Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

(kwaliteits)nieuws

Hoi,

Korte vraag dit keer: waar haal jij je (kwaliteits)nieuws?
Ik merk dat ik ergens wel de drang heb om beter op de hoogte te zijn van wat er precies in de wereld gebeurt, maar ik weet niet goed waar ik mijn informatie moet zoeken. Zowel omdat sites als nu.nl vaak nogal oppervlakkig zijn, als om het feit dat er vaak weinig achtergrond beschikbaar is. Tevens is het nog maar de vraag hoe het zit met de kwaliteit. Ik heb bij nu.nl bijvoorbeeld al vaker gezien dat zaken uit hun verband worden getrokken of dat mensen zelfs woorden in de mond worden gelegd. Soms ben ik me daar bewust van, maar ik weet niet van alle onderwerpen genoeg om dat te kunnen weten, dus je moet natuurlijk ook een bepaald vertrouwen in een nieuwsbron kunnen hebben.
Kranten (papier) heb ik ook overwogen maar vind ik niet erg praktisch (en nogal ouderwets).
Ik heb tevens gekeken naar digitale kranten voor bijvoorbeeld de iPad, maar daarvan zijn de recensies op vlak van kwaliteit van de app weer niet al te positief voor zowaar ongeveer alle kranten.

Dus, vertel vertel, wat gebruik jij, waarom, en wat vind je ervan?
Here's some advice: never hurts to be nice.

Porcay
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: (kwaliteits)nieuws

Wij lezen NRCNext door de week en NRC Handelsblad in het weekend.
NRCMedia heeft ook en iPad versie die je als apart abonnement af kunt sluiten.
Daar ben ik echter te ouderwets voor.....doe mij maar papier! :D
Bekijk het eens HBPositief!

Smaragd
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik lees de krant in de bieb. Ik vind dat je uit de kranten toch nog het meeste kwaliteitsnieuws haalt. Verder kijk ik regelmatig het NOS nieuws en nieuwsuur.
Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die inzicht wint.
Spreuken 3 : 13

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik lees een regionale krant. Zoals gezegd, niet het actueelst, maar wel prettig voor de verdieping. Daarnaast: journalisten op Twitter.
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik kijk al ongeveer 6 jaar geen TV meer.
Heb dan ook aardig wat jaren inmiddels dus ook geen TV hier meer in huis.

Volg voornamelijk buitenlands nieuws (alleen via internet dus), waaronder enkele nieuws aggregators.
In Nederland zou Geenstijl daar HET voorbeeld van zijn, maar in de rest van de wereld heb je meer van dit soort sites.
Aan Nederlands nieuws volg ik voornamelijk zo nu-en-dan met enig vermaak de ontwikkelingen rond huidige huizenmarkt (lees:huizenbubbel) in Nederland.

Maar buiten die enkele Nederlandse zaken lees ik dagelijks aardig wat buitenlandse nieuws-websites, nieuws aggregators en enkele blogs, welke vooral gericht zijn op enkele specifieke onderwerpen:
- landelijk/regionale nieuws: Washington DC, de VS, Europa en Azië
- Internationale/nationale veiligheid
- Technologische ontwikkelingen
- Macro-economische invloeden

David

Diana
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

In het weekend lees ik de Volkskrant en door de week kijk ik het nos en rtl journaal als dat zo uitkomt. Ik heb altijd in gedachten dat het nieuws dat/wat gebracht wordt subjectief is. Iedere krant en ook het journaal brengt nieuws vanuit een eigen stand of gezichtspunt. Zie het verschil tussen de Volkskrant en de Telegraaf bijvoorbeeld. Maar er worden ook zo maar berichtjes van het ANP overgenomen, die zijn op de kranten sites dan meestal hetzelfde. Ik vind het steeds lastiger om uit te maken of wat in de kranten staat wel klopt, het is soms zo gekleurd, misschien niet de gebeurtenissen zelf, maar wel wat er over die gebeurtenissen gezegd wordt. Maar goed, lekker de papieren krant lezen op zaterdagochtend blijf ik een leuke bezigheid vinden!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik werk veel achter de computer, en daar pak ik gedurende de dag wat nieuws mee, terwijl ik bezig ben. Mijn belangrijkste bronnen zijn Teletekst (ja, echt waar! Lekker beknopt. :P Ik heb een Teletekst Browser waar ik af en toe een blik op werp) en Radio 1, dat ik altijd aan heb staan via internet radio, tijdens mijn werk.

Dit is voor jou vast niet het antwoord waar je op zit te wachten, RRGJL, maar ikzelf merk dat ik dan tóch overal wel zo'n beetje van op de hoogte ben, van het allerbelangrijkste dat er gaande is in Nederland en in de wereld, en dat ik -indien gewenst- zo'n beetje kan meepraten. Radio 1 heeft uiteraard zijn nieuwsuitzendingen, maar ook veel achtergrondinformatie, politiek, wetenschap en interessante items, vaak via gasten en interviews.

