MrMeozorz
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Hoogintelligent versus hoogbegaafd

do 16 aug 2018, 23:12

Het bespreken van de artistieke expressie is meer weggelegd voor de critici en kunstkijkhoofdjes [wacko]

Mercurious
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 17 aug 2018, 09:44

Logisch. Het gevoel van het plectrum of de vingers op de snaar, de minimiene variatie van toepassing van de vingerspieren, akkoorden aanslaan of en hoe, alle bijbehorende gevoelens als een wervelstorm in je of juist tot rust gebracht door de muziek, en geen van deze dingen hoeft zelfs maar in de buurt te komen van wat jij ervaart want ik heb nog nooit gitaar gespeeld en kán het gewoon niet begrijpen, hoor niet écht wat een ander doet of wat zijn expertise is, hoe geraffineerd hij of zij speelt en waar de ziel dan écht op vaart tijdens het maken van de muziek.
Het is sowieso bijna onmogelijk om een gevoel te beschrijven. Of je nu muziek maakt of schildert. blsh1:
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Peach
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 17 aug 2018, 12:44

Het bespreken van de artistieke expressie is meer weggelegd voor de critici en kunstkijkhoofdjes [wacko]
Met enige talent of/en een goed of hoog denkniveau, is dit te ontwikkelen.
Gewoon door kunst-boeken te lezen, waarin kunstwerken van diverse kunstenaars afgebeeld staan, met de bijhorende uitleg over het kunstwerk.
Repeat?
No thanks!

MrMeozorz
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 17 aug 2018, 15:11

Gewoon door kunst-boeken te lezen, waarin kunstwerken van diverse kunstenaars afgebeeld staan, met de bijhorende uitleg over het kunstwerk.
Er zijn uiteraard wel mensen die weten waar ze het over hebben, maar veel ook niet. Voor mijzelf houd ik het liever gewoon bij de creatieve expressie zelf.

Mercurious
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 17 aug 2018, 16:34

Ik heb zo'n boek!

Afbeelding
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Ries
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

za 18 aug 2018, 20:04

Hug it out?

:laugh:
als dat helpt :biggrin:

uhm.... dat is te veel om op te noemen. Sorry.
ik zou zeggen neem de tijd..... :user: ik wacht wel :biggrin:

ik speel geen gitaar maar heb passie voor andere dingen. Zou je elkaar ook kunnen vinden in de overeenkomst van het hebben van het gevoel van de passie?
"wijsheid achteraf is geen wijsheid op het moment zelf"

Mercurious
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

zo 19 aug 2018, 20:39

Hug it out?

:laugh:
als dat helpt :biggrin:

uhm.... dat is te veel om op te noemen. Sorry.
ik zou zeggen neem de tijd..... :user: ik wacht wel :biggrin:

ik speel geen gitaar maar heb passie voor andere dingen. Zou je elkaar ook kunnen vinden in de overeenkomst van het hebben van het gevoel van de passie?
Ik heb dat niet echt. Met sommigen, maar dat zijn er echt heel weinig als ik het over muzikanten heb. Dus ik vraag me vaker af of muziek wel mijn grootste passie is. Ik twijfel er steeds vaker aan. Het is gek, maar ik denk dat ik meer deel met een schilder ondanks het feit dat ik zelf nog nooit heb geschilderd.

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

zo 26 aug 2018, 21:19

Helaas mis ik intellectuele nieuwsgierigheid als aspect/dimensie rond begaafdheid. Zelfs bij Renzulli/Monks kom ik het niet echt expliciet tegen.
Hoe staan jullie daar tegen over?

In het Delphi-Model is dit wel meegenomen:
Afbeelding
Bron: HB-WIKI

Nieuwsgierigheid is volgens mij zeker een aspect horende bij HB. Vooral ook de mate waarin en de variatie in onderwerpen e.d. Niet alleen intellectueel overigens. Ook op praktisch gebied, in gevoel en aangaande emoties.
Girafje,
Bedankt dat je me nog op het Delphi-model wijst. Daar was ik het bestaan bijna alweer van vergeten.
Naast een (intellectuele) en brede nieuwsgierigheid mis ik ook vaak het het zeer creatieve in mensen.
Waarschijnlijk zijn de meeste mensen niet erg creatief. Althans dat is mijn ervaring.
Bij mij wil de creativiteit bijvoorbeeld tijdens een wandeling als een krachtige/wilde rivier door mij heen stromen.
Waardoor ik soms inspiratie krijg voor mooie teksten voor een liefdesbrief.
Iets poëtisch en romantisch dus.

Hoe staan jullie daar tegenover?
Hebben jullie een sterke relatie met (je eigen) creativiteit?

