Yup, hier ook. Dan heette ik 'tegendraads' te 'zijn' of ik kreeg te horen dat ik 'daar nog te klein voor was' (ja duhu, daarom vraag ik er uit mezelf naar ..., een antwoord hoeft niet gelijk met alle details erop en eraan voor een jong kind & als 't me dan nog niet genoeg is vraag ik wel doorTB schreef:Bij mij thuis werd het trouwens niet gewaardeerd, mijn waarom-vragen, en afgedaan als 'gezeur', 'moeilijk doen', 'brutaal'....
idem, vandaag heb ik nog steeds moeite om mezelf niet 'raar' te vinden. Woorden zitten in mijn geheugen gesleten.

Merk dat ik me soms wel kan ergeren als kinderen steeds maar doorvragen (waarom-fase of niet). Dat ligt niet aan hun vragen denk ik, maar vooral aan mijn (onbewust van binnen opvlammende) gevoelsherinneringen denk ik ...
Idd! Bah!Rianne schreef:Helaas voelen veel mensen zich aangevallen door het wonderschone "waarom". Dan voelen ze dat ze zich moeten verantwoorden. Zeker wanneer er hiërarchie in het spel is.
En dat is volgens mij precies de reden waarom zoveel kinderen dit afgeleerd word... door ouders, leerkrachten....
Bah!
Stel je voor dat een kind een vraag stelt waar een volwassene geen antwoord op klaar heeft liggen ...

Op mijn oude werk (met kinderen dus) ging ik dan fijn samen eens op zoek naar mogelijke antwoorden. Of in gesprek hoe het kwam dat ze daar nieuwsgierig naar waren geworden. Heerlijk om zo sámen op ontedkkingstocht te gaan, met of zonder informatiebronnen en met of zonder een uiteindelijk 'waar antwoord'.