Linda112
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Liedjes/films/romans/andere culturele uitingen over hb

Prachtige film die ik laatst bij toeval op TV zag:
The art of getting by

Over een puber die met zwaar uitstelgedrag zit en zich afvraagt wat het allemaal voor zin heeft om te leren voor je toekomst.
Prachtig, kippenvel!

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Oh die heb ik laatst half gekeken (zat te lezen, vriendin keek tv). Leek me wel mooi ja. Dat ie op het laatst toch nog van alles ging doen en het toch nog haalde.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

stef7sa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker
Contacteer: Website

De eenzaamheid van de priemgetallen van Paolo Giordano.
Kon af en toe niet verder lezen, het kwam te dichtbij.

bt2
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik weet niet of dit past in dit topic. Maar ik heb sinds gister A.F.Th. van der Heijden's requiemroman Tonio uitgelezen. Het misschien wel een van de meest indrukwekkende boeken die ik heb gelezen. Niet alleen kwa onderwerp, maar vooral hoe hij kan schrijven. Ik kan eigenlijk de hele dag aan niets anders denken dan aan het boek.
Kijk eens op mijn site, voor een breed scala aan ict vacatures !

PascalK
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Man's search for meaning -Viktor Frankl
En
De weg van de vreedzame krijger -Dan millman.

Deze boeken zijn voor mij een mooie bijdrage geweest bij het zoeken naar zingeving en geluk. Beide erg mooi geschreven.

Greet1959
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

a.s. woensdagavond bij RTL 8, Erin Brockovich, gespeeld door Julia Roberts. Waargebeurd verhaal.
Zo hb als wat. Sterke gedrevenheid, rechtvaardigheidsgevoel, dijk van een geheugen, conflicten op het werk, etc.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Greet1959 schreef:a.s. woensdagavond bij RTL 8, Erin Brockovich, gespeeld door Julia Roberts. Waargebeurd verhaal.
Zo hb als wat. Sterke gedrevenheid, rechtvaardigheidsgevoel, dijk van een geheugen, conflicten op het werk, etc.
Jaaa! Nooit zo bekeken, maar inderdaad.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Maryske
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Star Trek heeft verscheidene HB karakters. TNG ken ik het beste:

Wesley Crusher - vrij typische HB tiener, soms op het irritant-betweterige af, maar wel een realistisch karakter in mijn ogen.

Barclay - een regelmatig terugkerende gastspeler. Een onderpresterende, heel onzekere HBer van zichzelf. In één aflevering (The Nth Degree) echter krijgt hij door een of ander stralingsongeluk plotseling een IQ van boven de 1000 (nou ja, als dat kan natuurlijk...) Zijn zelfvertrouwen stijgt met sprongen, maar zijn superintelligentie leidt ook tot problemen: hij kan er gewoon niet tegen dat de rest van de crew (toch ook meer dan gemiddeld begaafd, lijkt me) hem niet kan bijbenen, en besluit dat hij de Enterprise beter in zijn eentje kan leiden/besturen en alles wat daarbij komt. Tja, dat gaat natuurlijk niet goed... Wel een leuke aflevering overigens.

Data - niet zeker of hij telt, aangezien hij een android is, maar hij heeft wel aardig wat kenmerken van een HBer, lijkt me.

Deze zijn wel het duidelijkst, maar het algemene niveau van de crew is sowieso vrij hoog. Het zou me niet verbazen als de meesten als HB zouden gelden, en ik kan me verscheidene gastkarakters voor de geest halen die zeker HB zullen zijn.

Voel me ook doorgaans erg door de serie aangesproken, niet in het minst door de gecompliceerde, vaak controversiële, niet hapklare problemen die aangesneden worden en opgelost moeten worden. Dat gebeurt vanuit een zeer sterk rechtvaardigheidsbeginsel, maar niets is in steen geschreven hier - zelfs de Prime Directive kan met argumenten waar nodig overboord gezet worden, en succes aan het eind van de aflevering is niet gegarandeerd. TNG (The Next Generation) is in elk geval een zeer diplomatisch getinte serie; bepaald geen actieshow waar alles met vechten en elkaar beschieten opgelost wordt (zoals in de originele serie uit de jaren '60 met Kirk en Spock - de laatste is vermoedelijk ook wel flink HB).

