Ik kwam dit filmpje tegen op youtube: een 'kind' geboren zonder hersenen dat nu al twee jaar door medicijngebruik in leven wordt gehouden. Ik vond het best fascinerend, omdat het eigenlijk meteen veel vragen bij me opriep.
Wat me als eerste opviel: dit 'kind' wordt behandeld als elk ander mens; het krijgt aandacht, liefde, wordt overal bij betrokken... Maar wat ís het nu eigenlijk precies - wat ís dit 'kind'? Het heeft geen hersenen dus, wat is het? Het heeft nergens besef van, niet van de liefde die hem gegeven wordt, van niets niet. Het is een kasplantje, toch?
En mijn hierop volgende vraag: wat is een mens? Zou je dit geboren wezen dan als mens moeten zien en als mens moeten behandelen en als mens in leven moeten houden? Volgens vandale.nl wordt een mens gedefinieerd als het hoogst begaafde wezen op aarde. Dit wezen heeft geen hersenen en is dus ook niet begaafd, dus naar aanleiding van de definitie zou ik zeggen: het is geen mens, het is geen iemand. Maar het lijkt erop alsof mensen andere wezens als mensen 'definieren' op basis van uiterlijk vertoon, en lichamelijke en uiterlijke kenmerken.
Ook ben ik benieuwd of religies wezens zoals in het youtube filmpje als mensen erkennen. En als dit wezentje dan sterft of het dan ook - vanuit godsdienstig perspectief uiteraard - naar de hemel gaat.
Hoewel deze discussie natuurlijk ook allang gaande is voor mensen die op latere leeftijd hersendood zijn (gegaan?), kan ik de reacties van mensen uit de omgeving die op zo'n moment besluiten om iemand door middel van medicatie in leven te houden, beter begrijpen, omdat zij de persoon ook als echt mens hebben meegemaakt en het dus moeilijker is om afscheid te nemen terwijl het lichaam van dat persoon er nog is en het hart nog klopt. Maar in het geval van dit filmpje vind ik het moeilijker te begrijpen waarom de ouders de keuze hebben gemaakt om het wezentje te houden: het is tenslotte nooit een mens geweest! Ik vraag me dan ook af of artsen de ouders hebben gesteund in hun keuze of dat ze hebben geadviseerd het wezen níet in leven te houden.
Zie hier het filmpje: