waar zit jij op de schaal van Dabrowski?

Niveau 1
Geen stemmen
0
Niveau 2
7%
2
Niveau 3
57%
17
Niveau 4
23%
7
Niveau 5
13%
4

Totaal aantal stemmen: 30
Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Dabrowski

zo 15 jun 2014, 22:02

Sawi schreef:Nalle, wat grappig dat jij niveau 3 als roerige tijd ziet terwijl het mij een fijne rustige periode lijkt.
Door veranderingen en emotionele gebeurtenissen in zowel werk als prive werd ik een half jaar terug plotseling ineens teruggezet naar niveau 2, waardoor ik opnieuw mijn waarden in het leven moest (her)waarderen. Nu het allemaal weer iets rustiger is kijk ik verlangend uit naar de vrijheid in keuzes die niveau drie met zich meebrengt. Ookal brengt dat keuzestress met zich mee.

De ervaringen kunnen enorm verschillen van persoon tot persoon. Leef je al in een behoorlijk non-conformistische sociale omgeving dan zal jouw eigen originele pad wellicht minder conflicterend zijn dan wanneer je in een erg behouden omgeving leeft. Daarnaast zijn er [wellicht] innerlijke conflicten wanneer je niet weet te voldoen aan de idealen die je voor jezelf gesteld hebt.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 15 jun 2014, 22:07

Sawi schreef: Ik streef dan ook voorlopig niet eens niveau 4 na omdat die keuzevrijheid van niveau 3 me wel bevalt.

Dat is wel een enorme niveau 4 bewering hoor anders :mrgreen: maar geniet nog maar even van de verticale conflicten in de tussentijd :biggrin:

Level 4 schreef:The involuntary spontaneous development of Level III is replaced by a deliberate, conscious and self-directed review of life from the multilevel perspective.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 15 jun 2014, 22:22

Dat is wel een enorme niveau 4 bewering hoor anders :mrgreen: maar geniet nog maar even van de verticale conflicten in de tussentijd :biggrin:

:mrgreen:
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

zo 15 jun 2014, 23:02

Arjan, het was niet de bedoeling om te kijken hoeveel mensen er onder mijn niveau zitten, gewoon gezonde nieuwsgierigheid ;)
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 16 jun 2014, 07:13

thaumadzomen schreef:Arjan, het was niet de bedoeling om te kijken hoeveel mensen er onder mijn niveau zitten, gewoon gezonde nieuwsgierigheid ;)

Snap ik natuurlijk joh, en daar is op zich niets mis mee zo lang het maar niet leidt tot een vernauwd begrip van de TPD. :les:

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 23 jun 2014, 01:33

Nalle schreef:Ik heb ook van Lotte van Lith begrepen dat je niet per se op één niveau zit, maar dat je op verschillende aspecten van je leven op verschillende niveaus kan zitten. Het is dus meer een beschrijving van hoe innerlijke groei werkt, dan een statisch indelingssysteem, zo begrijp ik het althans.
Heb wel het idee dat ik het afgelopen jaar op veel aspecten van mijn leven in 3 zat. Een roerige tijd dus...

Zo is het ook, het leven is niet lineair, maar dynamisch, vol spanningsvelden en fasen. Maar zonder uitzicht zijn de duinen slechts bergen zand.. Alles heeft een reden en een doel, tenminste als je open staat voor herkenning en ongeloof. Ontkenning en ongeloof is het begin van geloof. Groei is het resultaat van inspanning..

Een kuil is zo diep als je kan kijken, maar de stijging zo groot als je kunt dromen!

Kijk naar binnen en dan groei je naar buiten :)
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 30 jun 2014, 09:44

ik moest een paar dagen geleden iemand uitleggen "waarin ik hoogbegaafd ben en wat er dus anders is dan bij andere mensen" (redelijk moeilijk vond ik). ik haalde dabrowski aan waarop hij vroeg of dat niet gewoon hetzelfde is als EQ, ik moest hier zich even over denken maar is EQ niet een van die opdelingen ofhoe je et ook noemt zoals ook intelligentie en zo?
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 30 jun 2014, 10:58

Ik denk zelf dat Dabrowski verder gaat dan slechts emotionele ontwikkeling, en ook breder en dieper. Zeker omdat er ook bijkomt dat iemand streeft naar een ideaal in zichzelf, en ook een ideaal koestert over de externe wereld.

Waar iemand met een hoog EQ gewoon prima functioneert en deze twee onderwerpen verder niet echt van belang hoeven te zijn. Het conflict in zichzelf en met de buitenwereld is dus het verschil, die drive zorgt voor de groei in beide gebieden als alles goed gaat.

