Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Tactieken bij momenten van verveling op het werk

zo 22 jan 2012, 20:10

Gisteren zat ik te praten met een vroegere collega. Zij is gepromoveerd, heeft een baan op haar niveau en toch verveelt ze zich regelmatig op haar werk. Onder andere bij vergaderingen. Aan ons gezelschap van gisteren durfde ze dat te vertellen en te vragen om tips wat te doen op zulke momenten.

Ik vertelde haar dat ik zelf voor die momenten de volgende tactieken wel eens had toegepast:
- Ik luister naar wat ieder zegt met een ‘extra’ oor: wat zou die persoon die nu praat, eigenlijk bedoelen?
- Ik noteer wat me tijdens het praten van anderen te binnen schiet aan leuke ideeën voor op het werk of daar buiten (ik heb nl meestal papier of iets digitaals om te schrijven);
- Ik bedenk hoe zo’n vergadering effectiever en efficiënter zou kunnen verlopen (zonder me te ergeren);
- Ik reflecteer op wat ik nu precies voel: is dat verveling, ergernis, of iets anders?

Deze hoorde ik laatst van iemand:
- Ze luistert zo goed naar iedereen, dat ze aan het eind van de ronde als ieder iets heeft gezegd, een goede samenvatting kan geven. Iedereen is haar dan dankbaar, inclusief de voorzitter. Tip: Doe dat wel op een bescheiden manier...

Wellicht zijn er hier mensen die hier hun eigen bedachte tactieken bij verveling op het werk met ons willen delen?
Denk dan vooral aan praktische tactieken die je op het moment kunt inzetten, wanneer het zich acuut voordoet, zoals tijdens een vergadering.
(Lange termijn oplossingen zoals ander werk zoeken, gaan studeren, e.d., zijn vrij logisch.)

Ik lees ook graag in hoeverre de door jou bedachte en toegepaste tactieken ook voor jou effectief zijn gebleken.

Ik ben benieuwd!
Ik zal jullie tips (als deze oproep wat oplevert) verzamelen en bundelen tot een artikel en dat op de website van het IHBV plaatsen.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Re: Tactieken bij momenten van verveling op het werk

ma 23 jan 2012, 10:43

Een van de beste tips die ik ooit gekregen heb, is om tijdens vergaderingen niet (alleen) te kijken naar de persoon die praat, maar juist naar de personen die luisteren. Daar zit een hele wereld van onderlinge relaties en emoties. Dat gaan observeren en zo erachter komen wie vriendjes is met wie, en vooral ook: wie niet, vind ik erg boeiend. Ook zie je zo hoe andere mensen dingen wel of niet benoemen terwijl ze misschien wel ergens iets van vinden (non-verbale signalen).
Op die manier kan ik tijdens vergaderingen naast het luisteren naar de inhoud (waar de verveling vaak toeslaat) ook het proces en de relatie (de 2 andere aspecten van communicatie, naast inhoud) goed waarnemen.

In mijn ervaring zitten veel hoogbegaafden 'vast' in de inhoud. Wij luisteren naar het WAT mensen zeggen, niet het WIE of het HOE en WANNEER. Juist door meer aandacht te besteden aan de communicatie-aspecten proces en relatie leer ik ze veel efficiënter in communicatie te zijn (je moet eens weten wat je allemaal aan procesinterventies kunt doen om een vergadering jouw kant op te krijgen, wanneer je je bewust bent van het aspect proces!!!).
Het observeren/evalueren van jezelf (wat voel ik? wat zit ik hier te doen?) en van anderen is daarin een vast onderdeel (helicopteren en introspectie) en helpt ook nog eens tegen verveling :D

Luthier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 24 jan 2012, 13:35

Hier voor verveling van een geheel andere orde. Bij eentonig werk (assemblage e.d.) zet ik cd's met lezingen op. Zo is er in ieder geval nog wat interessants en gaan de dagen wat sneller .

