Nou, ik ga eens op op alle replies. Op tinus heb ik te zeggen; Natuurlijk is het subjectief! Het is mijn mening, wat kan er subjectiever zijn dan dat? Als nihilist zijnde geloof ik niet eens dat een objectieve realiteit kan bestaan, laat staan een objectieve uitspraak. Alles waarvan ik word "verweten" ga ik me niet tegen verdedigen, maar erken ik met de volle 100%; Sterker nog, ik zou nogal dom zijn als ik er niet 100% achter zou staan.
En verder wil ik graag de tweedeling van rationaliteit/emotie doorprikken. Ik heb nergens ooit beweerd geen emoties te hebben of dat ratio "boven" emoties zou staan, of zelfs dat de twee per se verdeeld moeten zijn. Er bestaat iets als impulsief-irrationeel handelen; Oftewel, zonder na te denken de eerst opkomende handeling uitvoeren op basis van puur een emotie, zonder erbij na te denken. Dat is waar ik iets tegen heb. Emoties op zich zijn de meest fundamentele bouwsteen van mijn realiteit. Op dit moment is m'n favoriete zin "My heart is a weapon of war, my voice is my weapon of choice"
Sterker nog, ik wil benadrukken dat rationaliteit zonder emotie niet bestaat. Een computer is niet rationeel; Een computer voert enkel taken uit, maar kan geen taken rangschikken naar wenselijkheid. Daarvoor heb je emoties nodig; Zonder emotie is rationaliteit zinloos, omdat je plezier, nut, welzijn, verlies of pijn niet kan kwantificeren. Hoe kan iemand (hypothetisch) zonder emotie rationeel zijn? Waarom zou het dan bijvoorbeeld irrationeel zijn om een boor door je schedel te slaan en jezelf van kant te maken? Als je geen enkel subjectief waardeoordeel (emotie) hebt over je algehele ervaring, waarop baseer je dan dat bestaan te verkiezen is boven niet-bestaan? Emoties zijn juist de wetten waarmee rationaliteit gedefineerd wordt!
Rationaliteit is niet veel anders dan een set regels, toegepast om altijd de optimale uitkomst te verkrijgen - echter, "optimaal" of "sub-optimaal" bestaat niet zonder emotie. Gezien alles inherent zin/betekenisloos is (nihilisme) is er geen externe set van waardes; Om rationaliteit toe te kunnen passen moet je eerst subjectieve waardeoordelen kunnen projecteren over de ervaring van het bestaan - emoties dus. Rationaliteit is een wetenschap van wis/natuurkundige modellen toepassen om altijd de optimale situatie te kiezen, maar elke situatie is volmaakt identiek zonder emotionele invulling.