Ik zou dus ook zeggen dat EQ iets anders is als Dabrowski. Alleen hoeft het elkaar niet uit te sluiten.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 30 jun 2014, 16:27

Als je kijkt naar de 'positive desintegration theory' zou ik zeggen dat dat zeker wel overeenkomt met emotionele intelligentie. Naar mijn idee is Dabrowski's theorie de basis van de emotionele intelligentie en zijn personen als Gardner (meervoudige intelligentie), Goleman (emotionele intelligentie) daarop verder gegaan. De term emotionele intelligentie is dus pas later ontstaan.

Ik denk zelf dat Dabrowski verder gaat dan slechts emotionele ontwikkeling, en ook breder en dieper. Zeker omdat er ook bijkomt dat iemand streeft naar een ideaal in zichzelf, en ook een ideaal koestert over de externe wereld.

Maar dat is toch juist emotionele intelligentie? Emotionele intelligentie is wat mij betreft breder dan alleen persoonlijke ontwikkeling. Juist ook het nastreven van een (emotioneel) ideaal voor de wereld getuigt van echte emotionele intelligentie. Daar heb je ook empathie voor nodig en een mate van zelfopoffering, twee kenmerken waarvan ik vind dat ze bij emotionele intelligentie horen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 30 jun 2014, 16:27

Dubbel. Deze mag verwijderd worden.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 30 jun 2014, 16:43

Sawi schreef:Als je kijkt naar de 'positive desintegration theory' zou ik zeggen dat dat zeker wel overeenkomt met emotionele intelligentie. Naar mijn idee is Dabrowski's theorie de basis van de emotionele intelligentie en zijn personen als Gardner (meervoudige intelligentie), Goleman (emotionele intelligentie) daarop verder gegaan. De term emotionele intelligentie is dus pas later ontstaan.

Maar dat is toch juist emotionele intelligentie? Emotionele intelligentie is wat mij betreft breder dan alleen persoonlijke ontwikkeling. Juist ook het nastreven van een (emotioneel) ideaal voor de wereld getuigt van echte emotionele intelligentie. Daar heb je ook empathie voor nodig en een mate van zelfopoffering, twee kenmerken waarvan ik vind dat ze bij emotionele intelligentie horen.

Zeker, maar de vraag is of EQ hetzelfde proces of uitkomst is. Ideaal gezien zeker wel. Maar de vraag is dan gelijk waarom niet veel meer mensen in het rijtje van niveau 5 staan. Ik denk ergens toch dat er een scheiding is tussen DB en EQ.

Misschien dat Arjan of Rianne hier meer duidelijkheid over kunnen geven omdat beide vrij bekend zijn met DB.

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 30 jun 2014, 16:51

Waarom moest je uitleggen waarin je hoogbegaafd bent? Met of zonder Dabrowski is dat een aardig opgave lijkt me. Uitleggen dat je anders denkt dan de gemiddeld mens, aan iemand die dat niet doet, lijkt wel op het uitleggen aan iemand die blind geboren is wat zien is. Zelfs uitleggen dat sommige kleding me echt irriteert heb ik ook allang opgegeven (wel lekker die gevoeligheid: een net gewassen en gestreken satijnen dekbedhoes is goddelijk ;))

Qua mijn niveau van Dabrowski-heid: geen idee. Ik roep mijn hersentjes geregeld tot de orde. Ze denken dingen die niet passen bij wat ik wil dus zie ik die gedachten als onzin; hoewel ik ze zelf denk. Is dat niveau 4? In een ander draadje intrepeteerde iemand niveau één als een bewuste keuze om je te conformeren. Lijkt me ook niet kloppen. Als ik de samengevatte versie goed intrepeteer zou je door een flink dal moeten gaan om uberhaupt op niveau drie uit te kunnen komen. Moet je dan overspannen geweest zijn? Een burnout? Beetje liefdesverdriet?

Ik kan de samenvatting zo intrepeteren dat ik op niveau vier zit. Tegelijk weet ik dat ik op vlakken nog doe wat ik zou doen op niveau één. Net als groots en meeslepend willen leven wil ik ook op niveau vijf komen! Maar ben ik dan niet bezig om mijn 'oerinstincten' - als gechargeerde omschrijving van Dabrowski's eerste niveau - gewoon anders te zien omdat ik niet wil zien dat ze dat zijn. Met andere woorden: lieg ik niet gewoon tegen mezelf zodat ik geloof dat ik goed bezig ben. Jaag ik iets na wat ik niet ben of kan worden?

Tuurlijk zijn de verschillende niveau's geen duidelijk afgebakende fases in je ontwikkeling. Mooie reden om te geloven dat ik in ieder geval gedeeltelijk op niveua vier zit ;)

Ik vind de theorie van Dabrowski mooi. De gedachte dat lijden tot iets moois kan leiden helpt me ook. Maar ik vraag me af of de theorie, door hem oppervlakkig te lezen en begrijpen, aanleiding kan geven tot misintrepetatie en een vals gevoel van zijn en ontwikkeling.

ps. (vanwege de referentie naar een ander draadje) ik wil ook groots en meeslepend leven. Wilde vroeger Casanova worden :) Heb me er al jaren geleden bij neergelegd dat ik dat niet kan worden. Hoeft ook niet.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 30 jun 2014, 17:38

_willem_ schreef:Als ik de samengevatte versie goed intrepeteer zou je door een flink dal moeten gaan om uberhaupt op niveau drie uit te kunnen komen.

Dat vroeg ik me ook al af. Vandaar dat ik het ook wel zie als fases in de ontwikkeling van een mensenleven, want de puberteit is voor de meesten toch best een lastige periode die je zou kunnen plaatsen op niveau 2.

Verder heb ik mijn twijfels over dat terugvallen naar niveau 1 en 2 niet meer kan als je eenmaal een bepaald punt op niveau 3 hebt bereikt. Daarvan vraag ik me af of dat werkelijk zo is. Ik kan me voorstellen dat een terugval niet zomaar ontstaat, maar dat een heftige (traumatische) gebeurtenis wel een tijdelijke terugval kan veroorzaken. Wel denk ik dat hoe verder iemand zich heeft ontwikkeld in niveau 3 of 4, zo'n terugval minder snel zal plaatsvinden en dat die persoon ook eerder weer op zijn oude niveau terug is (al dan niet met andere waarden/idealen).

Tenslotte ben ik het er niet mee eens dat de meerderheid op niveau 1 blijft hangen. Dat geloof ik niet en vind ik wel een zeer pessimistische blik op de mensheid. Er zijn ongetwijfeld mensen die niet (bewust) aan persoonlijke ontwikkeling doen, maar het gros van de mensen die ik ken, houdt zich in meer of mindere mate wel bezig met persoonlijke ontwikkeling. En de meesten bereiken volgens mij ook zeker niveau 2 of 3 wel in hun leven. Alleen de waarden die nagestreefd worden, kunnen per persoon verschillen, waardoor het misschien niet altijd zichtbaar is.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 30 jun 2014, 19:01

Onder basale driften, niveau 1? Kan ook verstaan worden ego boosting zoals carrière en geld najagen en roem bijvoorbeeld, alsook conformeren aan de maatschappij zonder hier vraagtekens bij te plaatsen. Die rekent DB ook tot niveau 1 meen ik gelezen te hebben. Dus niet alleen maar drinkend en shagie rokend op de bank vertoeven.

De pubertijd is ook een roerige tijd, maar wel een die vaak het begin is van assimilatie, die we verder volwassenheid zullen noemen. Volwassen is een term die denk ik anders gezien wordt door DB als hij het heeft over groei en zelfrealisatie.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 30 jun 2014, 19:46

Ik ben het met je eens dat groei naar volwassenheid iets anders is dan de groei die Dabrowski bedoelt, maar er zijn zeker parallellen en ik geloof dat deze vaker gelijk lopen dan je bij toeval zou verwachten.

En het aantal mensen dat zelfverrijking nastreeft is volgens mij echt niet zo groot. Ik geloof oprecht dat de mensen die pronken met hun mooie auto ook echt wel eens begaan zijn de mensen in hun omgeving of zelfs de wereldbevolking. (Of ben ik nu naief?) Er naar handelen is alleen nog iets anders. Daar zit misschien ook het verschil in de niveaus van Dabrowski.

Saskia

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 30 jun 2014, 19:54

Sawi schreef:Ik ben het met je eens dat groei naar volwassenheid iets anders is dan de groei die Dabrowski bedoelt, maar er zijn zeker parallellen en ik geloof dat deze vaker gelijk lopen dan je bij toeval zou verwachten.

En het aantal mensen dat zelfverrijking nastreeft is volgens mij echt niet zo groot. Ik geloof oprecht dat de mensen die pronken met hun mooie auto ook echt wel eens begaan zijn de mensen in hun omgeving of zelfs de wereldbevolking. (Of ben ik nu naief?) Er naar handelen is alleen nog iets anders. Daar zit misschien ook het verschil in de niveaus van Dabrowski.

Saskia

Ik denk ook dat je daar gelijk in hebt, ten dele dan, alleen zijn de huidige omstandigheden er niet naar om afdoende naar de omgeving of wereld te kijken. Dat vind ik persoonlijk het jammere van onze maatschappelijke opzet. Je wordt haast gedwongen om alleen naar jezelf te kijken, en niet meer om je heen. Dat is helaas de tijdsgeest waar wij in leven.

