KarenB schreef:Interessant topic..... Ik heb me in een doolhof van hulpverlening en boeken gewaagd. Mijn doel was: het verkrijgen van handvatten. Wat kreeg ik: stickers, stickers en nog eens stickers. Die dan ook weer werden ingetrokken, omdat ze toch maar weer niet klopten. Het heeft me veel gevoelens van 'niet begrepen worden' opgeleverd, en een berg aan gezondheidsproblemen.
Dit herken ik heel erg. Ik zit ook al vanaf jongs af aan in de hulpverlening. Omdat ik anders was, ik vertoonde moeilijk gedrag, werd gepest. Het zou uiteraard allemaal aan mijzelf liggen dus moest er gezocht worden naar wat ik nou eigenlijk mankeerde. Ik heb zo veel verschillende vormen van therapie gehad dat ik ze niet eens meer allemaal weet, en elke keer kwam het er uiteindelijk op neer dat ze niets met me konden en we (mijn ouders) verder moesten zoeken... Ik wilde gewoon hulp...?!
KarenB schreef:Uit allerlei artikelen blijkt dat de grens tussen borderline en hoogsensitiviteit erg vaag is. De psychotherapeut kiest automatisch voor het eerste, de haptonoom automatisch voor het tweede. Maar het hangt af van de context, iets wat door sommigen uit het oog wordt verloren (te lezen als: ze bekijken de antwoorden op gesloten vragen in een vragenlijst, pakken de DSM IV erbij en gaan de symptomen opnoemen. Zeg je meer dan 5x ja, dan heb je dat!)
Ook een depressie is verward met borderline, je hebt immers op een bepaald moment stemmingswisselingen en bent suicidaal geweest, dus dat zal wel aan je persoonlijkheid liggen, toch? Ongeacht welke nare gebeurtenissen hebben plaatsgevonden.
Ook dit is helaas bij mij ook herkenbaar. Mij werd vanwege mijn gedrag ook al snel het stickertje Borderline op geplakt. Terwijl ze inderdaad vergaten te kijken waar mijn gedrag vandaan kwam, maar er gewoon vanuit gingen dat het mijn karakter was. Uiteindelijk bleek het helemaal geen Borderline te zijn maar HSP. (En er zitten wel degelijk grote verschillen tussen die 2!). Maar als je inderdaad gaat kijken naar wat de criteria zijn voor Borderline... Die zijn zo algemeen en breed dat ik denk dat iedereen zich wel in meerdere van die dingen kan vinden. Ik mijn beleving is Borderline nogal een verzamelnaam voor dingen die ze niet zo snel kunnen vinden, dus heb je vast Borderline. (Dat is in ieder geval mijn ervaring, ook van meerdere mensen). Zeg je inderdaad meer dan 5x ja, heb je het. Terwijl ze bij mij wel vonden dat ik aan minder criteria echt voldeed, en degenen aan welke ik voldeed waren niet 'ernstig' genoeg voor Borderline... Dus toch maar verder kijken...
Hierbij wil ik dus niet zeggen dat er geen echte 'Borderliner's' bestaan. Ik erken wel degelijk dat er mensen zijn die echt in zoverre aan de Borderline criteria voldoen dat deze diagnose juist is. Ik wil alleen maar zeggen dat ik vind dat deze sticker nogal snel geplakt wordt en lang niet altijd op mensen die echt onder de noemer 'Borderline' horen. Naast mij, zo ook Oscar. Die kreeg ook eerst een stickertje Borderline opgeplakt wat later Autisme bleek te zijn. (En dat zijn zulke uitersten van elkaar dat het maar zeer zelden voorkomt dat je deze tegelijk kunt hebben!) Weer een voorbeeld van alleen het gedrag bestempelen en niet verder kijken waar het vandaan komt...
Ik herken ook enorm de tunnelvisie, oordelen op basis van gebrekkige kennis, behandelingen gericht op verkeerde stickers, enz. Daar kan Oscar over meepraten. Ik ben als Kind ook heel vaak gestraft zowel binnen als buiten de hulpverlening voor gedrag wat later bij mijn HSP bleek te horen. Nu weet ik dit, maar toen ik dit nog niet wist probeerde men mij uit alle macht te 'genezen'... En ook dit vraag ik mij af. Ik heb een intelligentie test gedaan. Maar ook ik heb dyscalculie. Mijn eindresultaat werd daardoor drastisch naar beneden gehaald. Is dat eerlijk? Ben ik nu minder slim, puur omdat ik niet kan rekenen?!