plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Ontembare energie.

Laatbloeier schreef:
plato schreef:
Laatbloeier schreef:Móói ding, Plato! (Ik had 'm ook meegenomen. Ik was alleen niet zo handig geweest w.b. het opknappen ervan...) :-)
Een goede reden om een vriend/vriendin te zoeken :)
Je moet elkaar toch wat gunnen nietwaar...
Ehhh, hoe bedoel je? Ik een vriend/vriendin zoeken? Ik heb er al járen een in huis. :wink: Maar die is niet zo van de oude spulletjes, en wordt soms al gek van wat ik ons (vrij kleine en al best volle) huis in sleep. Ik ben een soort 'stadsjutter', heb bijv. al heel wat mooie ladenkastjes bij het vuil vandaan meegenomen. :)

Maar goed, jij hebt de ruimte, en bent heel handig, en beschikt ook nog eens over een ontembare energie. Het blijft bijzonder leuk om jouw projecten hier te bewonderen! :)
Ik heb vorig jaar uit de gemeentelijke afvalcontainer (meneer de ambtenaar...kijkt u even de andere kant uit...tuurlijk meneer) een complete Singer handnaaimachine met houten koffer eruit gehaald. Aan de hand van het nummer kon ik controleren hoe oud deze was en dat bleek 100 jaar te zijn.

Maar toen ook een staande wringer waar men de was door heen haalde in de jaren 1930 meegenomen. Twee meter hoog en niet te tillen. Puur gietijzer met een veer aan de top om deze in te stellen.

Voor een paar maand geleden lagen er zakken vol met Isover isolatie, 20 cm dik en niet kapot of beschadigd. Desgevraagd weer: even de andere kant opkijken meneer de ambtenaar.
Ik heb twee keer met mijn trailer gereden daar ik het ga gebruiken om de vloer te isoleren van de keuken. Dat was al de bedoeling, een gelukje dus. Ik heb net genoeg schat ik in.

Ik bedoel maar, sjacheren is leuk :)
don't hide what you have !

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

plato schreef:Ik bedoel maar, sjacheren is leuk :)
Helemaal mee eens! En goed voor het milieu. Ik begrijp al die verspilling niet...

(Mooie spullen zijn er trouwens te vinden daar bij jou in de buurt, Plato!)
Give me a break!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Laatbloeier schreef:
plato schreef:Ik bedoel maar, sjacheren is leuk :)
Helemaal mee eens! En goed voor het milieu. Ik begrijp al die verspilling niet...

(Mooie spullen zijn er trouwens te vinden daar bij jou in de buurt, Plato!)
Bijna ieder dorp heeft een zgn Genbrug. Dat zijn winkels die gerund worden door vrijwilligers van een kerk of een Rode/Blauwe Kruis organisatie. Deze houden zich bezig met het ophalen van spullen van overleden mensen. Dat zijn bruikbare huishoudelijke spullen en ook oude en antieke spullen.

Dat is te koop voor een zacht prijsje.

Zo heb ik blauwe geëmailleerde pannen en potten die in de jaren 1950 'in' waren bij elkaar gescharreld. Ik denk dat ik uiteindelijk de hele serie kompleet heb.

Maar ook een schitterende 100 jaar ? oude Deense piano die met rozenhout is bewerkt en in prima staat is, gekocht voor omgerekend 25 euro.

Meestal zo niet altijd ga ik handelen over de prijs en dat lukt heel vaak...dan is het dubbel leuk :)
Dan roem ik bij een Deense verkoopmeneer over de Deense kwaliteit van het produkt en bij een Deense verkoopmevrouw trek het alfabet charmes open :)
Laatst gewijzigd door plato op di 16 jul 2013, 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb vorig jaar uit de gemeentelijke afvalcontainer (meneer de ambtenaar...kijkt u even de andere kant uit...tuurlijk meneer) een complete Singer handnaaimachine met houten koffer eruit gehaald. Aan de hand van het nummer kon ik controleren hoe oud deze was en dat bleek 100 jaar te zijn.

