IHBV
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

De slimste mens

ma 23 jul 2012, 14:11

Vanaf vanavond op TV: De slimste mens: kennisquiz met Philip Freriks en Maarten van Rossem.
Iedere werkdag, direct na het NOS Journaal van acht uur, op Nederland 2

Vanuit het IHBV lijkt het ons leuk om hier op het forum in dit topic de afleveringen na te bespreken. Aan het eind van het seizoen willen we een artikeltje op de IHBV website plaatsen. Wie doet er mee? En is er een vrijwilliger die dat artikel met ons zou willen schrijven?

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: De slimste mens

ma 23 jul 2012, 15:54

Ik zag de promo's voorbijkomen op tv; Kreeg de indruk dat het louter om kennis ging. Is dat de vertaling/definitie van het gegeven 'slim'? Hoe groot je (algemene) kennis is?
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

ma 23 jul 2012, 16:29

Ik moet het natuurlijk ook nog "eerst zien" ;) maar in de omschrijving (zie link) staat: De slimste mens is een tv-quiz waarbij het niet alleen gaat om kennis en algemene ontwikkeling, maar ook om associatief kunnen denken.

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

De slimste mens

ma 23 jul 2012, 17:24

Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Ik ga t zeker bekijken."
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

De slimste mens

ma 23 jul 2012, 21:06

Kennis quiz as is. Wat we al vaker gezien hebben. Af en toe vermakelijk. Vrij subjectief met de associatie opdrachten. De rol van Maarten van Rossem is mij niet geheel duidelijk of komt niet echt uit de verf. Blijf sceptisch over correlatie tussen slim en kennis. Als je bijvoorbeeld het nieuws niet volgt kon je veel vragen niet beantwoorden.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 23 jul 2012, 21:10

Te lullig voor woorden. Maar ja, het is TV...

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

ma 23 jul 2012, 21:12

Ik moest erg lachen over die vraag mbt de erogene zones van de vrouw en welke antwoorden goed en fout gereked werden.
En die Maarten van Rossem, tja.... ik vind dat zo'n azijnpisser.

Toch, voor een quiz best aardig. Al vind ik per seconde wijzer, twee voor twaalf en met het mes op tafel ook prettige quizen.

Ik heb de eerste 10 minuten gemist, omdat NL 1 hier op stond...... ipv NL 2

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 23 jul 2012, 23:19

Lekkere simpele standaard spelshow zonder bijzondere fratsen. Zoiets blijkt ver van de verwachtingen van de ondertitel.

Ik had laatst nog een keer een aziatische spelshow (Japans geloof ik) in gedachten alleen kon ik deze niet meer terugvinden. Het was een spelshow waarbij drie groepen/individuen tegenelkaar strijden om wiskundige problemen op te lossen en ommet de meest originele of elegante oplissing te komen. Er was een tijd geleden (orde van jaren) een reeks van deze afleveringen te zien op youtube. De spelshow was gesponsord door mensa of in ieder geval werdt het logo van mensa in de spelshow gebruikt.
Kent iemand ook deze spelshow en weet iemand een link naar meer informatie over deze spelshow of een link naar afleveringen van deze spelshow?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

De slimste mens

ma 23 jul 2012, 23:34

Is er een link tussen het IHBV en "de slimste mens" of is het zomaar, dit topic?

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 23 jul 2012, 23:38

Ik kan mijn eigen vraag nu beantwoorden

De gameshow heette 'Takeshi Kitano presents Comaneci University Mathematics'. Echter zijn er geen filmpjes meer op youtube. Wél is er een Britse spinoff http://www.youtube.com/watch?v=l3Go2kBU3QM
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

di 24 jul 2012, 00:16

Vincent schreef:Is er een link tussen het IHBV en "de slimste mens" of is het zomaar, dit topic?

Vanuit het IHBV kwam het idee om deze show goed te volgen en er wellicht een artikel over te schrijven. En omdat het dan onder cultuur valt, hier op het forum onder IHBV - Cultuur :mrgreen:

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 24 jul 2012, 12:36

Wat zou de toegevoegde waarde van zo'n IHBV artikel over deze spelshow dan zijn? :|
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

di 24 jul 2012, 18:15

Hallo allemaal, dank voor jullie reacties.
Ik kon zelf niet kijken gisteren.

Ik was benieuwd hoe men op TV voor een groot publiek 'de slimste mens' laat zien. Het gaat mij om de beeldvorming in de media op dit punt. De 'slimste mens' is niet hetzelfde als een hoogbegaafd mens, maar ik denk dat zo iemand er wel sterk op lijkt. Althans in de beeldvorming van het publiek. Ik zou dat willen observeren.

Jullie indruk van deze uitzending is dus samengevat:
- Men vindt kennis belangrijk voor slim zijn
- Als quiz valt ie niet echt op tussen de andere quizes op TV
- Eigenlijk niet zo interessant, maar wel een beetje leuk

Ik ben wel benieuwd wie er gaat winnen en of wij zo iemand ook als hoogbegaafd zouden herkennen.

Groeten van Noks

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 24 jul 2012, 19:02

In deze quiz wint het domme blondje omdat ze weet dat Doutzen Kroes het gezicht is geweest voor lingeriemerk Victoria's Secret (en omdat ze als eerste aan de beurt is). Tot zover gaat de quiz om de slimste mens. Het is enkel een slogan of een pakkende titel. Het is een beetje een inspiratieloze titel. Overigens jammer dat Thomas er uit ligt. Het leek op die manier nog een beetje op zijn eigen kennis show.
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 08 sep 2015, 11:19

It's TV man!

Huygens
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 14 sep 2015, 11:56

`"De slimste mens" is mijn inziens een combinatie van wat kennis, wat inzicht en een redelijk gedeelte geluk (o.a. herken je iets, ligt in je interessegebied of je iets van andere TV programma´s kent en zo meer zaken.)

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 16 sep 2015, 16:28

Huygens schreef:`"De slimste mens" is mijn inziens een combinatie van wat kennis, wat inzicht en een redelijk gedeelte geluk (o.a. herken je iets, ligt in je interessegebied of je iets van andere TV programma´s kent en zo meer zaken.)
"De slimste mens" is op de keeper beschouwd een gewoon doorsnee TV-programma n.l. dom en massaal.

Terug naar “IHBV – Cultuur”