Wat betreft kranten (papier dan wel digitaal): ik lees liever een (non fictie) boek...
Give me a break!

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hmm ja wat mij een beetje stoort is dat ik bijvoorbeeld in gesprek ben met mijn pa over de crisis, of over veranderingen in regelgevingen of wetten in Europa, en dat hij dan vaak meer weet dan ik, terwijl ik toch echt het nieuws bij heb gehouden. Hij kent vaak achtergronden en verhalen er omheen, ik niet. Ik vraag me dan af waar hij die dingen vandaan haalt. Dat weet hij zelf meestal ook niet, volgens mij. 'Gewoon ergens gelezen'. Dat mis ik dus wel een beetje. Niet alleen vanwege die gesprekken natuurlijk, maar omdat vaak blijkt dat mijn mening over een onderwerp verandert wanneer ik die extra informatie krijg.
Here's some advice: never hurts to be nice.

Smaragd
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

RRGJL schreef:Hmm ja wat mij een beetje stoort is dat ik bijvoorbeeld in gesprek ben met mijn pa over de crisis, of over veranderingen in regelgevingen of wetten in Europa, en dat hij dan vaak meer weet dan ik, terwijl ik toch echt het nieuws bij heb gehouden. Hij kent vaak achtergronden en verhalen er omheen, ik niet. Ik vraag me dan af waar hij die dingen vandaan haalt. Dat weet hij zelf meestal ook niet, volgens mij. 'Gewoon ergens gelezen'. Dat mis ik dus wel een beetje. Niet alleen vanwege die gesprekken natuurlijk, maar omdat vaak blijkt dat mijn mening over een onderwerp verandert wanneer ik die extra informatie krijg.
En wat ik zelf ook doe is de informatie halen bij de bron. Bijvoorbeeld: straks als er een regeerakkoord is, dan lees ik daarover niet alleen in kranten, maar lees ik straks ook het regeerakkoord zelf.
Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die inzicht wint.
Spreuken 3 : 13

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

RRGJL schreef:Hmm ja wat mij een beetje stoort is dat ik bijvoorbeeld in gesprek ben met mijn pa over de crisis, of over veranderingen in regelgevingen of wetten in Europa, en dat hij dan vaak meer weet dan ik, terwijl ik toch echt het nieuws bij heb gehouden. Hij kent vaak achtergronden en verhalen er omheen, ik niet. Ik vraag me dan af waar hij die dingen vandaan haalt.
Ik denk dat het neer komt op simpelweg veel lezen.
Van alleen 1 of 2 landelijke kranten lezen wordt je ook gewoon niet zoveel wijzer.
Daarnaast staat de Nederlandse media bol van de opinies, "duidingen", vooringenomenheid, politieke kleuring en allerlei andere subjectieve nonsense, in plaats van echt hard nieuws.
Dat was voor mij 1 van de voornaamste redenen om vrijwel geen Nederlands nieuws meer te volgen.

David
Laatst gewijzigd door David op di 23 okt 2012, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

David, hoe kom je dan aan informatie over bijv. de landelijke politiek?

En verder: jee wat een tijd moet je er dan in steken! :shock: Ik persoonlijk heb daar helemaal geen zin in (uiteraard met de nadruk op persoonlijk!).
Give me a break!

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Laatbloeier schreef:David, hoe kom je dan aan informatie over bijv. de landelijke politiek?

En verder: jee wat een tijd moet je er dan in steken! :shock: Ik persoonlijk heb daar helemaal geen zin in (uiteraard met de nadruk op persoonlijk!).
Sommige mensen zijn gewoon nieuws-junkies. :D
En nee, ik volg de landelijke politiek zoals het is........oppervlakkig.
Verkiezingsdebatten neem ik niet serieus, tenzij je van gekkigheid niet weet wat je met je vrije tijd moet doen.

Futiliteitenpolitiek, zo noem ik de politiek in dit land.
Ik volg het dan ook maar met een half oog, wat meer dan voldoende is om het te kunnen volgen.
Mij gaat het in de Nederlandse politiek hooguit om de grote lijnen, niet om het dagelijkse vliegen afvangen.

Ik sta enigszins negatief over landelijke politiek omdat ik ~10 jaar geleden ooit eens wat betrekkingen had met een (nu) regeringspartij.
Als je de binnenkant ziet, het een lange tijd volgt en meer dan 2 functionerende hersencellen hebt.......dan wordt je al gauw wat cynisch over dat soort zaken.

En ook vanuit m'n werk moet ik het nieuws volgen.
In de IT-wereld staan ontwikkelingen namelijk nooit stil.