Maar toen ook een staande wringer waar men de was door heen haalde in de jaren 1930 meegenomen. Twee meter hoog en niet te tillen. Puur gietijzer met een veer aan de top om deze in te stellen.
Shit.... ik wip hier weer eens langs en wordt meteen weer met mijn neus op de feiten gedrukt....Ik ben oud.
Op zo'n naaimachine heb ik nog leren naaien...
En die wringer roept wel hele speciale herinneringen op aan mezelf als kleuter, een vochtige koude keuken, een grote kuip met kokend heet water, een soort grote houten knijper om de was er uit te vissen, een wasbord en zo'n wringer....en de stapel was van negen personen. [snorkel]
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Haha, Nickname! Ik heb nog bij de nonnen in de klas gezeten op de kleuterschool, wij hadden thuis een kolenhok en in de winter stonden de ijsbloemen op de ramen. Boven verwarming? Tuurlijk niet! Beneden ook niet, daar stond een zwart potkacheltje. Goeie ouwe tijd. :P

O, en <edit> televisie in zwart-wit, twee netten. Telefoon met een draaischijf. Ik zeg nog steeds 'telefoonnummer draaien', wat mijn kinderen heel stom vinden!
Give me a break!

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

alsof je het over mijn jeugd hebt.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@Nickname - Laatbloeier:

Mijn 100 jaar oude Deense piano heeft meer klankkleur dan een electronische piano :)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wilde aardbeien...smaken prima

Zomer 2011 ontdekte ik één plantje en liet deze maar groeien. Dit is thans het resultaat. Ze groeien op stukjes houtsnippers.

Op de grond heb ik witte bigbags neergelegd. Dat zijn 1000 kg zakken van een bepaalde gevlochten kunstvezel. Een proef gaf aan dat het waterdoorlatend was. Ik heb van deze bigbags een 50 stuks meegenomen van een Deense fabriek. Ik heb in diverse bedrijven kort gewerkt met als doel om Denemarken -beter- te leren kennen en goed de taal te gebruiken.

Deze bigbags heb ik open gesneden en uitgevouwen. Daarop houtsnippers gelegd van takken van de bomen die ik hier gekapt hebt. De snippers met een machine gesneden.

Nooit geen onkruid meer in mijn tuin...wel plaatselijk wilde aarbeien :)

Afbeelding

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mooooi! :)
Give me a break!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zo...een betere foto

met dank aan de hulp van Nouk

Afbeelding

Charlottesuzanne
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

'pas je niet teveel aan want daar word je ongelukkig van' WAUW!!
de levensles van je vader kwam bij mij goed binnen net!!!
Dank voor het delen van je verhaal. Het bang zijn om wat je leuk vindt ook volgas te doen zodat het moeten wordt herken ik heel erg.
Ook vertel ik liever niemand meer over ideeën die ik heb.. Er Is altijd wel iemand die de boel afkraakt waardoor ik geen zin meer heb om ideeën verder uit te werken. Het moet maar eens afgelopen zijn! Het is wel zo dat als ik weer eens iets wil doen en er dus niets over zeg ik het wel doe, zonder commentaar van anderen haha!

Hmm ging iets fout geloof ik.. Reactie op een bericht van pagina 1... Suf

chabeli
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

oh wat herkenbaar! Ik heb ook altijd teveel energie, moet ''s avonds mezelf echt naar bed slepen, omdat ik anders gerust de halve nacht doorga. Ik kan moeilijk stilzitten en vind iets als tv kijken eigenlijk horror. Tenzij ik eens uitgeput ben, dan kan ik best een avond op de bank liggen. Maar eigenlijk is dit alleen in tijden dat ik niet lekker in mijn vel zit...

Niet alleen heb ik veel energie, ook ben ik gewoon graag bezig. Met van alles en veel tegelijk. Mijn omgeving wordt soms al moe als ze naar me kijken. Gelukkig is mijn man veel minder energiek, wat mij dwingt om gas terug te nemen. Ik heb geleerd dat dit fijn is, omdat ik anders lang door ga, misschien wel te lang. En rust is ook erg noodzakelijk :)

Vaak hoor ik dat ik zoveel ding doe en krijg ik de vraag hoe ik dat toch allemaal voor elkaar krijg. Tja, geen idee. Ik denk dat ik ook nog erg snel ben, waardoor ik vlug door kan werken en veel gedaan krijg in korte tijd. Dat is wel weer fijn, aan die ontembare energie ;).

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb op het terrein nogal wat plekken die ik saai vind of geen aansluiting heeft met het geheel.

Mijn oplossing vind ik in een boomstam die in een kleur geschilderd wordt. De foto is een voorbeeld. Deze stam - een spar met een grove bast - is lichtgeel. Er komen er veel meer, welk model of kleur is afhankelijk van de plek en de bedoeling.

