GerardVenema
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Hoogbegaafdheid zien als zegen

za 24 nov 2018, 22:06

Probleem is denk ik balans vinden in het aanpassen aan de ‘buitenwereld’
Het is doodvermoeiend(als ik voor mijzelf spreek)
Jezelf afsluiten:je struikelt omdat je niet alles wil zien.
Je blokkades weghalen,je struikelt omdat je zo bezig bent in je hoofd dat je te laat bent met obstakels de ontwijken...

Tioli
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 29 nov 2018, 10:03

Tinus schreef:
De samenleving zou niet open staan voor de unieke hb-er. Er is niet voldoende aanpassing aanwezig in het onderwijs, bedrijfsleven, enzovoorts.
Inderdaad en het geldt voor iedereen. Niemand mankeert iets zolang hij alleen of onder gelijkgestemden is. Maar daar tegenover staat dat we met teveel mensen bij elkaar leven, waardoor er onvoldoende ruimte is voor elk uniek individu. Het is natuurlijk en gezond om in groepen van maximaal 150 mensen te leven, waarbij iedereen kan en moet bijdragen met zijn unieke talenten, eigenschappen en vaardigheden. We kunnen het probleem dus niet oplossen binnen het probleem.

Afbeelding
Primaat schreef:
De enige vragen die bij mij opkomen zijn; wanneer mag je HB-er genoemd worden en wanneer mag je klagen over de klachten die je hebt ondervonden waarvan vermoed wordt dat deze HB gerelateerd zijn?
Stefan schreef:
Het lijkt er voor mij op dat problemen ontstaan door andere factoren dan iemands intelligentie, en in die zin lijken ze me vergelijkbaar met de problemen die (kunnen) ontstaan bij andere afwijkingen, zoals een laag IQ. Zowel een (te)hoog als een (te) laag IQ geven problemen als je iemand dwingt (of iemand zichzelf dwingt) in een bepaalde rol. De schoen wringt enkel bij vooroordelen (zoals een hoog IQ betekent minder aanpassingsproblemen).
Inderdaad, Primaat en Stefan.
Zwart-wit of kort door de bocht gezegd: Als mensen een bepaald "stempel" hebben, schuiven ze alle voorkomende moeilijkheden daaronder. Men kan zich erachter verschuilen. Dat maakt het oplossen van de moeilijkheden heel moeilijk. Vooral ook als men zich identificeert met de stempel.
Discovernl schreef in een ander topic:
Ik vind het enorm jammer als ik hoor dat veel hoogbegaafden een beetje weg zitten te kwijnen in hun huis en hoofd, terwijl zij zoveel mooie dingen kunnen doen. Er heerst een hele negatieve sfeer in HB'er-land en ik kan daar slecht tegen. Iedereen heeft een kutjeugd gehad, maar je kutjeugd definieert niet wie je bent, hoe je er mee omgaat definieert wie je bent. Ik heb mijn hele jeugd op ZMOK-scholen gezeten en ik heb zelfs mogen schitteren in een heus internaat. Ik ben honderden keren gepest, in elkaar geslagen en voor rotte vis uitgemaakt, en het interesseert me tot op de dag van vandaag helemaal niets. Ik heb de juweeltjes uit mijn verleden gepakt en ik ga daar een fantastische toekomst mee bouwen. Dus voor elke HB'er hier heb ik de boodschap: ga door met je leven en stop met het baden in zelfmedelijden.
:zustimm:

HindrikH
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

wo 12 dec 2018, 11:40

Het maakt groot verschil vanuit welk (of wiens) perspectief hoogbegaafdheid bekeken wordt. Mijn ervaring is dat het probleem puur interrelationeel is.
De wijze waarop ik de wereld ervaar, verwerk, beleef, de scope ervan, volgorde waar nodig, de zoektocht naar de werkelijke Aard der Dingen, is in mijn binnenwereld zonder vergelijking en alleen daarom al 100% acceptabel :-)

Het probleem ontstaat in relatie tot de buitenwereld, die een andere diepgang, scope, intensiteit, volgorde, tempo en ritme heeft. Dat veroorzaakt het probleem, niet HB an sich. Zet mij tussen HB-ers of wat daar behoorlijk dicht bij in de buurt komt en het probleem manifesteert zich niet.

Tempo, snelheid is een interessante: ik heb gemerkt dat ik veel sneller denk dat de meesten, maar zeker niet altijd sneller acteer. Denksnelheid wordt gecompenseerd of teniet gedaan, zo je wilt, door de hoeveelheid die er te "processen" is, zeker in de beginfase, waarbij materie nog diffuus is. Daar waar een ander snel klaar en er verder geen worst van kan maken, zie ik veel meer patronen, oorzaken, gevolgen, scenario's maar niet per definitie in dezelfde snelheid als degene die ze nauwelijks ziet. "Processing" gebeurt ook niet lineair, vraagstukken waarvan ik dacht dat ik ze tot de kern had teruggebracht komen niet zelden terug op de agenda, vanwege nieuwe inzichten. Dit zorgt er met regelmaat voor dat ik even een dag "out of order" ben voor de buitenwereld, omdat een vraagstuk wat ik moet herleiden tot mijn leven, alle aandacht vraagt. Geen focus op de dagelijkse realiteit om mij heen, maar op de abstractie. "Sorry mensen, that's me! Ik kom altijd wel weer terug!", zeg ik dan.

Ik ervaar daarbij verbaal communiceren als een enorme trechter. 3D of soms 4D (inclusief tijd) denkprocessen/inzichten lineair uit je mond laten komen, in de hoop dat het zich weer als 3D/4D opbouwt in het brein van je gesprekspartner, is een niet zelden frustrerend proces. Vaak leidt dit tot het verbruiken van de spanningsboog van de ander, waarbij ik nog niet eens tot de kern ben gekomen. Op het moment dat ik van abstractieniveau wissel, zie je al mensen afhaken.

Dus....zegen of probleem? Beide....en geen van beide...... : -)
To those who understand, I extend my hand
To the doubtful I demand: take me As I Am

Deviant
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

do 13 dec 2018, 22:15

Mooi beschreven HindrikH. Ik herken mij alleen wel goed in die ander. Ik ben wel eens HB'ers tegen gekomen die hele monologen tegen mij aan hielden en mij binnen no-time compleet uit putte omdat ik hun hele gedachtestroom probeerde bij te houden. Hou er rekening mee dat jij een complex onderwerp/inzicht al hebt uitgedacht maar de ontvanger (ongeacht hoe intelligent) nog niet waardoor je soms iemand kan overladen met informatie waardoor iemand halverwege afhaakt door vermoeidheid. Soms is het beter om complexe onderwerpen op papier te zetten zodat anderen er rustig de tijd voor kunnen nemen om het door te nemen en te begrijpen. Je zal zien dat het onderwerp daarna veel beter bespreekbaar is.

Terug naar “HB links en recensies”