leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hyper

Toch wel weer eens benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben en hoe jullie er mee omgaan...
Momenteel weer vakantie en de eerste dagen wat vermoeid van een behoorlijk zwaar jaar qua werk. Maar inmiddels weer helemaal bijgetrokken en dan komen al mijn 'trekjes' weer dubbel zo hard naar boven en één in het bijzonder, namelijk een overload aan energie en enorm druk zijn. Ik heb gewoon écht bakken aan energie en weet daar gelukkig inmiddels redelijk mee om te gaan en het in goede banen te leiden, maar het blijft apart dat ik écht dagen heb dat ik gewoon energie moet lozen om normaal te functioneren (lees niet rond te stuiteren). Ik kan dan soms gewoon niet eens normaal stilzitten op een bank. Ik sport heel erg veel, ten eerste omdat ik het gewoon lekker vind, maar ook om energie kwijt te raken. Maar dan nog. Zo heb ik de afgelopen dagen hardgelopen, gefietst, yoga gedaan en allerhande fitness, paardgereden en uitgebreid wezen sportklimmen, maar 's avonds laat bulk ik nog van de energie.
En het is niet alleen fysiek, ook in mijn hoofd heb ik echt duizenden ideeën die ik tot uitvoering wil brengen, wat dan soms weer hartstikke spaak loopt omdat ik niet kan kiezen en het teveel is om allemaal tegelijk te doen.
In de basis vind ik het heerlijk en prima zoals ik ben, maar het is wel eens lastig als je bijvoorbeeld zo hyper bent en les moet geven en dan steeds er aan moet denken om je tempo van praten naar beneden te schroeven om het behapbaar te houden voor de lesklant 8).

Maar goed dat overmorgen mijn vakantie weer afgelopen is en er veel uitdagingen op mij liggen te wachten de komende maand

TomZ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Hyper

Ja, ben de hele dag actief en heb dan moeite om in slaap te komen omdat ik nog denk.
Een vliegtuig stijgt niet op door hoog te vliegen, maar door omhoog te gaan.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb hele heftige hyperperiodes, en ben ook een druk, vrolijk en energiek mens. Maar ik bij mij worden deze 'fases' wel weer afgewisseld door apathie als ik te ver ben gegaan. Ik zeg wel eens dat ik lichtelijk bipolair ben. Al ben ik in mijn 'down-fase' niet depressief, ik voel mij altijd wel optimistisch. Heb jij geen 'down-fases', Leonie?
Jij, in het [url=http://hb-forum.nl/viewtopic.php?p=171406#p171406][u]vervelingstopic,[/u][/url] schreef:Ik verveel mij zelden, als ik mij verveel is dat meer omdat ik even teveel heb gedaan en mij niet tot iets kan zetten (wat dus eigenlijk bijkomen is ipv vervelen).
Dit lijkt een beetje op een reactie op een al te 'hyper' fase, of niet?
Give me a break!

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Laatbloeier schreef:
Dit lijkt een beetje op een reactie op een al te 'hyper' fase, of niet?
Klopt, ff bijtanken dan. En echte down fases, nee die heb ik niet. Tuurlijk wel eens een minder en wat depri dagje maar minder intens dan het hyper zijn wat dagen/weken kan duren

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

De hoeveelheid energie verschilt natuurlijk per persoon, en jij lijkt iemand te zijn aan het uiterste eind van het spectrum, Leonie. (Zoveel als jij sport ook, dat zou ik bij lange na niet redden! :?) Ach, zolang je er zelf geen werkelijke last van ondervindt, en begrijpt dat andere mensen je niet altijd bij kunnen benen, heeft het ook wel iets positiefs, toch?! :) (Of denk ik er te makkelijk over...?)
Give me a break!

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Het heeft zeker zijn voordelen en brengt mij ook veel (zou het dus ook niet kwijt willen en zoals ik al schreef kan ik er steeds beter mee omgaan, al zou ik dat nog wel beter willen kunnen). Maar het het heeft ook wel nadelen (anders had ik het ook vast niet hier neergeschreven). En wat zijn die nadelen dan, nou met name dat gevoel van onrust wat je soms niet kwijt kunt, dat je gewoon niet anders kan (zelfs al is het midden in de nacht) dan iets bedenken om energie kwijt te raken omdat je anders niet eens op een bank kunt zitten. En het voelt bijna magisch als ik wel eens gewoon zomaar stil kan zitten en niets doen en geheel relaxed ben daarbij. Oftewel zou dat best wel eens wat vaker willen ervaren

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik ben doorgaans helemaal niet hyper :) Ik houd van mijn rust. Een gestaag ritme. Klinkt een beetje ingezakt. Maar zo bedoel ik het niet. Homeostase is bij mij wat verder doorgevoerd :lol:

Maar ik ken het gevoel hyper van binnen wel heel goed, als ik veel moet verstouwen, of een flow heb oid. Dan kan ik er ook wel van genieten! ff lekker knallen. Maar het put me ook uit. En dat gevoel houd ik niet van. Dus een ritme van flow/hyper en rustnoodzaak zou voor mij te piekerig zijn.