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 27 aug 2018, 07:22

Ik heb veel met mijn creativiteit alsmede inventiviteit. Ik ben bv niet geschikt om binnen een grote organisatie te werken. Dat heeft te maken dat er teveel structuren aanwezig om de boel te kunnen runnen.
De NL overheid met zijn1.800.000 and counting ambtenaren vind ik zelfs een gevaar voor de maatschappij. Voorbeeld: het netto besteedbaar inkomen is de laatste 40 jaar ! niet omhoog gegaan, bruto wel. De overheid pikt dat onmiddellijk in dmv belastingen te verhogen of nieuwe te bedenken. Ook zijn er inmiddels 68.000 wetten met regels. Voor hun dus, wan structuren is een feest.

Ik heb mijzelf ongeschikt verklaard voor een relatie met een vrouw, waarbij ik aanteken dat een vrouw niet geïnteresseerd is in een man maar in relatie. Een man die binnen 3 maanden na de eerste date met de dame getrouwd wil zijn is de winnaar. Grapje hoor! Toch? Kortom...een relatie heeft voor mij teveel herhalingen. Iets dat ook wel zo moet zijn als basis.

Ik gebruik mijn creativiteit om veel, teveel, mijn leven een boeiende, grappige, onverwachte etc etc etc 'dingen' inhoud te geven. Iets ontwikkelen is bij mij de basis van mijn bestaan. Als iets af is vind ik er niets meer aan. Zo ben ik bezig om mijn boerderij aan de buitenkant lichtblauw te schilderen, inclusief de muren. Zie foto's op dit forum. Een blauwe boerderij dus in de bossen en velden. Ik durf veel.

Deze week de laatste hand gelegd aan een wateropvangsysteem. Het regenwater dat van het dak afstroomt wordt opgevangen in een vat, dat verdeeld wordt dmv een systeem. Een deel wordt geloodst via een ondergronds leidingsysteem naar de dieren die buiten lopen als drinkwater, het toilet kunnen spoelen en een reserve opslaan voor de tuin en tenslotte een overloopsysteem voor teveel water dat binnenkomt. Belangrijk? Nee...leuk om te bedenken en uit te voeren? Ja...

In het algemeen: creativiteit is een mooi middel om te ontdekken dat wat allemaal in je zit, wat kun je eigenlijk. En hoe leg je een verbinding met anderen hier door. Mensenkennis is bij mij goed ontwikkeld, dankzij mijn empathisch vermogen dat onderzoekend is ingesteld. Dus redelijk veel ingangen zoeken om de persoon te leren kennen. Of niet te leren kennen.

Vervelen doe ik mij nooit. Er is altijd wel iets dat boeiend is of boeiend gemaakt kan worden. Voorbeelden genoeg, want creativiteit :)

Mijn winterprogramma is al klaar, een houten vloer leggen in mijn huis en van blauwe en rode planken kunst, nou ja kunst, maken. Dat wordt op mijn terrein, 5000m2 geïnstalleerd. Een stuk 10-15 verschillende objecten zou leuk zijn.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 27 aug 2018, 11:13

Graag gedaan David. :laugh:
Naast een (intellectuele) en brede nieuwsgierigheid mis ik ook vaak het het zeer creatieve in mensen.
Waarschijnlijk zijn de meeste mensen niet erg creatief. Althans dat is mijn ervaring.
Bij mij wil de creativiteit bijvoorbeeld tijdens een wandeling als een krachtige/wilde rivier door mij heen stromen.
Waardoor ik soms inspiratie krijg voor mooie teksten voor een liefdesbrief.
Iets poëtisch en romantisch dus.

Hoe staan jullie daar tegenover?
Hebben jullie een sterke relatie met (je eigen) creativiteit?
Vaak mis ik het niet alleen, het verbaasd me ook dat het klaarblijkelijk aan creativiteit ontbreekt en kan ook tot ergernis bij mij leiden. Het schijnt mij ook toe dat over het algemeen aan een zo beperkte invulling gedacht wordt als het gaat over iets als creativiteit. Alsof mensen alleen creatief zijn als het over vrijetijdsbesteding gaat en het voorzien van de wel belangrijke dingen met onbelangrijke versierselen. Terwijl voor mij creativiteit zoveel verder gaat dan knippen, plakken en kleurtjes toevoegen. :?

