m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Nieuws over oorzaken intelligentieverschillen

wo 16 okt 2013, 10:34

Interessant Kaze!

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 16 okt 2013, 11:00

Het oude idee:

nature versus nurture Wetenschappers weten dat zowel genetische verschillen (nature) als verschillen in omgeving (nurture) ertoe doen, maar de rol van de genen wordt belangrijker geacht. Dit idee is grotendeels gebaseerd op de bevinding dat in de volwassenheid verschillen in intelligentie voor maar liefst 80% erfelijk zijn en de gedachte dat er daarom slechts 20% overblijft voor omgevingsfactoren. Onder meer vanwege deze hoge erfelijkheidsschatting wordt intelligentie in de gangbare intelligentietheorieën opgevat als een biologische eigenschap die in grote mate vastgelegd is door de genen en die maar moeilijk te beïnvloeden is door de omgeving. Overigens is onbekend wat deze biologische eigenschap dan zou moeten zijn.

Is dit ook van toepassing op [bodily-kinesthetic intelligence]?

Een mooi voorbeeld vind ik bijvoorbeeld het verhaal van de geadopteerde zusjes Sebia (Ethiopië) en Nienke (China). Beide meisjes zijn opgenomen in een gezin waarin uiteindelijk 5 van de 7 kinderen, waaronder Sebia en Nienke, dansen. In dit geval zou ik haast denken dat het 80% nurture is en 20% nature!

Zie hier de video!
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 16 okt 2013, 15:55

Erfelijkheidsschattingen zijn tot nu toe gebaseerd op een model waarbij genetische invloeden en omgevingsinvloeden niets met elkaar te maken hebben.

Dat vat de stand van zaken mooi samen. Ik denk dat veel mensen zich dat niet realiseren.

De rol van educatie, cultuur en maatschappij is hierbij cruciaal: zij zorgen dat genetische verschillen naar voren kunnen komen. Oftewel: hoe groter de invloed van deze omgevingsinvloeden, hoe groter de invloed van de genen.

Logisch in mijn opinie en ik hoop dat deze kijk op intelligentie de norm wordt!

Kaze
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 16 okt 2013, 16:55

scarlett schreef:
Het oude idee:

nature versus nurture Wetenschappers weten dat zowel genetische verschillen (nature) als verschillen in omgeving (nurture) ertoe doen, maar de rol van de genen wordt belangrijker geacht. Dit idee is grotendeels gebaseerd op de bevinding dat in de volwassenheid verschillen in intelligentie voor maar liefst 80% erfelijk zijn en de gedachte dat er daarom slechts 20% overblijft voor omgevingsfactoren. Onder meer vanwege deze hoge erfelijkheidsschatting wordt intelligentie in de gangbare intelligentietheorieën opgevat als een biologische eigenschap die in grote mate vastgelegd is door de genen en die maar moeilijk te beïnvloeden is door de omgeving. Overigens is onbekend wat deze biologische eigenschap dan zou moeten zijn.

Is dit ook van toepassing op [bodily-kinesthetic intelligence]?]

Die 80%-20%? Ik denk lager, eerder 50%-50% of nog lager.

scarlett schreef:Een mooi voorbeeld vind ik bijvoorbeeld het verhaal van de geadopteerde zusjes Sebia (Ethiopië) en Nienke (China). Beide meisjes zijn opgenomen in een gezin waarin uiteindelijk 5 van de 7 kinderen, waaronder Sebia en Nienke, dansen. In dit geval zou ik haast denken dat het 80% nurture is en 20% nature!

Lastig te zeggen op basis van dit gegeven. Erfelijkheid beschrijft verschillen in een populatie, niet binnen een gezin. :)

Kaze
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 16 okt 2013, 16:56

Arjan schreef:[hoop dat deze kijk op intelligentie de norm wordt!

Hoop het ook :)

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

za 19 okt 2013, 04:04

was 80% nature-20% nurture dan de norm?
Is dit niet altijd al een & verhaal geweest ipv een of verhaal? Indien er 2 doorslaggevende factoren zijn is het toch altijd een &-verhaal en zijn beide evenveel verantwoordelijk voor het eindresultaat?

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 19 okt 2013, 09:28

Ik ben toch nog weer verbaasd dat die 80/20 norm blijkbaar nog altijd zo'n doctrine was/is. Het was me wel bekend, maar iets dichter bij 40/60 nature/nurture leek mij altijd al logischer.

Maar goed, ik zie in mijn dagelijkse praktijk kinderen en volwassenen waarbij (onder meer) het stimuleren van intrinsieke talenten fout is gelopen of loopt, dus ga er ook al jaren van uit dat ik een bias de andere kant op heb. :wink:

Het strookt voor mij volkomen dat hoeveel mensen ontwikkelen van wat wij in deze maatschappij als 'intelligentie' benoemen en proberen te meten, voor een enorm deel afhankelijk is van stimulatie - op jonge leeftijd door de ouders, daarna ook door het schoolsysteem. Stimuleren ouders en/of school onvoldoende, dan zal een kind zich (over het algemeen) minder ver ontwikkelen dan met stimulatie (inclusief impliciete stimulatie door blootstelling).

(Dat gaat op voor iedereen, zeker niet alleen voor HB'ers.)

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 19 okt 2013, 12:30

En volkomen relevant in deze een actueel onderzoek: http://www.bbc.co.uk/news/education-24551446

Hele rapport staat hier: http://www.spi.ox.ac.uk/uploads/media/B ... _13-04.pdf

The study suggests that among the cleverest children born in England, Scotland and Northern Ireland in 1970, in the top fifth of the ability range, 80% of the richest children achieved two A-levels or their equivalent, compared with only 40% for the poorest.

