Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Interessante televisie - tips!

Alexandra schreef::D Heey Fender,

Goed weer van je te horen..
Bizar bericht inderdaad achteraf.... na dit te hebben meegemaakt. Hopelijk gaat alles goed met je!
Hi Alexandra :wink:

Hier alles goed, een gedeelte van het dak is eraf gevlogen tijdens de storm maar geen lekkage (het dak is inmiddels al hersteld). Volgende maand verhuis ik voor de derde keer (sinds augustus), maar ben dan hopelijk voor de komende paar jaar onder de pannen :mrgreen:
"Do not judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and got back up again."

- Nelson Mandela

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Fender schreef:
Hier alles goed, een gedeelte van het dak is eraf gevlogen tijdens de storm maar geen lekkage (het dak is inmiddels al hersteld). Volgende maand verhuis ik voor de derde keer (sinds augustus), maar ben dan hopelijk voor de komende paar jaar onder de pannen :mrgreen:

:) Onder de pannen!

3x is ... Een goed en blijvend huis, waar je het naar je zin hebt :usa:

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Aflevering Profiel met Gers Pardoel.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1301730

Aflevering over Kyteman: meer dan indrukwekkend! Aanrader!
http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/d ... -what.html

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hier een oud TV-item:

Netwerk - 19 maart 2006
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1198846
Actualiteiten Hoogbegaafde leerlingen en de kenniseconomie. Aandacht voor hoogbegaafdheid en antwoord op praktische vragen over hoe je deze kinderen het beste kunt begeleiden.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik zag afgelopen maandag weer het programma Tegenlicht van de VPRO. Ik val er meestal ongepland in, raadpleeg zelden een (online) tv-gids. Deze uitzending: Geert Mak over Amerika. Interessant programma altijd! Ik hoop er komende maandag een te denken en ik zag ook dat er veel op Uitzending gemist nog te zien is! :)
Give me a break!

Greet1959
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker
Contacteer: Website

Vanavond 20.50 bij Labyrinth op tv 2: het ontstoken brein. Over de biologische basis van psychiatrische aandoeningen. Het lijkt me, afgaand op de aankondiging, te eenzijdig. Volgens mij is het ongeveer altijd combinatie van biologie & omgeving. Maar wel intrigerend om meer van deze invalshoek te weten te komen.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb een tv gekregen en die dinsdag aangesloten ivm de presidentsverkiezing in de VS. Gisteren was ik op zoek naar de muziekzenders die ik kende, maar die schijnen niet meer te bestaan. MTV brandnew, bye bye... Jammer! Maar tijdens het zappen kwam ik voorbij een trailer voor de documentaire 'Paradise Lost 3: purgatory'. Om 23.55 gekeken en bijna van mijn stoel gevallen.

Het gaat over drie tienerjongens die veroordeeld worden voor de moord op drie 8-jarige jongetjes in hun Amerikaanse stadje. Ze zijn vooral veroordeeld omdat ze heavy metalfans waren en een van de drie zwarte kleding droeg. Die kreeg de doodstraf. De andere twee werden tot levenslang and then some extra decades veroordeeld. Het was namelijk erg duidelijk dat de kindjes door satanisten vermoord waren en dat die drie tienerjongens duidelijk satanisten waren. Ter verduidelijking, duidelijk wordt hier duidelijk ironisch bedoeld. Of misschien wel duidelijk cynisch, maar dat is me nog niet duidelijk...

Een aanrader (maar wees gewaarschuwd: er zijn expliciete beelden te zien van de dode kindjes): prachtig in beeld gebracht, sterk verhaal, sec presentatie van de feiten, ruimte voor nuances en de verschillende kanten van de zaak.
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Moira schreef:Ik heb een tv gekregen en die dinsdag aangesloten ivm de presidentsverkiezing in de VS. Gisteren was ik op zoek naar de muziekzenders die ik kende, maar die schijnen niet meer te bestaan. MTV brandnew, bye bye... Jammer! Maar tijdens het zappen kwam ik voorbij een trailer voor de documentaire 'Paradise Lost 3: purgatory'. Om 23.55 gekeken en bijna van mijn stoel gevallen.

