Bedankt voor de reacties, iedereen.
Ik zal eerst even wat vragen beantwoorden/dingen verduidelijken.
Smaragd, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ik eigenlijk zoveel mogelijk beschikbaar moet zijn voor werk.
Maar ten eerste heb ik de afgelopen twee en een half jaar onbetaald thuis gezeten. Niet omdat ik lui ben, maar omdat ik niet aan de bak kom zonder ervaring, diploma's et cetera. In ieder geval niet zo vlug (dat is gebleken).
Ten tweede heb ik al toestemming van mijn bewindvoerder en de schuldhulpverlening om te gaan studeren.
Dat brengt me bij het volgende: ik zit niet in de WSNP, dus in een minnelijk traject.
Mijn totale schuld bedroeg zo'n vijftienduizend euro. Op dit moment is de aanvraag bij de gemeentelijke kredietbank achter de rug en goedgekeurd. De enige schuld die ik nu dus nog heb is bij de GKB. Dat is ongeveer 1500 euro. Ze zijn op dat bedrag gekomen door uit te rekenen wat per maand kan aflossen (47 euro) en hebben dat vermenigvuldigd met 36. Het resterende deel schuld word dus of kwijtgescholden door de eisers of de gemeente neemt het op zich. Dit is me niet helemaal duidelijk, maar dat terzijde.
Tinus, jij schrijft dat de kansen op de arbeidsmarkt maar weinig toenemen bij een universitaire studie biologie in vergelijking met 5 jaar werkervaring. Waar moet ik gaan werken om in 5 jaar zoveel kennis op te doen en hoe zorg ik dat ik daar word aangenomen ? Het hele punt van willen studeren is omdat ik nergens aan de bak kom. Daarbij ben ik trouwens ook nog min of meer verplicht een startkwalificatie te halen. Ik zal inderdaad nog eens al mijn opties nalopen en praten met een decaan.
@ Stefan: ik los geen duizend euro af. Mijn vaste lasten incl. aflossing zijn tezamen 1000 euro per maand
Ik wil jullie nog eens vragen hoe jullie dit zien:
GeneralFe26 schreef: Gezien ik amper werk ervaring heb en ik alleen over een basisschooldiploma beschik kom ik moeilijk aan betaald werk (al 2,5 jaar geen betaalde baan).
Verder wil ik vermelden dat ik al een aantal maanden een traject volg voor (werkloze) jongeren met een allochtone achtergrond. Dit is een door de gemeente goedgekeurd en gefinancierd project. De persoon die mij begeleid heeft me aangemoedigd om naar school te gaan. Van alle kanten hoor ik dat dit het juiste is in mijn situatie. Zij heeft overigens bij een particulier een subsidie aanvraag ingediend, maar daarover heb ik nog geen duidelijkheid.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik in de toekomst een fatsoenlijke baan heb als ik nu nergens aan de bak kom, geen opleiding ga volgen en pas op mijn dertigste moet gaan studeren ?
@ Nalle: Dat programma heb ik gezien. Btw. mijn netwerk stelt weinig voor en ik maak er al (maximaal ? ) gebruik van.
@ Barbara: Thanks for nothing. Fijn voor je dat jij een rijtjeshuis, auto, motor, paard en twee katten hebt. Ik heb een appartement in een verpauperd deel van een stad, een paars-geverfde opoe fiets die ik leen van een vriendin en een zwerfkat die ik net kan onderhouden. Toch bedragen mijn vaste lasten over de duizend euro. En neen, ik geef geen geld uit aan telefoneren ( 0 euro per maand), ik heb geen internet thuis, geen smartphone of dure verzekeringen, geen sportschoolabonnement. Niet van dat alles... Ik begrijp wat je bedoelt, echt waar. En bedankt (iedereen) dat jullie meedenken> Dat vind ik erg fijn. Maar je reactie vind ik een tikkeltje achterlijk.
(mijn reactie vind ik bij nader inzien ook niet erg prettig, excuses. Ben gewoon een beetje moe en prikkelbaar
"Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience."