Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: de geniale levende mens

Veel briljante geesten zitten op het randje van krankzinnig (in de letterlijke betekenis).

Steve Jobs is een goed voorbeeld. Die kwal, hoe heet hij, Ballmer. Tarantino. De rapper Brainpower. Drs.P. Prince.
Voorbeelden te over.

Een oudoom van mij doceerde klassieke talen aan de uni van Leiden. Oud-grieks, dat soort spul, en nog wat talen waavan ik de naam niet ken en die maar een handjevol mensen kon lezen destijds. Een keiharde man, briljant in zijn vak en gewaardeerd door vakgenoten. Maar zo eens per jaar, twee jaar draaide hij compleet door en meldde zich dan aan de poort van Endegeest (psychiatrische inrichting in Leiden). Dan moest hij een week of drie uit zelfbescherming opgesloten. Daarna was hij weer terug de oude en herhaalde het proces zich.

Stuurde hij mijn oma brieven geschreven in die oude talen en zij moest er dan mee naar zijn collega's op de uni voor een vertaling. Klagen over instellingseten en het weer was nog nooit zo klassiek beschreven :D

Toch zie je dat veel, zeker bij artiesten, dat ze er op gegeven moment uitklappen..

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Klagen over instellingseten en het weer was nog nooit zo klassiek beschreven :D
[:))]
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

BabaJaga
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Enigma schreef:M

Directe werknemers zullen hem/haar onbuigzaam en keihard vinden en adoreren om de resultaten :)
mijn vraag is dan: waarom. Wat hebben deze slimme mensen wat andere slimmerikken niet hebben. Is het een karaktertrek? geluk? de juiste omgeving? En wat daarin dan?

Welke karaktertrekken zou je dan nodig hebben? en wat voor omgeving? welk geluk?
warning not to be taken seriously

ikmaakgeenreclame.nl

Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Visie :wink:
No rest for the wicked...

HBgast
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

karel vdr schreef:
* Als je echt geniaal bent, dan ben je absoluut niet tevreden met een jobke als consultant dat misschien 15.000€ per maand oplevert, maar waar je het gevoel hebt totaal onder je niveau te werken. Ik heb echter nog nooit van firma’s gehoord die vacatures plaatsen die gericht zijn op genieën, laat staan dat ze er kansen zouden krijgen om hun potentieel te ontplooien.
@karel vdr: Is dat een aanname dat een genie gefocust is op geld en status? Ik ken geniale mensen die in een klooster in Japan hebben geleefd en noch materialistisch, noch kapitalistisch zijn, maar wel degelijk succesvol in het leven en tevreden zijn.

Ik heb ook genoeg vacatures gezien voor geniale mensen, ik denk alleen dat jij denkt te weten wat geniale mensen denken. Ben je er zelf één?

ps. Ik vind Morihei Ueshiba wel een genie.
vrije wil, is wil vrij?

BabaJaga
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Enigma schreef:Visie :wink:
alleen dat? want ik heb wel visie, ben alleen nog niet zo succesvol enzo.

ikmaakgeenreclame.nl

BabaJaga
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ken Talbot

Helaas sinds deze week geen levende mens meer (omgekomen bij vliegtuigongeluk in Congo samen met de rest van de directie). Maar onvoorstelbaar toch. Van zoon van vrachtwagenchauffeur tot half-miljardair eigenaar van een paar koolmijnen en hotels en nog meer. Charme, doorzettingsvermogen, timing, inzicht, lef etc.

ikmaakgeenreclame.nl

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

HBgast
hee da's een bekende naam :)
Mag ik je vragen waarom?
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mevrouw Bik schreef:Hans Zimmer vind ik geniaal :).
"Zimmer volgde geen academische vorming. Na een paar lessen gaf zijn pianoleraar er al de brui aan omdat hij zich meer bezighield met het improviseren dan met studeren. Ook op school hield hij zich liever bezig met composities.
Als jongeman trok hij naar Engeland waar hij enkele moeilijke jaren meemaakte. In Engeland was hij erg actief in rockbands. Een van de bekendste groepen waar Zimmer speelde is de groep Buggles, waar hij ook te zien is in de clip van 'Video killed the Radio Star'. Hij was op verschillende terreinen bezig en dat zou hem veel voordelen bieden in de filmindustrie"

/signed! fan-tas-tisch werk!

(ook Call of Duty: Modern Warfare 2 gedaan zie ik net <3)
No rest for the wicked...

HBgast
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Yet schreef:HBgast
hee da's een bekende naam :)
Mag ik je vragen waarom?
et yet Waarom zijn naam bekend is? Nou hij is de grondlegger van het aikido dus zal zijn naam wel bekend klinken voor mensen die bekend zijn met japanse krijgskunsten.

of bedoelde je waarom ik vind dat hij een genie is? :wink: het antwoord daarop is...(stilte) 8)
vrije wil, is wil vrij?

