemaal geen behoefte aan hebben.
Wij willen helpen en ons inzetten om verder te komen met zijn allen.
Er zouden eens televisie programma's over moeten komen die laten zien dat we echt anders zijn maar niet raar bijvoorbeeld.
En dat we ontzettend hard kunnen en juist willen werken.
We zijn denk ik erg loyaal, oprecht en eerlijk. ( te vertrouwen )
Even over mijzelf ik heb vanaf mijn 17de gewerkt allerlij studie's voor mezelf gedaan en ook een eigen zaak gehad.
Ik word nog niet als administratie medewerker aangenomen.
Niemand kijkt naar wat je vermogen is alleen naar de diploma's die je in je hand hebt.
En als die niet exact aansluiten bij de baan (hber of niet) je krijgt de baan niet.
Of je dit nu dagelijks in je eigen bedrijf jarenlang in de praktijk hebt gedaan of niet.
Ik vind dat vermogen meer een rol moet gaan spelen.
Het verschil tussen een genie en een gek is dat een gek zijn grenzen heeft. Einstein

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

vr 22 apr 2011, 01:05

Wat ik bedoel is dat ik denk als de vooroordelen van hbers uit de wereld geholpen worden er dan pas kansen komen voor ons.

Wat voor kansen bedoel je? Elke dag bied nieuwe kansen.
En over welke vooroordelen heb je het? Wat is hoogbegaafdheid? Het moet blijken, persoonlijk heb ik liever iemand met een minder IQ die goed zijn werk doet, dan iemand met een hoog IQ die me het moeilijk gaat maken.

Wat moet je met zo iemand? Wil hij of zij een functie waarvoor die niet gekwalificeerd is? Helaas werkt dat zo niet. Iedereen moet zich eerst bewijzen.

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 22 mei 2011, 02:08

Het bovenstaande vat mijn bedenkingen tov van hb goed samen.

Een vereiste is dat je je eigen kan aanpassen.

nietedoen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

di 28 jun 2011, 08:11

Zarathustra en Ibolyka hebben in, mijn beleving, allebei een punt waar ik een toevoeging wil over maken.

Ik vind niet dat het gaat over "je eigen aanpassen" in die zin dat je nooit met een idee mag afkomen wat vernieuwend is en daardoor bedreigend en voor die reden juist geen kans krijgt.

Op de werkvloer bij mij is dat toch vaak het geval. Op de werkvloer heb ik afgeleerd om te denken zoals een hb-er, want het heeft geen nut: je wordt niet gehoord. Ik kan dan wel zeggen dat ik me volledig heb aangepast. Dat vind ik niet gezond. Ze zeggen : "blijf jezelf, maar dat mag niet als je hb-er bent". Op de werkvloer weten ze trouwens niet dat ik hb ben, want zoiets zeggen vind ik nutteloos.

Wat een heel ander verhaal is op school: daar heeft de supervisor het zelf eruit gehaald en mij aangemoedigd om me in te schrijven op hb-forums. Zij heeft het voorbeeld aangegeven van een vriend. In het werkelijke leven ( zijn baan) is hij niet wie hij is. Vele mensen snappen hem niet. Hij komt dan thuis, legt het internet aan en mag pas dan zijn wie hij is... Dat vind ik een gevaarlijk beeld en zo een beeld krijg ik nu ook al van de wereld.

Je eigen aanpassen mag dus wel en hoeft vaak en misschien daarom dat het zo frustrerend is.

Ik vind de vraag van Zarathustra wel eens goed voor werkgevers en werknemers om daar een namiddag over te discussiëren: brainstormen over de vraag wat hoogbegaafdheid is... Ik weet nu al dat mijn collega's zullen zeggen: te slim, heeft het makkelijk, wij moeten meer werken of hen.... er zullen niet veel nadelen uitkomen en zij zullen zich het slachtoffer voelen. ik ben er zelf van overtuigd dat er 1 zou zeggen dat hij opslag verdient omdat hij juist niet hb is en zo hard werkt om iets te bereiken. Het is dan maar weer over die collegiale hiërarchie en hoe de denksfeer op de werkvloer is.

Wat kansen betreft: je moet het geluk hebben om die te kunnen zien. Als je in een emotionele bui bent zul je al minder ontvankelijk zijn om die "elke dag bied kansen " juist te zien in die context. Ik vind echter wel dat je elke kans die je ziet,niet uit het oog mag verliezen of mag minimaliseren omdat je hb bent. Het zou jammer zijn dat een collega naar je toe stapt met een idee en jij al op voorhand denkt: het zal weer wat zijn... ik haal er maar al de fouten uit. Met zo een collega trouwens zou ik ook niet graag willen werken. Hoe meer kansen je kunt zien, hoe groter en breder je eigen gezichtspunt is op bepaalde zaken, wat wel aangenaam is.

Een persoonlijk puntje: de tijd krijgen om te filteren en te praten. Wat ik ondervind is dat ik soms heel wat indrukken krijg. Waar het voor andere collega's al af is, is het voor mij nog maar begonnen. Een externe coach heeft me daar al voor gewaarschuwd en gezegd dat de vragen wel belangrijk zijn, maar niet altijd op het juiste moment geuit worden. Het is ook niet gemakkelijk om tijd te vragen. Het zou leuk zijn om op zo een conferentie aan te geven dat een hb wel eens energie van je kan vragen, omdat de indrukken nog niet uitgeblust zijn. Ik zou dat echter niet onder de term " moeilijk gedrag" plaatsen.

Is de werkgevers ( er staan er een paar boven mij) eerlijk over hun verwachtingen naar mij toe? Nooit, ze verbloemen zelf heel vaak situaties en waar collega's het gewoon oke vinden, wordt ik al gestrest . Ik wijs de werkgevers daar op aan. Is dat moeilijk gedrag? ja, maar zij zijn niet eerlijk en maken ons blaasjes wijs. Ik vind dat werkgevers ook eerst zelf eens goed moeten weten wat zij precies verwachten of beseffen dat mensen onder hun geen poppetjes zijn. Als hb-er heb je dat heel vlug door en dat merk ik ook op vgl met andere collega's, waardoor het soms heel moeilijk kan zijn om nog te presteren die dag.

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 29 jun 2011, 22:13

Ik vind de vraag van Zarathustra wel eens goed voor werkgevers en werknemers om daar een namiddag over te discussiëren: brainstormen over de vraag wat hoogbegaafdheid is... Ik weet nu al dat mijn collega's zullen zeggen: te slim, heeft het makkelijk, wij moeten meer werken of hen.... er zullen niet veel nadelen uitkomen en zij zullen zich het slachtoffer voelen. ik ben er zelf van overtuigd dat er 1 zou zeggen dat hij opslag verdient omdat hij juist niet hb is en zo hard werkt om iets te bereiken. Het is dan maar weer over die collegiale hiërarchie en hoe de denksfeer op de werkvloer is.

Hoe bedoel je eigenlijk :) ?

Terug naar “IHBV – Arbeid”