Goeie tips in de thread. Ik heb (helaas) ervaring.. mijn persoonlijke tips voor als je er iets aan hebt:
-onthoud: dat rotgevoel? da's
tijdelijk
-Zorg voor een goed slaapritme: sta elke dag ten minste om dezelfde tijd op,
-Pak zoveel mogelijk zon. Je hoeft niet zoveel te doen, maar ben tenminste zo veel mogelijk buiten,
-Wandelen, fietsen, etc.. wat je het liefst doet,
-Sport, any sport: maakt endorfinen aan,
-Bak een taart, bak een brood, maak er iets van (check mijn R2D2:
-Als je twijfelt ergens over: spreek met jezelf af het een uur te proberen, als het daarna nog steeds tegenzit, hoef je het niet meer te doen.
Oh: en er is pas een berg als je doel te hoog is. Breek het lekker op; de afwas begint met de bordjes naar de keuken brengen, de rest mag, maar hoeft niet. Stapje voor stapje en "there is no mountain" zeg ik altijd
Meer diepgaand:
-Eet zo min mogelijk suiker (koolhydraten en zetmelen zelfs) en leer wat over de glycemische index. Suikerdips en moeheid na het eten zijn makkelijk te vermijden en hebben een best grote rol.
-In een depressie vertrouw ik mijn emotionele staat niet meer. Misschien te zwaar bij jou, maar ik vond niemand meer leuk, wilde van baan, vriendin en huis af, en nam mezelf kwalijk dat ik zelfs niet meer van mijn huisdieren hield: het was nep, niet echt, ingegeven door chemie. Het hielp en helpt mij om te weten dat ik mezelf dus even niet kan vertrouwen qua emotie.
-Mindfulness: doe een cursus als je kan! Mindfulness helpt. Je kunt het doen als je de vaat doet, of doucht, en het leert je afstand te scheppen en zoals eerder werd gezegd, een helicopterview te krijgen. Ook helpt het te kijken zonder oordeel, naar je eigen emotie onder andere.
Mijn pb staat open, en veel succes!