Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Laag zelfbeeld

vr 23 mei 2014, 17:22

@Fien, ik ga (/ doe) dat (doen) door defusie, meditatie, mindfulness, waarden voor mezelf opstellen en daar doelen bij zoeken. En, niet te vergeten, ècht leren voelen.

Zelfbeeld is hoe je jezelf ziet, wat je over jezelf denkt en hoe je reageert op dingen. Volgens mij zit in dat laatste een addertje. Ik denk vol overtuiging iets positiefs maar tegelijk kan ik gespannen raken als dat iets zich concreet voordoet. Daar zit dan dus toch een stuk (onbewust) zelfbeeld. Vandaar dat voelen; ik heb die spanning vaak niet eens in de gaten.

Dat is het conceptuele zelfbeeld. Het tweede zelfbeeld is het 'doorlopend bewustzijnsproces'; het 'ik ben nu aan het typen op het forum'-zijn. En het derde zelf is het abstracte / 'transcedente' zelf. (Leuk boek 'uit je hoofd in het leven' ;))

Laag of negatief, is dat niet het verschil tussen 'ik kan niet koken' en 'ik kan niet zo goed koken als ik zou willen'?

Inspirerende post Maus, dank je.

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

vr 23 mei 2014, 17:25

In de brugklas beweerde mijn gymleraar altijd dat ik zo'n laag zelfbeeld had :roll: Nee, ik was gewoon heel realistisch, en als je me dan voornamelijk in de gymles ziet, tja :mrgreen: Ik denk dat het samenhangt met zelfkennis, over-analyseren en hoge eisen stellen aan jezelf. En een beetje fixed mindset misschien, concluderen dat je bepaalde dingen gewoon echt niet kan en het dan ook niet meer willen proberen.
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

opaspop
Veelgebruiker
Veelgebruiker

vr 23 mei 2014, 23:59

Misschien is het hebben van een laag zelfbeeld wel iets dat ook voordelen heeft. Je kan het zien als een innerlijke worsteling. Een periode waarin je jezelf met de wereld vergelijkt, en bezig bent met hou jij je verhoud tot de wereld. Aangezien jou onbewuste verwachtingen, of idealen, aannames niet overeenkomen met de realiteit raak je gefrustreerd. Je kijkt naar jezelf, je kijkt misschien om je heen, je spiegelt jezelf met andere, en komt tot de conclusie dat zei het beter hebben. Die mensen doen hetzelfde op hun beurt, maar niemand laat zijn angst zien.

Het kan misschien helpen om je leven op een objectieve, en haast klinische manier te gaan bekijken, en ontleden. In feite ben je niet goed of slecht, positief of negatief. Dat zijn culturele, en subjectieve begrippen die in ons onderbewustzijn zijn geslopen. De waarden, en aannames van onze maatschappij zijn in ons achterhoofd gaan spoken. We spiegelen ons daar onbewust aan

Deze wereld is erg individueel gericht. Dat is een hele westerse manier van denken. We zijn iemand, we moeten iets presteren, we moeten iets bereiken, iets te zeggen hebben. Leven is een wedstrijd geworden. We onderscheiden ons met kleding, met een imago, met een geposeerde houding ten opzichte van de buitenwereld.

Ik denk dat het belangrijk is om je onlust omtrent jezelf te kunnen plaatsen. Als ik me niet lekker voel, dan is dat ook een gevoel. Dat is dan ook wie ik ben, dat is ook een deel van mij. Onze maatschappij is alleen gericht op de sensatie, het succes, de glamour. Maar ook de donkere kanten moet je accepteren. Je moet het ook kunnen accepteren dat je je niet goed voelt over jezelf, over de wereld. Je kan wel uitzoeken waarom het zo is, maar zodra het er is, moet je het wel een plek kunnen geven. Zie het als iets persoonlijks. iets wat privé is. Zo ben ik altijd met mijn duistere gedachten om gegaan. Je moet het analyseren, en accepteren, en weer door gaan. Ik denk dat, dat een goede methode is.
de meeste wegen zijn in Rome

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 24 mei 2014, 13:16

Brene Brown gegoogled en onderstaande video gevonden. Kijk nu wéér anders naar zelfbeeld, perfectionisme en mijn karaktertrekjes. Aanrader. Dank voor de naam. Raak wel een beetje in de war zo :mrgreen:

Terug naar “HB links en recensies”