Kaze
Veelgebruiker
Veelgebruiker

zo 20 okt 2013, 23:48

TB schreef:was 80% nature-20% nurture dan de norm?
Is dit niet altijd al een & verhaal geweest ipv een of verhaal? Indien er 2 doorslaggevende factoren zijn is het toch altijd een &-verhaal en zijn beide evenveel verantwoordelijk voor het eindresultaat?

Het gaat hier over bronnen van verschillen in intelligentie in de populatie, niet over hoe in een zeker individu genen, onder invloed van de omgeving, tot uiting komen. In de volwassenheid is de variabele Totaal IQ, in Westerse maatschappijen, voor ongeveer 80% erfelijk. (In de kindertijd is dat een stuk lager, ongeveer 40%).

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 21 okt 2013, 19:24

http://www.wetenschap24.nl/programmas/p ... -2013.html

Pavlov: Kan je intelligentie trainen?

Wetenschappers waren het er wel zo'n beetje over eens: intelligentie is grotendeels erfelijk bepaald. Ligt je IQ dus vast bij de geboorte? Nee, zeggen Nederlandse onderzoekers. De omgeving speelt toch een veel belangrijkere rol dan altijd gedacht.
Volgens Jelte Wicherts is de klassieke tegenstelling tussen nature en nurture misleidend. Vorige week verscheen een artikel over zijn onderzoek in Psychological Science. Onderwijs en opvoeding zorgen ervoor dat genetische verschillen tot uitdrukking komen - of niet. Dat kan best wat IQ-punten schelen.

Kunnen kinderen intelligenter gemaakt worden door ze in een stimulerende omgeving te plaatsen? Wat zou dat betekenen voor de praktijk van Carine Thesingh? Zij is directeur van Spelenderwijs, een Utrechtse organisatie van voorscholen en peuterspeelzalen, waar kinderen van twee tot vier jaar ontwikkelingachterstand inhalen.

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 21 okt 2013, 19:31

Dank.
Het relevante gedeelte begint overigens vanaf 25:20.

Normaal lukt het me snel om audio/video van een website te plukken, maar hier lukt het me niet.
Iemand een idee waar of hoe ik deze uitzending kan downloaden?

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 21 okt 2013, 20:31

Kaze schreef:
TB schreef:was 80% nature-20% nurture dan de norm?

Het gaat hier over bronnen van verschillen in intelligentie in de populatie, niet over hoe in een zeker individu genen, onder invloed van de omgeving, tot uiting komen. In de volwassenheid is de variabele Totaal IQ, in Westerse maatschappijen, voor ongeveer 80% erfelijk. (In de kindertijd is dat een stuk lager, ongeveer 40%).

Zal ik nog eens moeten herlezen, heb er blijkbaar niets van begrepen.

xyz
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

di 22 okt 2013, 10:53

Arjan schreef:Ik ben toch nog weer verbaasd dat die 80/20 norm blijkbaar nog altijd zo'n doctrine was/is. Het was me wel bekend, maar iets dichter bij 40/60 nature/nurture leek mij altijd al logischer.

Maar goed, ik zie in mijn dagelijkse praktijk kinderen en volwassenen waarbij (onder meer) het stimuleren van intrinsieke talenten fout is gelopen of loopt, dus ga er ook al jaren van uit dat ik een bias de andere kant op heb. :wink:

Het strookt voor mij volkomen dat hoeveel mensen ontwikkelen van wat wij in deze maatschappij als 'intelligentie' benoemen en proberen te meten, voor een enorm deel afhankelijk is van stimulatie - op jonge leeftijd door de ouders, daarna ook door het schoolsysteem. Stimuleren ouders en/of school onvoldoende, dan zal een kind zich (over het algemeen) minder ver ontwikkelen dan met stimulatie (inclusief impliciete stimulatie door blootstelling).

(Dat gaat op voor iedereen, zeker niet alleen voor HB'ers.)

:arrow: deels mee eens op basis van onderstaand vb.
Mijn vader moest vanaf zijn 14de gaan werken omdat mijn grootvader invalide was en er 9 monden te eten gegeven moesten worden.
Hij heeft dus maw nauwelijks scholing en educatieve stimulatie thuis genoten op jonge leeftijd.
Maar hij kan nu vb behoorlijk duits & frans spreken omdat hij dit zichzelf aangeleerd heeft door naar duitse & franse TV zenders te kijken. Hij heeft, nadat hij getrouwd is, nog 2 diploma's in avondschool behaald en is heel goed in nieuwe technieken onder de knie te krijgen (nodig voor zijn job nu) zonder ooit electronica, informatica ect gestudeerd te hebben. Hij vult heel graag kruiswoordraadsels & sudokus in.
In mijn ogen dus geen persoon met laag ontwikkelde intelligentie ondanks gebrek aan scholing

Volgens mijn opinie zijn persoonlijke interesse en wilskracht om op zoek te gaan naar informatie en je deze autodidactisch eigen te maken nog veel groter van invloed op je eigen intelligentie ontwikkeling. Maar misschien scharen ze dit onder genetische aanleg???

Op mij is dit ook van toepassing geweest. Ik ben vb in schoolniveau gestegen naarmate ik ouder werd ipv gedaald zoals de meesten.
"J'ai décidé d'être heureux, parce que c'est bon pour la santé" Voltaire
"De mens is wijs zolang hij de waarheid zoekt; zodra hij meent haar gevonden te hebben, is hij een dwaas" Talmoed

Terug naar “HB links en recensies”