plato schreef:maar je geeft geen antwoord op de som van deze herkenning. Ik ben nieuwsgierig van aard...
Uhu, ik ook. En ik dacht dat jij het mij ging vertellen...
Ik vind het heel moeilijk te beantwoorden, wat het nou is. Op straat in ieder geval dus een stukje gedrag, houding, maar vooral ook kleine dingen als een blik of een gebaar (en die armen die Willemijn al noemde

). Maar ik denk dat je vele soorten
relaties hebt en dus ook vele soorten manieren van
kijken. Short-term/long-term enzo.
Verder is het zo, om even op de openingspost terug te komen, dat het voor mij heel herkenbaar is, dat denken in plaats van voelen. Ik probeer tegenwoordig bewust wat minder te denken en wat meer op mijn gevoel af te gaan, maar dat lukt me maar nauwelijks. Ik kan wel genieten van momenten, maar tegelijkertijd heb ik een veel te groot verantwoordelijkheidsgevoel naar de ander toe. Ik zit dan al gauw te denken waarom ik met deze persoon ben of het überhaupt wel toekomst heeft, wat mijn motieven zijn en of die wel eerlijk zijn, wat hij eventueel zou kunnen denken en voelen en hoe ik daar mee om moet gaan en of ik daar niet mee speel. Waar het mis zou kunnen gaan. Of en wie er gekwetst gaat worden en waarom en of dat te voorkomen is en hoe dan. Alles wordt beredeneerd en geanalyseerd. Ik word (dus) ook nog wel eens beticht van denken voor een ander en daarnaar handelen. Heel irritante eigenschap ook.
Het contact leggen an sich gaat me dus heel gemakkelijk af, waarschijnlijk omdat dat op gevoel gaat. Het onderhouden en leuk houden is een heel ander verhaal, omdat ratio het al gauw overneemt dus.