Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Top down

di 13 dec 2011, 16:06

Het belangrijke artikel van Arie van Kessel over het verschil tussen top down en bottom up leren, dat iedere hoogbegaafde moet lezen (imho)

Gaat grotendeels over kinderen en school, maar vanaf pag. 16 begint de samenvatting :mrgreen:

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Top down

di 13 dec 2011, 16:19

Ik begin steeds meer te verlangen naar 2e kerstdag; ben ik alleen thuis en ga ik lekker in alle rust al die info die de laatste tijd hier voorbij is gegaan lezen en luisteren.

Ah, al gelezen......... meer tijd voor dat stuk van Kaze.
Gordijnen dicht, deurbel uit en 'dag wereld'.
Laatst gewijzigd door willemijn op di 13 dec 2011, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

eclecticus
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

di 13 dec 2011, 16:19

interessant, bedankt!
Topdownlezers beginnen achter in een boek bij de conclusies.
Als ze het niet eens zijn met de conclusies, stoppen ze.
Als ze het eens zijn met de conclusies, stoppen ze.
Als ze de conclusies niet begrijpen, dan gaan ze bladeren.

dat vond ik te mooi om het niet te citeren :wink:

ook het tabelletje op p 11 is confronterend en herkenbaar - ook voor onze twee spruiten...
beauty will reign

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 13 dec 2011, 18:47

eclecticus schreef:interessant, bedankt!
Topdownlezers beginnen achter in een boek bij de conclusies.
Als ze het niet eens zijn met de conclusies, stoppen ze.
Als ze het eens zijn met de conclusies, stoppen ze.
Als ze de conclusies niet begrijpen, dan gaan ze bladeren.

dat vond ik te mooi om het niet te citeren :wink:

Hier ben ik ook even blijven hangen. Wat een eye-opener. Ik doe dat ook. Ik wist helemaal niet dat dat een dingetje was. Nu ik het stuk zo lees, begrijp ik het en denk ik, ja natuurlijk! Wat is dat heerlijk, al die links die ineens voorbij komen!!!
-Under Construction-

Marjolijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 13 dec 2011, 22:06

Dit artikel is spekkie naar m'n bekkie! Interesting!
Ben de laatste tijd veel aan het nadenken over verschil bottom up en top down, en hoe je dat in het onderwijs op zou kunnen vangen. Onder andere n.a.v. een tiener die ik testte en die hb bleek te zijn, en die zojuist is blijven zitten in Havo-2. Aan mij de schone taak om op haar school het gesprek aan te gaan voor meer uitdaging, en dan graag ook het 'hoe'.

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 14 dec 2011, 22:31

Ja, dit is inderdaad heel belangrijk. In het onderwijs in Nederland wordt in mijn ogen veel te weinig rekening gehouden met voorkeursleerstijlen en verschillende manieren van denken en analyseren. Er wordt vaak heel erg van uitgegaan dat je een bepaalde methode en op een bepaalde manier moet leren die lang niet voor iedereen geschikt is. Zo hebben een nichtje van ons en mijn jongste er allebei duidelijk een voorkeur voor om empirisch te leren. Reproduceren hebben ze beiden echter een broertje dood aan. Ze krijgen op school echter heel weinig ruimte om empriisch te leren en moeten vooral veel reproduceren, waardoor ze veel minder presteren dan ze naar mijn stellige mening zouden kunnen. Van het nichtje heb ik het vermoeden dat ze hoogbegaafd zou kunnen zijn, daar sta ik echter wel zo ongeveer alleen in. Volgens de school en haar ouders is haar zus wel hoogbegaafd omdat ze het heel goed doet op school. Daar ben ik het weer niet meer mee eens. Ze heeft wel een heel goed geheugen en kan goed automatiseren, dus vaart ze wel bij reproducerend leren.

Unity
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

zo 29 sep 2013, 04:00

Rianne schreef:Het belangrijke artikel van Arie van Kessel over het verschil tussen top down en bottom up leren, dat iedere hoogbegaafde moet lezen (imho)

Gaat grotendeels over kinderen en school, maar vanaf pag. 16 begint de samenvatting :mrgreen:
Het artikel is nu te vinden via deze link.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
*Love* is the most powerful weapon in this universe
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Terug naar “HB links en recensies”