Byzonder eigenlijk, dat er weinig onderzoek gedaan is naar bottom up en top down.
Die leerstijlen ga ik nog eens op googelen. Ben benieuwd wat ik vind
Sunny schreef:Byzonder eigenlijk, dat er weinig onderzoek gedaan is naar bottom up en top down.
Jammer genoeg staat het gros van de maatschappij hier niet voor open. Bijvoorbeeld het onderwijs. Sommige opleidingen zijn zó dichtgetimmerd dat je intensief, voor een lange termijn, bottom-up moét werken wil je ooit op een effectieve manier een diploma halen.Rianne schreef:Helemaal mee eens.sawi schreef:Overigens ben ik van mening dat het voor niemand verkeerd is om te weten wat het doel is of wat het grotere geheel inhoudt als je iets moet leren. Niet alleen hoogbegaafden, al hebben de meeste wel meer dan gemiddeld behoefte aan verder redeneren en zelf uitzoeken en dan gaat nu eenmaal makkelijker als iemand je daar een richting in geeft.
Maar niet iedereen stelt (voor zichzelf) vragen: waartoe dient dit? waar gaat dit heen?
Velen laten het maar lijdzaam over zich heen komen en ondergaan het zonder veel reflectie.
In het wel stellen van dergelijke vragen zie ik toch wel het autonome denken van hoogbegaafden, maar dit is zeker niet enkel aan hoogbegaafden voorbehouden.
Ik gebruik de termen bottom-up en topdown in mijn coachpraktijk ook, omdat het mensen dus wel helpt inzicht te geven in hun drijfveren, hun intrinsieke motivatie.
Maar ik stuur met name op ontwikkeling van eigen strategie bepalen, zelfsturing dus.
Dat viel mij ook al op. Ik kon er maar barweinig over vinden, helaas.Sunny schreef:Byzonder eigenlijk, dat er weinig onderzoek gedaan is naar bottom up en top down.
Rianne schreef:Top-down en bottom-up leren zijn helemaal geen onderbouwde termen.
Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor deze 'eigenschappen van hoogbegaafdheid'. We kennen inductief en deductief redeneren; of convergent en divergent denken. En hoogbegaafden kunnen dat beiden heel goed
Maar topdown en bottom-up?
Het grappige is wel dat iedereen (nou ja: velen) onmiddellijk weet wat ermee bedoeld wordt. En daarmee lijkt het wel een doel te dienen.. en hb'ers te helpen zichzelf beter te begrijpen.
Maar waar ik slecht tegen kan, is dat zoiets als excuus - vanuit een fixed mindset - gebracht wordt. Iets niet kunnen OMDAT je topdown leert?
Die is net zo slecht als "want ik ben een beelddenker" (nog zo'n hulpvolle maar compleet niet-onderbouwde term, zeker niet wanneer deze als tegenovergestelde van taal- of begripsdenken wordt gepositioneerd)
Volgens mij hebben we hier te maken met leerstijlen en voorkeuren daarin. Maar ajb zeg niet dat je iets niet kan OMDAT het bottum-up aangeboden wordt?! Dat is me een fixed mindset!
Volgens mij heeft het te maken met koers weten: zodat je niet als een ongeleid projectiel overal naartoe associeert.
Maar als de koers er dus niet is, kun je zelf in staat zijn om een koers te kiezen. En te blijven evalueren....of het wel goed gaat. Zelfsturing!
Da's een teken van intelligentie in combinatie met een gezond zelfvertrouwen!
Overigens houd ik me aanbevolen voor ieder stukje wetenschappelijke literatuur over dit onderwerp
hear hearRianne schreef:Top-down en bottom-up leren zijn helemaal geen onderbouwde termen.
Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor deze 'eigenschappen van hoogbegaafdheid'. We kennen inductief en deductief redeneren; of convergent en divergent denken. En hoogbegaafden kunnen dat beiden heel goed
Maar topdown en bottom-up?
Het grappige is wel dat iedereen (nou ja: velen) onmiddellijk weet wat ermee bedoeld wordt. En daarmee lijkt het wel een doel te dienen.. en hb'ers te helpen zichzelf beter te begrijpen.
Maar waar ik slecht tegen kan, is dat zoiets als excuus - vanuit een fixed mindset - gebracht wordt. Iets niet kunnen OMDAT je topdown leert?
Die is net zo slecht als "want ik ben een beelddenker" (nog zo'n hulpvolle maar compleet niet-onderbouwde term, zeker niet wanneer deze als tegenovergestelde van taal- of begripsdenken wordt gepositioneerd)
Volgens mij hebben we hier te maken met leerstijlen en voorkeuren daarin. Maar ajb zeg niet dat je iets niet kan OMDAT het bottum-up aangeboden wordt?! Dat is me een fixed mindset!
Volgens mij heeft het te maken met koers weten: zodat je niet als een ongeleid projectiel overal naartoe associeert.
Maar als de koers er dus niet is, kun je zelf in staat zijn om een koers te kiezen. En te blijven evalueren....of het wel goed gaat. Zelfsturing!
Da's een teken van intelligentie in combinatie met een gezond zelfvertrouwen!
Overigens houd ik me aanbevolen voor ieder stukje wetenschappelijke literatuur over dit onderwerp
Sawi schreef:Een dure formulering of niet zou niet moeten uitmaken in de beoordeling van een antwoord.
Het gaat er om of je een bondig en concreet antwoord kunt geven in de termen die bij het betreffende vak gebruikt worden. Kwestie van leren wat de docent wil horen.
Heeft dus weinig te maken met top down of bottom up leren.
Je schrijft een partij onzin en claimt dat dat zo bijzonder is dat alleen mensen die in dezelfde waan als jij leven dat begrijpen. Klinkt plausibel.Hoofbegaafd schreef:waarom zou ik dat moeten doen ik ben slim genoeg om mijn antwoorden zo te formuleren dat ze door een hoogintelligent persoon alleen begrepen kunnen worden misschien zelfs wel door hoogbegaafden alleen!
Dat is verre van slim.Hoofbegaafd schreef:Ja balans vinden en meebuigen.. waarom zou ik dat moeten doen ik ben slim genoeg om mijn antwoorden zo te formuleren dat ze door een hoogintelligent persoon alleen begrepen kunnen worden misschien zelfs wel door hoogbegaafden alleen! om het nou in jan allemans woorden op te gaan schrijven vind ik een beetje raar.
De arena is leuk, misschien een idee voor een troll-arena?Hoofbegaafd schreef:Eey het was leuk dames maar ik ga me weer met andere dingen bezig houden. Heb een hoop andere dingen te doen. Jullie waren wel vermakelijk in de tussentijd...