waar zit jij op de schaal van Dabrowski?

Niveau 1
Geen stemmen
0
Niveau 2
7%
2
Niveau 3
57%
17
Niveau 4
23%
7
Niveau 5
13%
4

Totaal aantal stemmen: 30
thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Dabrowski

do 12 jun 2014, 16:52

Hallo

Ik las http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/07_Probleemkind/6_Dabrowski.html en vroeg me af waar jullie je ongeveer bevinden op zijn schaal.

Op het einde van het artikel staat ook nog dat de vragenlijst vertaald is maar een link ernaar heb ik niet gevonden. Weet iemand waar die te vinden is? Of de engelse versie?
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Dabrowski

do 12 jun 2014, 16:53

Ik denk dat ik tussen 2 en 3 zit.
and the harvest is done

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

do 12 jun 2014, 16:59

Ik doe een opleiding aan de VUBrussel, wil via mijn contacten wel eens vragen naar die Nederlandse vertaling!

Op je poll heb ik level 4 aangegeven voor mezelf.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

do 12 jun 2014, 17:04

oh, wat in de beschrijving mist, is dat Dabrowski deze levels als cumulatief zag.

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

do 12 jun 2014, 17:10

he ja dat zou leuk zijn Rianne!

wauw 4, dat is al ver :)

Ik heb voor mezelf 3 aangeduid omdat ze ook zeiden dat 5 extreem vergevorderd is en zo en op de helft van de dalai lama vind ik al zot ;)
and the harvest is done

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

do 12 jun 2014, 17:24

Ik denk ook niet dat er een levend wezen is dat zichzelfop level 5 zal zetten.... Dat doen anderen, achteraf.
Dat is ook hoe Dabrowski level 5 heeft beschreven: op basis van biografisch onderzoek. Een Nederlands voorbeeld vaniemand op level 5 is Etty Hillesum. Haar dagboeken zouden echt een prachtige weergave zijn van een persoonlijkheid op dat niveau

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 14 jun 2014, 14:20

Zelf ingeschat zit ik tussen 3 en 4 in. In de spagaat zogezegd, niet echt leuk, maar nodig om door te groeien helaas.

Rianne, ben jij wel in het bezit van de Engelse versie van Dabrowski, en zou je die kunnen en willen delen mocht je het ook digitaal hebben?
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

za 14 jun 2014, 17:59

Ik ben in het bezit van alle werken van Dabrowski en heb ze in pdf-vorm.
Deze heb ik gekocht via http://www.positivedisintegration.com.

Maar de vragenlijst is niet van Dabrowski zelf, maar van zijn leerling/collega van Piechowski, die 'm samen met nog wat wetenschappers heeftontwikkeld (Hé, oa Linda Silverman..... de dame van het boek Upside down brilliance the visual spatial learner - over wat wij foutief 'beelddenken' noemen)

Die vragenlijst vond ik gewoon op internet door even te googlen op Piechowski overexcitabilities en questionnaire.

Et le voilà: http://www.gifteddevelopment.com/PDF_files/Articles%20Archive/dabrowski/c235.pdf

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 14 jun 2014, 22:29

Ik zit tussen 2 en 3 in. Ik heb een aantal jaren (ruim 10?) achter de rug waarin ik duidelijk in 3 zat, maar heb afgelopen half jaar nogal wat aanleidingen gehad om opnieuw keuzes te maken over mijn leven en daarmee emotioneel een hoop geleerd. Ik zou kunnen zeggen dat ik ben teruggevallen naar twee, maar zo dramatisch is het ook weer niet. Ik ben meer in een andere levensfase terecht gekomen en moet daarom opnieuw even de balans vinden.

Ik zie dit leerproces overigens meer als een cyclisch proces, waarin mensen afwisselend iets te leren hebben op het emotionele, mentale, fysieke en sociale vlak (en misschien nog wel meer vlakken). Doordat een van de vlakken uit de pas loopt, raakt een mens uit balans. Maar je leert in je leven niet in een keer alles op een bepaald vlak, dus steeds opnieuw moet een van de vlakken bijgeschaafd worden. Dat zal op het ene vlak gemakkelijk en zonder vastlopen gaan, maar op het andere vlak steeds opnieuw leiden tot een moeilijke periode in je leven. Niveau 4 verwacht is dus nog lang niet. Ik hoop dat ik nog veel mag leren.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 15 jun 2014, 00:39

Rianne schreef:Ik ben in het bezit van alle werken van Dabrowski en heb ze in pdf-vorm.

