Een onderdeel van mijn werk is sociaal doen (ik geef cursussen en die moeten natuurlijk wel een beetje leuk zijn) en dat vind ik bijna altijd wel leuk. Soms vind ik herkenning (laatst toevallig nog een cursist met een HB zoon), maar meestal is het vooral kletsen. Over voetbal, files, lijnen, kinderen, mannen (altijd leuk als ik een vrouwengroepje heb

Een keer had ik een hele groep van die laatste types. Dan krijg je in de pauze alleen maar beleefde gesprekken waarbij wat feiten worden uitgewisseld ("O, u werkt in Utrecht, ik in Amsterdam". Kringetje rond, iedereen zegt waar hij/zij werkt. Stilte. "Werkt u er al lang?" "Nu 3 jaar en u?" "Ik werk hier 10 jaar". Kringetje rond, iedereen vertelt hoe lang ze 'er' al werken. Stilte. Gerinkel van koffiekopjes. Hele lange stilte. Heeeeeele laaaaange stilte. Aaaaaaah!).
Ik vind het trouwens ook leuk om zomaar iemand aan te spreken. Niet met voorbedachte rade op iemand afstappen (dat vind ik dan weer eng), maar als er bijvoorbeeld iets grappigs gebeurt op straat, zal ik daar altijd wel een opmerking over maken tegen iemand die er toevallig ook bij is. Of gewoon zomaar. Vaak blijft het daarbij, maar soms komen daar leuke gesprekjes uit voort.
Wat ik wel moeilijk vind, is om echt 'op iemand af te stappen' met een doel. Dan kan ik maar niet bedenken wat ik moet zeggen of als ik dan iets bedacht heb, heb ik ook gelijk 5 redenen waarom het stom is om juist dat te zeggen, waarna ik me ga afvragen of die ander uberhaupt wel op mij zit te wachten, wat nou als ze denken... Nou ja, en dan ga ik maar niet. Herkent iemand dat toevallig?