Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...
Maar daar springen ze niet heel gemakkelijk mee om. Je moet zelf regelen dat de schuld naar draagkracht is. Als je even niet scherp bent om dat direct recht te zetten dan kun je een fikse schuld (van achterstallige betalingen) achter je aan krijgen. De eerste rekening die je krijgt is 1/180e van je schuld die je hebt uitstaan. Als je een aantal van die rekeningen mist dan kan dat fiks oplopen. Zeer lastig als je nog steeds bezig bent met studeren en weinig inkomen hebt. Daarbij hebben ze geen moeite met een deurwaarder sturen die de kosten laat toenemen en alles van je afneemt. Bottomline, de DUO kan mensen failliet laten gaan (je hebt daar wel zelf invloed op maar dat terugbetalen volgens draagkracht is niet exact).Stefan schreef:Verder is de terugbetaling gebaseerd op draagkracht... Als het je tegenzit, laat het meten en je betaalt gewoon minder.
Dat ziet er heel logisch uit; waarom zouden zij dat voor jou moeten doen?Tinus schreef:Maar daar springen ze niet heel gemakkelijk mee om. Je moet zelf regelen dat de schuld naar draagkracht is...Stefan schreef:Verder is de terugbetaling gebaseerd op draagkracht... Als het je tegenzit, laat het meten en je betaalt gewoon minder.
Als verkondigd wordt dat de lening alleen hoeft te worden terug betaald naar draagkracht dan moet het niet zo zijn dat je alsnog failliet kunt raken. Daarom zouden de DUO beter kunnen meedenken met de klanten (en omdat de DUO niet met terugwerkende kracht corrigeert).Stefan schreef:Dat ziet er heel logisch uit; waarom zouden zij dat voor jou moeten doen?Tinus schreef:Maar daar springen ze niet heel gemakkelijk mee om. Je moet zelf regelen dat de schuld naar draagkracht is...Stefan schreef:Verder is de terugbetaling gebaseerd op draagkracht... Als het je tegenzit, laat het meten en je betaalt gewoon minder.
Wat als het niet lukt? Iedereen is anders. De een raakt in de schulden de ander niet.Ik heb die problemen met DUO ook gehad, maar uiteindelijk is het toch gelukt e.e.a. te corrigeren.
all in one, niet all inaletta schreef:Ik denk ook dat je teveel uitgeeft. 50 euro telefoonkosten terwijl je ook een all in hebt. Dat is in mijn ogen dus 50 euro weggooien (of 45 euro, zodat je nog een klein abonnementje overhoud).
Weet ik, maar dat kan pas weer in december, dus dat duurt nog wel even...Ziektekosten kun je ook erg op besparen.
Zou ik graag doen maar de universiteit waar ik zit heeft iedere week meerdere onderwijsactiviteiten overdag, en de colleges zijn ook altijd overdag. Ik zou meer kunnen werken, maar ik moet zeggen dat ik 16 uur al aardig wat vond naast een studieToen ik studeerde kreeg ik op een gegeven moment helemaal geen stufi meer, en ben ik 3 dagen per week gaan werken. Avondcollege's gaan volgen indien nodig en heel, heel goedkoop gaan eten. Ik woonde vlakbij de markt en ging dan rond 4 uur naar de markt, en had dan voor 5 euro een tas vol groenten waar ik de hele week mee vooruitkon als ik handig kookte. Stappen deed ik toen amper nog, want ik had er geen geld voor.
Waarom zou ik studeren in de bieb? Thuis studeren gaat prima, en zonder internet zitten thuis vind ik wat erg ver gaan, dus de bieb heeft niet echt toegevoegde waarde.. overigens loop ik in de bied ook tegen meer afleiding aan dan hier thuis, met al die rondwandelende mensen.En inderdaad wat anderen hier ook zeggen. Studeren in de bieb (of in mijn geval ook vaak de dierentuin, had daar een jaarabonnement op omdat ik af en toe ergens wat vrijwilligerswerk deed, en het is daar altijd warm en je hebt genoeg rustige hoekjes) zodat ik thuis niet hoefde te stoken. Scheelde veel geld. Thuis trok ik een extra trui aan of ik zat onder een deken. Ik had toen overigens ook een eigen appartementje, echt piepklein, detotale oppervlakte was 5x4 meter inc keuken en douche etcmaar het was heerlijk om een douche, toilet en keuken voor jezelf te hebben. Ik had er ook een groot balkon bij (bijna net zo groot als de hele kamer, dus zomers kon ik heerlijk buiten zitten daar.
Ik heb niet het idee dat je überhaupt wat wilt opofferen... Ik was juist blij dat ik drie lege dagen had waarop ik kon gaan werken... Vrije tijd? daar zijn eventueel de collegevrije periodes voor.maar nog meer werken en je houdt helemaal geen vrije tijd meer over.
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...
Simpel: je hebt geen geld voor internet onderweg, dat geld leen je! (en je moet het dus terug betalen). Dus ja leven alsof je in de jaren 70 leeft (en dat valt best nog mee, in het begin van de jaren 90 was je nog een uitzondering als je een mobieltje had). Dus een smartphone kan best, maar dan zonder data-abbonement (en alleen internetten als je ergens bent waar wifi is).RRGJL schreef:En ik zie verder de vergelijking niet helemaal. Voor 5 euro per maand heb je geen smartphone met abonnement met internet erbij, en ik gebruik toch echt vaak internet onderweg.
Natuurlijk kun je 70% van je kosten drukken door gewoon te gaan leven alsof het 1970 is, maar tja, dat zie ik dan toch ook niet zo zitten.
Ook hier lees je niet goed. Een van de voordelen om elders te studeren is ook dat je bijvoorbeeld je kamer niet hoeft te verwarmen in die periode. Ook dat scheelt geld. (en je hoeft je internet niet de deur uit te doen, maar dat kan zeker meer dan de helft goedkoper). Eerlijk begin ik steeds minder van je dillema te snappen. Je wil liever niet lenen, maar daar ook helemaal niets voor opgeven.RRGJL schreef: Waarom zou ik studeren in de bieb? Thuis studeren gaat prima, en zonder internet zitten thuis vind ik wat erg ver gaan, dus de bieb heeft niet echt toegevoegde waarde.. overigens loop ik in de bied ook tegen meer afleiding aan dan hier thuis, met al die rondwandelende mensen.
Leuk, Smaragd! Ik trek de schoen van het iets te ruim leven ook wel aan hoor... Nou goed, een smart phone heb ik dan weer niet, maar een supergoedkoop abonnement (7,50 p/m en ik zou eigenlijk makkelijk naar 5 euro kunnen). Tijdens treinreizen kijk ik lekker uit het raam of lees een boek. Een auto hebben wij niet, alleen oude 2dehands fietsjes. De verwarming staat hier extreem laag, ik trek wat vesten aan en soms leg ik zelfs een klein leeg frisdrankflesje met heet water op schoot, met een fleecedekentje erover heen.Smaragd schreef:http://www.vrekkenpagina.nl/_files/250% ... pagina.pdf