Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: HB en hersenbeschadiging

Do 07 Sep 2017, 15:43

...Extra B12 (zonder tekort overigens) schijnt in sommige gevallen ook te kunnen bijdragen aan (lichte) vermindering brainfog. Zie bv. dit onderzoek (Plos One).

Ik ga hier achterheen :wink: .
Thom, die brainfog kan ook gevolg zijn van storing in de autoregulatie. Fysieke activiteit is dan een interessante met oog op wat voor soort activiteit dan betere keuzes zijn, ook i.c.m. eventuele andere 'gebreken' (om het maar zo plat te benoemen). Zeker als de bloeddruk 'een dingetje is'. Mentale activiteit kan ook lastig worden, m.n. door beperkte spanne (bij mij is het na vrij korte tijd gewoon op, dan loopt a.h.w. mijn werkgeheugen 'vast').

Autoregulatie?

Zelf loop ik al een aantal jaar weer (niet zo heel erg) hard in een groep. Verder tennis ik al sinds eeuwen. Dat ik daarbij gebreken/beperkingen heb... Door m'n psychische aandoening én de medicatie heb ik weinig kracht en energie (zowel fysiek als mentaal). Bloeddruk, maar ook hartslag in ruste zijn/waren ook verstoord. Een slechte concentratie is vooral bij tennis, maar ook bij hardlopen heel hinderlijk. Bij hardlopen heb ik door die verminderde energie en concentratie een grotere kans op blessures. En dan heb ik het nog niet eens gehad over oververhitting door de medicatie. Lang leve de bijwerkingen! Ook word ik gepusht door m'n psych om nog vaker hard(er) te gaan lopen. En dan maar zeggen dat bewegen gezond is :crazy:

Het vastlopen van werkgeheugen ken ik nog niet. Kan me er wel iets bij voorstellen. Voelt voor mij meer aan alsof de tandwielen stuk zijn en zeer verroest. Alleen met zeer veel moeite in beweging te krijgen...

Een bezoekje aan de afdeling chronisch vermoeidheidssyndroom kan niet meer, sinds ze begin dit jaar naar Amsterdam zijn verhuist.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: HB en hersenbeschadiging

Zo 10 Dec 2017, 16:52

Interessant interview met een neuroloog op hersenletsel-uitleg voor dit topic: 'Hoogbegaafd en hersenletsel'.
Het onbegrip van mijn dierbare familie is niet alleen pijnlijk, maar het lijkt alsof ze me ook niet geloven. Als ik geen overzicht meer heb, dan irriteert hen dat kennelijk, terwijl ik nog wel mee kan bomen over wetenschappelijke onderwerpen. Kennelijk strookt dat niet met hun opvattingen over hersenletsel.

Lijkt me ook interessant om bovenstaande te linken met Méér hersenactiviteit bij mensen met hersenletsel
Wetenschappers hebben ontdekt dat er bij een hersenletselgetroffene méér hersencellen werken. Zij gaan niet efficiënter om met de capaciteit die ze hebben maar bij informatie verwerken gaan méér zenuwcellen activiteit vertonen.
Zij proberen méér onderlinge verbindingen aan te leggen.

+ helemaal onderaan deze pagina te downloaden, de 'Zorgstandaard traumatisch hersenletsel'. (laatste is 2015 hier, mogelijk is er een recentere :?: :idea: )
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Terug naar “IHBV – Gezondheid”