Wat betreft boeken: het verbaast me dat Wonderkinderen van Thea Beckman nog niet voorbij is gekomen :rolleyes:

Ook de hoofdpersoon Otto in Zeeën van Tijd van Tonke Dragt heeft wat HB trekjes, lijkt me. (Eén van de meest uitdagende boeken die ik ooit gelezen heb - daar zit zoveel in!)

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

The name of the wind - Patrick Rothfuss, prachtig boek
Kvothe (hoofdpersonage) is voor mij ook duidelijk hoogbegaafd
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

Redbad
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Laat ik mijn lijstje met films, waarin allerlei vormen van verhoogde intelligentie in voor komen, hier ook eens plaatsen. Het betreft mensen die (licht) autistisch zijn, Asperger hebben of (hoog-)intelligent, dan wel (hoog-)begaafd zijn (niet allemaal geschikt voor A.L.). Ik plaats ze maar in alfabetische volgorde.

A Beautiful Mind (2001)

Catch Me If You Can (2002)

Flypaper (2011) - :laugh:

Good Will Hunting (1997)

Hard Candy (2005) - :devil1:

Homeless To Harvard - The Liz Murray Story (2003)

Jesus Henry Christ (2012) - :roflma:

Little Man Tate (1991) - :mrgreen:

Matilda (1996) - :mrgreen:

Mozart And The Whale (2005) - :knuffel:

Proof (2005)

Rain Man (1988)

Sherlock Holmes (2009) - Eigenlijk alle films en series

Temple Grandin (2010) - :biggrin:

The Crush (1993) - :shock:

The Young And Prodigious - T.S. Spivet (2013) - :laugh:

True Grit (2010) - :mrgreen: (Leuke rol van Hailee Steinfeld)
Dispar Vulgo

Jan Harm
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Rainman mist ik, wat een mooie film.

Good Will Hunting - die deed pijn.

Searching for meaning van James Webb. Uit zijn eigen leven en praktijk. niet mooier dan het is. Feest van herkenning.
"Whenever you find yourself on the side of the majority, it's time to pause and reflect"

Jan Harm
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mij komt regelmatig een nummer van The Cure in gedachten. het is niet zozeer de tekst over HB gaat als wel de beleving van mijzelf.

het nummer heet Other Voices. het refrein is iets wat ik vaak gehoord heb: And all the other voices said
"Change your mind, you're always wrong", en misschien velen met mij. Af en toe ben ik het zelf die dat tegen mijzelf zeg.

"Whenever you find yourself on the side of the majority, it's time to pause and reflect"

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

De nieuwe serie Scorpion .

Anne Frank was vast ook hb. Zo volwassen.

En mijn lievelingsboek to Kill a Mockingbird was dat kleine meisje ook wel erg wijs.
t !!!@#$???

Leo71
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mathilda (Roald Dahl) miste ik nog tussen diverse anderen die ik ook genoemd zou hebben.

Waren The Simpsons al voorbij gekomen? (het zusje, Lisa, is lid blijkt in 1 vd afleveringen)

De 100-jarige die uit het raam sprong en verdween (of iets van die strekking. te lui om op te zoeken. Of nee: ik gun google de lol om het voor je op te zoeken ;-) )
Alleen al dat ik me weer stoot aan dezelfde steen, bewijst dat ik geen ezel ben ;-)

Madelief
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Paul Simon
Jason Mraz
David Bowie
Talking Heads
Zee AVI
Bløf

Boeken
Maarten 't Hart
Wally Lamb

En mijn aller-allerlievelingsfilm:
Ordinary People

En eerder al genoemd
Beautiful mind
Mozart and the whale
Big Will Hunting (zooo mooi Robin Williams)

Maar ook:
Adam
Into the wild (muziek Eddie Vedder!)