Bij de bieb zijn de cd's van Home Academy en Nrc Academie aan te vragen. Zo blijft het betaalbaar.
"Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi

Luna
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 24 jan 2012, 15:44

Vergaderingen zijn vaak zo ineffectief. Ik heb regelmatig voorgesteld om vergaderingen te halveren, maar eens per twee weken te houden of te vervangen door een staande sessie aan hangtafels. Helaas waren mijn collega's te zeer gehecht aan vergaderingen om hierin mee te gaan. Een vergadering is per slot van rekening het beste excuus om niet te werken.
Als het enigszins mogelijk was zat ik een vergadering voor. Door strak te sturen en herhalingen niet toe te staan, werd een vergadering toch lekker kort. Vaak was er echter een vaste voorzitter (niet ik) en dan moest ik mijn tijd op een andere manier vol maken. Ik maakte actiepuntenlijsten voor de rest van de week, maakte de opzet voor een te schrijven beleidsstuk, maakte een mindmap over het onderwerp, bestudeerde de manier waarop de snor van mijn collega op en neer ging als hij sprak en wedde met mijn directe collega op hoe lang het ging duren tot een andere collega in slaap viel (dat deed ie namelijk altijd). Vermaak genoeg...

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 24 jan 2012, 15:55

Over vergaderingen; Ik stapte standaard altijd binnen en zei dat ik maar 10 minuten had, dus dat we alleen de belangrijkste zaken moesten behandelen. Dit deed ik bij zowel mijn eigen personeel als bij klanten c.q. opdrachtgevers. Uiteindelijk duurde het dan meestal max. een kwartier... Mocht het nodig geweest zijn gingen zij langer door, achteraf las ik dan de notulen en ging het meestal nergens over. Dus miste ik uiteindelijk niets...
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 24 jan 2012, 22:27

Dank jullie wel.
Het wordt zo al een aardige verzameling.
Ik heb de vraag ook op de Mensa LinkedIn groep gezet.

Zijn er nog mensen die andere tactieken willen vertellen die ze zelf toepassen?

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 24 jan 2012, 22:55

Wat andere tactieken die ikzelf toepaste:

1. Ogenschijnlijk onmogelijke deadlines; zodat ik wel moest. Echt op het aller allerlaatste moment starten met dingen die gedaan moesten worden, om zo de spanning erin te houden. In extreme hield dat voor mij in dat ik en deadline (oplevering) van 9:00 's ochtends van het één of ander om 7:30 aanging...

2. Meer werk naar je toe trekken. Kwantitatief dus, zo je bezigheid 'bevredigen'.

3. Toen ik in loondienst was bedong ik eigen tijden. Ik stelde voor dat ik kwam en ging wanneer ik zelf wilde, daar waar en wanneer het kon. Als mijn taken maar goed voldaan werden. Dat was bij een tv-zender, dus soms kon het niet (live uitzending etc. Maar dat was opzich wel vermakelijk genoeg), maar de andere dagen van de week bleek dat geen probleem. Het was tegen de cultuur maar mijn doorzetten (en een beetje: my way or the highway) liet toch zien dat t kon.
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 25 jan 2012, 20:53

Ik ben kortgeleden met mijn (vrijwilligers)werk gestopt en dus op zoek naar iets beters. In mijn laatste baan heb ik herhaaldelijk aangegeven dat waar ik verantwoordelijk voor was, niet meer wilde doen. Ik kreeg geen waardering voor mijn werk, leerde er niets meer bij en alle uitdaging was weg. Verveling ten top dus. Het signaal wat ik heb afgegeven, werd echter niet opgepikt door de leiding van het bedrijf.

Halverwege 2010 heb ik toch nog een audit laten doorgaan, omdat het bedrijf op het punt stond om failliet te gaan. Als je dan niet gecertificeerd bent, kan het zijn dat een potentiële investeerder zich al snel terugtrekt. Het bedrijf/ik kwam door de audit heen zonder noemenswaardige problemen.

Hierna heb ik echt helemaal niets meer aan dit werk gedaan. Tot augustus vorig jaar, toen er weer een audit werd aangekondigd, die een week later zou worden gehouden. Ik heb deze nog begeleid, omdat niemand anders dit kon. Helaas kwam het bedrijf/ik er weer doorheen zonder enig probleem.

