Jamie schreef:wat dat aan gaat ben ik het ook eens met Maracaka, voor mij is de bijbel de waarheid.
Hoe moeilijk ook voor niet christenen te snappen, afwijkingen van de bijbel,toevoegingen zie ik als een valse leer.

bewust,maar heel vaak onbewust.
Jamie, ik kan dus echt -met alle respect- niet begrijpen hoe mensen dat kunnen volhouden.
Het is een feit dat de Bijbel, in haar min of meer definitieve vorm, zoals die nu ook nog is, pas eind 4e eeuw is samengesteld door de toenmalige leiders van de vroegchristelijke kerk. Het oude Testament namen ze bijna letterlijk over van de Joden, de Thora dus, behoudens een paar kleine wijzigingen zoals Lilith er eentje is. Niet zo vreemd, want dit was ook de achtergrond van Jezus.
Van de verhalen over het leven van Jezus, de Evangeliën, kozen zij alleen diegene die zij passend vonden. Wat hen niet uitkwam, zoals een leidende rol voor vrouwen, zoals dat tot dan toe zeker wel was geweest, hielden zij buiten de bijbel. Dat waren keuzes door mensen, gebaseerd op macht en politieke overwegingen......
Het is toch gewoon een bekend feit, dat bijvoorbeeld 'het feest van Kerstmis 'geplakt' is op een ouder, Heidens feest van midwinter? Jezus is toen helemaal niet geboren, want ook de heldere ster van Betlehem is geïdentificeerd als komeet, die in februari van het jaar 4 idd is verschenen...en Pasen wordt elk jaar op een ander tijdstip gevierd, wat te maken heeft met de stand van de maan.... dus dat valt niet samen met een werkelijk tijdstip van kruisiging en opstanding van Jezus....
En zo zijn er tal van feiten die de verhalen uit de bijbel weerleggen als letterlijk, precies zo gebeurd. Ik kan niet begrijpen hoe een intelligent mens dan toch kan blijven volhouden dat het naar de letter waar is. Ik zou het willen begrijpen, maar ik kán het echt niet. Feiten zijn nu eenmaal feiten. Heel lang dachten we dat de aarde plat was, en dat was prima, tot feitelijk aangetoond kon worden dat het niet zo was. Dan kun je toch niet stug blijven volhouden dat het wél is? In mijn ogen verwordt dan de bijbel ook tot een soort sprookjesboek, vol tovenarij en magie. Wat zonde! (ehh, figuurlijk

)Terwijl ik denk dat het zoveel méér is, en er zoveel wijsheid in staat. (Die -Ja!!! Stefan en Psyseric-, vaak misbruikt werd en wordt voor eigen doeleinden en macht....).
En over welke bijbel hebben we het dan, want de protestanten hebben duidelijk verschillen met de katholieken, en ook de orthodoxe kerken hebben weer verschillen...... De katholieke, of wellicht zelfs orthodoxe, zijn ouder dan de protestante versie van de bijbel. Toch heb ik de indruk dat jij, en ook Macaraka, de protestante versie De Statenbijbel, aanhangen.......? Wat dus feitelijk de 'minst originele' is...