En.series:
House
Star Trek
Third rock
Big bang theory

Cassanne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

- Matilda natuurlijk, en subtieler in veel van Dahls andere boeken over slimme kinderen en dieren.
- This River Awakens - Steven Erikson. Over twee vroegrijpe hb-kinderen die onder zeer moeilijke omstandigheden hun weg vinden. De ouders zijn duidelijk ondepresterende hb-ers...
- Het verhaal ‘Flowers for Algernon’, door Daniel Keyes. Dit is later uitgewerkt tot een roman, die ook naar het Nederlands vertaald is als ‘IQ185’ of ‘Het genie in de muizenval’.
- H.G. Wells: ‘The country of the blind’ (http://www.online-literature.com/wellshg/3/) en ‘The door in the wall’ (http://www.online-literature.com/wellshg/5/).
- ‘Harrison Bergeron’ van Kurt Vonnegut: http://www.tnellen.com/cybereng/harrison.html (Aanrader! Kort en pijnlijk hilarisch.)
- Ted Chiang: het verhaal ‘Understand’, over een man die door een experimenteel medicijn een genie wordt.
I never finish anyth

Redbad
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Was ik even vergeten Maryske...die Star Trek serie heeft inderdaad een aantal karakters die (sterk) verhoogde intelligenties hebben. Omdat ik de serie opnieuw aan het bekijken ben moest ik denken aan een wonderlijk (hoofdzakelijk alléén) nachtelijk duo. Ene Kukalaka deelt al meer dan 35 jaar het bed met Subatoi, een 'enhenced' of 'augmented' arts, die er alles aan doet zijn DNA verbeteringen voor de crew verborgen te houden, vanwege de strafbaarheid ervan.

Hetgeen lukt totdat zijn ouders 'space station DS-9' bezoeken en alles opbiechten aan een op hem gelijkend hologram, terwijl techneut MilesO'Brien en een ander (HB-) intellect welk eens voor de inmiddels verouderde versie van de 'holo-doktor' EMH Mark I model heeft gestaan, Dr. Lewis Zimmerman, hun biechtverhaal/verontschuldiging aan 'hem' overhoren/opvangen.

De DS-9 arts wordt gespeeld door de in Engeland opgegroeide Soedanees Alexander Siddig, die zelfs nog een paar jaar getrouwd is geweest met Nana Visitor die de rol van major Kira Nerys vertolkte. In een aantal afleveringen, o.a. in Chrysalis (7/5), komen enkele andere, maatschappelijk/sociaal minder succesvolle, 'enhenced' mensen voor die de eventuele kosten voor hun therapieën hoogstwaarschijnlijk wel via DS(M)-9 :mrgreen: vergoed zouden kunnen krijgen.

O ja, Kukalaka is de teddybeer van arts Julian Subatoi Bashir, op wie hij, volgens het verhaal of zijn 'dossier', zijn eerste operatie uitvoerde toen hij 5 jaar oud was. :laugh:
Dispar Vulgo

Madelief
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Deze Star Trek ken ik niet. Ben fan van captain Picard en zijn bemanning. Alles.erna eigenlijk nog niet willen.toelaten ;-)

Muziektoevoeging:
Janis Ian. At seventeen Alleen al om de mooie woorden waarvan ik geen idee had wat ze betekenden. Maar ook wel om die ene zin:
Like ugly ducks like me, at seventeen. Helaas zaten jongens niet te wachten op meisjes die.wilden praten over milieu enzo

Redbad
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Bij 'Ugly ducks like me' moest ik ineens denken aan een paleo-converatief/libertarische 'jongen' die wel graag over het milieu praat en tevens hele moeilijke puzzels maakt. Een zeer intelligente creatieveling. Je kent 'm vast wel, hij heet (Lord) Christopher Walter Monckton, 3rd Viscount Monckton of Brenchley. http://www.lordmoncktonfoundation.com/

Over ellipsen, cirkels, octagons, puzzels, spellen, tuinen etc. Ik weet niet of 't hier thuis hoort (alhoewel...culturele uitingen), maar wilde het je niet onthouden.

