Nokkinok
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Even voorstellen

Hallo allemaal!
Ik ben Noa, ik zit in 4 havo en ben momenteel 16 lentes jong.
Na behoorlijk wat forums gelezen te hebben hier, heb ik besloten mij ook maar eens voor te stellen. Ik weet niet echt wat te vertellen, dus hier mijn verhaal in het kort.

Wat betreft school ging het tot voor kort allemaal heel voorspoedig, tot ik vorig jaar in 4 vwo terecht kwam. Ik begon school echt te haten, to the bones. Maar waarom? Geen idee..
Binnen een maand of twee veranderde de opgewekte Noa in een spijbelende, rebelse scholier.
Ik was het nergens mee eens en ik verveelde mij dood. De motivatie was ver te zoeken en zo ook de goede cijfers. Ik begon aan mijn capaciteiten te twijfelen, was ik wel slim genoeg?
Dat was voorheen nooit een serieus vraagstuk geweest: ik was niet de topper van de klas -school is nooit mijn hoogste prioriteit geweest- maar ik kon prima meekomen zonder ook maar iets te doen.
Nu dat niet meer het geval was, begon ik mij steeds rotter te voelen. Ik sliep heel weinig, ging zelden meer naar school en viel met grote regelmaat flauw.
Uiteindelijk ben ik door mijn ouders mee gesleept naar de psycholoog en er werd ADD vastgesteld. Hoera, een verklaring!
Dacht ik.
Maar ondanks de overstap van vwo naar havo en het feit dat ik de 4e al eens had gedaan, begon het verhaal weer van voor af aan.
Op aanraden van school en mijn ouders ben ik in december toch maar een IQ test gedaan en jawel, ik was hoogbegaafd.
Ik was alles behalve blij verrast, want:
Hoe moet ik mijn blijven zitten nu verantwoorden? Worden de verwachtingen niet nóg hoger? Hoe moet ik mij gedragen? Ga ik geen rol spelen? Wil ik uberhaupt wel dat mensen het weten?

Inmiddels maak ik mij niet meer zo druk om die vragen, dus dat geeft rust!
Nu is het vooral kwestie om mijzelf weer te kunnen motiveren, dus daar ga ik mee aan de slag.
Ik ben benieuwd naar de verhalen van anderen, dus ik zal hier voorlopig nog wel even vertoeven! :wink:
Groetjes

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Even voorstellen

Hoi Noa,

Van harte welkom! De motivatie vinden, tja, dat blijft lastig. Veel succes en voor hier wens ik je vooral ook veel plezier :)
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

PSG
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Welkom Noa,
je verhaal klinkt bekend, al ben ik me er tot voor kort nooit bewust van geweest dat ik hb zou zijn.
Succes met school, ik hoop dat je de drive vindt om door te gaan en straks te kunnen doen wat echt wilt. Al een idee welke richting je straks op gaat?

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Welkom!
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Matthijs
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Allereerst welkom Noa!

Toen je zei dat je in de 4e school echt pas begon te haten, begon er bij mij een belletje te rinkelen... Ik had namelijk precies hetzelfde! De 3e was misschien nog wel het mooiste jaar ooit op de middelbare, maar hierna werd het inderdaad allemaal steeds saaier en vervelender. Ik zit nu in V6 overigens. Net als jij weet ik ook niet hoe het komt dat het pas in de 4e vervelend werd. Misschien omdat je dan met je profielkeuze alleen nog vakken overhoudt die leuk, maar ook (te) makkelijk zijn?

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hallo Noa!

Welkom hier! :D

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Darkiboe
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Welkom.

Nokkinok
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Dankjewel allemaal!

Werner
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Nokkinok schreef:Dankjewel allemaal!
Welkom, ben hier ook nog maar net, het lichaam gaat al driemaal langer mee dan dat van jou maar het kind is nog springlevend, in ieder geval terug tot leven gekomen. Raad van Tante Kaat, ergens opgepikt ... :roll: :roll:

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons.” (Thomas Moore)
In een wereld vol problemen is de moeilijkste taak aandacht krijgen voor oplossingen (http://www.chaospunt.org)

stefan_96
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hee Noa,

Ik heb hetzelfde gehad, ben zelf ook 16! (Heb het nog steeds) Misschien wil je mijn post even checken, daar staat wat meer in. Mijn tips zijn:
laat je niet leiden door andermans verwachtingen, doe wat je leuk vindt, neem verantwoordelijkheid voor jezelf en stel je assertief op. Ookal zat je in 3 vmbo en je bleef zitten, je gaat toch lekker je eigen weg? Probeer wel (ookal heb je er geen zin in) je werk te plannen en huiswerk te maken... Het is stom maar het moet nou eenmaal... Het vervelende van hoogbegaafd zijn is je motivatie, die kan alles rooskleurig of juist donkerbruin maken als je snapt wat ik bedoel...

Stefan

Terug naar “Introductie”