David

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

RRGJL schreef:Hmm ja wat mij een beetje stoort is dat ik bijvoorbeeld in gesprek ben met mijn pa over de crisis, of over veranderingen in regelgevingen of wetten in Europa, en dat hij dan vaak meer weet dan ik, terwijl ik toch echt het nieuws bij heb gehouden. Hij kent vaak achtergronden en verhalen er omheen, ik niet. Ik vraag me dan af waar hij die dingen vandaan haalt. Dat weet hij zelf meestal ook niet, volgens mij. 'Gewoon ergens gelezen'. Dat mis ik dus wel een beetje. Niet alleen vanwege die gesprekken natuurlijk, maar omdat vaak blijkt dat mijn mening over een onderwerp verandert wanneer ik die extra informatie krijg.
Pa heeft natuurlijk ook wat meer geschiedenis, en die schijnt zichzelf dikwijls te herhalen. Misschien baseert hij daar ook het e.e.a. op?

Hier geen nieuwsjunkie, bij vlagen ben ik helemaal op de hoogte van allerlei achtergronden die me interesseren, maar door de constatering dat het allemaal erg subjectief, raden en gissen en/of oppervlakkig is of dat zonder nieuws de wereld ook nog bestaat haak ik weer net zo vaak af. De waarheid staat niet in de krant, dus waarom zou ik hem lezen, zoiets.

Wbt nieuws uit de wereld kreeg ik een keer de tip om Al Jazeera te kijken. die zouden ervan verdacht worden kwaliteitsnieuws te brengen.

Denktanker
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

hen je al gegoogled pp welk soort noeuws je wilt volgen? je hebt voor van alles wel een avtuepe website. ikzelf lees faqt maar ik worst er wel een beetje lui vqn omdat het zich enerzijds voordoet alsod ze alles controversieels wn opmerkwlijks in de wetenschapswerels.volgen. dus hoef ik niet verdee te zoeken maar andeezijds is sat ook dw vapkuil want ze wetwn echt niet alles en heel veel wat je leest vergeet je ook snel weer omdat het toch niet klopt. maar alle andere dingen vat ik op als entertainment, alhoewel faqt ook niet hepemaal no-nonsense is maar ondertussen vind ik dat wel grappig.
Een tevreden mens telt voor twee

Lodewijk
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Denktanker schreef:hen je al gegoogled pp welk soort noeuws je wilt volgen? je hebt voor van alles wel een avtuepe website. ikzelf lees faqt maar ik worst er wel een beetje lui vqn omdat het zich enerzijds voordoet alsod ze alles controversieels wn opmerkwlijks in de wetenschapswerels.volgen. dus hoef ik niet verdee te zoeken maar andeezijds is sat ook dw vapkuil want ze wetwn echt niet alles en heel veel wat je leest vergeet je ook snel weer omdat het toch niet klopt. maar alle andere dingen vat ik op als entertainment, alhoewel faqt ook niet hepemaal no-nonsense is maar ondertussen vind ik dat wel grappig.
Wat je zegt, je wordt er wel een beetje lui van...
Ik zeg maar wat.

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Denktanker schreef:hen je al gegoogled pp welk soort noeuws je wilt volgen? je hebt voor van alles wel een avtuepe website. ikzelf lees faqt maar ik worst er wel een beetje lui vqn omdat het zich enerzijds voordoet alsod ze alles controversieels wn opmerkwlijks in de wetenschapswerels.volgen. dus hoef ik niet verdee te zoeken maar andeezijds is sat ook dw vapkuil want ze wetwn echt niet alles en heel veel wat je leest vergeet je ook snel weer omdat het toch niet klopt. maar alle andere dingen vat ik op als entertainment, alhoewel faqt ook niet hepemaal no-nonsense is maar ondertussen vind ik dat wel grappig.
Is dit meerdere keren door Google Translate gehaald?

Mira
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

De Volkskrant (papier en app) en Teletekst (als app).

Ik begrijp dat je een papieren krant misschien wat veel gedoe vindt en ouderwets. Anderzijds is het ook een kwestie van jezelf aanwennen. Ik kijk er inmiddels echt steeds naar uit de krant te lezen. Wel belangrijk: onderscheid maken tussen feiten en opinie.

Als ik écht ergens meer van wil weten, dan ga ik op zoek naar de bron op internet. Bijv. toen die discussie speelde over de eigen bijdrage in de zorg en allerlei mensen in mijn omgeving begonnen te roepen dat het zo oneerlijk was en met bedragen gingen schermen, toen dacht ik, klopt dat allemaal wel? Even een blik op internet en je weet hoe het zit en kunt mensen met feiten van repliek dienen.
Ook heeft de Volkskrant bij dit soort discussies wel eens een soort vraag/antwoord-stukje, waarin heel concreet vragen worden behandeld die in een landelijke discussie spelen.

En ja, je vader heeft een stuk meer levenservaring en... zou het kunnen dat hij ook veel praat met andere mensen en op die manier kennis opdoet? Of actualiteitenprogramma's bekijkt?

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Volkskrant.
Is dat niet dat blaadje wat op dit moment een onfrisse marketingscampagne heeft lopen?
Een marketingcampagne waarbij een schifting wordt gemaakt tussen soorten mensen.
Praten over "goed volk" is immers een tegenstelling impliceren.

Nederlandse dode-bomen-media wanhopig op zoek naar nieuwe zieltjes.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”