Op fysiek gebied ken ik het hyper niet zo van binnenuit gemotiveerd. Wel als uitlaatklep. De neiging te willen rennen soms. ff opwinding omzetten in fysieke energie.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik wil wel een stukje van jouw 'ingezaktheid' mee hebben hoor Yet :) Lijkt mij heerlijk voor de afwisseling. Ik leef echt van piek naar bijkomen naar piek and so on. En fysiek ken ik het beide, fysiek druk als een uitlaadklep als intrinsiek gedreven fysiek erg actief. en daarnaast durf ik best te stellen dat ik een adrenaline junky ben. Heerlijk om dat te voelen en gelukzalig om daarna even bij te komen. Ach iedere gek heeft zijn gebrek :wink:

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

leonie schreef:Ach iedere gek heeft zijn gebrek :wink:
Het zal de chemie in jouw 'kop' wel zijn, Leonie, de manier waarop jouw brein werkt. Misschien kun je langzaam aan de toppen wat minder hoog laten zijn? Door bewust wat gas terug te nemen af en toe. Misschien werkt het voor jou niet zo, omdat jouw energiestroom wel érg heftig is, maar mij lukt het inmiddels wel meer om zoals Yet te doen.
Yet schreef:ff lekker knallen. Maar het put me ook uit. En dat gevoel houd ik niet van. Dus een ritme van flow/hyper en rustnoodzaak zou voor mij te piekerig zijn.
Zo voel ik dat ook wel, dus ik probeer de laatste jaren wel wat minder 'piekerig' te zijn, met succes.
Give me a break!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ah ja ... voor iedereen werkt het weer anders. Het zal allemaal wel zijn voors en tegens hebben :)
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

gadiena
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Laatbloeier, snap wel wat je bedoelt. Dat heb ik ook, al valt het bij mij ook nog eens samen met de seizoenen.
Merk dat ik in de winter een stuk minder energie heb, dan in de zomer.

Als ik mijn grenzen weer veel te ver over ben geweest dan heb ik echt een weekje of 2 nodig om mij weer een beetje fit te voelen.
All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost. All that is old does not wither, not all that is over is past.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Gadiena, wat betreft de seizoenendip, óók herkenbaar. Wat mij erg helpt is extra vitamine D. Maar voor een ander is dat bijv. weer lichttherapie.
Gadiena schreef:Als ik mijn grenzen weer veel te ver over ben geweest dan heb ik echt een weekje of 2 nodig om mij weer een beetje fit te voelen.
Heerlijk om te lezen dat ik daarin niet de enige ben. :peek: O, en mag ik vragen hoe dat er voor jou uitziet, die grenzen over gaan...?
Give me a break!

gadiena
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ben aan het denken om een lamp te kopen voor lichttherapie. De vitamine D geeft mij dit jaar niet voldoende om mijn hoofd boven water te houden.
Merk de winterblues dit jaar goed...

Tuurlijk mag je dat vragen.. Voor mij is dat na een lange dag werken omder druk, thuis nog gaan werken (en alles moet perfect) en dan nog verwachten van mijzelf dat ik contact hou met mijn vrienden/familie(nog eff bellen, skypen, forummen enzovoort). Dat ik mijn partner genoeg liefde en aandacht geef. Dat ik hem ontlast, want hij heeft afgelopen jaar overspannen thuis gezeten.
Dat ik zorg dat ik mijzelf stimuleer en leer. en oh wee als ik dan er bij ga zitten en ga niksen...
Weekenden vol plannen met verplichte dingen en dan na 3-4 weken er acher komen dat het potje meer dan leeg is...

Ik weet dat ik het doe... ik weet dat ik het niet vol hou.. ik weet dat ik daarna gaar als boter ben.. en toch doe ik het...
Hoezo volhardend... :mrgreen:

Hoe is het voor jou Laatbloeier?
All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost. All that is old does not wither, not all that is over is past.

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

gadiena schreef:Ben aan het denken om een lamp te kopen voor lichttherapie. De vitamine D geeft mij dit jaar niet voldoende om mijn hoofd boven water te houden.
Merk de winterblues dit jaar goed...

