Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Off balance on purpose

do 29 jan 2015, 15:27

via via kreeg ik dit als tip: off balance on purpose.
Oftewel: streven naar perfecte balans in je leven (bijv werk-privé) is jezelf continu voor de gek houden en veel teleurstellingen voor jezelf creëren.
Balans = stilstand.
Wat je veel beter kunt doen is het leren omgaan met de onbalans in je leven. Onbalans is dagelijkse realiteit.

Afbeelding

Het boek van deze man schijnt erg amerikaans te zijn (veel herhaling, ook als het punt al duidelijk gemaakt is, en hij brengt zijn levensvisie als een religie) dus dat werd met niet aangeraden, maar wel zijn Tedx PSU talk.
Hij maakt er nogal een show van 8)

In zijn boek (niet in de tedtalk) geeft hij aan welke alternatieven er zijn als je NIET off balance on purpose bent:
Off balance off purpose
On balance off purpose
On balance on purpose
Off balance by accident
Off balance on demand

En in de laatste herken ik ook veel van de "onbewust hoogbegaafde":
Afbeelding

(Ik heb de tekst van dit hoofdstuk kunnen vinden via google.books)

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Facebook

Re: Off balance on purpose

do 29 jan 2015, 19:11

Eigenlijk gewoon gaan waar het water stroomt. Het is maar de vraag of dat daadwerkelijk "off balance" is ^^ Het is meer dat je naar een perfect balans toe beweegt. Okay, je kunt het als "off balance" zien, maar ik zie het meer in de zin van waar het naar toe leidt, "voldoening", waar alles dus in balans is. Het is eigenlijk ook niet een kwestie van of je in balans bent of niet, maar of je voldoening hebt of niet. Die stagnatie is eigenlijk geen écht balans. Maar binnen zijn raamwerk zijn die terminologieën op zich wel goed gekozen.

Hij presenteert het als een nieuw idee, maar zo nieuw is het op zich niet. Er zijn veel mensen die onderwijzen dat je met de veranderingen mee moet gaan, en als je voldoening wilt hebben in het leven, móet je iets doen, als was het meditatie zoals ik doe ^^ Maar dat vastlopen doet me dus veel denken aan wat Boeddha onderwees met "het leven is dukkha" waarbij "dukkha" in wezen betekent "een wiel waarbij de as niet beweegt", dus in mijn ogen "een vastgelopen wiel". (Zie:http://www.theembodimentgoddess.com/is-your-wheel-stuck-or-freely-spinning)

Dus een geest vrij van dukkha is er een vrij van vastgelopenheid, ofwel "stagnatie".

Terugkomend op het "iets moeten doen", het is dus zoals anderen ook onderwijzen, dat je uit je "comfort zone" moet stappen. Hij presenteert het wel op een duidelijk manier.

Wat mij op zich een probleem lijkt, is hoe je jezelf zover krijgt om uit die comfort zone te stappen. Zoals ik vroeger altijd merkte is dat verandering onwennig is, en dat je op een onontgonnen gebied terecht komt, een blank veld als het ware, waarbij wat je voorheen deed minder/niet van toepassing is. Het is allemaal nieuw (als je jezelf echt in het diepe gooit). Als je van avontuur of spanning houdt is dat alleen maar heerlijk, anders heb je een probleem ^^ Je kunt natuurlijk alles rustig aanpakken, stap voor stap, uiteraard totdat je meer en meer aankan zonder al te overweldigd te raken. Wat hij trouwens met jongleren uitlegt is ook mooi. Zoals Einstein al zei:

We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.

Maar, interessant allemaal.

ps: Ik moet zeggen dat een hoop dingen die ik in het begin zei, niet kloppen, maar ik heb geen zin om het te herschrijven. Ik vind het wel leuk, omdat het m'n denkraam is.
もなちゃん。いつか結婚しようね :)

SeventyEight
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 02 feb 2015, 12:28

Interessant Rianne.

En Tensei, als ik je reactie lees komt de volgende gedachte bij mij op: "What doesn't kill you makes you stronger." Zo van: uit je comfort-zone, dat voelt misschien wat ongemakkelijk hier en daar, maar je groeit ervan, leert ervan, ook al denk ik zelf vaak dat ik ergens aan onder doorga. In die zin is onbalans dus juist leerzaam ofzo. Raakt voor mij ook erg aan de gedachte dat alles er is zoals het er is: daar waar je je gemakkelijk bij voelt, en daar waar je je nog niet gemakkelijk bij voelt.

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Facebook

ma 02 feb 2015, 17:17

Off balance is zeker leerzaam. Het gaat erom dat je dingen aanpakt. Wat meestal moeilijk is met het aanpakken van iets is de eerste stap. Als je na elke gewenning een steentje er boven op legt kom je weer verder. Het voordeel om expres off balance te gaan is -zo lijkt mij- dat je gewend raakt aan onvoorspelbaarheid. Het is dan alsof je leert surven op een golf die aankomt, zonder kopje onder te gaan ^^ En zelfs als dat gebeurt kun je met die kennis weer verder en het -weliswaar met een andere taktiek dat uit de nieuwe kennis voortkomt- opnieuw proberen.

Eén ding dat me wel zeker lijkt is, dat het vanuit jezelf moet komen. Het moet uit een lust komen dat je aan de slag wilt gaan, maar zelfs als dat niet zo is, kan het komen uit een soort van onbehagen dat het zo niet langer kan gaan. Maar het in balans blijven in het ongebalanceerd zijn is dus net als die surfer op een golf (om precies te zijn aan de binnenkant). Het is uiteindelijk de vraag, wat je ervoor over hebt om het geluk te bereiken dat je jezelf voor ogen ziet (als je je het voor ogen ziet althans. Dat is ook een stap voor sommigen).

Maar inderdaad, zoals je zegt, "gewenning".
もなちゃん。いつか結婚しようね :)

Terug naar “HB links en recensies”