Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

HB en hersenbeschadiging

Do 23 Aug 2012, 22:37

Ik werd vanavond gebeld door een hoogbegaafde vrouw die in de WAO zit nadat ze 10 jaar geleden een ongeluk heeft gehad (met sporten op haar hoofd gevallen) met een contusio cerebri (hersenkneuzing) als gevolg. Ze vertelde dat ze een dis-executief syndroom heeft van de frontaalkwab.
Ze loopt stad en land af om te kijken of er iets van behandeling/ begeleiding mogelijk is. Ze vertelt dat men het in het medische circuit niet snapt omdat er volgens haar geen rekening wordt gehouden met haar hoogbegaafd zijn.
Ik begrijp wat ze bedoelt. Zelf heb ik echter geen kennis van dit gebied.

Zijn er hier mensen die ook zoiets hebben meegemaakt of een andere hoogbegaafde kennen met zo’n verhaal?

Ik heb de vraag ook in het medische circuit uitgezet.

sap
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: HB en hersenbeschadiging

Vr 24 Aug 2012, 07:20

Ik had een kennis (al jaren niet meer gesproken), die een ongeluk gehad had met haar auto. Er was iemand bij haar achterop gereden. Ze had een whiplash. Ze had lichamelijke klachten. Maar waar ze het meeste last van had, was dat ze minder snel kon lezen en ze voor haar gevoel langzamer dacht. (Ze had toen al drie studies achter de rug en was naast haar werk met de vierde.) Ze had ineens moeite met haar studie. Ze vond echt dat ze cognitief achter uit was gegaan. Maar toen ze een IQ test kreeg was deze zover boven het gemiddelde dat ze verder niet serieus genomen werd. Helaas had ze voor het ongeluk nooit een IQ-test gedaan. Dus was er geen vergelijk.

sterke leeuwin
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Vr 24 Aug 2012, 07:25

geen exacte kennis mbt dit onderwerp, maar wel een praktijkvoorbeeld; mijn moeder kreeg na twee tia's een herseninfarct, en bleek een behoorlijk "lastige" patient. Ze is nooit getest HB maar het
AB SO LUUT geweest. Haar drie kinderen hebben het echt van haar , en hierdoor ook de kleinkinderen.
Ontzettend kritisch, en enorm slim en daardoor manipulatief. (ze was erg bang en wist iedereen zo te bewerken dat ze stil in haar bed kon blijven liggen en niemand haar revalideerde.., waarop ik heb ingegrepen)

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vr 24 Aug 2012, 08:59

Is een intake bij een centrum voor psychosomatiek al overwogen?

N.B. ik zou het gegeven dat zij hoogbegaafd is in acht nemen, maar behandeling moet zich richten op de klachten - ongeacht haar niveau van verstandelijk functioneren. Voor mensen met dergelijke syndromen is er een grote angst om niet begrepen te worden omdat de klachten zo vaag zijn en vanuit deze ervaringen ontstaat vaak vermijding, laat staan na 10 jaar. Ga niet te veel mee in dat patroon als je een goed advies wil geven.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Vr 24 Aug 2012, 09:18

Ik heb op mijn 23e een bacterieinfectie opgelopen en ben daaraan bijna overleden. Heb dagenlang enorm hoge koorts gehad en heb even in coma gelegen. Volgens de artsen ben ik volledig hersteld. Ik merk alleen wel dat "het sprankelende denken" daarna minder was. Heb dat wel besproken met de artsen, en die erkenden dat er hersenschade kon zijn vanwege de hoge koorts (42,3 graden is gemeten in het ziekenhuis) maar het is nooit verder onderzocht omdat ik nog meer dan voldoende functioneer en op een test nog steeds 138 scoorde.