Nu weet ik dat ik eerder een goed stuk werk had afgeleverd, maar het is toch van de zotte dat je een jaar later door een keuring heen kan komen, terwijl er een jaar lang niets (door mij) aan gedaan is. Ik denk dat ik uit pure frustratie omdat ik niet gehoord werd, het bijltje er bij neergegooid heb, zonder dat dit uiteindelijk consequenties had. Alsof ik uit pure verveling (en misschien rancune), het risico heb genomen dat het echt goed mis zou lopen.

Wie herkent dit gedrag? Om uit pure verveling en/of frustatie te gaan spelen met je werk, het niet serieus nemen ervan en/of risico's nemen die op het randje liggen? Ik was dit niet van mezelf gewend, tot ik er op gewezen werd.

Wat ik mee heb gemaakt, bevestigde alleen maar mijn keuze om met dit werk te willen stoppen. En die keuze heb ik ook doorgezet.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Iemand
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

za 18 feb 2012, 15:10

Wat ik mensen wel eens heb zien doen tijdens vergaderingen (of het ook aan te raden is zet ik er niet bij, dat kunnen jullie zelf ook wel verzinnen):
- zelf ergens over presenteren (dan ben je dat deel v.d. meeting in elk geval lekker bezig. En daarvoor kun je tussendoor nog even je presentatie voorbereiden)
- laptop meenemen en dan:
-- mail lezen, en simpele mailtjes beantwoorden
-- via MSN met een collega praten.
NB: behalve naar de collega die net voor de beamer staat, dan komt je boodschap voor iedereen leesbaar op t scherm te staan (echt gebeurd... :oops: )
-- kortom: alles wat op een laptop kan en niet te veel aandacht vraagt
Vind ik overigens wel een beetje onbeleefd overkomen, op je laptop aan de gang gaan.
- Ergens mee spelen of grapjes maken. Zoals doen alsof je met de afstandsbediening van de beamer op mensen 'schiet' (echt gebeurd!).
- Mensen observeren, verveelt mij nooit. Zoals:
-- Kijken wie zich nog meer verveelt, en hoe die zich gedraagt (zo kom ik aan bovenstaand rijtje ;) !).
-- kijken of je aan de lichaamstaal van anderen kunt zien, wat ze vinden van het huidige onderwerp.

Andere opties:
Voeg wat taken toe aan je takenpakket. Bijvoorbeeld:
- Wordt lid van de OR/ medezeggeschapsraad. Meteen een bruikbaar excuus om je met andere zaken bezig te houden dan je eigen werk. geeft je ook de mogelijkheid om een deel van je tijd te besteden aan praten met collega's.
Potentiele valkuil: Pas op, andere collegas hebben ws wel de hele werkdag nodig om hun werk af te krijgen. Doe het dus met mate & verdeel het over verschillende collega's. Dan ben je meteen een OR-lid wat van veel op de hoogte is (en veel invalshoeken weet, omdat je met zoveel diverse mensen praat), en die de tijd maakt om met collega's te praten als ze ergens mee zitten.
- Wordt BHV-er (bedrijfshulpverlener) en ga je bemoeien met de brandveiligheid van het gebouw etc.
- Bedenk zelf een extra taak
Mogelijke valkuil: zorg wel dat je goed met je manager afstemt over elke extra taak! Om twee redenen:
1) Als je dit niet doet krijg je -op zijn best- geen waardering voor wat je extra hebt gedaan. Omdat men niet weet wat jouw aandeel was. De kans is ook groot dat een collega (die er ook aan bijdroeg, maar dit wel met haar baas heeft afgestemd) alle credits voor jouw werk krijgt (danwel bewust inpikt).
2) Je loopt het risico dat je iets doet, waarvan voor jou glashelder is dat het reuze nuttig is, maar waarvan het management het nut niet inziet. In het slechtste geval, wordt het je zelfs aangerekend dat je iets extra's hebt gedaan, want men vindt dat je die tijd aan (in hun optiek) nuttiger zaken had kunnen besteden.
- Probeer in een 'pilot' ergens van terecht te komen, dan is er relatief meer speelruimte om met nieuwe zaken te expirimenteren. Denk bijv. aan een project waarbij voor het eerst een bepaalde werkwijze/ tool/ vakgebied/ product etc. aan bod komt.
Rare mensen kunnen je helpen je bewust te worden van je eigen overtuigingen.

