Ik heb een tv gekregen en die dinsdag aangesloten ivm de presidentsverkiezing in de VS. Gisteren was ik op zoek naar de muziekzenders die ik kende, maar die schijnen niet meer te bestaan. MTV brandnew, bye bye... Jammer! Maar tijdens het zappen kwam ik voorbij een trailer voor de documentaire '
Paradise Lost 3: purgatory'. Om 23.55 gekeken en bijna van mijn stoel gevallen.
Het gaat over drie tienerjongens die veroordeeld worden voor de moord op drie 8-jarige jongetjes in hun Amerikaanse stadje. Ze zijn vooral veroordeeld omdat ze heavy metalfans waren en een van de drie zwarte kleding droeg. Die kreeg de doodstraf. De andere twee werden tot levenslang and then some extra decades veroordeeld. Het was namelijk erg duidelijk dat de kindjes door satanisten vermoord waren en dat die drie tienerjongens duidelijk satanisten waren. Ter verduidelijking, duidelijk wordt hier duidelijk ironisch bedoeld. Of misschien wel duidelijk cynisch, maar dat is me nog niet duidelijk...
Een aanrader (maar wees gewaarschuwd: er zijn expliciete beelden te zien van de dode kindjes): prachtig in beeld gebracht, sterk verhaal, sec presentatie van de feiten, ruimte voor nuances en de verschillende kanten van de zaak.