Maar de vragenlijst is niet van Dabrowski zelf, maar van zijn leerling/collega van Piechowski, die 'm samen met nog wat wetenschappers heeftontwikkeld (Hé, oa Linda Silverman..... de dame van het boek Upside down brilliance the visual spatial learner - over wat wij foutief 'beelddenken' noemen)

Die vragenlijst vond ik gewoon op internet door even te googlen op Piechowski overexcitabilities en questionnaire.

Et le voilà: http://www.gifteddevelopment.com/PDF_files/Articles%20Archive/dabrowski/c235.pdf

De vragenlijst laat ik voor wat het is. Ik heb meer interesse in de werken zelf, hoe Dabrowski zelf de ontwikkelingen zag, en op internet zie je vaak zeer beknopte versies daarvan. Maar even "lenen' zit er niet in, zo lees ik het tenminste.

Ik denk het meeste ook al wel te begrijpen, maar een beetje bevestiging of verdieping is altijd leerzaam en kan de eigen ontwikkeling sterken door herkenning.

De uiting van de persoonlijkheden zullen niet op elkaar lijken, maar het is een persoonlijke weg naar diegene zijn unieke persona. Losgeweekt en varend op eigen inzicht en kracht. Dat is het uiteindelijke doel ervan.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 15 jun 2014, 00:39

Rianne schreef:Ik ben in het bezit van alle werken van Dabrowski en heb ze in pdf-vorm.

De vragenlijst laat ik voor wat het is. Ik heb meer interesse in de werken zelf, hoe Dabrowski zelf de ontwikkelingen zag, en op internet zie je vaak zeer beknopte versies daarvan. Maar even "lenen' zit er niet in, zo lees ik het tenminste.

Ik denk het meeste ook al wel te begrijpen, maar een beetje bevestiging of verdieping is altijd leerzaam en kan de eigen ontwikkeling sterken door herkenning.

De uiting van de persoonlijkheden zullen niet op elkaar lijken, maar het is een persoonlijke weg naar diegene zijn unieke persona. Losgeweekt en varend op eigen inzicht en kracht. Dat is het uiteindelijke doel ervan.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Dabrowski

zo 15 jun 2014, 09:40

Oh, ik dacht dat je de vragenlijst bedoelde. Kijk anders eens op http://www.positivedisintegration.com Dat is de site van de beheerders van de nalatenschap van Dabrowski

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 15 jun 2014, 18:03

Overigens, Dabrowski zelf zag niets in de nummering van de niveaus, veel te hiërarchisch (het nummeren werd hem min of meer opgedrongen).

In the early days, Dabrowski described the levels but did not number them. Dabrowski was initially against assigning numbers to the five levels and had little interest in quantification; however, an empirical approach was called for by the criteria of the Canada Council grants which Dabrowski used to pay the salaries and costs of the research team in Edmonton

http://positivedisintegration.com/levelIandII.htm

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

zo 15 jun 2014, 18:32

Ik heb ook van Lotte van Lith begrepen dat je niet per se op één niveau zit, maar dat je op verschillende aspecten van je leven op verschillende niveaus kan zitten. Het is dus meer een beschrijving van hoe innerlijke groei werkt, dan een statisch indelingssysteem, zo begrijp ik het althans.
Heb wel het idee dat ik het afgelopen jaar op veel aspecten van mijn leven in 3 zat. Een roerige tijd dus...
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 15 jun 2014, 21:39

Nalle, wat grappig dat jij niveau 3 als roerige tijd ziet terwijl het mij een fijne rustige periode lijkt.
Door veranderingen en emotionele gebeurtenissen in zowel werk als prive werd ik een half jaar terug plotseling ineens teruggezet naar niveau 2, waardoor ik opnieuw mijn waarden in het leven moest (her)waarderen. Nu het allemaal weer iets rustiger is kijk ik verlangend uit naar de vrijheid in keuzes die niveau drie met zich meebrengt. Ookal brengt dat keuzestress met zich mee.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 15 jun 2014, 21:43

Nalle schreef:Ik heb ook van Lotte van Lith begrepen dat je niet per se op één niveau zit, maar dat je op verschillende aspecten van je leven op verschillende niveaus kan zitten. Het is dus meer een beschrijving van hoe innerlijke groei werkt, dan een statisch indelingssysteem, zo begrijp ik het althans.

Dat sluit aan bij mijn ervaring (overigens, ik werk inmiddels met Lotte samen aan een Nederlandse site over Dabrowski, stay tuned, iedereen is erg druk maar we mikken op een launch ergens in de nazomer). Ik zie mensen in de praktijk regelmatig fluctueren tussen niveaus al naar gelang de situatie waar ze in verkeren. Maar goed, een purist zal misschien kunnen aanvoeren dat iemand niet werkelijk op niveau 4 zit wanneer hij of zij nog soms terugvalt naar een lager niveau.