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

grapjas ... :lol:

Ik doel op waarom je vindt dat hij een genie is tuuk :wink:
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

waarom?
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Barack Obama

Hans Teeuwen
vaart maken in de bochten

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

En we hebben het ook nog niet gehad over levende geniale mensen.....die zich ongelukig voelen.Maakt geniaal zijn jezelf gelukkig ?
Herman Brood vind ik ook geniaal......maar volgens mij was ie totaal ongelukkig.
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

BabaJaga
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Brood is ook hartstikke dood, helaas, maar had wel iets van genialiteit, alleen niet in het schilderen volgens mij. Waar het mij echter om gaat is, wat maakt de een succesvol en de ander niet, zit dat in karakter, vaardigheden, situatie, geluk? dat soord dingen. Het is niet echt de bedoeling dat dit een lijstje mooie mensen wordt, maar dat er discussie ontstaat over het waarom. Daarom staat het ook bij de discussies en niet bij HB in het dagelijks leven.

ikmaakgeenreclame.nl

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik denk dat het vooral zit in de situatie....de omstandigheden......als er op dit moment iemand een goed idee heeft om een olielek te dichten 1500 m1 onder zeelevel.....schrijft hij/zij wereld geschiedenis....en mag als geniaal betiteld worden.

Andersom.....als er geen appartheid was in Afrika....had Mandela daar absoluut geen taak gehad.Had de man er niks te zoeken.

Toch..?

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ter aanvulling......er lopen genoeg geniale mensen rond......aleen ......er is nog geen probleem voor ze.

Maximilian
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Korrel schreef:als er op dit moment iemand een goed idee heeft om een olielek te dichten 1500 m1 onder zeelevel.....
Als je nou gewoon een topic aanmaakt dan denken we vrolijk met je mee...., zijn altijd wel ideeën te bedenken.(oef het kraakt hier al behoorlijk :) )

Misschien kunnen we het zelfs een project of hobby noemen.
(al wil je daar voor logische redenen niet echt een hobby van maken natuurlijk...)
The most incomprehensible thing about the world is that it is at all comprehensible.
(A.E.)

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

@max;
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... pic=129108
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... pic=128322
Slimme mensen genoeg die zich ermee bezighouden. Dat gat kost BP ontzettend veel geld, maar zo te zien is er geen simpele oplossing. Leuk is wel, als je een goed idee hebt, dan zou je vrij simpel de top van BP ermee kunnen benaderen :wink: .

Ik snap trouwens het topic nog steeds niet. Geniaal en succesvol, in hoeverre gaan die samen? En over welke mate van succesvol hebben we het? Er zijn bv. genoeg mensen met een goed idee, die alle ontwikkelfases hebben doorlopen, maar bv. na de productiefase op hun bek gaan. En er zijn genoeg goede ideeen die niet verder dan de kladbok komen. Wanneer ben je geniaal? Is dat 0.00001% van de mensen of die 2% misschien :P .

Je kant het zien als een soort kansspel. Om als begaafd persoon uitermate succesvol te worden, zal er van alles mee moeten zitten. Je noemt ze zelf al ,omgeving plaats, ontwikkeling, toevalligheden, persoonlijkheid van die persoon, het hoeft maar een beetje tegen te zitten, en het rendement is niet 100%. Wat succesvol is, want de top heeft een pyramidevorm. Er zijn genoeg mensen die van alles hebben meezitten, maar dan telt persoonlijkheid het zwaarst. Je moet bv. niet met minder genoegen nemen. Er zal wel lijstjes zijn met eigenschappen bekend zijn die hiermee te maken hebben. Hier is er een.

BabaJaga
Veelgebruiker
Veelgebruiker

de vraag van het topic is, wat is het verschil tussen slimme mensen (welke definitie je hanteerd doet er weinig toe), die succes hebben, en slimme mensen die geen succes hebben (definitie van succes doet er ook niet toe)

De definities doen er niet toe, omdat je zelf mag zeggen wat je denkt. Dus: ik vind X geniaal (of slim, of wat dan ook) en die is succesvol in Y, en ik denk om deze redenen.

en daarna kunnen we over die redenen discusieren. Ik geloof sowieso niet in toeval, dus ook niet dat hét verschil tussen succes en geen succes hebben toeval is. Er moet iets anders achter zitten, zoals een karaktertrek, een vaardigheid of iets in die richting.

ikmaakgeenreclame.nl

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Kijk naar het filmpje BJ :) . TED probeert de beste mensen op elk vakgebied te krijgen. Die man heeft kennis en autoriteit op dat gebied.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”