...en nog uitgebreider over het milieu (met slides). Leuk materiaal voor het produceren van eventuele rebuttals.

De Amerikaanse comedyserie Frasier, misschien al eerder genoemd, die nou niet specifiek over het thema HB gaat, maar waar 2 acteurs de rol van hoogintelligente/hoogbegaafde broers spelen. Allebei psycholoog, de jongste met een IQ van ca. 150 met een praktijk, de ander met een IQ rond de 130 met een eigen wekelijkse radioshow. "The Seal Who Came To Dinner" is een van mijn favoriete afleveringen: http://www.dailymotion.com/video/x3gagds :roflmao:
Ook de (ex-) echtgenotes van de beide broers Crane (Frasier en Niles) hebben flinke HB-nukken lijkt me. Voor mij nog steeds een van de meest leuke series.

Maar ook kon ik in mijn jeugd altijd geweldig lachen om Olivier Blunder. Ik heb nog steeds een aantal stripverhalen uit deze serie. Bijv. 'Het Monster van het Deprimeer' en 'Op Woest Hoogten'. De laatste sla ik open en heb binnen een paar seconden al een situatie te pakken die ik geweldig 'HB' vind. Olivier bevind zich in een gezelschap dat gekidnapt is door een tweetal van automatische wapens voorziene boeven en na wat eerdere misverstanden ontstaat de volgende situatie. Een gijzelnemer komt dreigend met een automatisch wapen op Blunder af en zegt: "Laten we stellen dat je deze keer té ver bent gegaan en je wilt jezelf het vege lijf redden door de marathon binnen een minuut te gaan lopen....hoeveel meter heb je afgelegd voordat je veranderd bent in een courant model vergiet?"

Blunder bekijkt het wapen en zegt:"Dat hangt er van af...". Vervolgens pakt ie 't wapen bij de loop, richt 't omhoog en wendt zich tot het achter hem staande 'publiek' en houdt een kleine lezing. Hij verhaalt tegen de rest van het gegijzelde gezelschap:"We hebben hier te maken met een repeterend vuurwapen dat door middel van groeven, in de loop aangebracht, aan de projectielen een draaiende beweging meegeeft, waardoor zij slecht gering van hun ideale baan afwijken...." Vervolgens pakt hij het wapen geheel in zijn handen, de gijzelnemer kijkt verbouwereerd en er parelt een zweetdruppel langs zijn linkerslaap....Blunder vervolgt zijn verhaal met: "Dit procédé, reeds in 1742 beschreven door de Engelsman Robins, uitvinder van de ballistische pendule - zoals bekend - is verbeterd door toepassing van de conversie-tabellen, die iedereen kent...., dus..."

Vervolgens draait Olivier Blunder zich geheel om met het wapen in de hand en staat met de rug naar de buitengesloten gijzelnemer en richt zich tot de groep die in een kring half gebogen het wapen aanschouwd en de verdere uitleg van Blunder aanhoort: "...uit de vuurmond stormend, sorteert de kogel, die, zoals we hier zien, een ogivaal-cylindrische vorm heeft, een geducht effect, veroorzaakt door het snelvuur. Wij kunnen de uitwerking berekenen door....als u aantekeningen wilt maken..? Vragen na afloop graag." De ontwapende gijzelnemer roept naar zijn collega: "Meneer Schobbejak! Blunder heeft mijn pistool afgepakt!" :roflma:
Volgens mij is Olivier Blunder ook een beetje HB.....

Afbeelding
Dispar Vulgo

Madelief
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Haha, lijkt me een leuke strip!
En Frazier was ik helemaal vergeten. Keken we ook altijd graag naar. Fantastische bijrollen voor hun vader en de Schotse 'Daphniee'

Over strip gesproken: the Far Side serie, voor Hb'ers? Of gewoon maf?

Terug naar “HB links en recensies”