Het gaat over drie tienerjongens die veroordeeld worden voor de moord op drie 8-jarige jongetjes in hun Amerikaanse stadje. Ze zijn vooral veroordeeld omdat ze heavy metalfans waren en een van de drie zwarte kleding droeg. Die kreeg de doodstraf. De andere twee werden tot levenslang and then some extra decades veroordeeld. Het was namelijk erg duidelijk dat de kindjes door satanisten vermoord waren en dat die drie tienerjongens duidelijk satanisten waren. Ter verduidelijking, duidelijk wordt hier duidelijk ironisch bedoeld. Of misschien wel duidelijk cynisch, maar dat is me nog niet duidelijk...

Een aanrader (maar wees gewaarschuwd: er zijn expliciete beelden te zien van de dode kindjes): prachtig in beeld gebracht, sterk verhaal, sec presentatie van de feiten, ruimte voor nuances en de verschillende kanten van de zaak.
En wat is nou precies het probleem hier?
Als je dan toch graag politieke zaken post wil ik daar best wel op in gaan.

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Kan aan mij liggen, maar volgens mij is er geen probleem? Moira leidde haar tv-tip gewoon even in...
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Moira schreef:Paradise Lost 3
Wow interessant zeg... de oorspronkelijke Paradise Lost docu heeft een diepe indruk op me gemaakt. Binnenkort deze kijken dus.. thanks.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@David: zoals Liv al aanhaalde, dit is een inleiding tot de docu. Wil je meer weten, bekijk de link, zou ik zo zeggen. Of schrijven, dan.

@Siouxsie: yw! Ik heb nooit vande wm3 gehoord, nooit de eerdere docu's gezien, geen idee of het dus vergelijkbaar is qua impact (misschien alleen de eerste keer), maar het heeft me best van m'n sokken geblazen... Doen! :D
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Moira schreef:@David: zoals Liv al aanhaalde, dit is een inleiding tot de docu. Wil je meer weten, bekijk de link, zou ik zo zeggen. Of schrijven, dan.

@Siouxsie: yw! Ik heb nooit vande wm3 gehoord, nooit de eerdere docu's gezien, geen idee of het dus vergelijkbaar is qua impact (misschien alleen de eerste keer), maar het heeft me best van m'n sokken geblazen... Doen! :D
De statement kwam nogal politiek over. Vandaar m'n vraag.
Als ik ergens de kriebels van krijg is het wel politiek.

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Als je iets grappig of juist droevigs wil zien hier nog een documentaire over narcisme en narcisten:

Ik vond 'm erg vernamelijk, en soms zelfs grappig. Vooral het stuk over de zelfbewuste narcist.
Hopelijk gaat het me goed af met die YouTube-tags.

gerepareerd :)
(alles voor de = weghalen David ;))
groetjes,
Yet

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

David schreef:
Moira schreef:@David: zoals Liv al aanhaalde, dit is een inleiding tot de docu. Wil je meer weten, bekijk de link, zou ik zo zeggen. Of schrijven, dan.

De statement kwam nogal politiek over. Vandaar m'n vraag.
Als ik ergens de kriebels van krijg is het wel politiek.
Ik herken er geen politiek in. Blijkbaar moet je politiek gaan (her)definiëren. Jammer voor je dat je van iets dusdanig de kriebels krijgt. Lijkt me niet erg prettig om mee te leven...

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Aanradertje, was gisteravond op televisie: De Van Waveren tapes (docu).

Wim van der Aar vindt op het Waterlooplein een tas vol geluidsbanden. De tapes blijken telefoonopnames te zijn die Guido van Waveren van eind jaren zestig tot eind jaren zeventig zelf heeft opgenomen.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1302933

Greet1959
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Het programma 'Boeken' weer: gister de herhaling gezien van vorige week, zie: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1301919 Daarin gesprek met schrijfster van PAAZ, boek over haar ervaringen op de Psychiatrische Afdeling van een Algemeen Ziekenhuis. Mooi gesprek, hij kan zo leuk zeer openhartige dingen bespreken zonder dat het 'te privé' wordt. Het boek wil ik hebben. Ze kreeg 2 diagnoses: manisch-depressief en Asperger.