Inmiddels zijn we jaren verder en gebruik ik zeer zware medicatie voor reuma. Deze medicatie tast je denkvermogen aan. Ik merkte direct het verschil toen ik noodgedwongen moest stoppen. Ik ben ook getest terwijl ik deze medicatie gebruik, en dan komt er 120 uit (had toen wel een migraine aanval wat de uitslag zeker beinvloed heeft), maar beduidend minder dus. Volgens de artsen is ook dit verklaarbaar door medicijngebruik, maar omdat ik nog steeds boven gemiddeld functioneer, geen reden om iets aan te passen.... er zijn ook weinig andere medicijnen die ik kan gebruiken.

soms is het erg frusterend, omdat ik dat sprankelende nog steeds mis. Aan de andere kant is het ook wel fijn dat ik er gewoon nog ben, en is dat uiteindelijk belangrijker. Ik heb ervaren dat men raar opkijkt als je met het hb verhaal komt, maar dat mijn artsen in ieder geval er wel begrip voor hebben, en ook erkennen dat een en ander een negatieve invloed heeft. Maar daar blijft het dan noodgedwongen bij...
LEEF!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vr 24 Aug 2012, 10:40

Ik deel de gedachten van Siouxsi.
Was gisteren al een post aan het breien maar was al laat dus ik dacht kom er even op terug nadat ik door studieboek heen heb gebladerd (Klinische neuropsychologie, Deelman, Eling, de Haan en Zomeren)

Bij contusio cerebri kan het herstelproces weken, maanden en soms jaren duren. De psychologische kant: het is essentieel dat de patiënt tot een heraanpassing komt (een aanpassing van het verlies van gezondheid, het bestaan van cognitieve tekorten en mogelijk karakterveranderingen).
Lengte en diepte bewustzijnsverlies speelt mee. Bovenstaande informatie zegt heel weinig over de werkelijke klachten. Revalidatie is klachtgericht.
over het algemeen:
Mentale restverschijnselen gemeld door contusiepatiënten 12 maanden na hun ongeval, bij afname vd Trauma Klachtenlijst (van Zomeren en den Burg, 1985):
vergeetachtigheid 49%
verhoogde vermoeibaarheid 41%
toegenomen slaapbehoefte 39%
prikkelbaarheid 36%
traagheid 34%
concentratie 31%
overgevoeligheid voor drukte 30%
duizeligheid 27,5 %
initiatiefverlies 26%
hoofdpijn 25,5%
emotionele labiliteit 21%
onvermogen twee dingen tegelijk te doen 21%
gedeprimeerde stemming 19%

Ik kan me voorstellen dat je je daar nogal rot van voelt. Vooral als je qua geheugen, aanleren, herinnering, aandacht (gericht, verdeeld, volgehouden en de executieve aspecten daarvan zoals taakaanpak) hinder ondervindt terwijl je daarvoor een goed werkend brein had lijkt me zwaar.
Er kan de eerste periode meen ik gewerkt worden aan revalidatie (trainen van functies) en wanneer bekend is waar uitval blijft dan is compensatie aan de orde (hoe ga ik om met wat niet zo goed meer lukt, hoe gebruik ik welke hulpmiddelen). Hoe ga ik psychisch om met de nieuwe situatie.
10 jaar is lang terug.
grtjs
Yet

PS vergeten: goede cognitieve vaardigheden voor het ongeval worden wel als pré gezien omdat de vaardigheden ná het ongeval nog relatief goed functioneren ondersteunen. Je hebt meer in huis om te compenseren voor wat minder is geworden zeg maar.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Hap
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Zo 02 Sep 2012, 20:46

Nu pas dit topic gezien, maar desnietaltemin en niettegenstaande dat en beter laat dan nooit, mijn reactie hierop.
Kan geen therapie, weg tot herstel of weg tot acceptatie melden.
Wel zou ik graag horen of er meer (gefrustreerde) forumleden zijn met een hersenletsel, die niet meer zo goed kunnen functioneren en zich toch goed of minder goed door het leven slaan.
35 jaar geleden heb ik een contusio cerebri (hersenkneuzing) opgelopen. Ik herken bijzonder veel punten uit het lijstje van Yet in dit topic (24-08-2012)
Ook gold voor mij wat Sap in dit topic schrijft (24-08-2012):
Maar toen ze een IQ test kreeg was deze zover boven het gemiddelde dat ze verder niet serieus genomen werd. Helaas had ze voor het ongeluk nooit een IQ-test gedaan. Dus was er geen vergelijk.