Maar in de basis is er zeker potentie in de mensen aanwezig om verder te kijken dan men nu doet, alleen zou dat wel gestimuleerd moeten worden om die 'latente' :mrgreen: gevoelens weer aan te wakkeren. :)

Mercurious
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

ma 12 jan 2015, 16:16

Ik denk dat ik in 5 zit, maar het lijkt zo onwaarschijnlijk voor iemand van mijn leeftijd. Als ik het moet onderbouwen, kan ik dat heel goed, naar mijn mening. Altruïsme is iets wat ik al heel lang met me meedraag en empathie is een van mijn sterke eigenschappen. Het is ook één van de dingen die ik noemde bij mijn aanmelding bij Mensa, en dat was 2 maanden geleden, het is dus niet zo dat ik me 'inlees' in deze wetenschap.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 12 jan 2015, 19:33

Heb je dan helemaal nooit meer innerlijke conflicten, emotionele blokkades (boosheid, angst, onzekerheden) of moeite met handelen naar jou waarden? Dat is namelijk hoe ik fase 5 interpreteer.

Ik zou mijzelf een paar jaar terug ook in fase 4 (of misschien zelfs 5) hebben geplaatst. Na een heftig jaar meegemaakt te hebben (door externe oorzaken) weet ik dat ik daar zeker nog niet zat. Emotioneel heb ik altijd veel weggedrukt. Daardoor leek ik behoorlijk stabiel (en vond mijn omgeving dat ook van mij). Ik vind mezelf tegenwoordig veel emotioneel stabieler. Wel emotioneler dan eerst. Ik ken nu boosheid ipv gelatenheid, angst en eenzaamheid. Maar door die emoties te leren kennen weet ik ook hoe ik daar mee om moet gaan. En dat is wat fase 4 volgens mij inhoudt.

Ik wil natuurlijk niet beweren dat jij niet in fase 5 zit, want ik ken je niet. Maar ik vind je onderbouwing erg zwak. Altruisme en empathie had ik als kind al. Dat zegt nog niets over de fase waar je in zit (maar misschien wel iets over de fases die je kunt bereiken).

Mercurious
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

ma 12 jan 2015, 21:12

Nou, ik heb niet echt een onderbouwing gegeven, wel? Nogmaals, ik geef ook aan dat ik niet met zekerheid durf te zeggen dat ik in 5 zit of 4 of welke fase dan ook. Deze studie, als ik het zo mag noemen, is nog nieuw voor me. Afgelopen jaar heb ik mijn tweede episode gehad, zoals ik dat graag noem. De psychiatrie heeft mij nog weinig heldere antwoorden gegeven en ik ben daarom zelf maar op zoek gegaan. Als ik stukken lees over hoogbegaafdheid, strook ik vaak met 99% van de symptomen, weinig is mij vreemd. Dat ik tijdens een episode (psychose o.i.d.) heel emotioneel ben is denk ik inherent aan het ziektebeeld en schetst geen beeld van wie ik ben als persoon. Dat ik leef naar mijn normen en waarden, en dit met gemak doe, heeft veelal met mijn religieuze achtergrond te maken. Er staat veel goeds in de bijbel en is daarom zeer behulpzaam.

Boosheid ken ik niet, nooit gekend ook. Ik zeg niet dat ik nog nooit boos ben geweest, maar het komt zo zelden voor dat het niet bij mijn persoonlijkheid past. Ook innerlijke conflicten zijn schaars, ik redeneer erg veel en weet zelden tot nooit de positieve kant níet te vinden. Ik herken veel van mezelf in het boeddhisme, maar geef er een nuchtere 'twist' aan. Nogmaals, als ik die beknopte informatie zo lees, lijkt het dat ik al veel achter de rug heb. Met een drietal bijna dood ervaringen schiet het ook wel op kan ik je zeggen. Daarnaast heb ik erg veel meegemaakt op allerlei gebied, zowel goed als slecht en je zal zelf wel kunnen beamen dat we redelijk snelle leerlingen zijn.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 12 jan 2015, 22:03

Ik geloof zeker dat je al veel achter de rug hebt en daardoor verder bent dan anderen op dit vlak. Weinig innerlijke conflicten en leven naar je waarden klinkt inderdaad alsof fase 4 of 5 wel klopt, hoor. Mijn opmerking was dan ook niet bedoeld om je aan te vallen (mocht dat zo overgekomen zijn) maar meer om te begrijpen waarom jij jezelf daar ziet. Mijn interpretatie van dabrowski is tenslotte ook enigzins gekleurd dus ik ben vooral benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken. Ik ben op zoek naar hoe ik zo goed mogelijk naar mijn waarden moet leven en ik vind dat soms best lastig.

Jou psychoses/ episodes zou ik trouwens buiten dit verhaal houden. Ik ben er van overtuigd dat er een fysieke oorzaak is voor depressies/ psychoses waar je dus geen invloed op hebt middels emotionele controle (al zal er zeker ook een groep mensen zijn waarbij emotionele instabiliteit wel een trigger is voor een depressie of psychose).

Terug naar “HB links en recensies”