Persoonlijk vind ik een topic als dit ergens een klein beetje jammer. Ik denk (als Dabrowski zelf) dat het streven naar zelfontwikkeling geen scoresysteem nodig heeft, en in een poll mensen vragen op welk niveau ze zitten is precies dat natuurlijk. Een niveau wordt wanneer verkeerd begrepen in deze context al snel een statussymbool, een te begeren statische bergtop. Dat is niet waar het om gaat natuurlijk.

En zeer, zeer bescheiden zijn …. En steeds eenvoudiger worden. … Niet alleen voor je zelf, in je stille en beste momenten die eenvoud en wijdte in je voelen, maar ook in je dagelijkse leven, geen sensaties om je heen uitstrooien, niet interessant willen zijn.

(Etty Hillesum)

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 15 jun 2014, 21:46

Ik zie in de niveaus trouwens parallen met de ontwikkelingsniveaus in een mensenleven. Kindertijd waarin de persoon zelf centraal staat, pubertijd qua vorming van persoonlijke waarden, dertigersfase met keuzedilemma's over werk, wonen, relatie en kinderen, de rustige jaren van de werkende met weinig veranderingen en de oudere die gevraagd wordt om zijn kennis te delen.
En ik kan me wel vinden in het idee dat mensen op verschillende vlakken verschillende niveaus hebben. Pas iop niveau 4 lijkt er echt een balans verkregen te zijn.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

zo 15 jun 2014, 21:59

Sawi schreef:Ik zie in de niveaus trouwens parallen met de ontwikkelingsniveaus in een mensenleven. Kindertijd waarin de persoon zelf centraal staat, pubertijd qua vorming van persoonlijke waarden, dertigersfase met keuzedilemma's over werk, wonen, relatie en kinderen, de rustige jaren van de werkende met weinig veranderingen en de oudere die gevraagd wordt om zijn kennis te delen.
En ik kan me wel vinden in het idee dat mensen op verschillende vlakken verschillende niveaus hebben. Pas iop niveau 4 lijkt er echt een balans verkregen te zijn.

Haha, dan klopt het bij mij wel, ik zit middenin mijn quarterlife crisis :)
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

zo 15 jun 2014, 21:59

Arjan schreef:
Nalle schreef:Ik heb ook van Lotte van Lith begrepen dat je niet per se op één niveau zit, maar dat je op verschillende aspecten van je leven op verschillende niveaus kan zitten. Het is dus meer een beschrijving van hoe innerlijke groei werkt, dan een statisch indelingssysteem, zo begrijp ik het althans.

Dat sluit aan bij mijn ervaring (overigens, ik werk inmiddels met Lotte samen aan een Nederlandse site over Dabrowski, stay tuned, iedereen is erg druk maar we mikken op een launch ergens in de nazomer). Ik zie mensen in de praktijk regelmatig fluctueren tussen niveaus al naar gelang de situatie waar ze in verkeren. Maar goed, een purist zal misschien kunnen aanvoeren dat iemand niet werkelijk op niveau 4 zit wanneer hij of zij nog soms terugvalt naar een lager niveau.

Persoonlijk vind ik een topic als dit ergens een klein beetje jammer. Ik denk (als Dabrowski zelf) dat het streven naar zelfontwikkeling geen scoresysteem nodig heeft, en in een poll mensen vragen op welk niveau ze zitten is precies dat natuurlijk. Een niveau wordt wanneer verkeerd begrepen in deze context al snel een statussymbool, een te begeren statische bergtop. Dat is niet waar het om gaat natuurlijk.

En zeer, zeer bescheiden zijn …. En steeds eenvoudiger worden. … Niet alleen voor je zelf, in je stille en beste momenten die eenvoud en wijdte in je voelen, maar ook in je dagelijkse leven, geen sensaties om je heen uitstrooien, niet interessant willen zijn.

(Etty Hillesum)

Helemaal mee eens.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 15 jun 2014, 22:00

Arjan, ik snap dat je het scoren van niveaus als gevaarlijk ziet, maar ik verwacht ook van mensen dat ze eerlijk zijn naar zichzelf (en anderen) en het niet als wedstrijd zien. Je zit in een bepaalde fase en elke fase heeft zijn voor- en nadelen. Op zoek gaan naar je eigen waarden kan ook heel inspirerend en leuk zijn, ookal leidt het soms tot een emotionele onbalans. En de keuzestress van niveau drie geeft mensen ook de vrijheid om keuzes te maken in je leven. Ik streef dan ook voorlopig niet eens niveau 4 na omdat die keuzevrijheid van niveau 3 me wel bevalt.
Terwijl ik natuurlijk ooit wel niveau 5 hoop te bereiken. ;)

Terug naar “HB links en recensies”