O wow... Goed gevonden zeg!Alexandra schreef:Over wat je schrijft over de rol van commerciële organisaties:
Vannacht had ik eventjes tijd om ook nog te googlen naar Morozow en kwam zomaar verder op ICT for cultures terecht. Dat sluit weer helemaal aan bij wat je hierboven als voorbeelden geeft.
Dit is echt een complex vraagstuk. Ik denk dat het een combinatie is van o.a. de metafoor van “de gekookte kikker”, het experiment van Milgram en groepsidentiteit & sociale bewegingen.Alexandra schreef:Je laatste tip laat goed zien hoe gewone mensen in de oorlog zonder intenties , geleidelijk verder betrokken kunnen geraken in acties, waar je achteraf nooit voor gekozen zou hebben. En erger nog; zonder echt geinformeerd te zijn. Wat is een keuze.. Het verklaart weer veel. Ik vond het ook erg mooi hoe de presentator de uitzending afsloot met de vraag hoe we over onszelf zouden oordelen na een dergelijke situatie...
Interessant, dank!Alexandra schreef:Deed mij verder denken aan een andere documentaire, waarin nederlanders geinterviewd werden, die zich destijds vrijwillig hadden ingeschreven voor deelname aan de Waffen- SS. Ik vroeg me toen al kijkende af, wat deze mensen bewogen had mee te doen en wat hen achteraf nog steeds bezig houdt over de oorlog en de SS. Sommigen hebben spijt en anderen houden zich..(krampachtig? ) vast aan hun standpunten.
Deze is gemaakt door Joost Beelen en heet: Zwarte Soldaten
Op de linkpagina onderaan is nog het intervieuw te zien van Joost Beelen, waarin hij nog verder toelichting geeft.

PS: Wellicht interessant is deze uitzending komende week over Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap. Ik zag raakvlakken met onze eerdere discussie over authenticiteit, vrijheid en "de burger als consument".