Mijn relatie met mijn creativiteit is sterk, veel van wat ik doe en maak gebeurt vanuit die bron van creativiteit. Tekst komt bij mij voort uit creativiteit en de grafische vormgeving van bepaalde ideeën die in me leven levert inspiratie voor de bijkomend tekst. Maar ook lezend, wandelend en een gesprek voerend is mijn creativiteit continu in beweging, draagt bij aan wat ik zie, ervaar, interpreteer, uitleg, begrijp, vraag, onderzoek, ontdek en wat ik daar mee doe, hoe ik ermee omga, welke mogelijkheden ik zie en regelmatig ook welke beperkingen of moeilijkheden ergens uit voort (kunnen/zullen) vloeien. Dat levert me ook op dat ik regelmatig meewarige blikken op mij gericht krijg, want "waar haal je het vandaan" en "doe toch niet zo moeilijk" en "maak het nou niet ingewikkelder" en "dat is toch helemaal niet nodig". Mijn voorspellingen over beperkingen, moeilijkheden en schijnbare onmogelijkheden wilde ik in het verleden meestal wel uitspreken, maar door de jaren heen heb ik gemerkt dat dat niets/weinig oplevert anders dan dat mensen zich daar aan (en daarmee vaak ook aan mijn aanwezigheid) ergerden en het soms ook gebeurde dat "het door mij kwam" (hoezo? ik constateer alleen iets, don't shoot the messenger!). Mezelf deze neiging ontwennen scheelde mij ook een hoop ergernis. Mijn creatieve ding bewaar ik wel voor zaken waar het wel op zijn plek valt en gewaardeerd wordt en in mijn persoonlijke activiteiten. Des te meer voor hen die er wél weg mee weten. 8)
Ik heb veel met mijn creativiteit alsmede inventiviteit. Ik ben bv niet geschikt om binnen een grote organisatie te werken. Dat heeft te maken dat er teveel structuren aanwezig om de boel te kunnen runnen.
Dat ervaar ik ook zo. Hoewel ik aan de ene kant best een beetje structuur van buitenaf kan gebruiken ook wel. Maar het lijkt vaak een standaardaanbod te zijn: of teveel structuur of niets/te-weinig. Op maat gemaakt voor de persoon die men voor zich heeft lijkt op veel plekken not done, niet mogelijk of ongewenst. De mens die men voor zich heeft wordt daarmee 'gepusht' tot aanpassing aan het gewenste model of aangewezen als 'ongeschikt'. Daar ben ik ongeschikt voor, tenzij het toevallig net een aanbod is wat past. Waarmee tegelijkertijd het gevaar ontstaat dat als ik te maken krijg met een aanpassing in het op dat moment nog passende model, ik alsnog belandt in de "pas je aan of ga weg"-situatie.
Ik gebruik mijn creativiteit om veel, teveel, mijn leven een boeiende, grappige, onverwachte etc etc etc 'dingen' inhoud te geven. Iets ontwikkelen is bij mij de basis van mijn bestaan. Als iets af is vind ik er niets meer aan.
Da's voor mij vaak idem Plato. Al is het bij mij vaak ook al afgedaan vóór iets af is. Ws. is het dan "af" zover als ik er met mijn kwaliteiten en talenten gecombineerd met mijn interesses en belangstellingen iets mee kan om dit zo goed/mooi/handig/etc. mogelijk te maken en is het "de beurt aan anderen" om er verder iets mee uit te spoken.
In het algemeen: creativiteit is een mooi middel om te ontdekken dat wat allemaal in je zit, wat kun je eigenlijk. En hoe leg je een verbinding met anderen hier door. Mensenkennis is bij mij goed ontwikkeld, dankzij mijn empathisch vermogen dat onderzoekend is ingesteld. Dus redelijk veel ingangen zoeken om de persoon te leren kennen. Of niet te leren kennen.
Mooi verwoord Plato. Zo voelt het voor mij ook meest van tijd.
Vervelen doe ik mij nooit. Er is altijd wel iets dat boeiend is of boeiend gemaakt kan worden. Voorbeelden genoeg, want creativiteit :)
Vervelen, wat is dat? :wink:
Tuurlijk kán ik me af en toe wel vervelen, maar dat komt eigenlijk alleen voor door bepaalde dwingende omstandigheden buiten mij om (wegens herkenbaarheid met oog op privé ga ik daar hier niet verder op in). Maar zelfs daarmee helpt mijn creativiteit me soms weer een stukje verder op persoonlijk niveau.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 27 aug 2018, 12:17

Waar ik nog wel eens tegen aan wil lopen is om mijn humor gebruiken in een gesprek. Je maakt dan wel eens opeens een scherpe opmerking, dat wat haaks staat op het onderwerp of een zijweggetje inslaan om de persoon even te verrassen met iets anders dat toch wel te maken heeft met het gesprek. Een dubbele -woord- gedachte lanceren. Humor schijnt een paradoxaal begrip te zijn, heb ik begrepen althans.

Ik weet niet goed of dat nu met IQ of met EQ te maken heeft, bij die ander dan. :)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ma 27 aug 2018, 20:44

Jordan Peterson Defines Creative People

Jordan Peterson: The worst thing a creative person can do

Maar ook: The BEST relationship advice EVER - Jordan Peterson

Mercurious
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

vr 31 aug 2018, 12:27

Wat een inspirerende man, plato. Thanks!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 31 aug 2018, 12:29

Wat een inspirerende man, plato. Thanks!
Zeker inspirerend temeer daar hij een breed pakket met onderwerpen heeft. Zoek maar eventjes...

Lorem ipsum dolor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

vr 31 aug 2018, 18:06

Ik heb veel posts van Peterson gekeken op youtube. Vond het ook een heel interessante man. Hij leeft alleen op vlees en dat helpt bij hem tegen depressie en bij zijn dochter tegen depressie en reuma, als ik het goed heb onthouden. Bij GeenStijl hebben ze ook vaak items over Peterson trouwens. Vind het dan ook altijd erg leuk om de reacties van de reaguurders te lezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

Terug naar “HB links en recensies”