Ik ben een hele lap tekst getypt, zelfs eerst in Word zodat ik overzicht hield, haha!
Isa, denk je dat mensen die zelfverzekerd/zelfvertrouwen zijn minder last hebben van ‘op hen bek gaan’? Ik ben niet verlegen of schuw in groepen, maar die onzekerheid van mij ligt zeker in het denken dat ik niet goed genoeg bepaalde dingen doen. Wat jij zegt over dat andere mensen dat niet eens merken; ik ben ook véél te streng voor mezelf! (Haha, dit doet me denken aan mijn drie leerlingetjes tekenen die ik iedere maand huiswerk opgeef naar mijn smaak – wat zij volgens mij erg veel vinden, hehe – het perfectionisme komt daar ook weer naar boven: ik wil dat ze zo snel mogelijk beter worden dus ik stuur ze meteen een kant op waardoor ze veel moeten oefenen).
Dat over de advocatuur in willen, doet me denken aan dat ik een hele tijd (vanaf middelbare school al) graag geneeskunde wilde studeren om mensen te helpen. Maar mijn uitstelgedrag en nonchalante drive om mijn best ervoor te doen heeft het altijd tegengehouden. In mijn hoofd heb ik het ideaalbeeld dat geneeskunde het hoogstbereikbare doel voor mij persoonlijk is! Wat onzin is natuurlijk. Achteraf gezien is de wereld denk ik beter af met mij op een andere plaats.
Hoe graag wil je de advocatuur in – is dat trouwens advocaat worden? Ik heb gehoord dat er verschillende takken zijn. Sommige zijn wat minder direct en confronterend dan anderen. Je zou goed onderzoek kunnen doen en misschien proberen mee te lopen bij universitaire klassen

Als je iets echt wil en denkt dat het reëel is, dan moet je er gewoon voor gaan.
isa schreef: Doet me denken aan de schilderijen van mijn vader. Hij maakt zulke prachtige schilderijen dat ik vind dat hij ze tentoon zou moeten stellen. Maar dat wil hij niet, ze zijn volgens hem niet goed genoeg. Hopelijk gaat hij daar ook ooit anders over denken.
Herkenbaar! Mijn moeder wil mijn schetsen en oefenwerken graag verkopen, maar ik vind ze niet goed genoeg en amateuristisch. Aan de andere kant wil ik ook weer niet dat ze het voor heel goedkoop wegdoet, omdat ik wel een kunstenaar in opleiding ben en niet mezelf goedkoop wil verkopen (ook omdat die tekeningen veel werk en mijn persoonlijk liefde en aandacht bezitten

). Beetje tegenstrijdig weer. Maar tentoonstellen kan zeker geen kwaad! Je vader raakt ze niet kwijt, maar aan de andere kant begrijp ik ook wel weer dat hij zijn collectie privé wil houden. Wel jammer. Hij zou het als een gift aan de bevolking moeten zien door te tentoon te stellen! Dan kunnen andere mensen er ook van genieten.
Marlou, ja, zet dat schilderij maar erop! Ik ben erg benieuwd! Lijkt me leuk om te zien!
m1960 schreef: Misschien is het "met dezelfde ogen anders leren/ kunnen kijken"?
Dit is zo belangrijk. Je hebt helemaal gelijk. Het is echt belangrijk om een stapje terug te nemen en het met andere ogen proberen te bekijken. Ik ga dit meteen proberen toe te passen.
Tesselschade schreef: Het is trouwens een heel bekend fenomeen bij Hbers, je wilt iets kunnen niet er moeite voor hoeven doen.
Is dat echt zo? Ik dacht altijd dat ik gewoon niet goed in elkaar zat door dat hele tijd te willen, hehe. Maar toen ontdekte ik dat ik gewoon verwend was door de dingen die te gemakkelijk gingen en die mijn grootste verantwoordelijkheden in het verleden hebben vervuld – middelbare school. Maar dit hebben jullie dus ook? Belachelijk is dat ook eigenlijk. En wanneer het niet lukt – omdat je er niets voor doet – dan ga ik vluchten en uitstellen!! Zo’n herkenbaar cirkeltje. Ik hoop dat ik er wat mee kan nu ik het allemaal wat helderder voor de geest heb.
Tesselschade schreef: Maar het zit diep, want uiteindelijk ben ik voor mezelf nooit goed genoeg.
Dit is echt een zin dat mensen meteen gaan voorstellen of je niet beter naar een psycholoog kunt. Niet dat ik je nu voor gek uitmaak

, denk dat alsjeblieft niet. Ik vind altijd een labeltje aan de psycholoog hangen. Ben er zelf al eerder bij geweest, maar wil het nu niet meer omdat ik me wel prima voel – wel met ups and downs en ook onzekerheden.
Het klinkt alsof het lastig voor jou is om voldaan of tevreden te zijn met jezelf!

Dat is heel erg jammer. Je zou moeten genieten van je leven! Fock die dingetjes die niet altijd even goed gaan. Zelf die topatleten van de Olympische Spelen slippen en falen nadat zo hard hebben getraind. Altijd ontevreden zijn met alles wat je doet is echt te zwaar!
Free, ga eens kijken op
http://bitsofwisdom.org/, kwam ik op via een andere topic in het forum. Staan hele leuke uitspraken van redelijk wijze mensen

.