Afbeelding

Afbeelding

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Leuk Plato! Krijg de neiging om de afbeelding onder mijn buurvrouws neus te schuiven; 'kijk er zijn meer gekken die vreemde dingen doen met hun huis/erf/tuin'. (ik heb schutting, tegels en schuur geverfd waardoor ik het etiket 'excentriek' heb gekregen)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

willemijn schreef:Leuk Plato! Krijg de neiging om de afbeelding onder mijn buurvrouws neus te schuiven; 'kijk er zijn meer gekken die vreemde dingen doen met hun huis/erf/tuin'. (ik heb schutting, tegels en schuur geverfd waardoor ik het etiket 'excentriek' heb gekregen)
Dank voor je compliment. Er staat hier nog een stronk van 4 boomstammen tesamen. De boom was dood en heb em plm 1 meter boven de grond afgezaagd. Ik ga deze lila achtig verven. Heb geen buren :)

Doet me denken aan een vriendin. Haar buurvrouw stak geregeld haar buurvrouwenhoofd om de schutting, om te kijken wat mijn vriendin aan het doen was.

Ik heb toen op die bewuste plek een spiegel gemonteerd en wel zodanig dat de buurvrouw in die spiegel keek als zij vrouwbehoeftig was en heel erg getrouwd doet. Geen last meer van gehad. :)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nu je het toch over buren hebt...

Mijn buurman boer besproeit regelmatig zijn akkers, zeker met dit weer. Als zijn watersproeier bij mij langs komt dan stelt hij de boel zo in dat ik plm 5 meter water mee krijg. Dat is heel erg aardig maar ook belangrijk daar er aan die zijde fruitbomen staan.

Dat heb ik nooit gevraagd maar hij doet dat gewoon...zo werkt dat hier. Ik heb vandaag de eerste pruimen van de boom al geschud. Het wordt overigens een heel goed fruitjaar, een overvloed van fruit kondigt zich aan.

Ik was vorige week een paar dagen in Nederland en ik merk steeds meer een groter verschil tussen de mensen daar en hier. Jammer is dat.

Afbeelding

Afbeelding

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Dit reetje was er vanavond weer...

Afbeelding

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Mijn buren hebben een extra schutting tussen ons in geplaatst.
Zoals ik van kleur hou; zo heeft mijn buurman een hekel aan kleur en aangezien er her en der wat naar achteren was gedrupt en mijn buurman het roze, blauwe, paarse, gele et cetera niet aan kon zien...........

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

willemijn schreef:Mijn buren hebben een extra schutting tussen ons in geplaatst.
Zoals ik van kleur hou; zo heeft mijn buurman een hekel aan kleur en aangezien er her en der wat naar achteren was gedrupt en mijn buurman het roze, blauwe, paarse, gele et cetera niet aan kon zien...........
Ik was hier nog geen half uur op de landbrug toen mijn buurman van verderop er aankwam, zich voorstelde en uitdrukkelijk zei dat hij mij wilde helpen als dat nodig was. Dat is ook gebeurd in die situaties dat ik een handje nodig had. Ik krijg ook technisch advies van hem als ik hem daarom vraag.

Een andere buurman kwam vorig jaar met een vrachtwagen vol met stammen hout. Heb ik de hele winter gebruikt om mijn cv installatie te voorzien van brandstof.

Wij houden hier van onze vrijheid, respecteren elkaars 'lebensraum' en we zijn er voor elkaar.

Wordt je heel veel mens van...:)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nickname schreef:

Shit.... ik wip hier weer eens langs en wordt meteen weer met mijn neus op de feiten gedrukt....Ik ben oud.
Op zo'n naaimachine heb ik nog leren naaien...
En die wringer roept wel hele speciale herinneringen op aan mezelf als kleuter, een vochtige koude keuken, een grote kuip met kokend heet water, een soort grote houten knijper om de was er uit te vissen, een wasbord en zo'n wringer....en de stapel was van negen personen. [snorkel]
Geboren voor 1978? Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag. Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium. Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden. Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.

Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen. Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg. Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je. Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets. Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles. Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer.

Een kauwgom legde je ‘s avonds op het nachtkastje en stak je ‘s morgens weer in je mond. Op school hadden ze maar één maat bank en met zo’n heerlijk gevaarlijke klep eraan. Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein. Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken. We gingen ‘s morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging.Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee!Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken.Er ging ook geen volwassene met je mee.

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet.Wij hadden vrienden!De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek. We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor. Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.

Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.Op school zaten ook domme kinderen.Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen de zelfde lessen.Zij deden soms een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden.De Meester had altijd gelijk.We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag.Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!

Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje! Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen. Wij hadden vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”