Zo ook bij mij. Ook een IQ-test boven het gemiddelde en werd dus niet serieus genomen en ook was er eerder geen IQ-test gedaan, dus geen vergelijk. Dus ook geen revalidatie, geen begeleiding en ook niet wat Yet schrijft:
waar uitval blijft dan is compensatie aan de orde (hoe ga ik om met wat niet zo goed meer lukt, hoe gebruik ik welke hulpmiddelen). Hoe ga ik psychisch om met de nieuwe situatie.

Nog steeds heb ik moeite met mijn concentratie / aandachtsfuntie(s) (lezen max. 3 pagina's per dag, kan geen TV kijken en het schrijfwerk gaat met de nodige moeite. En dus ben ik snel vermoeid door dergelijke cognitieve inspanningen.).
Maar ik ben ook lid geweest v.e. patientenvereniging, nou, vergeleken bij veel hersenletsel-mensen daar, mag ik mijn handen van dankbaarheid dichtknijpen en mankeer ik dus niks. Maar toch . . . wat herkenning zou wel een hele steun in mijn rug kunnen zijn.
Daarom zie ik uit naar enkele reacties, tegelijk hopend dat er niet teveel forumleden zijn die dit leven met mij delen. Zij die hun reactie liever niet kenbaar maken (heb ik ook gehad) vraag ik om mij een PB'tje te sturen.
Mijn medeleven betuigend aan alle Forumleden met een hersenletsel,
mwg.,
Hepke.

Unity
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Za 08 Sep 2012, 23:48

sap schreef:Maar toen ze een IQ test kreeg was deze zover boven het gemiddelde dat ze verder niet serieus genomen werd. Helaas had ze voor het ongeluk nooit een IQ-test gedaan. Dus was er geen vergelijk.
Goede reden voor elke HBer om het IQ zwart-op-wit te hebben. Voor het geval dat...
Het kunnen aantonen van het verschil in IQ vóór en na het incident kan mogelijk een verschil maken in erkenning, zorg, vergoedingen en -last but not least- schadeclaims tov derden.
Denk hierbij ook aan uw HB kind(eren)!
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
*Love* is the most powerful weapon in this universe
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Ano23
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Do 05 Jun 2014, 15:24

Ik heb zelf een zware hersenoperatie gehad die mijn geheugen lichtjes heeft aangetast. Het heeft zo'n 3 à 4 jaar geduurd om het te accepteren. Vroeger dacht ik wel balend van "hoe zou ik gepresteerd hebben voor mijn operatie...", maar nu is het vooral nog angst. Soms steek ik de verwarming op de badkamer aan, omdat ik me ga wassen en 1 minuut later ben ik dan vergeten dat ik dat heb gedaan. Dat heb ik al verschillende keren gehad. 1x toen ik aan het koken was. Dat baart me gewoon veel zorgen voor als ik alleen ga wonen. Dit zijn echter vooral praktische bekommernissen. Echt getreurd om een verlies van vaardigheden heb ik niet gedaan, omdat ik simpelweg nog goed kan studeren op hoog niveau. Het is wel enorm confronterend als je je woordenschatlijsten overloopt en je op 1 blz. 3x hetzelfde woord vindt... Maar desalniettemin haal ik hoge cijfers op vakken waarbij je veel info moet verwerken. Zelfs al ben je wat aangetast in je vermogen, je kan je hersenen vaak wel een handje helpen denk ik. Ik categoriseer alles systematisch en neem notities zoals consecutieve tolken dat doen. Hierdoor kan ik alles makkelijker onthouden. Het accepteren van mijn "geheugenverlies" duurde zo lang omdat ik enkel nog in het moment leek te leven. Ik heb zeer weinig herinneringen en als ik er heb, heb ik er weinig tijdsbesef bij (een cinemabezoek van vorige week voelt aan alsof het al maanden geleden is bv.) en de herinneringen die ik mij voor de geest haal, lijken de mijne niet te zijn. Het is alsof ik een autobiografie van iemand anders lees. Ik kan mij wel triest voelen om slechte herinneringen, maar gewoon omdat ik dan denk "oh dat is wel erg...", niet omdat ik die herinnering associeer met het verdriet dat ik toen gevoeld heb. Herinneringen zijn voor mij feiten, zoals je die leest in een geschiedenisboek. Ik heb het altijd al moeilijk gehad met de vergankelijkheid van het leven, herinneringen behoeden ons daar een beetje voor. Bij mij is echt alles vergankelijk geworden en dat laat best wel een leegte achter. Maar goed, ik heb het geaccepteerd, het heeft ook wel "voordelen".