Straks om 11.20 volgende editie. Nu ga ik zitten voor het gesprek met Esther Gerritsen over haar roman Dorst. Over wat er werkelijk omgaat tussen familieleden. Oa iemand die moeite heeft met alle sociale plichten.

NB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Off-topic: Dag Greet, ik heb PAAZ ook gekocht na die uitzending en vond het een zeer indrukwekkend boek (deels herkenbaar). Wel heftig, wel erg somber - maar ook: goed/fijn om te lezen. Overigens wordt er zéér zéér kort, maar toch, ook ergens gesproken over haar hoogbegaafdheid. Ik ben benieuwd wat jij ervan vond, als je het gelezen hebt (PB misschien? Want dit is natuurlijk het televisie-topic... Sorry!)

Greet1959
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

NuitsBlanches, ik laat je tzt weten wat ik er van vond, maar het gaat even duren, ben nu te druk met andere boeken en een paar werk-projecten.
Ik vind al lang dat er een bibliotheekje met ggz-gerelateerde boeken moet komen: Ver heen, Kikker gaat fietsen, en er is de laatste jaren meer verschenen. Onlangs kocht ik op advies van een vriendin Lang niet gek, opgenomen met een depressie van Diane van Drie.
Herkenning is zo waardevol.
Ik wil ook graag een bibliotheekje rondom HB (niet zo breed en groot als bij het kennisinstituut IHBV zou passen) en ik zin op manieren om daar een beginnetje mee te maken.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Greet1959 schreef:Het programma 'Boeken' weer: gister de herhaling gezien van vorige week, zie: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1301919 Daarin gesprek met schrijfster van PAAZ, boek over haar ervaringen op de Psychiatrische Afdeling van een Algemeen Ziekenhuis.
Wow... het boek dat ik had willen schrijven maar toch maar niet gedaan heb 8)

Als ik niet meer digitaal gehandicapt ben ga ik er eens voor zitten :) Bedankt voor de tip.
Always remember to live
Never forget to give

unimatrix
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Rianne schreef:Via mijn Vlaamse contacten kreeg ik deze tv-tip door:

Een vertaling van de reportage "Enfants surdoues, et après" van Point Du Jour.

Dinsdag 20 november om 22.30 uur op Een (de Belgische nationale zender).

Op z'n veertiende studeert hij met grote onderscheiding af aan de humaniora, op twintig jaar is hij aan de universiteit een wiskundig wonder. Daarnaast is hij een pianovirtuoos. Lee Dinetan is een uitzonderlijk talent, hij is hoogbegaafd. De meeste mensen denken dat hoogbegaafdheid enkel met een IQ van minimum 130, te maken heeft. Maar het is veel meer dan dat. Hoogbegaafde mensen zijn vaak heel creatief in de kunst of muziek en ze zijn enorm gedreven. Zo gedreven dat ze voor de buitenwereld vaak zonderlingen zijn. Een vreemde eend in de sociale bijt die wat teruggetrokken in een eigen wereld lijkt te leven, soms eenzaam en niet begrepen. In Koppen XL leren we enkele hoogbegaafde mensen kennen. Wat de reportage bijzonder maakt, is de eerste ontmoeting die plaats vindt wanneer ze nog kind zijn. Ze steken er dan al met kop en schouder boven uit. Nu, zovele jaren later, zoeken we hen opnieuw op. Hoe is het leven hen vergaan? Heeft de hoogbegaafdheid hen succes gebracht in hun latere leven? Of is hun leven er alleen moeilijker op geworden?
http://hb-forum.nl/viewtopic.php?f=64&t=3074
Zij die niet weten waar ze naartoe gaan, zijn nog nooit aangekomen, maar ze zijn dan ook nog nooit verloren gelopen.

Terug naar “Links en Recensies”