Tuurlijk mag je dat vragen.. Voor mij is dat na een lange dag werken omder druk, thuis nog gaan werken (en alles moet perfect) en dan nog verwachten van mijzelf dat ik contact hou met mijn vrienden/familie(nog eff bellen, skypen, forummen enzovoort). Dat ik mijn partner genoeg liefde en aandacht geef. Dat ik hem ontlast, want hij heeft afgelopen jaar overspannen thuis gezeten.
Dat ik zorg dat ik mijzelf stimuleer en leer. en oh wee als ik dan er bij ga zitten en ga niksen...
Weekenden vol plannen met verplichte dingen en dan na 3-4 weken er acher komen dat het potje meer dan leeg is...

Ik weet dat ik het doe... ik weet dat ik het niet vol hou.. ik weet dat ik daarna gaar als boter ben.. en toch doe ik het...
Hoezo volhardend... :mrgreen:

Hoe is het voor jou Laatbloeier?
Dit is heel wat anders dan waar ik het over heb. Want jij verplicht jezelf tot van alles omdat het 'moet' (om welke reden dan ook, bijvoorbeeld omdat het zo hoort, van je baas, sociale druk etc). Ik heb domweg energie voor 10 en doe alles omdat ik gewoon ergens heen wil met mijn energie. Dus mij geeft het juist lol, plezier en gek gezegd 'energie' als ik hele dagen doortrek en niet stilzit op de bank (dat laatste kan ik soms gewoon domweg niet). En als ik wel stil kan zitten dan gun ik mijzelf dat gewoon dan mag ik gewoon een hele dag niksen en aardslui zijn, alleen komt het niet vaak voor. Als ik het van jou zo hoor Gadiena, moet je oppassen dat het emmertje niet overloopt en je straks in een fase belandt dat je niets meer kunt omdat je op bent.

Ik had ook bedacht laatst dat ik gewoon kennelijk veel fysieke 'ruimte en ook veel 'ruimte in mijn hoofd over heb waardoor ik waarschijnlijk ben zoals ik ben. Ik ben domweg niet snel 'verzadigd'

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik zit denk ik meer in elkaar als Yet. Behalve dat ik te weinig energie heb overall. Maar soms ben ik wel eens hyper (en ja, nu het vakantie is vaker) en dat voelt heerlijk, dan denk ik even dat ik kan vliegen, maar ik stort hoe dan ook snel weer ter aarde. En de fysieke beweging is idd altijd van binnenuit gemotiveerd, ofwel door verveling (bv aaaargh saaie muziek saaie gesprekken ik moet nu even dansen of anders even heel erg met mijn voeten gaan tikken op de grond) ofwel door een goed idee of blijdschap.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Oh, en ik denk dat dit soort dingen meer zijn wat ik bedoelde met mijn verveel-post: niet zozeer dat je tijd over hebt en niks te doen, maar meer dat je even niet weet waar je je intensiteit kwijt kan. Dus intellectuele ondervoeding bv. bij intellectuele intensiteit, of in jouw geval een energieoverschot bij fysieke/beweeglijke intensiteit.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

gadiena
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

leonie schreef: Dit is heel wat anders dan waar ik het over heb. Want jij verplicht jezelf tot van alles omdat het 'moet' (om welke reden dan ook, bijvoorbeeld omdat het zo hoort, van je baas, sociale druk etc). Ik heb domweg energie voor 10 en doe alles omdat ik gewoon ergens heen wil met mijn energie. Dus mij geeft het juist lol, plezier en gek gezegd 'energie' als ik hele dagen doortrek en niet stilzit op de bank (dat laatste kan ik soms gewoon domweg niet). En als ik wel stil kan zitten dan gun ik mijzelf dat gewoon dan mag ik gewoon een hele dag niksen en aardslui zijn, alleen komt het niet vaak voor. Als ik het van jou zo hoor Gadiena, moet je oppassen dat het emmertje niet overloopt en je straks in een fase belandt dat je niets meer kunt omdat je op bent.

Ik had ook bedacht laatst dat ik gewoon kennelijk veel fysieke 'ruimte en ook veel 'ruimte in mijn hoofd over heb waardoor ik waarschijnlijk ben zoals ik ben. Ik ben domweg niet snel 'verzadigd'
Als je wat kwijt wil leonie :mrgreen: , hou mij aanbevolen. Kennelijk heb jij veel "ruimte". Dat heb ik wel als ik dingen doe die ik echt leuk vind. Dat laad mij altijd weer op om weer door te gaan met de rest. jammergenoeg niet altijd dus.

Was niet van plan het emmertje te laten overlopen. Heb altijd bepaalde maanden dat ik gewoon geniet van alles de boel laten. December is voor mij altijd een leegvreet maand (druk op het werk, veel werk thuis, veel sociaal etc.) en januari is al minder en februari heb ik altijd weer rust om mijn batterij een hele maand op te laden. Kennelijk steek ik zo in elkaar en hou ik ook van de druk om te moeten presteren.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”