Invisible
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Do 22 Dec 2016, 11:46

Ik weet dat het een oud topic is. Zelf heb ik hier helaas ervaring in. Ondanks hersenletsel verveelde ik mij altijd gedurende de studie, een die ik helaas niet af kon maken. In het dagelijks leven onthou ik bijna alles op lange termijn maar verder dan intelligent zijn de mensen om mij heen nooit gekomen. Soms presteer je beter en soms, vooral met slechte dagen, is het niveau een stuk lager. In de zorg behandelen ze je al snel alsof je totaal geen intelligentie hebt en mede doordat ik ondanks extreme vermoeidheid "gewoon" kan presteren wordt mijn vermoeidheid niet altijd erkend.

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Vr 23 Dec 2016, 09:00

Dank je wel voor je bijdrage hier, Invisible.
Alle verhalen kan ik gebruiken als ik ergens aandacht vraag voor dit thema.
Lees ook de recensie van het boek 'Gifted and sick' dat ik op onze site schreef.
Alle goeds, Noks

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Di 05 Sep 2017, 12:41

Al googelend naar medische info m.b.t. doorbloedingsproblematiek kwam ik o.a. bij dit boek uit: Interne Geneeskunde (onder redactie van prof. dr. C.D.A. Stehouwer, prof. dr. R.P. Koopmans en prof. dr. J. van der Meer) - de link verwijst naar pagina 968, waar onderstaand gegeven citaat ook te vinden is.

Opvallend vond ik het benoemen van de invloed van de activiteit van de hersenen:
“Indien de activiteit van de hersenen toeneemt (bijvoorbeeld bij het oplossen van een moeilijk probleem), zal de bloeddoorstroming van de hersenen toenemen.”

Het zal ongetwijfeld te simpel gesteld zijn om hier direct conclusies aan te kunnen verbinden. Je zou in die zin wel in vraag kunnen stellen of gebrek aan bij het intelligentieniveau passende (intellectuele) uitdaging bij kan dragen aan het in stand houden van (de ernst van) bepaalde gezondheidsklachten.

Zijn er naar jullie weten onderzoeken hiernaar bekend? (zoja, graag links, titels e.a. verwijzingen naar vindplaatsen)

Edit: interessant boek - Gifted and sick - in die zin om te lezen.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Di 05 Sep 2017, 12:49

Interessante gedachten.
Bij mijn weten is hier geen onderzoek naar gedaan bij hoogbegaafden.
We weten in het algemeen dat intellectuele uitdaging bijvoorbeeld wel kan helpen bij mensen met dementie om ze mentaal nog wat actief te houden. Het zijn geen grote effecten.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Di 05 Sep 2017, 15:30

Ik kwam er een poos geleden achter dat m'n pedicure ook hoogbegaafd is. Jaren terug heeft ze een trap van een paard tegen haar hoofd gehad. Gevolg o.a. slecht slapen etc. Na lang zoeken werd ze uiteindelijk met neurofeedback (?) behandeld. Op een gegeven moment kon ze het apparaat daarvoor krijgen en ook daar zelf mee omgaan.

Zit zelf vanwege m'n jarenlang gebruik van psychofarmaca inmiddels ook te denken aan zoiets als neurofeedback voor m'n hersenmist. Gebreken met m'n executieve functies heb ik ook, door m'n verminderde snelheid van denken, concentratievermogen en werkgeheugen. Bij mijn weten is daar niks voor voor hoogbegaafden.

Overigens wordt er in 'Gifted and sick' ook gesproken over brainfog-verschijnselen als gevolg van...
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Di 05 Sep 2017, 15:35

Al googelend naar medische info m.b.t. doorbloedingsproblematiek kwam ik o.a. bij dit boek uit: Interne Geneeskunde (onder redactie van prof. dr. C.D.A. Stehouwer, prof. dr. R.P. Koopmans en prof. dr. J. van der Meer) - de link verwijst naar pagina 968, waar onderstaand gegeven citaat ook te vinden is.