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 21 feb 2012, 08:56

Dank aan alle bijdragers!
Binnenkort komt er een artikel met alle verzamelde tips (ook van LinkedIn) op de website van het IHBV.
Ik meld dat hier dan.

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 28 feb 2012, 10:12

Je kunt het artikel met de tips die Rebecca Lindhout heeft verzameld van hoogbegaafden voor hoogbegaafden nu lezen op de website van het IHBV www.ihbv.nl.
Rechts op de homepage.

Reacties welkom! Haar mailadres staat eronder.

alien8
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

zo 25 mar 2012, 17:39

Ik val op dat soort momenten altijd in slaap, vooral tijdens vergaderingen.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 26 mar 2012, 12:36

alien8 schreef:Ik val op dat soort momenten altijd in slaap, vooral tijdens vergaderingen.

Hey, dat heb ik ook (gehad) ... Geen idee of me dat nu ook weer zo 1-2-3 zou overkomen (gezien ik toen nog niet wist dat ik nogal last kan hebben van lage bloedsuikerwaarden wat overigens behoorlijk verbeterd is door goed te letten op de GI, zou zomaar een tactiek kunnen zijn om snel energieverlies door saaiheidsstress te beperken ;)).

Vroegâh zat ik nog weleens te 'droedelen' (van die Jugendstill- op opartachtige patroontjes tekenen). Zelf hier en daar wat in te brengen hebben werkt wel beter voor mij om 'erbij' te zijn (al is het maar voor even), maar tè vaak 'is er gewoon nix' (lees: zijn het onderwerpen op de agenda waar ik nix mee kan).
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 26 mar 2012, 20:52

Eén van mijn Amerikaanse klanten presteerde het ook om tijdens een (belangrijke) vergadering in slaap te vallen. En snurken dat hij kon! Het bleek dat hij een mormoon was en zeven van de negen kinderen thuis ziek had. Hij was die week dus wat slaap tekort gekomen :D .
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

sterke leeuwin
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 26 mar 2012, 21:30

Ik eet veel tijdens vergaderingen.. :oops: Appeltje, koekje

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

ma 26 mar 2012, 21:34

Tijdens saaie vergaderingen:
IK maak aantekeningen over heel andere dingen:
boek-ideeën waar ik aan werk, of ik brainstorm over vanalles.

Ik herken ook Rianne's methode: observeren en kijken wat anderen
doen en dan vooral de nonverbale zaken, en de houding en sfeer en toon
die mensen gebruiken of neerzetten.

Zo kom ik wel eens aantekeningen tegen van vergaderingen van jaren geleden,
en dan kan ik de beelden weer helemaal reconstrueren ...

juffie2
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 27 mar 2012, 07:31

Leuk om veel te herkennen. Ik word op mijn werk nogal eens raar aangekeken als ik liefst meerdere dingen (tegelijk) doe, want het is zoooo druk :wink:

Tijdens vergaderingen probeer ik vaak te notuleren. Je kunt dan mooi met de laptop zitten en ondertussen meteen wat dingen uitwerken, opzoeken of mailtjes beantwoorden.
Ook heb ik, naast het voor de klas staan, genoeg andere taken. Ik ben een dag intern begeleider, zit in de MR (secretaris) en de GMR, doe op stichtingsniveau mee aan een extra werkgroep en op binnen het samenwerkingsverband draai ik namens onze stichting mee in een projectgroep om het onderwijs aan 'excellente leerlingen' vorm te geven.
Het observeren tijdens teamvergaderingen is ook leuk, al blijkt het wel voorspelbaar na een aantal keer goed gekeken te hebben.

Terug naar “IHBV – Arbeid”