Opvallend vond ik het benoemen van de invloed van de activiteit van de hersenen:
“Indien de activiteit van de hersenen toeneemt (bijvoorbeeld bij het oplossen van een moeilijk probleem), zal de bloeddoorstroming van de hersenen toenemen.”

Bij m'n zus is een aantal maanden geleden vroege Alzheimer vastgesteld. Mentale activiteit schijnt vooral preventief te werken. Maar fysieke activiteit is ook goed voor de doorbloeding van de hersenen.

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Di 05 Sep 2017, 15:37

Ja, ik hoor vaker dit soort verhalen.
Ik zou willen dat er in de medische wereld geld zou komen voor goed onderzoek. Is nu nog een beetje een utopie.
Zelf kan ik er ook niets bij hebben.

Ik hoor ook van diverse hoogbegaafden dat ze allerlei vitaminetekorten hebben. zoals Vitamine B12, Vitamine D e.a.. Vit B12 tekort kan ook allerlei klachten op dit gebied geven, mist in het hoofd hoor ik vaak.
Ik weet niet of die tekorten direct met HB te maken hebben? Mijn hypothese is dat we wellicht meer verbruiken.
In elk geval: aan een goede huisarts zou je kunnen vragen om die bepalingen een keer te laten doen.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Di 05 Sep 2017, 15:47

...Ik hoor ook van diverse hoogbegaafden dat ze allerlei vitaminetekorten hebben. zoals Vitamine B12, Vitamine D e.a.. Vit B12 tekort kan ook allerlei klachten op dit gebied geven, mist in het hoofd hoor ik vaak. Ik weet niet of die tekorten direct met HB te maken hebben? Mijn hypothese is dat we wellicht meer verbruiken. In elk geval: aan een goede huisarts zou je kunnen vragen om die bepalingen een keer te laten doen.

Ben bij mijn mogelijk volgende behandelaar echt van plan om ook hier naar te laten kijken. Door de hersenmist en m'n achteruitgang in cognitief functioneren voel ik me al lang niet hoogbegaafd meer. Aandacht in de GGz hiervoor is er nauwelijks. Je wordt op dit gebied niet echt serieus genomen als je in vergelijking met gemiddeld begaafden/andere GGz-clienten nog bovenmaats schijnt te functioneren :crazy:

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Di 05 Sep 2017, 15:51

Ja Thom, dat is een bekende valkuil. Ze vergelijken ons met gemiddeld begaafden en dat klopt natuurlijk niet.

Er begint wel langzaam wat aandacht voor HB in de ggz te komen. Volgende week geef ik een referaat hierover bij PsyQ in Rotterdam.
Ik ben nu bezig met een praktijk handleiding omgaan met HB cliënten voor de ggz, samen met een ervaringsdeskundige.
Er zijn toch wel wat lichtpuntjes.
Maar nu nog voor jou daar profijt van vinden.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Di 05 Sep 2017, 15:55

In Nijmegen kunnen ze ook op dat gebied nog wel wat leren. Ben zelf inmiddels noodgedwongen ook ervaringsdeskundige geworden.

Ben benieuwd hoe het bij PsyQ gaat verlopen! Houd ons op de hoogte. Succes daarmee.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wo 06 Sep 2017, 19:05

Over tekorten VitD en VitB12 hoor ik zo vaak. (zowel i.c.m. als zonder link metwel/geen vlees eten) Zou hyet de tijdgeest zijn, meer kennis hierover of toch iets anders?

Extra B12 (zonder tekort overigens) schijnt in sommige gevallen ook te kunnen bijdragen aan (lichte) vermindering brainfog. Zie bv. dit onderzoek (Plos One).

Thom, die brainfog kan ook gevolg zijn van storing in de autoregulatie. Fysieke activiteit is dan een interessante met oog op wat voor soort activiteit dan betere keuzes zijn, ook i.c.m. eventuele andere 'gebreken' (om het maar zo plat te benoemen). Zeker als de bloeddruk 'een dingetje is'. Mentale activiteit kan ook lastig worden, m.n. door beperkte spanne (bij mij is het na vrij korte tijd gewoon op, dan loopt a.h.w. mijn werkgeheugen 'vast').

Zie ik in dit topic een minieme onderzoekspopulatie ontstaan? [:))]
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Terug naar “IHBV – Gezondheid”